LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Benzine prijzen

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
carla1951

Benzine prijzen

Ongelezen bericht door carla1951 »

Eigenlijk heb ik nog nergens een commentaar teruggezien over wat er tijden geleden werd gezegd over de hoge benzineprijzen.
Niet in kranten, bladen of op tv.
Een aantal jaren geleden werden de prijzen verhoogd onder het mom
dat de dollar zo hoog stond tegenover de euro
Nu is ie huizenhoog omdat de dollar zo weinig waard is t.o. de euro! Wie snapt 't nog?? :twisted:. Het is toch te idioot om los te lopen. Prijzen van olie veranderen per dag, ook voor de olie die al onderweg is in een tanker.
Ja zo lust ik er nog wel een. En de regering is ook lekker bezig, altijd zeuren over file's ed. , maar ondertussen bestaat de literprijs voor bijna de helft uit belastingen, inclusief het beroemde kwartje van Kok waarvan ik meteen al bang was dat we dat ooit terug zouden zien. Dus ze profiteren goed van de automobilist :( BAH stelletje oplichters met z'n allen!!!!

acjzr1

Re: Benzine prijzen

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Ongeveer drie kwart van de prijs aan de pomp bestaat uit belasting en accijns! Toch geven heel veel idioten nog steeds de schuld aan Shell??
Het moet niet gekker worden... :roll:

Verluste

Ongelezen bericht door Verluste »

Shell is ook de gekste niet, die houden ook de prijs bewust kunstmatig hoog.
En de accijns heeft een reden, en zo te zien is de accijns eindelijk doeltreffend: er gaan meer mensen met het OV en minder mensen pakken de auto.

Dit kan ik alleen maar zien als een goed iets; met uitzondering van de transportsector.

acjzr1

@ Verluste...
Leg dat maar eens uit!
Shell is een van de grotere maatschappijen maar geen alleenheerser.
Het feit is dat de overheid twee derde tot drie kwart van de prijs aan de pomp in z'n zak steekt! Zonder dat ze daarvoor iets hoeven te doen...
Het OV is zo inefficient dat de opbregsten uit de branstofaccijnsen worden gebruikt om het OV te subsidieeren! De automobilist betaalt zich scheel zodat de gesubsidieerde kunstenaars zich met het OV (ook gesubsidieerd) kunnen verplaatsen!
Voor heel veel personen die wel werken is het OV geen reeel alternatief!
Ik kan en kon mijn werk niet uitvoeren zonder eigen (of zakelijk) vervoer. Ik kan dat nu nog steeds niet.
Net als zo velen met mij...
Laten we gewoon de accijnsen verlagen en de subsidies op het OV afschaffen.

8)

010portal4fun

Ongelezen bericht door 010portal4fun »

Inderdaad verzinnen ze altijd wat waardoor de benzineprijzen moeten stijgen, zelfs nu de euro zeer hoog staat en de dollar laag, presteren ze het nog om de prijzen te verhogen. We merken niks van de lage dollar niet bij benzine noch bij andere producten die de dollar hanteren, wij als consument merken daar niks van !.

Wat zouden we kunnen doen om deze benzineprijzen omlaag te krijgen, door te toeteren ??, vrachtwagens die wegen plat leggen ??. Nee, nee en nog eens nee, dit helpt duidelijk niet.

Dit vraagt om hardere maatregelen, ze raken ons in de portemonnee laten wij dit proces omkeren en hun in de portemonnee raken !!!.

Tank niet meer bij de grote concerns zoals Shell, Totall, Esso of de BP maar bij de lokale kleinere benzinestations. Zo lopen de marktleiders miljoenen mis, kijken hoe snel de prijzen dan kunnen zakken !!.

Concerns met invloed op de prijs en op de economie van NL, misschien dat er dan wat druk op de regering komt om de accijns en belastingen en het kwartje van Kok te verlagen of af te schaffen !!!.

Ik hoop dat er meer mensen zijn die dit initiatief steunen, succes !!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is vrij simpel. De prijs van olie in dollars is veel harder gestegen dan dat de koers van de dollar is gedaald. Begin 2007 was de olie ruim 60 dollar, nu is dat ongeveer verdubbeld tot ruim 130 dollar. In die tijd is de euro ten opzichte van de dollar niet twee keer zo duur geworden, maar slechts iets van 1/3 duurder. Dat betekent dan in euro's de olie ongeveer de helft duurder is geworden.

Deze trend van een stijgende euro en een nog harder stijgende olieprijs in dollars is de laatste jaren als bezig, zodat de olieprijs in euro's de laatste jaren steeds hoger wordt. Maar deze trend wordt nu steeds sterker, zodat de stijgingen nu in een kortere tijd plaatsvinden.

Overigens geldt voor de accijnzen dat dit een vast bedrag per liter brandstof is, dus geen percentage. Het wordt alleen jaarlijks aangepast aan de inflatie. Op dit moment is het voor benzine ongeveer 70 cent, dus met btw erbij ongeveer 85 ct. Als de benzine dus toen bijvoorbeeld 1,45 koste, dan betekent dat zonder accijns 60 ct. Is de olieprijs in euro's de helft toegenomen, dan zou de prijs zonder accijns due ook met ong. de helft moeten toenemen tot 90 ct. Met accijns is dat dus 1,75. Ik weet de exacte prijzen van toen en nu natuurlijk niet, maar volgens mij zit dit wel aardig in de richting van wat er werkelijk is gebeurd.

swd

Ongelezen bericht door swd »

Waarom met z'n allen niet texaco, shell e.d. boicotten. Gewoon bij onbemande pompen tanken en dan maar eens zien wat er gebeurt.

