LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nabestaandenleed door De Postbank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
van het Boerenerf
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 aug 2007 16:34

Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door van het Boerenerf »

Begin dit jaar is mijn moeder overleden. Middels testament ben ik tot executeur benoemd. Het bleek dat mijn moeder een rekening had bij de Postbank. Vanaf 25 mei tot op heden (28 augustus) doe ik pogingen om zowel de tenaamstelling als de adressering van deze rekening gewijzigd te krijgen, tot nu toe zonder resultaat. De interne postverzending van de Postbank is blijkbaar niet waterdicht. In de hoop dat ik hier wat adviezen krijg zal ik voor zover dat mogelijk is in het kort deze Postbanksoap schetsen:

Vanaf 25 mei jl ben ik dus druk doende om zowel de tenaamstelling als het adres van een postrekeningnummer zodanig gewijzigd te krijgen dat ik als executeur kan beschikken over de informatie én de middelen van deze rekening.
De informatie op de website van de Postbank over hoe te handelen bij overlijden van een rekeninghouder is zeer uitgebreid en duidelijk maar daar blijft het dan ook bij. De wijze van afhandelen van een dergelijk verzoek door de afdeling Servicedesk Nabestaanden is van een geheel andere orde en als ik medewerker van een “groot-onderneming” als de Postbank zou zijn, zou ik me kapot schamen.
Dus zoals geadviseerd op de website heb ik de benodigde formulieren gedownload, ingevuld en op 21 mei afgegeven bij het postkantoor hier in Breda. ( inclusief kopie uittreksel overlijdensakte, inclusief kopie verklaring executele en inclusief kopie paspoort executeur). Mededeling: kan paar weken duren.

Omdat ik geen afschriften zag afkomen en het toch lang vond duren heb ik 13 juni het centrale nummer nabestaanden gebeld. Meneer, wij hebben Niets ontvangen !!!
Op mijn verzoek om maar eens bij het postkantoor te informeren waar ze de stukken naar toe gezonden hadden werd nog al schamper gereageerd. “Meneer, dat heeft geen zin, daar gaat het wel meer fout en de ervaring leert dat intern klagen geen zin heeft. Zou u zo vriendelijk willen zijn uw verzoek opnieuw naar ons toe te zenden?” Aldus schriftelijk gedaan op 13 juni 2007.

In de periode daarna tot 20 juli jl heb ik diverse medewerkers van de afdeling Sevicedesk Nabestaanden gesproken. Hier kan ik kort over zijn: loze beloften en vage uitspraken.

Op 20 juli heb ik wederom contact opgenomen, resultaat: “meneer, ik kan niets in onze systemen vinden, zou u zo vriendelijk willen zijn een nieuw verzoek in te sturen. U moet maar na 10 dagen eens informeren of de stukken ontvangen en gefilmd zijn”.
Het zal duidelijk zijn dat ik op dat moment behoorlijk pissed was.
Enfin, fluitend op 20 juli de hele handel voor de derde keer weer naar de Postbank gezonden.
Geen 10 maar 14 dagen later ( je weet maar nooit) geïnformeerd naar de laatste stand van zaken in deze soap.
Geen bericht is goed bericht zegt het spreekwoord.
Juist, vul de rest zelf maar in. Niets ontvangen, dus niets gezien, dus ook niets gewijzigd zoals gevraagd.

Op 6 augustus heb ik aan een leidinggevende binnen deze Servicedesk nabestaanden een formele klachtbrief gezonden met daarbij, jawel wederom een setje formulieren, want dat blijkt een standaardvraag te zijn bij deze afdeling.

Donderdag 16 augustus telefonisch contact gezocht met deze leidinggevend, omdat ik nog niets had gezien of gehoord, ondanks dat ik nadrukkelijk om een ontvangstbevestiging had gevraagd. Na een discussie met dit heerschap waarin mij werd medegedeeld dat hij commerciële werkzaamheden voor de Postbank verrichte en geen zicht had op de administratieve afhandeling van e.e.a. had hij mijn klachtbrief intern doorgezonden. Nadat ik hem had aangesproken op zijn verantwoordelijkheid als leidinggevende van de afdeling Servicedesk Nabestaanden beloofde hij mij na te gaan wat er met mijn klachtbrief was gebeurd. Hij zou mij ‘s anderendaags om 12:00 terugbellen. Hij moet nog terugbellen !!!! I
k kreeg wel vlak daarna een standaardbrief met condoleance én het verzoek wat stukken toe te zenden!! Omdat ik al 4 keer alles richting de Postbank had gezonden en ik niet het vertrouwen had dat alles op de juiste plaats binnen de Postbankorganisatie zou binnenkomen, heb ik dat geweigerd en gewezen op het feit dat ik dat al 4 keer had gedaan.

