LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koopcontract of offerte

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Podz

Koopcontract of offerte

Ongelezen bericht door Podz »

In diverse forums lees ik een hoop negatieveverhalen over KC. Maar een 'gerenommeerde' zaak als Bruynzeel kan er blijkbaar ook wat van. Vorig jaar hebben wij daar een offerte laten maken, maar bij thuiskomst bleek dat op een formulier te staan met koopovereenkomst erop voor een keuken op afroep.

Vorige week werd ik gebeld met de vraag wanneer we de keuken af gaan nemen en toen ik vertelde verhuisd te zijn waardoor de keuken niet meer nodig is, werd de meneer aan de andere kant van de lijn ineens een stuk minder vriendelijk. Hij begon te dreigen met annuleringskosten. Alleen vraag ik me af: annuleringskosten waarover. Ik heb immers helemaal niets gekocht. Bruynzeel heeft nog niets voor ons geproduceerd.

Op het formulier heeft mijn man niet meegetekend en er is geen order- of klantnummer aangemaakt. Er is ook geen kopie gemaakt van mijn identiteitsbewijs. (Iedereen had dus feitelijk onder mijn naam even een keuken kunnen gaan kopen). Ik vrees nu dan ook dat ik toch een keuken af moet zal gaan nemen bij Bruynzeel, of is hier op een normale manier onderuit te komen. Want dit soort verkooppraktijken had ik eerlijk gezegd echt niet verwacht van Bruynzeel...

Veldt01

Re: Koopcontract of offerte

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Als dit inderdaad opgevat is als zijnde een offerte was, waarom is er dan überhaupt getekend?

Podz

Tsja, gewoon stom. We hadden toen ook nog wel echt de bedoeling om een keuken te kopen, die konden we betalen met de overwaarde van ons te verbouwen huis. Uiteindelijk zijn we verhuisd omdat investeren gezien de wederzijdse buren niet zo verstandig was. Maar toen ik tekende had ik wel het idee dat we nog in een soort vrijblijvende fase zaten...

CocaCola81

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Vooral toen de verkoper na het tekenen zei: 'Gefeliciteerd met uw nieuwe keuken!' ;)

Sorry voor de grap maar ik kan het mij niet zo goed voorstellen dat een verkoper na het tekenen zoiets als 'Nou, we horen het nog wel van u.' zou zeggen.

Verder is dit een 16again topic, maar zelfs hij zal hier geen gaten in kunnen schieten. Dus die annuleringskosten zijn er gewoon, tenzij Bruynzeel coulant zou zijn of door acties van de koper gaat zijn. Breng bijv. een nieuwe koper aan? De buren? :)

Podz

Het gaat er mij eigenlijk meer om dat we voor een offerte binnenkwamen en blijkbaar met een keuken weer weggingen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Heb je ook getekend voor ontvangst van de verkoopvoorwaarden?
Deze dienen door de verkoper overhandigd te worden voor het sluiten van de koop.

zoniet dan:
-kan je succesvol het annuleringsbeding uit de voorwaarden vernietigen. Pas bij de rechter kan bruynzeel dit aanvechten
-Bij de rechter kan je je ook op het causaliteitsbeginsel beroepen:
Alle voordelen die bruynzeel heeft behaald door het niet verstrekken van de voorwaarden kan de rechter terugdraaien.
Je kan aanvoeren dat indien de voorwaarden waren verstrekt, dat je dan kennis had kunnen nemen van 30% annuleringskosten, waardoor minder lichtvaardig getekend zou zijn. Veel consumenten denken (weliswaar ten onrechte) dat je nog van een koop af kan zolang er niets besteld is, dit had de verkoper echter wel duidelijk moeten maken dmv het verstrekken van de voorwaarden

Podz

Voor ontvangst van algemene voorwaarden of voor ontvangst van andere voorwaarden hebben we niet getekend. We hebben ze ook voor het tekenen niet gekregen of ingezien. Verder is het zo dat ons wel is verteld dat de keuken die we 'gekocht' hebben nog helemaal gewijzigd mag worden, maar voor welk percentage van de eerste prijs is ons nooit verteld en ik kan dat ook niet terug vinden in de kleine lettertjes.
Laatst gewijzigd door Podz op 19 mei 2008 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

pufje

Ongelezen bericht door pufje »

Gewoon 30 % annuleringskosten betalen, dat noemen we leergeld

Podz

Hoi Pufje,

Als je dan toch niet met nuttig advies kunt komen, schrijf dan niets... :roll:

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Maar toen ik tekende had ik wel het idee dat we nog in een soort vrijblijvende fase zaten...

We hadden toen ook nog wel echt de bedoeling om een keuken te kopen

Het gaat er mij eigenlijk meer om dat we voor een offerte binnenkwamen en blijkbaar met een keuken weer weggingen.

