LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge meterstand in nieuwbouw woning ... maar waardoor ?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ajwkappe
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2006 12:04

Hoge meterstand in nieuwbouw woning ... maar waardoor ?

Ongelezen bericht door ajwkappe »

Beste forum lezers, ws. het zoveelste topic over hoge rekeningen, maar ik wil het toch eens voorleggen en ben erg benieuwd naar verbruik van mede forum lezers die in een zelfde woonsituatie zitten als wij zelf.

Dus allereerst, wij wonen in een 2 onder 1 kap, woonkamer op het noord oosten. Ons huis is in Okt 2005 opgeleverd, goed geisoleerd en voorzien van een combiketel met zonnecollectoren+boiler. Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en 2 kinderen tussen 3 en 6. Ik werk veel thuis, en op de dagen dat ik weg ben zijn vrouw en kinderen thuis. In de winter dus eigenlijk iedere dag stook en electra kosten. Verder zijn wij absoluut niet super zuinig met energie, wel letten we er steeds meer op, gebruiken spaarlampen waar mogelijk en proberen zo veel mogelijk het licht uit te doen achter onze kont. Verder PC (Mediacenter) die 24/7 aanstaat, 2 laptops die bijna continu aan staan en verder wat randapparatuur als printer, modem, router, telefooncentrale etc.

In het begin hadden we een electrische kachel in de schuur, die hebben we al een jaar niet gebruikt omdat dat een beste verbruiker is. Verder nog koelkast, vriezer, vaatwasser, wasmachine, droger en ga maar door. Wel wassen en drogen we zo veel mogelijk in de dal uren, hetzelfde geldt voor de vaatwasser.

Nu is ons gemiddeld verbruik in de 30 maanden dat wij hier wonen, 766 kw/h per maand, dus ongeveer 9000 per jaar. Dit is 50/50 verdeeld over hoog en laag tarief. Ik vraag mij af of dit heel veel boven gemiddeld is voor onze situatie. Op de eneco site is ons verbruik 4000 kw/h meer dan het gemiddelde op de postcode, overigens allemaal 2 onder 1 kap woningen.

Graag jullie reacties.
Alvast bedankt, Alex

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: Hoge meterstand in nieuwbouw woning ... maar waardoor ?

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Beste ajwkappe,

Allereerst wil ik even zeggen dat die 4000 kwh meer dan het gemiddelde niet zoveel zegt.

Ging het nou om gas dan was het een ander verhaal want dat heeft te maken met isolatie en grootte van het huis. En ik neem aan dat dat gelijk is als bij de buren. Bovendien verwarm je een huis/ruimte en geen personen.

Elektra daarentegen word verbruikt per persoon dus dat kan nogal varschillen met de buren. U geeft zelf al aan, naar mijn mening, best veel te gebruiken.

De kinderen zitten ook in een leeftijd dat er (denk ik) best veel gewassen word. En wassen en drogen vreet veel stroom.

Daarentegen vind ik 9000 kwh per jaar best hoog moet ik zeggen. Komt niet zo heel vaak voor.

Mijn vraag is ook: Is dit door uzelf zelf gemeten, dus van datum tot datum of concludeer u dit aan de hand van een jaarrekening? In het laatste geval kunnen de begin of eindstanden geschat zijn waardoor die 9000kwh op jaarbasis niet werkelijk is verbruikt.

Gr,
Eneco medewerker

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Hoge meterstand in nieuwbouw woning ... maar waardoor ?

Ongelezen bericht door Ron58 »

9000 lijkt zo op het eerste gezicht hoog, wij gebruiken in ons gezin iets meer dan de helft daarvan, we hebben 2 volwassen kinderen met eigen apparatuur op de kamers, dus het aantal apparaten is wel vergelijkbaar.
Je zou eens kunnen denken aan een verbruikmeter.
Daar heb ik ook eens een rondje mee door het huis gemaakt, je schrikt je b.v. rot wat halogeenlampen verbruiken, ook al dim je ze. Een halogeenlamp van 150 gebruikt als je hem bijna helemaal dimt toch nog steeds bijna het volle vermogen.
Ons waterbed is vervangen door een gewoon bed (niet vanwege het verbruik, het was er gewoon aan toe) en dat scheelde al 1000 kw/h per jaar, dat is 20% van ons hele gebruik.

