LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?
Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?
Wij hebben ook een meegroeihypotheek.
Bij de meegroeihypotheek kun je zelf de verhouding tussen
sparen (op een hypotheekrenterekening) en beleggen bepalen.
Van de premie sparen wij 80 % en beleggen wij 20% (na aftrek kosten en verzekeringspremie).
Ook wij halen het gewenste eindkapitaal bij lange na niet.
Wellicht is tussentijds te switchen van beleggen naar sparen.
Het percentage wat je aan rente betaald is dan ook ongeveer je rendement op je hypotheekrenterekening.
Deze hypotheek is mij als bijzonder flexibel verkocht dus wellicht is er te switchen!!!!
Bij de meegroeihypotheek kun je zelf de verhouding tussen
sparen (op een hypotheekrenterekening) en beleggen bepalen.
Van de premie sparen wij 80 % en beleggen wij 20% (na aftrek kosten en verzekeringspremie).
Ook wij halen het gewenste eindkapitaal bij lange na niet.
Wellicht is tussentijds te switchen van beleggen naar sparen.
Het percentage wat je aan rente betaald is dan ook ongeveer je rendement op je hypotheekrenterekening.
Deze hypotheek is mij als bijzonder flexibel verkocht dus wellicht is er te switchen!!!!
Mijn adviseur doet mij het volgende voorstel:
De Hypotheek oversluiten naar een aflossingsvrije hypotheek met een rentevaste periode van 30 jaar. Da's in elk geval zekerheid. Vervolgens de beleggingsverzekering aan houden, echter de aandelen switchen naar beter renderende. Veel meer spreiden en daarmee veel minder risico lopen. De aandelen aktief in de gaten houden. Ik heb het geluk dat mijn woning een dermate hoge waarde heeft dat de bank buiten het hypotheekrecht geen aanvullende zekerheden verlangt.
Dit consequenties hiervan worden nog uitgewerkt waarna ik een beslissing zal moeten nemen. De huidige hypotheekrente is nu voor 30 jaar slechts een fraktie hoger dan destijds voor 15 jaar vast.
Hoe komt dit op jullie over?
De Hypotheek oversluiten naar een aflossingsvrije hypotheek met een rentevaste periode van 30 jaar. Da's in elk geval zekerheid. Vervolgens de beleggingsverzekering aan houden, echter de aandelen switchen naar beter renderende. Veel meer spreiden en daarmee veel minder risico lopen. De aandelen aktief in de gaten houden. Ik heb het geluk dat mijn woning een dermate hoge waarde heeft dat de bank buiten het hypotheekrecht geen aanvullende zekerheden verlangt.
Dit consequenties hiervan worden nog uitgewerkt waarna ik een beslissing zal moeten nemen. De huidige hypotheekrente is nu voor 30 jaar slechts een fraktie hoger dan destijds voor 15 jaar vast.
Hoe komt dit op jullie over?
Niet doen!
Je mag de rente van de hypotheek namelijk maximaal 30 jaar aftrekken, vanaf 1-1-2001. Dat betekent dat je amar tot 1-1-2031 renteaftrek hebt. Daarom moet je bij het overluiten niet opnieuw een hypotheek nemen met de 'standaard' looptijd van 30 jaar, maar een hypotheek van, in jou geval, zo'n 22½ jaar.
Bovendien moet je volgens mij de opbrengst van de beleggingsverzekering ook gebruiken voor het aflossen van de schuld binnen 30 jaar, of in elk geval binnen de termijn dat de schuld nog aftrekabar is. Waarschijnlijk (maar dit weet ik niet zeker) zul je de opbrengst van die verzekering dus op zijn laatst in 2029 moeten gebruiken voor de aflossing van een deel van je schuld.