Verder is het zo dat ons wel is verteld dat de keuken die we 'gekocht' hebben nog helemaal gewijzigd mag worden, maar voor welk percentage van de eerste prijs is ons nooit verteld en ik kan dat ook niet terug vinden in de kleine lettertjes.
Zolang er mensen zijn die een handtekening zetten en achteraf pas lezen waar onder. Zullen er verkopers zijn die hier misbruik van maken.

Persoonlijk hou ik absoluut niet van de in deze topic genoemde verkooppraktijken, maar heb ook geen medelijden met de onnozele "slachtoffers". Je praat over duizenden euro's en dan een (vrijblijvende?) handtekening zetten? Dan rest je ook alleen maar te zeggen.... "Tsja, gewoon stom. "

Ben het dan helaas voor het feit toch wel met pufje eens.

Podz

Jullie hebben natuurlijk allemaal gelijk... Op zich werkt dit forum voor ons wel verhelderend. Volgende week gaan we maar eens met Bruynzeel praten, want voor dat 'leergeld' kunnen we volgens mij beter toch maar een keuken laten plaatsen... De keuken in ons nieuwe huis is weliswaar pas 4 jaar oud, maar komt van KC en heeft whirlpoolapparatuur. De kwaliteit is niet erg goed en bovendien vinden we hem gewoon niet mooi. Maar ja, het is natuurlijk wel erg decadent om een keuken van vier jaar te vervangen... :?

Eek

Ongelezen bericht door Eek »

Mmmm..bij Bruynzeel staan de CBW voorwaarden achterop de koopovereenkomst.

Snap eerlijk gezegd ook niet dat je dit als consument niet zou zien er staat op dit grote vel papier in dikke letters koopovereenkomst op,ook worden als het goed is al je gegevens ingevuld,totaalbedrag etc waarna je een handtekening dient te zetten.

Ben absoluut geen fan van de verkoopmethoden die o.a. Bruynzeel hanteren maar zeggen dat je dacht dat het om een offerte ging gaat mij wel heel ver.
Ben bang dat je toch echt die 30% kwijt bent,of misschien met wat onderhandelen dat er tot een schikking gekomen kan worden.

Succes !

pufje

Als je dan toch niet met nuttig advies kunt komen, schrijf dan niets
Sorry podz, dat ik het antwoord niet kan geven waar je op hoopt, tegen beter weten in

keukenklepper

Ongelezen bericht door keukenklepper »

:lol:
Laatst gewijzigd door keukenklepper op 25 mar 2010 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

h999

Ongelezen bericht door h999 »

Ik snap niet dat mensen zo rap tekenen voor een bedrag van 15 a 20000€,verdienen is niks maar aan kant leggen,dat is wat anders.

Ik ben al 4 maand aan het kijken voor een keuken,en er hebben er nog maar een paar geprobeerd om mij te laten tekenen,moet wel zeggen het waren alletwee grote keukenketens (DSM,IQ),dus daar zien ze mij niet meer.

Podz

Even voor de goede orde: op het moment dat ik tekende hadden wij wel echt een nieuwe keuken nodig, die wij gemakkelijk konden betalen van de overwaarde van ons toenmalige huis. Ongeveer een half jaar later besloten we te verhuizen, mede dankzij de buren... En niet mogen verhuizen omdat je een keuken hebt gekocht... Jazeker, heb ik mijn kop in het zand gestoken, ik heb eerder ook al geschreven dat we de keuken dan toch maar gaan vervangen...

Nog een klein vraagje aan 16again: Is een keuken geen onroerend goed en moet je voor de aanschaf van onroerend goed niet allebei tekenen als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd? (Laatste stuiptrekking...)
Laatst gewijzigd door Podz op 19 mei 2008 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Podz

Oja, Eek,

De CBW-voorwaarden staan niet achterop de koopovereenkomst, maar zijn een aparte bijlage, waarvoor ik niet heb getekend.

zelfstandigste

Is een keuken geen onroerend goed en moet je voor de aanschaf van onroerend goed niet allebei tekenen als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd?
Daar kan ik u al antwoord op geven.....neen

Een keuken is een "roerend goed" (leuke woordspeling :wink: ) derhalve ook enkel verzekerd als deze "aard- en nagelvast" is geplaatst (even voor de "nieuwbouwers"; een keuken in verpakking uit nieuwbouwwoning gestolen is meestal niet verzekerd!)

U mag volgens de wet best alleen een keuken kopen hoor!

Nogmaals, met deze verkooppraktijken ben ik het niet eens, maar zolang mensen hier intrappen zijn er verkopers die daar misbruik van maken.

pufje

Ach , zie het als een bruidsjurk kopen en de bruidegom gaat er met de tuinman vandoor :lol:
Ontroerend goed ook
(even voor de "nieuwbouwers"; een keuken in verpakking uit nieuwbouwwoning gestolen is meestal niet verzekerd
Dit dien je aan te geven bij je verzekeraar, welke het in de opstal/boedel verzekering mee neemt

zelfstandigste

even voor de "nieuwbouwers"; een keuken in verpakking uit nieuwbouwwoning gestolen is niet automatisch meeverzekerd

oké oké pufje, gelijk........zo beter?

Gesloten