Hoog/laag tarief maakt natuurlijk niets uit voor het totaalverbruik, alleen voor de prijs ervan, een dubbele meter blijkt overigens tegenwoordig nog maar bar weinig voordeel op te leveren, bij ons was dit op het laatst nog maar een paar tientjes (ook bij 50/50), niet genoeg om je schema daar nog voor aan te passen.

En, zoals de Eneco medewerker ook stelt: zijn de cijfers daadwerkelijk opgenomen of zijn ze geschat, is de periode echt 12 maanden, zit in dat gemiddelde per maand ook nog het eerste jaar met de electrische kachel??
Bij de eerste afrekeningen in een nieuwe woning wil men nog wel eens erg hoog inschatten en wijken de periodes ook wel eens af.
Wij zijn ook een keer geschrokken van een verbruik van bijna 9000 kw/h , die was opgenomen na 2 jaar (iets te laag) schatten en bleek over een periode van 16 maanden te gaan, toen we dit terug rekenden was het plaatje natuurlijk heel anders.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: Hoge meterstand in nieuwbouw woning ... maar waardoor ?

Ongelezen bericht door chat »

Dat elektrische kacheltje kan aardig wat weggesnoept hebben.
Je zegt dat je het nu niet meer gebruikt maar de voorgaande winter kan het een aardige bijdrage zijn geweest aan het gemiddelde van 30 maanden.

Als je een kachel van 2 kw in de winter coninu aan heeft staan en de schuur komt niet geheel op temperatuur is dit zo`n 1460kw per maand.

Houd nu eens je wekelijks verbruik bij dan kun je de huidige situatie beoordelen. Zomer en winterverbruik lopen kwa elektra niet ver uiteen.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Hoge meterstand in nieuwbouw woning ... maar waardoor ?

Ongelezen bericht door Ron58 »

Zomer en winterverbruik lopen kwa elektra niet ver uiteen.
Scheelt bij ons zo'n 10% ('s winters de lampen iets vroeger aan), dus niet schokkend veel meer inderdaad.

ajwkappe
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2006 12:04

Re: Hoge meterstand in nieuwbouw woning ... maar waardoor ?

Ongelezen bericht door ajwkappe »

Ik ben het op zich eens met die verwarming. Echter deze heeft afgelopen winter helemaal niet aangestaan, omdat ik al een vermoeden had dat het verbruik hier vorig jaar al extreem hoog door was geworden. We zitten over het jaar 2007/2008 op een gemiddeld verbruik van 849 kw/h. Over het jaar 2005/2006 en 2006/2007 was dit verbruik gemiddeld 800 respectievelijk 850. Echter in dit laatste jaar zelfs meerdere spaarlampen geplaatst en die electr. kachel niet meer aangehad.

Wat mij ook opviel de afgelopen dagen is dat de dagteller, na het ingaan van de nachtstand, de volgende ochten vrolijk 1 kw/h meer aangeeft dan bij het meten de vorige avond, dit betekend dus dat de dagmeter niet stil staat tijdens de nacht uren, lijkt me ook niet ok.

Ik ben momenteel een overzicht aan het maken van alle apparaten in huis met verbruik in wattage, aantal geschatte uren per jaar enz. tot nu toe zit ik rond de 6500 kw/h dat is dus bijna 100 kw/h minder dan ons gemiddelde verbruik. Kan 1200 kw/h veroorzaakt worden door incidenteel stroomverbruik als paar keer grasmaaien, zagen, boren etc ?

Ik ga deze week een test doen met 1 apparaat en verder alle andere verbruikers uit. Kijken wat dat opleverd. Het blijft lastig deze electronische meters te controleren, want omwentelingen tellen dat gaat helaas niet.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet
Alex
Laatst gewijzigd door ajwkappe op 19 mei 2008 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

ajwkappe
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2006 12:04

Re: Hoge meterstand in nieuwbouw woning ... maar waardoor ?