Het lijkt mij dan ook logischer om een hypotheek met een deel 22½ jaar looptijd en een deel 20 jaar looptijd te nemen. Dat laatste deel kun je dan aflossen met de opbrengst van de beleggingsverzekering, en met een beetje geluk ook een deel van het deel met 22½ jaar looptijd. Dan ligt het ook voor de hand om een rentevaste periode van 20 jaar te nemen, ook omdat je na die rentevaste periode in het algemeen boetevrij kunt aflossen, zodat je geen problemen krijgt als de beleggingsverzekering het ineens heel goed zou doen. (Eventueel kun je dus ook de hele hypotheek 22½ jaar looptijd geven, als je na die 20 jaar maar boetevrij kunt aflossen.)
Je hebt dan nog het risico dat je 2½ jaar lang een hogere rente moet betalen, over de rest van de hypotheek. Maar het hypotheekbedrag is dan veel lager en je hoeft ook geen premie voor de beleggingsverzekering meer te betalen. En door de inflatie 'voelt' elke euro die je moet betalen als een halve euro nu. Bovendien heb je wellicht een iets lagere rente bij 20 jaar rentevast dan bij 30 jaar rentevast.
Voor de rest ben ik het wel met je eens: zo veel mogelijk aflossingsvrij en de polis door laten lopen, want je hebt de grootste kosten al gehad en de kosten zullen voor jou in de toekomst dan ook waarschijnlijk lager zijn dan het (fiscale) voordeel dat je van de polis hebt.
Je mag de rente van de hypotheek namelijk maximaal 30 jaar aftrekken, vanaf 1-1-2001. Dat betekent dat je amar tot 1-1-2031 renteaftrek hebt. Daarom moet je bij het overluiten niet opnieuw een hypotheek nemen met de 'standaard' looptijd van 30 jaar, maar een hypotheek van, in jou geval, zo'n 22½ jaar.
Bovendien moet je volgens mij de opbrengst van de beleggingsverzekering ook gebruiken voor het aflossen van de schuld binnen 30 jaar, of in elk geval binnen de termijn dat de schuld nog aftrekabar is. Waarschijnlijk (maar dit weet ik niet zeker) zul je de opbrengst van die verzekering dus op zijn laatst in 2029 moeten gebruiken voor de aflossing van een deel van je schuld.
Het lijkt mij dan ook logischer om een hypotheek met een deel 22½ jaar looptijd en een deel 20 jaar looptijd te nemen. Dat laatste deel kun je dan aflossen met de opbrengst van de beleggingsverzekering, en met een beetje geluk ook een deel van het deel met 22½ jaar looptijd. Dan ligt het ook voor de hand om een rentevaste periode van 20 jaar te nemen, ook omdat je na die rentevaste periode in het algemeen boetevrij kunt aflossen, zodat je geen problemen krijgt als de beleggingsverzekering het ineens heel goed zou doen. (Eventueel kun je dus ook de hele hypotheek 22½ jaar looptijd geven, als je na die 20 jaar maar boetevrij kunt aflossen.)
Je hebt dan nog het risico dat je 2½ jaar lang een hogere rente moet betalen, over de rest van de hypotheek. Maar het hypotheekbedrag is dan veel lager en je hoeft ook geen premie voor de beleggingsverzekering meer te betalen. En door de inflatie 'voelt' elke euro die je moet betalen als een halve euro nu. Bovendien heb je wellicht een iets lagere rente bij 20 jaar rentevast dan bij 30 jaar rentevast.
Voor de rest ben ik het wel met je eens: zo veel mogelijk aflossingsvrij en de polis door laten lopen, want je hebt de grootste kosten al gehad en de kosten zullen voor jou in de toekomst dan ook waarschijnlijk lager zijn dan het (fiscale) voordeel dat je van de polis hebt.
-
Actief beheer in een beleggingsverzekering is niet de meest verstandige keuze. Door aan- en verkoopkosten wordt je rendement enorm beperkt. Je kunt dan beter een keuze maken voor diverse fondsen en niet te vaak overstappen.
Wellicht kun je nog goedkoper een beleggingsrekening openen en het risico van overlijden apart verzekeren. Hierdoor kun je de kosten nog verder verlagen.
Het verhaal over de aftrekbaarheid van de rente klopt inderdaad. In 2031 loopt je renteaftrek af (als de hypotheek tenminste voor 2001 is ingegaan). Dertig jaar vastzetten is derhalve een, in mijn ogen, halfbakken advies.
