LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hoi jrs66, grappig dat je dat boekt noemt dat heb ik hier ook liggen en gelezen. Goed boek inderdaad waarin veel herkenbaar is. Vooral bij mij het gedeelte van het wegstoppen van irritaties richting partner bijvoorbeeld. Ik denk dat ik niet altijd de waarheid uitspreek en dat dat van binnen aan mij is gaan knagen. Verder kan ik moeilijk dit gevoel accepteren en ben ik er constant tegen aan het vechten. Ik moet dit accepteren en niet denken dat ik een of andere enge ziekte heb. De onwetendheid en de lange duur hebben ook angsten veroorzaakt. Ben nu een ander boek aan het lezen over paniekaanvallen en angsten en daar stond ook iets herkenbaars in over derealisatie/depersonalisatie. Dit heb ik ook het katerige/dromerig/onwerkelijke gevoel hetgeen ik heel vervelend vind. De angsten zijn ook minder geworden en zijn vaak het ergst in de avonden als ik buiten ben(donker). Ik heb hier nu in het totaal al zo'n 3.5 jaar last van na een paniekaanval op vakantie. Ik denk een nasleep of zo. Moet de negatieve lijn doorbreken en m.b.t. 150 mg Efexor en veel te lezen en te begrijpen. Verder heb ik ook last van twijfelgevoelens over een aantal zaken waaronder b.v. relatie/werk etc. Is denk ik een gevolg van het onbehaaglijk gevoel. Lijkt wel of ik op zoek ben naar excuses voor dit gevoel. Maar probeer snel weer te relativeren. Ik probeer me neer te leggen dat het een lang proces is en dat het goed komt. Gevoelens en gedachten zijn te beïnvloeden en je moet het zelf doen. Sterk zelfvertrouwen is de basis. Jij ook nog succes en sterkte!

isisnoa
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2008 13:57

Re: Efexor

Ongelezen bericht door isisnoa »

Hallo iedereen,ik ben 5 dagen geleden begonnen met Efexor,dit voor mijn (weer)uit de hand gelopen angst en hyperventilatie klachten.
Ik ben verder niet depressief en ik kon er (ik heb het al 12 jaar)altijd redelijk mee omgaan maar nu door omstandigheden ben ik de balans weer volledig kwijt.
Ik heb al eens eerder medicijnen geslikt voor dit probleem,namelijk Paroxetine maar daar kreeg ik zoveel bijwerkingen van en de ha raadde mij nu weer ad aan(het hielp toen wel en na het stoppen is het 2.5 jaar goed gegaan zonder medicatie)en dus schreef ze Efexor voor.
Ik heb niet zoveel last van bijwerkingen als bij de paroxetine gelukkig en ik slik 75XR.
Ik lees verschillende ervaringen in de snelheid waarmee het gaat werken en ik hoop dat ik 1 van de gelukkige mag zijn bij wie het snel werkt.
Ik slaap juist beter nu maar het helpt nog niet tegen de angst maar ik slik het ook pas 5 dagen.
Ik lees hier veel over afgevlakt gevoel,dat vind ik geen fijn idee,ik heb namelijk een hele lieve dochter van bijna 14 maanden en ik wil een leuke vrolijke moeder voor haar zijn.
Zijn er ook positievere ervaringen daarmee?
bvd Renate

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

hoi isisnoa,

geef het de tijd duurt zeker een paar maanden bij de juiste dosis. Ik ben nu bijna van mijn angsten af en heeft me echt geholpen. Moet alleen nog het geluksgevoel terugkrijgen. Het is een heel lang proces. succes.

isisnoa
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2008 13:57

Re: Efexor

Ongelezen bericht door isisnoa »

Hoi SvG,hoe lang slik jij het nu?
Ik nu 9 dagen maar ik voel nog geen verbetering helaas.
Ik ga wel door hoor,ik weet dat het tijd kost.
Had jij het ook voor paniekstoornis?
Wanneer begon het bij jou te werken?
Hebben jullie ook meer haaruitval gehad?
Ik verlies meer haar dan voorheen,schijnt ook een bijwerking te zijn. :?
Maar voor jullie dus wel positieve ervaring met Efexor? :D

chalesa
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:41

Re: Efexor

Ongelezen bericht door chalesa »