Ongelezen bericht door ajwkappe »

Nog even een reactie op de vraag of de meterstanden idd per 12 jaar zijn. Bij ons waren de eerste 2 jaarnota's in eerste instantie middels geschatte meterstanden, echter deze waren veel te laag, we waren geschat op een verbruik van 150 eur per maand. Dit hebben we laten corrigeren door het totale verbruik over de eerste 2 jaar te middelen. Dat was ongeveer 14000 kw/h over 18 maanden, dus ongeveer 750 kw/h per maand. Dit is nagenoeg gelijk aan ons huidige verbruik. Het laatse gemeten jaar, verbruik van 9000 kw/h is precies over 12 maanden, oftwewel gem. 750 kw/h per maand.

Ik zal deze week een overzichtje posten van ons apparaatverbruik.

Groet
Alex

ajwkappe
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2006 12:04

Re: Hoge meterstand in nieuwbouw woning ... maar waardoor ?

Ongelezen bericht door ajwkappe »

Zojuist een test gedaan met de meter. Alle groepen uit op 1 na, deze groep had verder geen andere verbruikers (apart stopkontact in de meterkast op eigen groep).

Ik heb hier de stofzuiger op aangesloten middels een verbruik meter. De verbruik meter liet een verbruik van de stofzuiger zien van 725/730 watt, dit schommelde enigsinds tussen deze waarden.

Onze meter geeft geen cijfers achter de komma, dus ik heb gewacht met meten totdat de meter 1 kw/h omhoog sprong, toen ben ik begonnen met een tijdsmeting. Normaal gesproken zou je met een verbruik van 730 watt dus ongeveer 80 minuten moeten wachten alvorens de meterstand wordt opgehoogd met 1 kw/h.

Wat schetst mijn verbazing, al na 48 minuten, was de meterstand opgehoogd met 1 kw/h.... dit kan volgens mij niet goed zijn.

Mijn vraag, hoe betrouwbaar is deze meting? Ik heb de verbruiksmeter overigens getest met een 40 watt lamp, de meter geeft dan 44 watt aan, dus het wattage van de stofzuiger lijkt me eerder te hoog dan te laag.

Groet
Alex

ajwkappe
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2006 12:04

Re: Hoge meterstand in nieuwbouw woning ... maar waardoor ?

Ongelezen bericht door ajwkappe »

Waarom reageerd u nu niet meer, diamondvoodoo ? Te heet onder de voeten :-)