acjzr1

Fijn dat weer niemand het begrijpt.
Weer diverse oproepen om niet meer te tanken bij de"grote oliemaatschappijen".
Je mag drie keer raden waar de "kleine oliemaatschappijen" hun brandstof kopen...
Iedere liter brandstof levert de pomphouder een paar cent op.
De oliemaatschappij (welke dat ook is) mag blij zijn als ze meer dan 2 cent verdienen per liter.
Onze geweldige overheid steekt minstens 30 keer zo veel in z'n zak zonder daar iets voor te doen en geeft de oliemaatschappijen de schuld voor de hoge prijzen.
En dan zijn er nog steeds hele kuddes mensen die daar heilig in geloven...
Als shell zijn benzine zonder winst verkoopt dan wordt de benzine 2 a 3 cent goedkoper.
Als onze overheid niets verdient aan benzine dan wordt de prijs van de benzine meer dan gehalveerd...
:evil: "Stoute oliemaatschappijen!" :evil:
Comprende? :D

kweenie

De overheid geeft helemaal niet de oliemaatschappijen de schuld voor de hoge prijzen. Het heeft niet te maken met de oliemaatschappijen, maar met de internationale vraag naar olie. Die is nu eenmaal heel erg gestegen, met name door de vraag uit China en India. Enerzijds door de toegenomen industrie daar, anderzijds door het exploderende aantal auto's daar. Dat heeft dus niets met de overheid of de oliemaatschappijen te maken. En die vraag zal eerder toenemen dan afnemen, dus wen maar vast aan de hogere prijzen (die waarschijnlijk nog wel flink doorstijgen).

Dit zelfde zie je trouwens bij de meeste andere grondstoffen, waaronder voedsel. Alleen valt dat niet zo op omdat de meeste mensen geen grondstoffen zoals graan of meel kopen, maar verwerkte grondstoffen, waarop zoveel handelingen zijn verricht (en winsten gemaakt) dat de prijsstijgingen van de grondstoffen een veel kleinere invloed hebben op de uiteindelijke prijs.

acjzr1

Hoi kweenie,
Volgens mij heb je mijn berichtje niet helemaal begrepen zoals ik het bedoeld heb.
De overheid heeft bakken met geld over de balk gesmeten om uit te zoeken of er prijsafspraken waren tussen de verschillende maatschappijen omdat de benzineprijs aan de pomp zo hoog is, terwijl zij zelf de oorzaak zijn van die hoge prijzen.
Dat de olieprijzen zijn gestegen door grotere vraag naar olie klopt.
Dit verklaart echter niet waarom wij hier in Nederland inmiddels bijna een euro per liter meer betalen dan in de VS! De sterke euro tegenover de kwakkelende dollar maakt het alleen nog maar dubieuser.
Binnenkort gaan de accijsen gewoon weer omhoog...
Groeten, Acjzr1 8)

Pruim

Ongelezen bericht door Pruim »

Dat wij hier een euro per liter meer betalen dan in de VS, heeft niets te maken met de olieprijs, want die blijft hetzelfde. Die euro verschil komt door belastingen en accijns.

De amerikanen klagen net zo hard als ons, omdat de benzineprijs daar ook zoveel omhoog is gegaan.

MLF

Ongelezen bericht door MLF »

We betalen ongeveer per liter net zoveel als een gallon (3,8 liter) in de USA

kweenie

Een gallon kost ongeveer 4 dollar op dit moment. Dat hoef je volgens mij in Nederland nog nergens per liter te betalen.

Overigens is het ook nog eens zo dat de vraag naar diesel toeneemt vergeleken met de vraag naar benzine, zodat diesel nu meer stijgt dan benzine. Het prijsverschil tussen benzine en diesel neemt dus niet alleen relatief af, maar ook absoluut. maar dit even terzijde.

MLF

Een gallon (3,8 liter) is net een week geleden verlaagd van $3.89 (2,49 euro) naar $3.79 (2,43 euro)
Tot voor kort was het zoals in mijn vorige bericht.
Laatst gewijzigd door MLF op 20 jun 2008 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Pruim

dat kan allemaal best, maar in de VS is de prijs van een vat olie net zoveel als in nederland.

Wil je goedkoop tanken? Ga dan naar Venezuela, daar lach je je rot als je na het tanken af gaat rekenen.

MLF

daar kennen ze geen belastingstelsel? :wink:
tenzij het van de staat is

Pruim

daar kennen ze geen belastingstelsel?
tenzij het van de staat is
Inderdaad, geen accijnsen en belastingen op brandstof. En ze houden zich daar niet aan de internationale olieprijzen, ze hebben zelf genoeg.

MLF

Gaan we met ons allen daar wonen :wink: ook weer gezeur minder

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

De benzine prijzen moeten hier zo hoog worden dat een ieder die een auto niet nodig heeft deze laat staan of weg doet en lekker gaat fietsen
Zijn we meteen van het file probleem af :wink:

T

acjzr1

Toolboy, ga jij maar lekker fietsen!
Bevoorrading van winkels waar ook jij je boodschappen doet gaat over de weg. Serviceverlenende bedrijven moeten over de weg. Voor zeer veel werkende Nederlanders is het OV geen reeel alternatief. Het OV is overigens relatief duur ondanks dat er geld uit inkomsten van automobilisten wordt gebruikt om het OV te subsidieren...
En alle berdrijven die niet anders kunnen dan de weg gebruiken met hun auto's, busjes, vrachtwagens e.d. berekenen de extra kosten gewoon door waardoor dan alles nog veel duurder wordt.
Als jij in Zeeland, Brabant, Friesland of Limburg zou wonen zou je niet zo dom praten. Het is daar weliswaar mooi fietsen, maar geen gebied waar je echt alles zonder auto kunt doen. Misschien is het in de randstad redelijk te doen met het OV... maar in de rest van ons landje valt dat vies tegen.

Gesloten