Wellicht kun je nog goedkoper een beleggingsrekening openen en het risico van overlijden apart verzekeren. Hierdoor kun je de kosten nog verder verlagen.
Het verhaal over de aftrekbaarheid van de rente klopt inderdaad. In 2031 loopt je renteaftrek af (als de hypotheek tenminste voor 2001 is ingegaan). Dertig jaar vastzetten is derhalve een, in mijn ogen, halfbakken advies.
Al deze adviezen wijken wel erg af. Wij hebben zeker niet de mogelijkheid om in de huidige beleggingingshypotheek te sparen. Als ik dit alles doorlees zou ik dus de beleggingshypotheek moeten aanhouden en de overlijdensrisicoverzekering eruithalen en apart afsluiten. Dan wordt mijn inleg (weet echter niet welk bedrag dat dan is)ook gebruikt voor het beleggen en niet voor de orv premie.
Volgens mij bedoelt Erkend Adviseur dat je de keus hebt tussen ofwel de beleggingspolis, met de gekoppelde orv, door laten gaan, ofwel zelf beleggen via een beleggingsrekening en een losse orv afsluiten.
Het is dus niet noodzakelijk altijd handig of voordelig om de beleggingshypotheek aan te houden en de overlijdensrisicoverzekering apart af te sluiten. Soms zijn de overlijdensrisicoverzekeringen in de beleggingshypotheken namelijk voordeliger dan een losse overlijdensrisicoverzekering. Je kunt dan wellicht beter zorgen dat je de maandelijkse inleg verhoogt met het bedrag dat de orv kost (als dat tenminste kan en niet te veel extra kost). Maar dit hangt dus sterk af van hoe duur de overlijdensrisicoverzekering van de beleggingshypotheek is.
Het is dus niet noodzakelijk altijd handig of voordelig om de beleggingshypotheek aan te houden en de overlijdensrisicoverzekering apart af te sluiten. Soms zijn de overlijdensrisicoverzekeringen in de beleggingshypotheken namelijk voordeliger dan een losse overlijdensrisicoverzekering. Je kunt dan wellicht beter zorgen dat je de maandelijkse inleg verhoogt met het bedrag dat de orv kost (als dat tenminste kan en niet te veel extra kost). Maar dit hangt dus sterk af van hoe duur de overlijdensrisicoverzekering van de beleggingshypotheek is.
-
Hallo,
Ook wij hebben in 2000 een meegroeiverzekering van ABN amro opgestart.
Onlangs kregen we de overzichten en we schrokken ons een hoedje.
Ook wij kunnen straks lang en breed niet aflossen.
Ook wij kregen een brief met daarin dat we gebeld zouden worden voor een gesprek. Nou we moesten zelf dus bellen en ongelukkigerwijs liep er nog een gespreksronde over iets anders dus wij dachten vorige week te komen voor onze hypotheek, bleek het een gesprek te zijn over het financiele plaatje en hoe we kosten konden sparen op bijv. de verzekeringen en de betaalrekeningen etc. Nu staat er een afspraak gepland voor morgen met de hypotheek adviseur van de ABN.
Maar in het gesprek van vorige week wilden ze wel benadrukken dat de ABN meegroeihypotheek beslist GEEN woekerpolis is. Nou als ik zie hoeveel er opgaat en verzekeringen en andere kosten dan vind ik het wel degelijk een woekerpolis. Ik betaal meer premie dan dat het opbrengt. Het is dat wij een premiedepot hebben en dat daar nog wat rente uit voorkomt maar anders was het gewoon negatief.
Zij begonnen over banksparen, dat dat voor ons een optie zou zijn. Helaas kunnen ze ons alles wijsmaken op dit gebied en ik heb geen idee wat ik morgen moet verwachten.
Ik begreep wel uit voorgaande berichten dat we geen stappen moeten ondernemen maar in ieder geval een stuitingsbrief moeten schrijven.
Hopelijk moet de bank ons gaan terugbetalen t.z.t.
