Dit zijn geen echte officiele functies. De klachtenfunctionaris heet in sommige ziekenhuizen ook "patientenservice".
Wat betreft de administratie moet je ook de juiste afdeling hebben. Dat is ook verschillend per ziekenhuis. Ik weet in ieder geval van het UMCU, die een speciale afdeling heeft die tbv zorgverzekeraars dbc-declaraties nacheckt.
Ook bij de zorgverzekeraar is misschien iemand te vinden die geinteresseerd is. Bijvoorbeeld de "afdeling schadelastbeperking (ohra)", of de ombudsman (defriesland)van de zorgverzekeraar.
Voor eenmalige consulten zijn een jaar geleden aparte, goedkopere dbc's ingevoerd. Houd er wel rekening mee dat als je in het verleden bij dezelfde specialist geweest bent, dat dit dan een vervolgconsult kan zijn. Hoewel de dbc al berekend is, mag het ziekenhuis m.i., als je in hetzelfde jaar nog een keer komt bij dezelfde specialist voor dezelfde klacht, niet ene nieuwe dbc rekenen. Via de tariefapplicatie van de nza (
http://ctg.bit-ic.nl/Nzatarieven/top.do kan de dbc opgezocht worden.
P.S. de dbc heeft d eomschrijving: 05110014700111 Reguliere zorg / / Frozen shoulder / Conservatief poliklinisch Poliklinisch onderzoek of behandeling