Ik ben teneinde raad, de erfgenamen zitten op mijn huid en ik kan niets laten zien omdat de Postbank niet in staat is een betrouwbare interne postverzending in stand te houden op grond waarvan zij een verzoek tot wijziging tenaamstelling en adres kan realiseren. Ik kan de Postbank verwijten, dat zij niet aan haar wettelijke zorgplicht voldoet, maar daarmee heb ik als executeur nog steeds geen inzage in de mutaties op de rekening van mijn overleden moeder.

Omdat ik me niet kan voorstellen dat ik de enige ben die geconfronteerd wordt met de gevolgen van een gemankeerde interne postverzending van De Postbak zou ik het prettig vinden om ervaringen te delen. Wellicht dat ik hier tips op doe om de Postbank in beweging te krijgen.

jeroenEUR
Berichten: 430
Lid geworden op: 10 mei 2007 22:24

Re: Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door jeroenEUR »

Heb je de stukken wel per aangetekende post verzonden? Bij zulke belangrijke informatie moet je dat altijd doen, je hebt dan ook een keihard verzend- en ontvangstbewijs in handen en dan kunnen ze je aan de telefoon ook niet zo gemakkelijk meer afschepen.

Verder weet ik dat het afhandelen van een overlijden de nodige verificatieprocedures met zich mee brengt en zeker wel enkele weken kan duren. Maar het kan zeker ook sneller. Postbank is nu eenmaal bureaucratisch.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door CB »

Geplaatst op 28 Aug 2007 20:02 door jeroenEUR

Postbank is nu eenmaal bureaucratisch.
Kun jij mij de naam geven van een bank die niet Bureaucratisch is?

van het Boerenerf
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 aug 2007 16:34

Re: Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door van het Boerenerf »

Oké bureaucratisch. Op zich kan ik daar wel mee leven, want dan gebeurt er uiteindelijk wel iets. Hier gaat het er om, dat schriftelijke verzoeken in een heeeeeel groot zwart gat verdwijnen en bureaucratisch of niet, dan gebeurt er helemaal niets. Behalve dat de verzender (lees klant) gefrustreerd raakt. En dat kan de Postbank blijkbaar niets schelen.

harrievd
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2007 11:10

Re: Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door harrievd »

Ik wij hebben dezelfde nare ervaringen met de Postbank. Een overlijden in de familie is natuurlijk al vervelend, maar dan wordt je nog eens geconfronteerd met een buitgewoon klant onvriendelijke bank.
Merkwaardig eigenlijk dat de Postbank zoveel geld uitgeeft om haar imago op te poetsen, maar achter de schermen een zo'n bedroevend slechte service verlenen.
Wij zijn al vanaf half juli bezig de rekening op de naam van de executeur te krijgen. Het grote probleem zit in de interne postafhandeling. Men doet er ca 4 weken over om de post te verwerken, gek eigenlijk voor een instantie die groot is gewoorden dankzij de post! Ook merkwaardig is het dat tijdens onze procedure ineens een verandering werd ingevoerd m.b.t. de afwikkeling van de betalingen. M.i.v. 1 agustus verwerkt de Postbank de betalingen niet meer van de overledene zoals de begravenis kost etc. In de handleiding "nabestaanden" van de Postbank stond dat men deze betalingen gewoon uitvoerden mits de rekening natuurlijk toereikend is. Maar die regel is dus NIET meer van toepassing!
Mijn moeder had ook een rekening bij de RABO bank. Ik ben na afspraak naar een filiaal geweest en heb de rekening in 30 min tijd laten overschrijven. Zo kan het dus ook.