Ik ga zeker geen meer premie betalen want dat verdwijnt toch in een bodemloze put daar.
ik ben ook echt heel boos, want ze pikken gewoon van ons en dat moeten wij niet pikken!!!!!!
Ik ben benieuwd naar andere reacties en uitkomsten van gehouden gesprekken met de ABN.
Na het gesprek zal ik hier ook verslag uitbrengen.
groeten,
Danielle
Ook wij hebben in 2000 een meegroeiverzekering van ABN amro opgestart.
Onlangs kregen we de overzichten en we schrokken ons een hoedje.
Ook wij kunnen straks lang en breed niet aflossen.
Ook wij kregen een brief met daarin dat we gebeld zouden worden voor een gesprek. Nou we moesten zelf dus bellen en ongelukkigerwijs liep er nog een gespreksronde over iets anders dus wij dachten vorige week te komen voor onze hypotheek, bleek het een gesprek te zijn over het financiele plaatje en hoe we kosten konden sparen op bijv. de verzekeringen en de betaalrekeningen etc. Nu staat er een afspraak gepland voor morgen met de hypotheek adviseur van de ABN.
Maar in het gesprek van vorige week wilden ze wel benadrukken dat de ABN meegroeihypotheek beslist GEEN woekerpolis is. Nou als ik zie hoeveel er opgaat en verzekeringen en andere kosten dan vind ik het wel degelijk een woekerpolis. Ik betaal meer premie dan dat het opbrengt. Het is dat wij een premiedepot hebben en dat daar nog wat rente uit voorkomt maar anders was het gewoon negatief.
Zij begonnen over banksparen, dat dat voor ons een optie zou zijn. Helaas kunnen ze ons alles wijsmaken op dit gebied en ik heb geen idee wat ik morgen moet verwachten.
Ik begreep wel uit voorgaande berichten dat we geen stappen moeten ondernemen maar in ieder geval een stuitingsbrief moeten schrijven.
Hopelijk moet de bank ons gaan terugbetalen t.z.t.
Ik ga zeker geen meer premie betalen want dat verdwijnt toch in een bodemloze put daar.
ik ben ook echt heel boos, want ze pikken gewoon van ons en dat moeten wij niet pikken!!!!!!
Ik ben benieuwd naar andere reacties en uitkomsten van gehouden gesprekken met de ABN.
Na het gesprek zal ik hier ook verslag uitbrengen.
groeten,
Danielle
Daniëlle: Belangrijk is dat we elkaar op dit forum goed op de hoogte houden over hoe ABN AMRO omgaat met zijn klanten. Zoals te verwachten zullen ze nooit toegeven dat de meegroeihypotheek een woekerpolis is. Eigenlijk is die term woekerpolis helemaal niet relevant. Waar het omgaat is dat ze nooit transparant zijn geweest over de kosten. Ook wij betalen meer premie aan de verzekeringen dan er belegd wordt, en dat terwijl op de overzichten er wordt gesteld dat 100% wordt belegd. Als dat geen misleiding is Overigens is banksparen vele malen beter dan een beleggingshypotheek. Even los van alle claims is wel van belang dat de hypotheek wordt aangepast. Dit staat los van alle claims die de ABN AMRO nog aan zijn broek krijgt. Instemming met een wijziging betekent niet dat je je rechten opgeeft. Ik ben zeer benieuwd naar je gesprek van morgen.
-
Hoi Ron,
Bedankt voor je reactie.
Ze zijn zeker niet transparant geweest. Wij hebben een aantal jaren geleden toen de economie een beetje inkakte met de bank gebeld en om een gesprek gevraagd. Ons werd toen verzekerd dat dit niet nodig was. Het liep allemaal goed en we hoefden ons geen zorgen te maken.
Nou en daar zit je dan nu met een meegroeiverzekering die geen eens meer opgebracht heeft dan wat je er zelf hebt ingestoken.
Ik ben ook benieuwd morgen, ik laat het uiteraard weten.
