LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] voorlopige aanslag 2007

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
bigfonn
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2007 12:51

voorlopige aanslag 2007

Ongelezen bericht door bigfonn »

Nu kregen mijn man en ik de voorlopige aanslag van 2007, geld terug dus, maar we moesten eerst ons bankrekeningnummer opgeven.

We weten zeker dat dit op de aangifte stond, bovendien krijgen we ook maandelijks een deel belasting terug, dus het bankrekeningnummer is bekend.

En niet alleen bij ons gebeurde het, ook onze schoonzoon kreeg zijn voorlopige teruggave pas als hij zijn bankrekeningnummer door had gegeven.

Ina

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: voorlopige aanslag 2007

Ongelezen bericht door gravedigger »

En nu? Gewoon geven dus :)

Sippy
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2008 13:08

Re: voorlopige aanslag 2007

Ongelezen bericht door Sippy »

Heb je al gevraagd naar de reden hiervoor?? (belastingtelefoon 0800-0543)

Het kan namelijk diverse redenen hebben. als je rekeningnummer bij de belastindienst bekend is betekend dit niet automatisch dat dit voor alle afdelingen bekend is. Als bijv. een toeslag uitbetaald wordt op reknr. 1234 mag de belastingdienst niet op reknr 1234 ook de uitbetaling inkomstenbelasting betalen. Ook binnen de afdeling (bijv. wanneer men een voorlopige teruggave krijgt in het lopende jaar) mag men het rekeningnummer niet automatisch overnemen. Alles ivm gevoeligheid (privacy e.d.).

Daarnaast voert de belastingdienst eens in de zoveel tijd ene controle uit van het rekeningnummer. Er wordt dan inderdaad aangegeven dat het rekeningnummer niet bekend is en dat dit opnieuw opgegeven moet worden. Puur ter bescherming van de persoon in kwestie, zodat de juiste persoon het juiste bedrag ontvangt.

vaak zien we dat men in een elektronische aangifte aangeeft dat het rekeningnummer wat op de uitnodigingsbrief (om aangifte te doen) correct is. Ook belastingconsulenten/acccountants/boekhouders geven dit vaak aan. Maar dit wordt in eerste instantie vaak niet nageken!! Dus ook daar gaat een hoop fout, waardoor de rekeningnummers niet bekend blijken te zijn of afwijken van het rekeningnummer wat in eerste instantie bij ons in het systeem aangegeven wordt.

Kortom 9 van de 10 keer zit er een goede reden achter... puur en alleen om de belastingplichtige te "beschermen".

vervelend
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 mar 2004 23:14

Re: voorlopige aanslag 2007

Ongelezen bericht door vervelend »

Er zit niets anders achter dan dat de belastingdienst de weg kwijt is.

Ik vul al 40 jaar de belasting in en ik heb nog nooit zo,n puinzooi gezien als dit jaar.

De bankrekeningnummers zijn al jaren bekend, maar ze doen het nu ineens voorkomen dat ze de rekeningnummers niet hebben.

Neem maar van mij aan dat ze ze ook niet hebben.

Wat een organisatie totdat ze geld van jou moeten hebben, dan weten ze alles.

Gesloten