Katarn
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2008 23:34

Re: Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door Katarn »

Ik ben bang dat ik niets anders kan dan aansluiten bij mijn voorgangers hier.

Ruim een jaar geleden is mijn opa overleden. Het heeft lange tijd geduurd voordat de zaken bij de Postbank waren geregeld en ook in dit geval waren de ingezonden formulieren in eerste instantie zoek geraakt.

Nu is een aantal weken geleden mijn vader overleden. Tot nu toe heb ik nog geen reactie vernomen van de Postbank en ik vrees dan ook dat de formulieren ook nu weer kwijt zijn geraakt.

Een nader onderzoek naar de postafdeling van de Postbank lijkt mij geen slecht idee.

Ingaande op de opmerking van jeroenEUR, je hebt gelijk dat dergelijke post het beste aangetekend kan worden verzonden. Als ik echter alle belangrijke post rond het overlijden van mijn vader aangetekend moet verzenden ben ik een fortuin kwijt, aangezien een simpele brief aangetekend verzenden rond EUR 8 kost. Dan nog schiet je bij de Postbank hier weinig mee op. Je hebt zekerheid dat de post is aangekomen, maar wanneer de post intern verdwijnt, zul je toch zelf de formulieren opnieuw moeten inleveren.

BasO
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2008 17:49

Re: Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door BasO »

Onze ervaring is ook dat de Postbank erg traag is met het verwerken van de formulieren. Het moet natuurlijk zorgvuldig gaan maar het kan wel sneller dan ze nu presteren. Heel vervelend want na een overlijden zijn er nog veel rekeningen die nog betaald moeten worden.

Horseman
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 nov 2005 18:27

Re: Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door Horseman »

Ik heb een hele andere ervaring met de afhandeling van de Postbank!
Nadat ik 1 telefoontje met de Postbank afd. nabestaande heb gepleegd heb ik alle gevraagde stukken toegezonden. Ik moet hier wel bij opmerken dat ik enig erfgenaam ben, misschien dat dit nog iets uitmaakt.
Binnen 14 dagen was de rekening veranderd in een erven - rekening en was het adres aangepast. Inmiddels een aantal keren kontact gehad omdat de afhandeling van mijn kant langer op zich liet wachten (o.a. door verkoop huis en afrekening met de belastingdienst).
In alle gevallen werd ik erg netjes en begripvol te woord gestaan.
Er werd zelfs spontaan aangeboden het geld over te boeken naar een andere spaarrekening, van loyaalrekening naar een toprekening, omdat deze meer rente geeft.
Ik ben erg tevreden over de afhandeling van de medewerkers op deze afdeling.
Misschien ben je wel afhankelijk van door wie je te woord gestaan woord.
Ik heb een vaste contact persoon.

remcomar
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2006 12:52

Re: Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door remcomar »

Gezien de meerdere reacties, wil ik de mijne niet achterhouden. Ook ik zit met een sterfgeval en ben bij testament benoemd als executele. Ofschoon het nog maar drie en een halve week geleden is dat ik de postbank heb geinformeerd, de formulieren heb toegezenden etc. krijg ik als ik bel te horen dat men een verwerkingsachterstand heeft
Denkt men bij de Postbank dan niet na dat een sterfgeval op zich al erg is De reactie van de medewekers getuigdet wel van enige pieteit. maar als je vraagt om een leidinggevende te spreken kan dat niet. Eerst werd medegedeeld dat ze 14 dagen achterstand hadden, nu is dat opgelopen tot 6 weken en dat allemaal in twee weken tijd. Machteloos en moedeloos wordt je er van. De rekeningen betaal ik maar zelf om te voorkomen dat er nog meer allende ontstaat.
Misschien moet ik maar eens naar leeuwarden gaan
Wie o wie kan daar wat aan doen.,
Cor

natjas
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2008 01:37

Re: Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door natjas »

