LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beeldscherm defect

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
h.drenth
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2007 17:46

beeldscherm defect

Ongelezen bericht door h.drenth »

Beste forumleden,
Op 29 mei 2008 meld ik aan Medion dat er over het beeldscherm een verticale lijn loopt. Na correspondentie over en weer wordt duidelijk dat de garantietermijn met 4 dagen is overschreden. De garantietermijn is namelijk drie jaar.
Ik kan me hier niet mee verenigen, want bij normaal gebruik moet ook een beeldscherm van een laptop toch heel wat langer dan drie jaar mee kunnen gaan.
Het opsturen en het zelf monteren van het beeldscherm kan niet!
Eerst moet er € 65,00 worden betaald voor onderzoekskosten waarna een offerte wordt verzonden.
Dit valt me allemaal erg tegen. Wie weet raad?
Beemder

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: beeldscherm defect

Ongelezen bericht door gravedigger »

Wie weet raad?
BBCS, werk aan de winkel ;) :lol:

h.drenth
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2007 17:46

Re: beeldscherm defect

Ongelezen bericht door h.drenth »

gravedigger,
Het zal aan mij liggen, maar wat bedoel je met die kreet?

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: beeldscherm defect

Ongelezen bericht door gravedigger »

Even zoeken op die naam en je weet genoeg. Onze zelfbenoemde computerexpert en kenner van handels- en wetskennis.

h.drenth
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2007 17:46

Re: beeldscherm defect

Ongelezen bericht door h.drenth »

Gravedigger,
Ik heb in het forum gezocht op BBCS.
Allerlei discussies- nuttige en minder prettige- gevolgd.
Maar ik heb niet de indruk dat je me met je antwoord helpt.
Graag iets meer duidelijkheid inzake je reacties.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: beeldscherm defect

Ongelezen bericht door gravedigger »

Al je dus verscheidene discussies hebt gevolgd, zul je die over laptops ook wel tegengekomen zijn. Om kort en goed te gaan: kosteloos is je reparatie niet! Je valt buiten de meermaals genoemde economische levensduur van 3 jaar zoals BBCS beweert.

h.drenth
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2007 17:46

Re: beeldscherm defect

Ongelezen bericht door h.drenth »

Natuurlijk heeft Medion gelijk. Drie jaar is drie jaar.
Maar ik wil eigenlijk een beroep doen op hun welwillendheid en service.
Het is toch sneu voor mij dat ik op hoge kosten wordt gejaagd doordat de garantietermijn maar 3-4 dagen is overschreden. Aanschafkosten in 2005 € 1549,00. Dus reparatie zal duur uitvallen.

Ik heb nog een laptop, een Compaq Presario 700, 9 jaar oud en werkt nog steeds perfect!
Dus als ik Aldi was en in m'n product (lees servicebeleid) geloofde, zou ik niet moeilijk doen over een paar dagen overschrijding.
Ik ben ook benieuwd of er andere forumleden zijn met dergelijke ervaringen.

Toolboy

Re: beeldscherm defect

Ongelezen bericht door Toolboy »

1549 euro in 3 jaar afschrijven is natuurlijk absurd.
Heeft u al contact gezocht met de verkopende partij.
vrgr T

h.drenth
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2007 17:46

Re: beeldscherm defect

Ongelezen bericht door h.drenth »

Toolboy,
Uiteraard is er contact geweest, meerdere keren zelfs. Maar de woordvoerder van Medion blijft zeggen dat de garantieperiode is overschreden.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: beeldscherm defect

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 12 Jun 2008 22:07 door h.drenth

Uiteraard is er contact geweest, meerdere keren zelfs. Maar de woordvoerder van Medion blijft zeggen dat de garantieperiode is overschreden.
Even voor alle duidelijkheid. Medion is dus de verkopende partij geweest? Medion is namelijk (ook) een fabrikant. M.a.w. je hebt deze laptop rechtstreeks bij Medion gekocht en niet bijvoorbeeld bij de Aldi?