Hallo allemaal,

Ik gebruik efexor 75mg ruim een half jaar. Ik heb wel het idee dat het helpt maar ik heb nu sinds een week of 5 tintelingen in handen en voeten. Het is net alsof je slaap in je handen en voeten hebt en dan gewoon de hele dag door. Het doet geen pijn maar het is wel vervelend. Nu is het zo dat sinds een week of twee de tintelingen in mijn voeten is uitgebreid naar iets boven mijn knieen. De handen zijn hetzelfde gebleven. Ik vraag me af of dit komt van de efexor. Heeft iemand anders op dit forum hier ook last van of van gehad? Ik ben bij de huisarts geweest en het lijkt hem onwaarschijnlijk omdat het opeens is opgetreden. Volgens hem had ik er dan al eerder last van moeten hebben. Maar hij heeft de dosering wel verlaagd van 75 naar 37.5 mg. Ook vanwege het feit dat ik de laatste tijd geen zin meer heb in sex. Dit is natuurlijk niet prettig, zowel voor mij niet als mijn partner. Ik wil eigenlijk wel heel graag stoppen maar ben als de dood voor de bijverschijnselen die je kunt krijgen. Want dat betekent volgens mij dat je dan misschien wel een tijd niet kunt werken en dat is voor mij geen optie. Heeft iemand antwoord op mijn vragen? Groetjes Chalesa

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo isisnoa ik slik vanaf augustus 37,5 en sinds eind februari opgebouwd naar 150. Houdt er rekening mee dat het een maand kan duren voordat je iets merkt. Ik had het voor afwezig angstig gevoel soort depressie en levensangst. Ik heb alleen bijwerkingen de eerste week gehad veel zweten en dromen. Nu bijna nergens last meer van alleen wat moeite met orgasme af entoe. Geen last van haaruitval. Lees niet teveel negatieve verhalen want dat is niet goed. Al het positieve wordt bijna nooit beschreven en dat geeft dus een verkeerd beeld. Geef je over en geef het de tijd. Zoek afleiding en ontspanning en sport veel. Geloof in jezelf en zeg tegen jezelf dat je wint van dit gevoel. Je hebt het zelf in de hand houdt vol!

jwvz
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2008 06:17

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jwvz »

Ik ben nogal geschrokken van de vele vergelijkbare bijwerkingen mbt afkicken van dit middel.Ik gebruik Efexor 75 mg al bijna 10 jaar. Elke keer als ik ervan af wil bekomt me dat erg slecht ; de huisarts zegt gewoon neem 1 pil om de andere dag; dat werkt dus niet .Zelf de pillen halveren werkt een beetje ,maar na een paar dagen neem je toch maar weer de gewone dosis, duizelig ,knikkers en druk in je kop, moe ,slap noem maar op. De tip om de apotheker de pillen aan te passen aan een afbouw schema vind ik uitstekend , ga ik proberen.Uiteindelijk weet ik niet eens meer waarom ik dit middel eigenlijk slik. Het heeft in het begin wel geholpen om een lichamelijk onbehagen n.a.v. stress weg te nemen , maar ik wil weer mezelf zijn , me kunnen concentreren en weer echt kunnen voelen , geestelijk en lichamelijk.Het is alsof je jezelf niet meer bent ,dat klopt allemaal met al jullie ervaringen.Omdat ik ook aan slaapapneu lijd is het vaak niet te duiden waar de moeheid vandaan komt ; soms geef ik het slapen de schuld , maar vaak denk ik dat het door de efexor komt .
Ik denk inderdaad dat je het zo kort mogelijk moet gebruiken , dan is het minder lastig ervan af te komen . Geen verslaving ? Weldegelijk , maar dan omgekeerd.! Een verslaving is toch een lichamelijke afhankelijkheid ?
Mijn huisarts had me beter marihuna kunnen voorschrijven.Dus zal ik zeker niet de rest van mijn leven dit middel nog slikken.
Ten AANVAL !!!

jwvz[/i]

isisnoa
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2008 13:57

Re: Efexor

Ongelezen bericht door isisnoa »

SvG,je heb gelijk,het kan ook van de spanningen komen natuurlijk.
Ik las net dat als je een ingrijpende gebeurtenis meemaakt je na 4 weken ineens meer haaruitval kan krijgen.
Dat klopt dan wel voor mij.
Ik ben 4 weken geleden met spoed geopereerd,was nogal heftig.
Ik had alles redelijk onder controle maar na die operatie en het verlies van mijn werk(stopt per 2 augustus)ben ik de balans volledig kwijt.
Heb jij ook ups en downs hiermee?
Ik bedoel,ik wil niet mijn hele leven lang aan de AD!!
Ik hou het ook vol hoor,ik zit nu op week 2 dus het zal nu wel gaan werken binnenkort.
De bijwerkingen worden al wat minder en met sex nog geen problemen. :D
Ja,het duurt idd iets langer maar zo erg is dat ook weer niet.
Ik merk wel dat ik thuis niet meer onrustig ben,dat is al een positieve verbetering.
Hoe lang moet jij Efexor blijven slikken?
Ik minimaal een half jaar(van de huisarts).
En ik ga wel weer psychotherapie doen(al veel vaker gedaan hoor).
Doe jij ook iets van therapie naast de medicatie?
En dank je voor je reacties! :wink:

isisnoa
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2008 13:57

Re: Efexor

Ongelezen bericht door isisnoa »

jwvz,dat geldt voor alle ad's.
Ik heb het ook gehad van de Paroxetine.
Met alle medicijnen bouw je een bloedspiegel waarde op,die moet je langzaam laten dalen.
Dat is helaas bij alle medicijnen zo,niet alleen Efexor.
Maar,ik wens je wel sterkte met afbouwen!

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

isisnoa, mijn psychiater adviseert me om ongeveer 9 maanden tot een jaar door te slikken ook al voel je je goed of al beter. En ja ik sta 1x per maand onder behandeling. Al is dat meer evalueren hoe ik me voel. Wat ook helpt is veel lezen over Angst en de behandeling daarvan. Het leert je relativeren. Verder houd ik gewoon vol en houdt ik er rekening mee dat het een lange weg is.

gr.

wmo
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2008 13:00

Re: Efexor

Ongelezen bericht door wmo »

Sinds januari 2007 gebruik ik Efexor XR. Begon met 37,5 mg, toen 75 mg, daarna 112,5 mg en tot slot 150 mg. In het begin was ik erg misselijk en ik ben altijd erg moe gebleven. Verder had kreeg ik naarmate de tijd vorderde steeds meer last van een opgeblazen gevoel. Ik ben ook iets zwaarder geworden geloof ik.

Sinds 2,5 week ben ik aan het afbouwen en slik ik 75 mg. Ik heb nauwelijks last van bijverschijnselen. Ik ben alleen ontzettend moe en mijn partner vindt dat ik erg "afwezig" ben, maar in dat laatste herken ik me niet zo hoor. Het opgeblazen gevoel is ook al een stuk minder geworden.

Ik slik nu nog 2 weken 75 mg en als dat goed blijft gaan ga ik daarna 4 weken 37,5 slikken. En dan .... kan ik stoppen. Ik voel me goed, ik ben weer terug geklommen uit dat zwarte diepe dal. Mede dankzij Efexor XR gingen de scherpe randjes eraf en kon ik aan mijn herstel werken.

Sinds begin dit jaar begon ik de Efexor XR per ongeluk af en toe te vergeten. Volgens de huisarts een teken dat de noodzaak minder aan het worden is anders vergeet je hem echt niet. Voor mij een teken dat ik weer aan de goede kant van de lijn sta.

Negatieve ervaringen heb ik niet met Efexor XR maar dat wil niet zeggen dat andere die niet kunnen hebben. Niet ieder medicijn is geschikt voor ieder lichaam. Ik heb heel veel baat gehad bij Efexor XR en ik heb ook een heel goede begeleiding gehad van mij huisarts. Iedere 3 maanden wilde zij mij zien.

De negatieve verhalen op dit forum: ik herken er niets in maar ik vind het heel vervelend om te lezen. Ik kan alleen het advies gegeven om toch naar de huisarts te gaan voor een alternatief middel.

Ik wens iedereen veel sterkte toe!

isisnoa
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2008 13:57

Re: Efexor

Ongelezen bericht door isisnoa »

Nou,ik mag in 1 x stoppen,ik slik het nu 19 dagen maar ik heb zo gigantisch veel haaruitval,het is gewoon eng!!! :(
Het werkt ook nog niet optimaal dus als mijn eigen arts terug is bespreken we het wel verder over hoe en wat.
Heeft iemand ervaring met gelijk stoppen na een korte periode van gebruiken?
Dan krijg je toch niet zulke ernstige verschijnselen?

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi allemaal,
Weer ff een berichtje. Met mij gaat alles goed. Het gaat allemaal een stuk beter hoewel ik nog niet kan zeggen dat ik overal vanaf ben. Heb soms nog hele slechte dagen na 10 maanden 150 mg slikken. Durf ik niet alleen te zijn en komt alles op me af. Is dit voor anderen herkenbaar? Het depressieve is wel zo goed als weg, alleen sommige angsten komen nog wel eens terug. Laat weer eens wat van jullie horen. Groetjes, jrs66

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Isisnoa,

Zelf ben ik een keer na 5 weken in 1 keer gestopt. Een verwarde nacht met veel nachtmerries en ernstig zweten is het enige wat ik eraan heb overgehouden. Na zo'n korte periode valt het best mee. Mag ik vragen of je een man of vrouw bent??? Ik had bij efexor ook last van haaruitval...ik slik nu overigens lexapro en nergens last van. Bij efexor en zoloft is er kant op haaruitval.