Dus al zou ik die meegroeiverzekering omzetten naar een bankspaarprodukt hou ik wel mijn recht om alsnog aanspraak te maken op evt. terugbetaling (als dit er ooit van gaat komen)?
groet,
Danielle
Bedankt voor je reactie.
Ze zijn zeker niet transparant geweest. Wij hebben een aantal jaren geleden toen de economie een beetje inkakte met de bank gebeld en om een gesprek gevraagd. Ons werd toen verzekerd dat dit niet nodig was. Het liep allemaal goed en we hoefden ons geen zorgen te maken.
Nou en daar zit je dan nu met een meegroeiverzekering die geen eens meer opgebracht heeft dan wat je er zelf hebt ingestoken.
Ik ben ook benieuwd morgen, ik laat het uiteraard weten.
Dus al zou ik die meegroeiverzekering omzetten naar een bankspaarprodukt hou ik wel mijn recht om alsnog aanspraak te maken op evt. terugbetaling (als dit er ooit van gaat komen)?
groet,
Danielle
Je zult het niet geloven. Krijg ik dit weekend een brief van ABN AMRO met de mededeling dat ze mij tot drie maal zouden hebben geprobeerd te bellen. Waar halen ze het vandaan. Ik heb immers voicemail maar er is niet ingesproken door ABN. Nu mag ik bellen om door te geven dat ik toch interesse heb in een gesprek. Zij bellen dan weer terug voor een afspraak. Da's vast om het eenvoudig te houden. En als ik niet terug bel, dan gaan ze er gemakshalve vanuit dat ik geen behoefte heb aan een adviesgesprek. Ik vind dit een bijzonder ongepaste gang van zaken. Zeker nu er nogal wat te doen is over de woekerpolis affaire. Kennelijk kan ABN AMRO zich zo'n houding veroorloven. Ik laat het er echter niet bij zitten en ga schriftelijk mijn beklag doen over de inhoud van de brief. Uiteraard ga ik ze ook bellen, want ik wil dat gesprek natuurlijk wel hebben, afgezien van wat het waard zal zijn.
Tot zo ver weer even een bericht.
Tot zo ver weer even een bericht.
-
Ik heb net een rekensom zitten maken ter voorbereiding op het gesprek met de bank morgen.
Het is echt te triest voor woorden.
We hebben destijds een som van 59000 gulden (26818 euro )in het premiedepot gestort om van daaruit de premies voor de meegroeiverzekering te betalen.
De opbrengst van de polissen tot nu toe is samen 22924 euro, er staat nog 2710 euro in het depot. Bij elkaar opgeteld is dit dus 25634 euro.
Nou dus trek de opbrengt en het saldo van het depot a 25634 euro maar af van de storting van destijds dan ben ik dus zelfs 1184 euro armer. Had ik die 59000 euro destijds om een bankrekening gezet tegen een rente van 4 procent dan had ik tot nu toe tenminste nog een opbrengst gehad van 8581,76 euro. Ik heb dus 8 jaar gespaard voor een negatief saldo van 1184 euro.
Ik kan er wel om janken.
Hoe komt dit ooit goed?????
Het is echt te triest voor woorden.
We hebben destijds een som van 59000 gulden (26818 euro )in het premiedepot gestort om van daaruit de premies voor de meegroeiverzekering te betalen.
De opbrengst van de polissen tot nu toe is samen 22924 euro, er staat nog 2710 euro in het depot. Bij elkaar opgeteld is dit dus 25634 euro.
Nou dus trek de opbrengt en het saldo van het depot a 25634 euro maar af van de storting van destijds dan ben ik dus zelfs 1184 euro armer. Had ik die 59000 euro destijds om een bankrekening gezet tegen een rente van 4 procent dan had ik tot nu toe tenminste nog een opbrengst gehad van 8581,76 euro. Ik heb dus 8 jaar gespaard voor een negatief saldo van 1184 euro.
Ik kan er wel om janken.
Hoe komt dit ooit goed?????