Edit: Ik zie nu pas dat je in een eerder bericht al hebt geschreven dat de laptop bij de Aldi is gekocht. Dus dit was een overbodige reactie van mij.
Laatst gewijzigd door WillemV op 13 jun 2008 01:27, 1 keer totaal gewijzigd.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: beeldscherm defect

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Ik kan me hier niet mee verenigen, want bij normaal gebruik moet ook een beeldscherm van een laptop toch heel wat langer dan drie jaar mee kunnen gaan.
Dus uit het bovenstaande mag ik opmaken dat het apparaat niet meer rendabel te repareren zou zijn.
Niemand kan een storingsvrije tijdsduur garanderen en wat we hier hebben is een storing.
Storing laten verhelpen en het apparaat gaat weer. Een dergelijke investering in 3 jaar afschrijven doet niemand, dus gewoon na laten kijken. Sommige consumenten schijnen wat tegen repareren te hebben, iets wat ik niet begrijp.
3 Jaar garantie is 3 jaar, want men moet ergens een grens trekken.
Meestal valt er wel wat te regelen in de vorm van een coulance, maar dat is geen recht het is een gebaar van de verkoper.
Vanmiddag nog een HP onder handen gehad, ook net na de garantie.
Tegen een normaal tarief gerepareerd en voor 80€ was men weer de trotse eigenaar en daar werd helemaal niet moeilijk over gedaan.

Vr. Gr. Hans.

alfatrion
Berichten: 21988
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: beeldscherm defect

Ongelezen bericht door alfatrion »

3 Jaar garantie is 3 jaar, want men moet ergens een grens trekken.
Meestal valt er wel wat te regelen in de vorm van een coulance, maar dat is geen recht het is een gebaar van de verkoper.
Dat recht heet non-conformiteit. Zie het een na oudste in de reeks.

@h.drenth:

Wat je zou kunnen doen is beweren dat je het gebrek hebt ontdenkt net binnen de garantie termijn, laten we zeggen 24 mei. Conform artikel 7:23 BW heb je minimaal twee maanden de tijd om dit gebrek te melden aan de verkoper (Aldi). Dus als je het meld voor 24 juli zit je veilig. Dat je het toestel niet in je bezit hebt weerhoud jou natuurlijk niet om schriftelijk het te melden bij de verkoper (het hoofdkantoor) :!: Als hij niet reageerd kun je een aangetekende brief sturen.

Wanneer een product niet die eigenschappen heeft die er van mocht verwachten (6 jaar mee gaan) heb je recht op kosteloos herstel / vervanging of ontbind. Binnen de garantie periode licht de bewijslast hiervan bij de winkelier. Het enige wat jij hoeft te bewijzen is dat het product het niet meer doet.

Ik verwacht dat gratis herstel / vervanging buiten verhouding op het recht van ontbinding is, dus dat zal er dan wel op neer komen dat het aankoop bedag minus een gebruiksvergoeding krijgt.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: beeldscherm defect

Ongelezen bericht door gravedigger »

Een dergelijke investering in 3 jaar afschrijven doet niemand
Dus zelfs detaillisten onder elkaar weten het niet meer. BBCS heeft hier glashard verklaard, dat een computer na 3 jaar (de economische levensduur) is afgeschreven en dus niets meer waard is.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: beeldscherm defect

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Hier worden weer zaken door elkaar gehaald. Economische levensduur is wat anders dan technische levensduur.
Een auto wordt meestal ook over 5 jaar afgeschreven, terwijl hij wel 10 jaar mee kan gaan.
Dus na de economische afschrijving is er nog wel degelijk een restwaarde.

Vr. Gr. Hans.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: beeldscherm defect

Ongelezen bericht door gravedigger »

Als een computer 3 jaar of ouder is, heeft reparatie (grote) geen zin meer, omdat die dan total-loss is.
En geld terug heeft ook geen zin meer, omdat na 3 jaar die computer niets meer waard is (economisch gezien.)
Jouw uitspraak staat haaks op deze!

h.drenth
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2007 17:46

Re: beeldscherm defect

Ongelezen bericht door h.drenth »

Beste forumleden,
Laatste nieuws.

Nadat ik bij Medion had geïnformeerd wat de maximale kosten zouden zijn en deze werden ingeschat op € 300,00 bood ik toch mijn laptop aan ter reparatie. Op 20 juni zou deze van huis worden gehaald. Omdat ik die dag niet aanwezig zou zijn besloot ik het opgegeven telefoonnummer te bellen om het transport uit te stellen. In datzelfde telefoongesprek werd mij meegedeeld dat Medion de reparatie bij wijze van coulance toch onder garantie zou uitvoeren. Jullie begrijpen dat ik erg enthousiast was over dit voornemen. Op 23 juni werd de laptop gehaald en op 28 juni weer afgeleverd. En de kosten zijn € 0,00!
In eerste instantie was ik teleurgesteld dat men de laptop niet onder garantie wilde repareren omdat de garantieperiode met 3-4 dagen was overschreden. Maar nu toch een hele warme douche voor Medion die het beeldscherm buiten de garantie van 3 jaar kostenloos verving.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: beeldscherm defect

Ongelezen bericht door gravedigger »

Zo kan het dus ook! Daar kan menig computerboer een voorbee;d aan nemen, die star vast houden aan de garantietermijn.

Gesloten