LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
lichtpunt
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 mei 2008 22:06

HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door lichtpunt »

Dag,

Mijn vriendin en ik hebben een voorlopige koopcontract getekend, nadat dit eenmaal getekend was, kwam in het taxatierapport naar voren dat het huis niet 85m2 is , maar 62m2, dus dit is maar liefst een verschil van 23m2.
Wij hebben alle info van de makelaar nog waarin staat dat het huis 85m2 is en de verkopende makelaar heeft zelf op verschillende tijdstippen aangegeven dat het 85m2 betreft. Nu zijn we gewoonweg belazerd, wat te doen, om het contract te ontbinden???? HULP gevraagd.....

Marta
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2006 11:18

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door Marta »

Wanneer hebben jullie het door de verkopers ondertekende koopcontract ontvangen? En is de drie dagen bedenktijd termijn al voorbij?

lichtpunt
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 mei 2008 22:06

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door lichtpunt »

dag,

De 3 dagen bedenktijd zijn verstreken, aangezien het euvel na die periode aan het licht kwam.

SimSon
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2008 12:00

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door SimSon »

Enkele jaren geleden heeft mijn zus een soortgelijk probleem meegemaakt. Toen is de makelaar in gebreken gesteld, meen dat zij en haar man voor -12m2 benadeeld waren. Toenertijd probeerde de makelaar het ene na het andere excuus te vinden, om toch nog het contract te redden. Zelf heb ik toen contact gehad met "vereniging eigenhuis", door hun advies op te volgen, is mijn zus onder het contract uitgekomen. Dus mijn advies aan jouw is dat je de NVM en v.Eigen Huis contacteert.

Carpi
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2008 13:37

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door Carpi »

Hoi,

Las net het voorval, weet er zelf niet al te veel van af, maar het lijkt me logisch dat het lijkt alsof jullie bedonderd zijn.
Denk wel dat jullie sterk staan.
Zou het zeker het contract ontbinden, nog veel succes.

gr. Fiona

lichtpunt
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 mei 2008 22:06

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door lichtpunt »

bedankt voor de info en steun dat doet ons goed....

MobyDik
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2008 16:08

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door MobyDik »

dag,

Onlangs hebben mijn vrouw en ik een voorlopig koopcontract laten ontbinden, vanwege diverse gebreken, die pas na het tekenen aan het licht kwamen. Adviseer je dan ook om contact op te nemen met een juridisch orgaan, om zo alles aftehandelen.
Hopelijk heb ik je zo wat op de weg geholpen.

Sloppy
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2008 11:13

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door Sloppy »

Goedemorgen,

Meen dat er complicaties zullen ontstaan, maar dat je uiteindelijk toch in je recht staat, vanwege het onthouden van de waarheid. Heb zelf 3 jaar rechten gestudeerd zodoende.
Veel succes verder toegewenst.

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door Miss M »

Ben het met je eens dat het een groot verschil is in oppervlakte. Wat ik niet snap, is dat je de woning toch bezichtigd hebt, neem ik aan. Dan zie je toch hoe de woning eruit ziet en hoe groot de woning is. Vindt het vreemd dat je de woning koopt, omdat het huis je blijkbaar bevalt. Maar dat je weer probeert er onderuit te komen, omdat er op papier iets staat wat niet klopt...

chris111
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 mar 2007 23:48

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door chris111 »

Wat een overdreven hulpgeroep, je heb de woning toch gezien je doet net alsof hij gekrompen uit de was komt.
Bovendien valt maatvoering onder de onderzoeksplicht van de koper. Neemt natuurlijk niet weg dat de makelaar ook juiste maten moet vermelden...

Toolboy

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door Toolboy »

No worries.