Graag een reactie.
Alex

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Hoge meterstand in nieuwbouw woning ... maar waardoor ?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Al eerder is op dit forum over het gemiddelde verbruik gediscuteerd. Dit ligt rond de 3.500 kWh per jaar (± 300 kWh/mnd). Dus zijn er mensen die meer en minder dan 3.500 kWh/jaar verbruiken, logisch toch.
Ook zelfsprekend is dat het verbruik afhankelijk is van het apparaat (vermogen) en de tijdsduur dat het in gebruik is.
Ik vind 9.000 kWh/jaar (750 kWh/mnd) aan de hoge kant. In mijn situatie toen de kinderen nog thuis woonden was mijn verbruik ± 6.000 kWh/jaar (500 kWh/mnd) met apparatuur zoals wasaut. droogaut. diepvries 2st. koelkasten elek. koken af te toe een elek. kacheltje op de kamer van de kinderen tijdens het studeren.
Momenteel, nu de kinderen uit huis zijn, is het elek. verbruik gedaald naar ± 3.700 kWh/jaar (± 300 kWh/mnd) terwijl het apparatuur hetzelfde is gebleven, er is zelfs een circulatiepomp van de vloerverwarming bij gekomen.
Wel wordt de droogaut. minder gebruikt (ook de wasaut. natuurlijk) omdat voorheen met kinderen soms de was snel droog moest zijn.
Het is een goede manier om met een overzicht en het “geschatte” aantal gebruiksuren een schatting te maken van het te verwachten verbruik. Zo heb je bijvoorbeeld als je periodiek de standen opneemt een idee waar je uit gaat komen. Als je dan ook nog kunt afleiden waar de verschillen in de periodieke standen door worden veroorzaakt en de tijdsduur van de apparatuur in de gaten houdt, dan ben je er eigenlijk uit.
Het verschil in verbruik tijdens de winter en zomer zal niet zo veel uitmaken, want zoals eerder opgemerkt wordt in de zomer minder lang verlichting gebruikt maar wel meer verbruik veroorzaakt door diepvries en koelkast.
Dus de ± 6.500 kWh/jaar is geen uitzonderlijk verbruik (kan wel minder). En 1.200 kWh voor grasmaaien, zagen, boren etc. lijkt mij wel uitzonderlijk. Immers een grasmaaier van bijvoorbeeld 0,5 kW en ½ uur per week in gebruik, verbruikt op jaarbasis (8 mnd) ½ x 0,5 x 8/12 x 52 = 8,75 kWh.
Dagteller, na ingaan van het nachttarief, de volgende dag toch 1 kWh hoger? Wanneer “springt” het nachttarief terug en gaat s’ochtends het dagtarief weer in? Misschien kijk je naar de standen terwijl het dagtarief al weer langer ingeschakeld is en al 1 kWh geregistreerd heeft door verbruik van apparatuur.
Ten slotte heeft jouw digitale kWh-meter geen Led? Deze Led heeft dezelfde functie als de ronddraaiende schijf van een oorspronkelijke meter en geeft impulsen die overeenkomen met de actuele meetwaarde, waarbij het aantal impulsen per tijdseenheid afhankelijk is van de meterconstante en het momentane vermogen.

ajwkappe
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2006 12:04

Re: Hoge meterstand in nieuwbouw woning ... maar waardoor ?

Ongelezen bericht door ajwkappe »

Bedankt voor je reactie...

De makkelijkste vraag eerst :-) Mijn meter heeft geen led, wel een 'dot' in het lcd scherm, dat heeft ws. dezelfde functie, echter doordat het scherm steeds verspringt van stand 1 naar stand 2 en dan naar een soort schermtest, alles aan, kan ik dit fatsoenlijk volgen.

Ik heb de meterstanden precies op de omschakeltijd van laag>hoog en anders om (07:00 en 23:00) uur genoteerd. Dus er was nog niets verbruikt van het hoge tarief.

Wassen en drogen maakt niet zoveel uit op je verbruik, hooguit een 50 euro op jaarbasis meer of minder. Een pc die daarentegen 24/7 aan staat maakt wel flink wat uit...
Ik heb mijn overzicht af, echter weet niet hoe ik hier iets kan attachen...

Groet
Alex

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Hoge meterstand in nieuwbouw woning ... maar waardoor ?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Zojuist de (wekelijkse) respectievelijke standen opgenomen van de elek., gas en watermeter. Verbruik elek. I = 34 en II = 24 kWh, gas = 18 m3 en water = 2 m3.
Elek. in vergelijking met jaarverbruik van 3.700 kWh mag samen 3.700/52 = 71 kWh per week zijn. Het is 34 + 24 = 58 kWh. Dus lager en heb ik een zuinige week gehad. (geen droogaut gebruikt).
Water op jaarbasis ± 104 m3. gemidd. per week dus 104/52 = 2 m3.
Water is precies het voorspelde verbruik.
Wat gas betreft is dit iets anders te bepalen (graaddagenmethodiek). Het was wel een frisse week qua temperatuur en dus ook verbruik, 18,4 m3 gas. In vergelijking met 2007 en 2006 in dezelfde periode echter niet verontrustend.
Ik houd al meerdere jaren zo de standen en verbruik bij in een spreadsheet, zodat ik vergelijkingen en prognoses kan maken. Ook zie je dan dat het in het ene jaar iets eerder warm is en vervolgens weer wat kouder en het ander jaar kan het precies omgekeerd zijn. :roll:

Gesloten