Ik snap de argumenten van de chauffeurs. Niks mis mee, goed zelfs, prima.
Waar het omgaat is de uitvoering van de staking.
Daar heb ik absoluut geen waardering voor.
De uitvoering raakt de (hele) gemeenschap, ontwricht een gedeelte van die gemeenschap.
En dat noem ik asociaal en onbeschoft.
Voorbeelden:
* ouderen kunnen niet meer met de stadbus (naar de stad, hun uitje, naar hun club, enz.)
* mijn pa kan niet meer naar fysiotherapie
* ik heb geen auto, mijn buren ook niet en kan niet naar mijn werk
* veel scholieren kunnen nu hun eindexamen niet meer doen
* anderen zijn om een andere reden gedupeerd.
* nog meer files
Kortom: er is economische schade, er is sociale schade, er is gezonheids schade, er is milieu schade.
Doel en actie zijn niet met elkaar in overeenstemming. De actie is schadelijk. De uitvoering had immers ook *anders* gekund.
En: het gaat er altijd om *hoe* en *waarmee* je het doel bereikt.
De FNV en CNV hopen natuurlijk op de support/kritiek van de gemeenschap. Of dat de kritiek zich richt op de werkgevers.
Afleidingstactiek heet dat, manoevreren en manipuleren heet dat.
Ik noem het de dictatuur van de FNV en CNV.
Ze spannen chauffeurs voor hun karretje, die op hun beurt schreeuwen dat hun directeuren in dure auto rijden, enz.
Alsof dat er wat mee te maken heeft.
Nogmaals: het doel vind ik heel legitiem. De uitvoering is schandelijk.
Ik had respect gehad voor de chauffeurs indien ze op de bus *waren*
gebleven en gratis OV hadden aangeboden (en ondertussen streden voor hun belang, doel. Volhouden heet dat.)
Dat had Den Haag geraakt, dat had de subsidie geraakt, dat had de politiek geraakt, dat had het publiek overtuigd.
Nu wassen de chauffeurs hun handen in onschuld: "het kan niet anders". Ik zeg: was wat creatiever omgegaan met actie/staking.
Immers: het doel heiligt niet alle middelen, zeker wanneer daarbij een hele gemeenschap wordt getroffen.
PS.
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
@Frans75
Aan een oorzaak liggen feiten, redenen of een "bestaansrecht" ten grondslag.
Zint een feit of oorzaak je niet, dan volgt er meestal een nieuw doel waarop een actie gezet wordt.
Zolang die actie schade berokkent aan de hele (sociale)gemeenschap, deugt er iets niet.
Of het doel is 'vooropgezet' om de hele gemeenschap te manipuleren en het eigenzinnige doel te behalen.
En dat is nu gaande. En dat is asociaal. Dat is kortzinnig.