Wat jammer dat jullie allemaal zo'n vervelende ervaring hebben na het overlijden van een een naaste. ( dit is al erg genoeg)
Ik denk dat ik dan een van de weinige gelukkige ben hierin. In december 2002 overleed mijn man. En de postbank was de eerste en de enige waar alles goed geregeld werd. ( zowel schriftelijk als telefonisch) Voorbeeldje zijn uitvaart polis schreef 6 weken na het uitkeren de jaarlijkse premie af??
Nu ruim 5 jaar later zijn er nog steeds bedrijven die het nog niet goed geregeld hebben en dat is erg frustrerend.
Ik wens jullie verder veel succes . Dan ga ik maar weer in de pen naar eneco (jaarrekeningen komen nog steeds op zijn naam en voor de 5 de keer een aanvraag indienen om dit toch maar niet nog eens te doen)

Jack666
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:27

Re: Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door Jack666 »

Een heel erg naar verhaal.
Stuur mij anders even een e-mailbericht, ik heb de gegevens van de juiste mensen binnen deze brakke organisatie.

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door Inter »

Ja hoe betrouwbaar ben je en wat ga je ermee doen ?

Mijn ervaring is dat Postbank erg traag is .
Ondanks een zelf getypte brief met een kopie overlijdingsakte alsnog een formulier moest invullen .

Iets wat met de kleinere banken niet meer hoefde .
Nou ja op één na dan .Die vroeg om een verklaring van erfrecht maar daar staat dan nu nog maar € 1,18 op .

Iets wat alleen met een en/of rekening grote onzin is.

meijerhj
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2008 00:08

Re: Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door meijerhj »

Ik probeer een spaarbankboekje van mijn overleden moeder uitgekeerd te krijgen. Ik heb alles meer dan twee maanden geleden ingestuurd maar bij de Postbank beweert men niets ontvangen te hebben en ik moet alles nog maar een keer insturen. Waarschijnlijk proberen ze gewoon het geld zo lang mogelijk vast te houden want op een spaarbankboekje wordt sinds 2004 geen rente meer vergoed dus voor de Postbank levert het niet uitbetalen op dit moment geld op.

meijerhj
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2008 00:08

Re: Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door meijerhj »

Wat een vuile honden daar bij de Postbank!!!

Vandaag maar weer eens gebeld hoe het ervoor stond met het uitkeren van het spaarbankboekje. Na een ruim een half uur in de wacht gestaan te hebben werd mij doodleuk verteld dat er helemaal niets in behandeling staat, terwijl ik notabene twee weken geleden nog gebeld had voor de status van het verzoek en mij toen verteld werd dat het in behandeling was. Inmiddels ben ik dus weer twee maanden verder en is er helemaal niets gebeurd. Mij werd verteld dat ik het verzoek nog maar eens moest indienen. Ik heb gevraagd of ik dit dan ergens aangetekend naar toe kan sturen maar het is alleen mogelijk om iets naar het antwoordnummer te sturen.

Hierbij dus een advies, heb je oude rommel waar je vanaf wilt stuur dit dan naar het antwoordnummer van de Postbank dan verdwijnt het vanzelf.

Joop Geuze
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 okt 2006 16:41

Re: Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door Joop Geuze »

Wat een vuile honden daar bij de Postbank!!!

Dit is precies hoe ik over de postbank denk. Ik heb net een akkefietje achter de rug met deze uileballen, maar om de nabestaanden zo te behandelen is echt bij de honden af. Schoften zijn het. Ik kan alleen maar adviseren, zodra alles achter de rug is, over te stappen naar een normale bank en deze organisatie langzaam te laten sterven.
Ik wens jullie allemaal veel sterkte met het verlies van uw dierbaren en hoop dat alles alsnog snel geregeld wordt.

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door Marco Polo »

Ik heb net een akkefietje achter de rug met deze uileballen
Op 4 juli werd echter een bedrag van 16 eurocent afgeboekt
Heb je je centjes al terug Joop?!