Daniëlle: "Troost" je dat je niet de enige bent met dit probleem. Jij wéét het in ieder geval. Niet voor niets is er zoveel te doen omtrent dit onderwerp! Wat ik ga doen (overigens na het inwinnen van de nodige juridische advies) is mijn hypotheek aan te laten passen zodat op aflossingsdatum er wél voldoende saldo is om af te lossen. Als dat via banksparen kan mij best. Wel maak ik duidellijk dat ik daarmee niet afzie van een claim! Behoud je rechten! De claim is overigens het meerdere dat ik moet betalen aan premie maal de looptijd. Dat lijkt me wel een aardig uitgangspunt.
Sterkte!
Sterkte!
-
Nou gesprek gehad bij de ABN.
Op zich een duidelijk gesprek.
We hebben nog niets besloten omdat de adviseur onze oude hypotheekgegevens heeft opgevraagd en dat duurt even voordat ze die heeft.
Zij gaat een aantal zaken op papier uitwerken met welke opties er zijn zonder dat wij daar veel meer geld voor kwijt zijn.
Optie 1: De meegroei stoppen en omzetten in een bankspaarprodukt hiermee stopt ook de overlijdensrisicodekking en dus moet je daar apart voor laten verzekeren wat ons 800 euro meer per jaar zal gaan kosten als we een aparte verzekering ergens aflsuiten.
Optie 2: De polis van de meegroei repareren. We beleggen nu matig offensief en dat bestaat uit behoorlijk wat aandelen en onroerend goed, juist zaken die sinds een aantal jaar in een behoorlijke dip zijn gekomen.
Als we de beleggingsportefeuille veranderen en omzetten in andere beleggingen die beter renderen dan is zij er niet bang voor dat we ons doel niet zullen behalen. Het kost ons ook niet meer premie.
Dus ik denk dat optie 2 wel de keus zal zijn die we gaan maken maar we wachten af tot ze alles op papier heeft gezet.
Ze benadrukten nogmaals dat het niet gaat om een woekerpolis omdat de ABN altijd transparant zijn geweest in welke kosten er ingehouden worden. Omdat de beleggingen tegenvallen kan de premie van de overlijdensrisico niet van die opbrengst afgehaald worden maar gaat dat af van het stuk spaar en dus ben je veel geld kwijt.
We zijn daar niet over in discussie gegaan, ik heb er te weinig verstand van en voor mij is het gewoon zaak dat wij straks de hypotheek kunnen aflossen zodat we met het stukje aflossingsvrij nog maar een klein bedrag kwijt zijn als we ook minder inkomen hebben rond ons 60e
Is dit een goede optie die de bank aangeeft om de polis te repareren? Het kost ons verder geen geld en omdat we nu ieder jaar een duidelijk overzicht moeten krijgen van de kosten en de opbrengsten kunnen we het ook zelf beter in de gaten houden hoe de waarde zich ontwikkelt.
Graag advies wat jullie er van denken.
groet,
Danielle
Op zich een duidelijk gesprek.
We hebben nog niets besloten omdat de adviseur onze oude hypotheekgegevens heeft opgevraagd en dat duurt even voordat ze die heeft.
Zij gaat een aantal zaken op papier uitwerken met welke opties er zijn zonder dat wij daar veel meer geld voor kwijt zijn.
Optie 1: De meegroei stoppen en omzetten in een bankspaarprodukt hiermee stopt ook de overlijdensrisicodekking en dus moet je daar apart voor laten verzekeren wat ons 800 euro meer per jaar zal gaan kosten als we een aparte verzekering ergens aflsuiten.
Optie 2: De polis van de meegroei repareren. We beleggen nu matig offensief en dat bestaat uit behoorlijk wat aandelen en onroerend goed, juist zaken die sinds een aantal jaar in een behoorlijke dip zijn gekomen.
Als we de beleggingsportefeuille veranderen en omzetten in andere beleggingen die beter renderen dan is zij er niet bang voor dat we ons doel niet zullen behalen. Het kost ons ook niet meer premie.
Dus ik denk dat optie 2 wel de keus zal zijn die we gaan maken maar we wachten af tot ze alles op papier heeft gezet.
