Dat buschauffeurs meer salaris willen hebben kan voor komen.
Dat men het middel van staken daarvoor gebruikt kan, maar niet op kosten van de gemeenschap.
Nu kost het mensen die afhankelijk zijn van busvervoer handen met geld om toch aan hun verpligtingen te doen.
Met staken zou het beter zijn om bijvoorbeeld zondagsdienst te draaien of 1 rit wel rijden en de volgen de niet ( om en om)
Nu is het zo dat een bus die op het eindpunt komt en men staakt vanaf 9 uur weer terug rijd naar de remise. De afstand eindpunt remise is soms mee als 30 km.
Deze kosten zouden verhaald moeten worden op de chauffeurs zij rijden immers of blijf op het bereikte eindpunt staan.
Op openbaar vervoer zit veel subsidie deze kosten zou het rijk terug moeten vorderen voor de uren dat er gestaakt wordt.
Het openbaar vervoer moet gewoon doorgaan hoe dan ook. Het rijk kan ook andere middellen in zetten zoals bijv inzetten van het leger of anderen bussen in huren en deze kosten verhalen op de chauffeurs
Dechauffeurs willen meer salaris dus laat die ook voor de kosten opkomen zij willen meer salaris en niet de mensen die er van afhankelijk zijn.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] buschauffeurs staken op kosten van de gemeenschap
Re: buschauffeurs staken op kosten van de gemeenschap
Wat een raar verhaal, het rijk kan evt wel claims opleggen maar niet aan de chauffeurs.....
het leger inzetten hahahaha
het leger inzetten hahahaha
Re: buschauffeurs staken op kosten van de gemeenschap
Volgens mij weet JRG absoluut niet waar hij/zij over praat
Re: buschauffeurs staken op kosten van de gemeenschap
JRG heeft inderdaad geen benul.
Om te beginnen staken de buschauffeurs vooral om verslechteringen in de arbeidsvoorwaarden tegen te houden: wat de werkgevers bieden en vooral wat de werkgevers daar voor terugvragen komt neer op arbeidstijdverlenging tot méér dan 40u per week tegen een loonsverhoging van zo'n 5 cent per uur bruto, dat is bruto per maand € 8.60
Verder staken de buschauffeurs geenszins op "kosten van de gemeenschap". Hoewel de overheid subsidie verleent om OV mogelijk te maken en tevens de tarieven vaststelt waar de OV-bedrijven voor moeten werken, zijn OV bedrijven zelfstandige BV's die ook uit andere activiteiten (zoals taxi, besloten vervoer, reparatie en onderhoud) op de vrije markt winst genereren en in staat zijn bestuurders fikse afkoopsommen te betalen.
Verder worden de OV-bedrijven door het Rijk niet gecompenseerd voor de gestegen diesel-accijns (wordt ook niet vertaald in hogere subsidies o.i.d.), de werkgevers berekenen dit verlies in de huidige CAO-voorstellen dus gewoon door aan hun personeel.
Om te beginnen staken de buschauffeurs vooral om verslechteringen in de arbeidsvoorwaarden tegen te houden: wat de werkgevers bieden en vooral wat de werkgevers daar voor terugvragen komt neer op arbeidstijdverlenging tot méér dan 40u per week tegen een loonsverhoging van zo'n 5 cent per uur bruto, dat is bruto per maand € 8.60
Verder staken de buschauffeurs geenszins op "kosten van de gemeenschap". Hoewel de overheid subsidie verleent om OV mogelijk te maken en tevens de tarieven vaststelt waar de OV-bedrijven voor moeten werken, zijn OV bedrijven zelfstandige BV's die ook uit andere activiteiten (zoals taxi, besloten vervoer, reparatie en onderhoud) op de vrije markt winst genereren en in staat zijn bestuurders fikse afkoopsommen te betalen.
Verder worden de OV-bedrijven door het Rijk niet gecompenseerd voor de gestegen diesel-accijns (wordt ook niet vertaald in hogere subsidies o.i.d.), de werkgevers berekenen dit verlies in de huidige CAO-voorstellen dus gewoon door aan hun personeel.
Re: buschauffeurs staken op kosten van de gemeenschap
Overigens zijn het vooral de werkgevers die garen spinnen bij deze situatie: loonkosten worden niet doorbetaald (chauffeurs krijgen een stakingsvergoeding van de bond óf staken voor eigen rekening), de bussen rijden niet dus de brandstofkosten dalen.
En ondertussen wordt met zielige ogen naar Den Haag gekeken om een compensatie voor de gestegen brandstofkosten los te peuteren.
Waarom denk je dat de OV-bedrijven helemaal niet in actie komen? Zelfs niet om de stakingen te breken cq te (laten) verbieden??
En ondertussen wordt met zielige ogen naar Den Haag gekeken om een compensatie voor de gestegen brandstofkosten los te peuteren.
Waarom denk je dat de OV-bedrijven helemaal niet in actie komen? Zelfs niet om de stakingen te breken cq te (laten) verbieden??
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52
Re: buschauffeurs staken op kosten van de gemeenschap
Die zogenoemde subsidie is elk jaar minder en minder en minder. Er wordt volop bezuinigd op het busvervoer. Verder worden de verleende subsidies niet aan het OV overgemaakt, maar naar de concessieverlener (lees: gemeente of provincie) Het OV bedrijf maakt een offerte op datgeen wat de gemeente of provincie wilt. De goedkoopste en "beste"wordt dan verkozen tot concessiehouder voor een X aantal jaar. Het OV bedrijf zelf maakt verder winst door te bezuinigen op o.a. onderhoud, personeel, langere diensttijden, minderen van rusttijden. Het kleine deel komt van de verkochte vervoersbewijzen. Deze inkomsten moeten weer voor een groot deel worden overgemaakt aan het rijk. Het OV is, buiten gemeentelijke bedrijven zoals RET, nog steeds geen eigendom meer van het Rijk, maar zijn zelfstandig. Hiervoor moet je bij het Rijk zijn, want die hebben dat in overeenstemming met Europese wetgeving zo besloten.
Re: buschauffeurs staken op kosten van de gemeenschap
JRG begrijp je het dan nog niet??? het geld zit verkeerd verdeeld.
De hele maatschappij wordt uitgehold door hogere machten.
open your eyes
De hele maatschappij wordt uitgehold door hogere machten.
open your eyes