Uilenhoed
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2008 21:24

Re: Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door Uilenhoed »

De houding van de Postbank stinkt. Gelukkig ben ik geen klant van dit instituut maar krijg nu te maken met gepromoveerde straat juffies die de telefoon bemannen en de antwoorden van een briefje aflezen volgens mij en van toeten nog blazen weten. Niemand die het voortouw wenst te nemen. De onbeschofte gevoelloosheid om standaard 2 weken te nemen om een rekening te stopen en op te heffen terwijl alle noodzakelijke documentatie voor hun neus ligt, inslusief een originele en oficiele akte van een Notaris. Alsof het allemaal te veel moeite is. Een rekening openen duurt een paar minuten. Nee, dit getuigd van heel heel weinig respect voor nabestaanden. Ik ben nu al 3 weken bezig met ze en deze ervaring heeft mij geleerd dat ik NOOIt maar dan ook NOOIT een klant van deze postbank zal worden en een ieder dit ook afraad. Dat dit soort mafiose praktijken openlijk worden uitgevoerd is een grove schande !!!!

bruinenfit
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2008 20:07

Re: Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door bruinenfit »

Mijn moeder is op 17 juli jl. overleden. Ik ben mede-rekeninghouder van haar rekening bij de postbank. Ik heb meteen de postbank gebeld om hun op de hoogte te stellen. Zij zouden mij een formulier sturen en ik moest dan de overlijdensakte naat hun toesturen, daarna zou alles worden geregeld.
Inmidels heb ik wel 1o formuleiren ontvangen en vele telefoontjes gepleegd. Ik moet nu naar een notaris (kost nog meer dan er van de rekening overblijft) omdat ik de girorekening niet kan beëindigen.
De jongedame bij de Postbank wist me nl. te vertellen dat dit alleen mogelijk is als de mede rekeninghouder ondertekend. Netjes is dat, verdriet om alles en dan zo''n domme botte opmerking. De handtekening is duidelijk meer van rechtsgeldige waarde dan de overlijdensakte. Bovendien begon de snotneus te zagen over successierechten, ik zei dat het bedrag daar te laag voor was. Maar nee, wederom had ik geen gelijk, terwijl ik een brief van de balastingdienst heb ontvangen waar men over bedragen praat waar hele grote bedragen worden genoemd. De starheid in deze verwonderd mij ten zeerste.

Irene

pss0ft
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2009 15:09

Re: Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door pss0ft »

Hallo allemaal,

Mijn broer en ik heb ook de nodige problemen met de postbank. Het klinkt allemaal bekend in de oren. Ik zal jullie niet vermoeien met alle details, maar mijn broer en ik zijn de enige erfgenamen die gezamenlijk de rekening in beheer willen krijgen, omdat mijn ouders nog al snel na elkaar in oktober 2008 zijn overleden.

Ja... de situatie is dus heel duidelijk, maar de postbank blijft maar hammeren op een 'akte van erfrecht'. Die kost 500 euro en wij denken dat misschien dat niet eens overblijft op de rekening.

Het is heel vreemd dat wij het de Postbank niet duidelijk kunnen maken hoe simpel de situatie ligt in ons geval. Telkens loop je tegen een muur omhoog. Misschien is het een idee om eens gezamenlijk te klagen over deze houding van de Postbank?

Het is maar een idee? Ik heb zo'n hekel aan dit soort gevoelloze bureaucratie...

Mvg. Henk

bevenboer
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2009 07:41

Re: Nabestaandenleed door De Postbank

Ongelezen bericht door bevenboer »

Geachte heer uilenhoed,

ik ben een van die "gepromoveerde straatjuffies"die van toeten nog blazen weet en alles van een briefje afleest.

Zal even het een en ander voor u verduidelijken :

Ben een volwassen vrouw van 46 jaar, dus geen straatjuffie. Klanten denken echter dat ze ook alles tegen een call center medewerkster mogen zeggen omdat het een of ander dom kind is. :x

Tevens zijn wij van bovengenoemd center ook afhankelijk van de afdeling administratie die zich in Leeuwarden bevindt, terwijl wij werkzxaam zijn in Amsterdam en alleen maar kunnen zien of het in Leeuwarden wel of niet aangekomen c.q. verwerkt is.

Ben het terecht met u eens dat e.e.a. zeker niet altijd vlekkeloos verloopr, maar daar kan degene die de telefoon beantwoordt NIETS aan doen, zij zitten er slechts als kannonnenvoer, omdat de afdeling administratie het te druk heeft om de telefoon te beantwoorden, zelfs wij kunnen telefonisch geen kontakt opnemen.

Hoe triest een overlijden ook is voor de nabestaanden, sommige mensen denken ook dat zij de enige zijn die hier mee te maken heeft, en dat wij alleen de afhandeling hebben van deze ene klant.

Gesloten