Als het klopt wat u schrijft.
Ontbinden.
U heeft getekend voor 85m2 en niet voor62m2
sc6 T

Sloppy
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2008 11:13

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door Sloppy »

Het kan wel zijn , dat men eerst ziet wat men koopt, maar volgens civielrecht, heeft men recht op de waarheid en die is hun onthouden. Dus vind het een beetje goedkoop om te zeggen je hebt het gezien en dat is het, maar zo werkt ons rechtssysteem niet.

lichtpunt
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 mei 2008 22:06

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door lichtpunt »

Voor de mensen die het waarschijnlijk niet snappen, we hebben getekend voor 85m2, dus hebben we het over de prijs per vierkante meter en als dan later blijkt dat we voorgelogen zijn en de woning maar 62m2 is, kan elke leek berekenen dat we geen waar voor onze meters krijgen en veel te veel moeten betalen voor minder meters.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door Immo »

De wet gaat uit van conformiteit, zie Burgerlijk Wetboek 7, aritkel 17 en 18. Lid 1 van artikel 17 zegt: "De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. "

Lijkt me duidelijk als u aan kunt tonen, bijvoorbeeld door de brochure, advertentie e.d. dat er gesproken is over 85 m2. Kunt u dat aantonen staat u sterk. Wel vreemd dat u niet zelf gemeten hebt. Altijd goed onderzoeken als u een woning koopt, of nog beter neem een aankoopmakelaar mee, die kost een paar cent, maar had u dit probleem kunnen besparen.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door roro25 »

ja, en die vlieger van non-conformiteit gaat nu even niet op, want het is geen consumentenkoop.
Voor aankoop onroerend goed gelden art. 7:2 bw jo 7:3 BW.

Je kan beroep doen op dwaling en ogv dit de koopovereenkomst ontbinden. Eventueel verkopende makelaar aansprakelijk stellen en vergoeding gemaakte kosten eisen.

eatme
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jul 2006 22:56

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door eatme »

@Lichtpunt

Beetje foute topictipel, "HELP!!!HULP gevraagd!!! "

Is "Voorl.koopconract getekend, maar Opp. is 62m² ipv 85 m² " niet logischer? HEP HELP HELP topics zijn er al zo veel.

Ontopic

Mij lijkt het ook dat als je ergens voor tekend wat later anders is wat je verteld is, dat dat een reden moet zijn om te ontbinden. De andere partij zal dit anders zien :) dus ik zou ergens juridisch advies in winnen.

Wat ik me ook afvraag, tijdens het bezichtigen wat het groot genoeg voor je. Betekend dit dat, omdat het na nameten kleiner blijk dan eerst werd aangegeven, je het niet meer wil, of dat je er minder voor wilt betalen?

lichtpunt
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 mei 2008 22:06

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door lichtpunt »

Het gaat erom dat we beet zijn genomen en dat prijs per vierkante meter drastich hoger wordt , dan berekend met 85m2.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door Immo »

De vlieger van non-conformiteit gaat welk degelijk op bij onroerende zaken echter in dit geval niet, daar het u gelijk in, maar dan op basis van artikel 17 lid 6: dit niet geldt bij aanduiding van de oppervlakte van een onroerende zaak, in de overige gevallen is non-conformiteit wel van toepassing.
Zeer zeker is er sprake van consumentenkoop, uit de topic blijkt nergens dat "lichtpunt" handelt in zijn hoedanigheid als ondernemer.
Zie onder andere "Praktijkaspecten Vastgoed"van De Kousemaeker.

lichtpunt
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 mei 2008 22:06

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door lichtpunt »

kan iemand ons juridisch bijstaan, of aantal tips geven hoe ne wat te handelen. Vandaag is mijn vrouw in het huis geweet met de makelaar en de makelaar heeft met losse pols gemeten en de trap en balkon meegerekend en volgens haar komt t dan uit op 82m2, maar volgens taxatierapport komt echter 62m2 uit, wij worden zowat als schurken behandeld door de makelaar van Voorberg makelaar uit Rotterdam. Nogmaals mocht je weten hoe het goed aan te pakken , of ben je of ken je een jurist die hiermee aan de slag kan, laat een post achter en neem contact met mij op op [email protected]
Alvast bedankt.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: HELP!!!HULP gevraagd!!!

Ongelezen bericht door Immo »

Bij een taxatie wordt gerekend volgens NEN-normen en mogen verkeersruimtes, dat wil zeggen gangen, hallen, trappen, badkamer en toilet niet meegerekend worden in de oppervlakteberekening. Alleen verblijfsruimtes zoals woonkamer, slaapkamers en keuken worden geteld.
De makelaar vermeld bij verkoop de totale woonoppervlakte, ik denk in dit geval niet dat jullie getild zijn, uw echtgenote heeft immers nu meegemeten ?

Gesloten