Ze benadrukten nogmaals dat het niet gaat om een woekerpolis omdat de ABN altijd transparant zijn geweest in welke kosten er ingehouden worden. Omdat de beleggingen tegenvallen kan de premie van de overlijdensrisico niet van die opbrengst afgehaald worden maar gaat dat af van het stuk spaar en dus ben je veel geld kwijt.
We zijn daar niet over in discussie gegaan, ik heb er te weinig verstand van en voor mij is het gewoon zaak dat wij straks de hypotheek kunnen aflossen zodat we met het stukje aflossingsvrij nog maar een klein bedrag kwijt zijn als we ook minder inkomen hebben rond ons 60e
Is dit een goede optie die de bank aangeeft om de polis te repareren? Het kost ons verder geen geld en omdat we nu ieder jaar een duidelijk overzicht moeten krijgen van de kosten en de opbrengsten kunnen we het ook zelf beter in de gaten houden hoe de waarde zich ontwikkelt.
Graag advies wat jullie er van denken.
groet,
Danielle
Daniëlle: Wij beleggen in de meegroeihypotheek met een matig defensief profiel en hebben dezelfde problemen die jullie ondervinden. Dat helpt dus helemaal niks. Wat heb je eraan als je elk jaar ziet dat het einddoel wordt bereikt en je de ingehouden kosten tot op de cent weet. Ik zou je sterk willen aanraden goed naar de bankspaarproducten te kijken. Ik ben ook zeer benieuwd naar de aanbieding die ABN AMRO je gaat doen.....
..... ik beodoelde natuurlijk NIET bereikt.....
@Danielle:
Ik vind het bijzonder (en dat is een understatement) dat een adviseur een uitspraak durft te doen over het al dan niet kunnen bereiken van een doelkapitaal in de toekomst. Als jij schrijft "dat zij er niet bang voor is dat jullie je doel niet zullen halen" dan krijg ik daar een vervelend gevoel van in mijn buik. Welke glazen bol heeft deze dame dat ze dit zo durft te beweren. Een adviseur die DSI (www.dsi.nl) gecertificeerd is (wat staat voor een zekere mate van deskundigheid op het gebied van beleggen) , zal NOOIT zo'n uitspraak doen.
Als je het risico kan en wil lopen dat je op de einddatum je hypotheek niet vanuit je polis kan aflossen, dan is deze vorm van reparatie een optie. Wil/kan je dat risico niet lopen bedenk dan nog eens goed of risicovoller beleggen wel een goede optie voor jullie is.
Laatste opmerking: als je gaat beleggen in een fonds dat intensiever beheerd wordt door de fondsbeheerder, dan zijn de kosten die deze fondsbeheerder in rekening brengt vaak ook hoger. Vraag aan je adviseur eens welke TER (total expense ratio) de fondsen hebben waarin je nu belegt en wat de TER is van de fondsen waar ze jullie nu over adviseert.
Je geeft aan dat jullie nu matig offensief beleggen. Met andere woorden jullie zijn bereid om een zeker risico te nemen. Als ik een adviseur hoor roepen: "verander van portefeuille zodat je alsnog je doel kan bereiken" hoor ik hem/haar eigenlijk zeggen "neem een portefeuille waarin je een nog groter risico loopt". De mate van rendement gaat samen op met de mate van risico. Om je doel nog te bereiken adviseert je adviseur dus om meer risico te gaan nemen. Meer risico en een kortere (rest)duur waarin dit rendement gemaakt zal moeten worden, met andere woorden: ook een kortere periode om toekomstige dalingen in je beleggingsportefeuille ook nog goed te kunnen maken.We beleggen nu matig offensief en dat bestaat uit behoorlijk wat aandelen en onroerend goed, juist zaken die sinds een aantal jaar in een behoorlijke dip zijn gekomen.
