Ik denk dat die niet weet hoe die met zo een leerling moet omgaan.
Meestal is het een botsing tussen persoonlijkheden. De leerkracht heeft een bepaald karakter en de leerling ook en soms botst dat gewoon, met alle gevolgen van dien. Ik heb zelf een paar jaar lesgegeven en op een gegeven moment zat ik zelf ook in een situatie waarin het gewoon niet lukte tussen mij en een leerling. Er waren steeds weer conflicten, wat ik ook probeerde: boos worden, positief gedrag wel belonen, rustig praten met haar... ik snapte er niets meer van. Terwijl mijn duo-partner met wie ik die klas draaide geen moeite had met dat meisje. Kennelijk botste er iets tussen mijn karakter en het karakter van dat meisje. Aan de andere kant had mijn duo-partner weer moeite met een andere jongen, terwijl hij bij mij gewoon perfect luisterde.
Kortom: ik denk dat er in dit geval teveel gezocht wordt naar een 'schuldige'. De leerkracht legt teveel de nadruk op "dat kind luistert niet!", zonder kritisch naar zijn eigen handelen te kijken. Aan de andere kant leg jij wellicht weer teveel de nadruk op "de leerkracht kan niet goed met mijn kind omgaan". Het gaat hier om een probleem waar je met elkaar uit moet komen, zodat je zoon weer fijn naar school kan gaan.
Wat er volgens mij dus moet gebeuren is dat er een handelingsplan gemaakt wordt, met behulp van de interne begeleider. Dat is de persoon op school die leerkrachten ondersteunt en die als buitenstaander op kan treden om problemen op te lossen. In dat plan moet komen te staan hoe de school en de leerkracht jouw zoon gaan helpen om zich wat fijner op school te voelen, zonder steeds het gevoel te hebben dat hij niet gewaardeerd wordt door de leerkracht. Ook moet in het plan komen te staan hoe de problemen die hij op leergebied heeft aangepakt gaan worden. En als er dan eenmaal een plan is waar zowel de school als jij als ouder achter kan staan, dan kan er echt iets gebeuren. En dan kun je ook echt na een maand bij elkaar komen om te bespreken "oké, hoe staan we ervoor en hoe gaan we verder?" Op die manier los je samen het probleem op.
Kortom: jij kunt niet zeggen "de school heeft ongelijk en moet beter z'n best doen om de specifieke problemen van mijn kind beter te begrijpen." De school kan óók niet zeggen: "het is een moeilijk kind, voed hem eens op!". Jullie zitten in hetzelfde schuitje en moeten samen aan de slag om de situatie beter te maken. En hiervoor is zowel de opvoedkundige kennis van de school als jouw kennis over jouw kind nodig. Probeer dus in ieder geval de school zo ver te krijgen dat ze hier open voor staan. Succes!