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hoi jrs.

ik zit nu 3 maanden op 150 mg en het gaat redelijk. De angsten zijn zo goed als weg en slapen gaat goed. Wel af entoe last van dromen. Ook af en toe last van moeilijk orgasme en een minder libido en concentratieproblemen b.v in gesprekken met partner. Wel meer rust en zelfs af en toe te veel want vol me af en toe stoned en onverschillig. Zo'n gevoel van ik vind het allemaal best. Nog steeds zeer gevoelig voor vast ritme doordeweeks op het werk voel ik me opvallend beter dan in vrije weekend. Te lang slapen is funest en ben dan chagrijnig en heb een katerig gevoel. Probeer vol te houden en de maanden vol te maken. Maar ben zeker nog niet de oude.

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hey SvG,
OK, gaat dus ook al een stuk beter. Hoorde laatst dat je je serotonine weer opbouwt met deze tabletten en dat dat wel een tijd nodig heeft, vandaar dat je ze soms ook minimaal een jaar moet slikken. Dat moet ik dan tenminste volgens mijn psych. Hoor jullie nog! JRS66

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Nog even terugkomen op mijn libido. Normaal ben ik er niet vies van maar ik baal er toch wel van dat ik weinig tot geen zin heb in seks. En als ik dan seks heb dan geniet ik daar bijna niet van. Echt vervelend ik krijg daardoor wel een afstand tussen mij en mijn vriendin hetgeen voor spanningen en twijfel zorgt. Herkennen jullie dit??

wmo
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2008 13:00

Re: Efexor

Ongelezen bericht door wmo »

Sinds 5 mei ben ik de Efexor XR aan het afbouwen. Ik ging van 150 mg naar 75 mg. Dit heb ik gebruikt tot 18 juni. De eerste 4 weken heb ik regelmatig last gehad van misselijkheid maar daarna ging dat voer. Nu ben ik over op 37,5 gram. Dit slik ik 30 dagen en dan stop ik definitief. Dat ga ik het weer helemaal op eigen kracht doen.

Wat ik wel heel vervelend vind is dat ik in ruim een jaar toch zo'n 10 kilo ben aangekomen. Ik hoor wel van andere gebruikers dat dat na het stoppen ook wel weer verdwijnt maar ondertussen voel ik me net een walrus. Het gewicht zit vooral bij de buik en maag. Brrr. Ik walg van mezelf en kijk maar liever niet in de spiegel.
Wat ik wel merk nu ik 6 weken 75mg heb geslikt, dat ik weer minder trek in eten begin te krijgen. Als ik dat nou bij 37,5 gram nog meer krijg dan is dat misschien een mooie bijkomstigheid.

In ieder geval heeft Efexor mij wel heel goed geholpen. Ik ben weer op de weg terug, en ik ben er bijna!!! Nog even volhouden en straks als ik op vakantie ga, dan ben ik er vanaf. Ik hoop voorgoed!

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo, ik zit nu 5 maanden aan de 150 mg efexor na een half jaar te hebben opgebouwd. Angsten zijn zo goed als weg maar voel me wel erg vlak/zombie. Ik zou weereens willen voelen verdriet/blijdschap/liefde/geilheid ahah. Mijn libido is echt nog laag en klaarkomen gaat moeilijk. Ik ga in september naar de USA ik hoop dat ik daar van kan genieten. Ik wil echt wel afbouwen ik ben benieuwd wanneer het kan volgens mijn psych. Ik wil van dat vlakke gevoel af dat levenloze robot achtige. Herkennen jullie dit?

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi allemaal,
Ik gebruik nu efexor 150 mg bijna een jaar en ik kan nu pas zeggen dat ik me beter ga voelen. Dat wil zeggen meer genieten, weinig nare gedachten meer, alles gaat de goede kant, zelfs de gedachten aan afbouwen spelen door mijn hoofd, hoewel ik daar denk ik nog niet aan toe ben. Ga weer alleen met de kinderen op reis, dat heb je met een drukke man. Dus iedereen houdt vol, het heeft tijd nodig. Ik weet dat ik er nog niet ben, maar ik kan weer lachen, uit zien naar dingen, dit beloofd eindelijk weer eens goede vakantie te worden. Het is natuurlijk niet alleen de efexor, het zijn natuurlijk ook de gesprekken geweest, en de vele vele boeken die ik gelezen heb, maar toch .....
Dus SvG, er is hoop....ga er voor..... groetjes, jrs66

Gesloten