Ik vind het bijzonder (en dat is een understatement) dat een adviseur een uitspraak durft te doen over het al dan niet kunnen bereiken van een doelkapitaal in de toekomst. Als jij schrijft "dat zij er niet bang voor is dat jullie je doel niet zullen halen" dan krijg ik daar een vervelend gevoel van in mijn buik. Welke glazen bol heeft deze dame dat ze dit zo durft te beweren. Een adviseur die DSI (www.dsi.nl) gecertificeerd is (wat staat voor een zekere mate van deskundigheid op het gebied van beleggen) , zal NOOIT zo'n uitspraak doen.
Als je het risico kan en wil lopen dat je op de einddatum je hypotheek niet vanuit je polis kan aflossen, dan is deze vorm van reparatie een optie. Wil/kan je dat risico niet lopen bedenk dan nog eens goed of risicovoller beleggen wel een goede optie voor jullie is.
Laatste opmerking: als je gaat beleggen in een fonds dat intensiever beheerd wordt door de fondsbeheerder, dan zijn de kosten die deze fondsbeheerder in rekening brengt vaak ook hoger. Vraag aan je adviseur eens welke TER (total expense ratio) de fondsen hebben waarin je nu belegt en wat de TER is van de fondsen waar ze jullie nu over adviseert.
Als we de beleggingsportefeuille veranderen en omzetten in andere beleggingen die beter renderen dan is zij er niet bang voor dat we ons doel niet zullen behalen.
Beste Danielle,
Als jullie ABN-AMRO adviseur er niet bang voor is dat jullie het eindsaldo of doelkapitaal niet zullen halen, dan is zij er vast ook niet bang voor om dat even zwart op wit te bevestigen. Weinig kans denk ik!
Het is net wat Gerborgh aan geeft. De periode waarbinnen de beleggingen alsnog moeten gaan renderen is nu een stuk kleiner. Het risico wordt aanzienlijk veel hoger. Het lijkt op roulette, maar dan minder leuk als het mis gaat met deze bedragen.
Ik moet zeggen dat ik wel erg veel voel voor de oplossing die Ron schetst. Maar ja, procederen tot je een ons weegt. Zo'n bank heeft een veel langere adem. Ook als dit collectief wordt aangepakt, boks je waarschijnlijk op tegen advocaten van het hoogste niveau. Ik weet het niet hoor.
Overigens ik hoor Wouter Bos al een tijdje niet? Iemand enig idee hoe het staat met de plannen voor algehele reparatie. Misschien ben ik een zwartkijker, maar ik stel me ook hier niet veel bij voor. Hoe je het ook bekijkt, die gasten blaffen wel tegen elkaar, maar ze bijten niet erg hard hoor.
Hallo Ron,
Wij hebben ook een woekerpolis van de ABN AMRO.
We hebben een gesprek gehad met een medewerker van de bank en deze komt met het volgende voorstel om de polis te wijzigen.
Groeten Ruud.
Naar aanleiding van ons gesprek van 20 mei jl., heb ik onderstaande
berekening voor u opgevraagd.
Het spijt mij dat ik u niet eerder heb kunnen berichten.
De berekening is indicatief en er kunnen derhalve geen rechten aan worden
ontleend.
Het nieuwe doelvermogen bij
- wijzigen overlijdensrisicodekkingen in 110%van de opgebouwde waarde en
- verkopen van het All In Fund ten gunste van de hypotheek rente rekening en
- storten van de toekomstige premies op de hypotheekrente rekening
per 1-11-2012 bij een constante (hypotheek) rente van 6,4% bedraagt €
40.022,52
Het uiteindelijke nieuwe doelvermogen is afhankelijk van de koers (moment)
waartegen het All In Fund wordt verkocht.
Door deze wijziging wordt de belegging verkocht en wordt het
beleggingsverlies daadwerkelijk "gerealiseerd".
Door deze wijziging komt het fiscale overgangsregime waar deze polis onder
valt te vervallen. De polis kan als box III polis worden voortgezet, de
waarde van de polis wordt dan meegenomen voor de bepaling van uw vermogen
in box III en de te betalen vermogensrendementsheffing.
Ook kunt u er voor kiezen de polis om te zetten in een Kapitaalverzekering
Eigen Woning. Onder bepaalde fiscale voorwaarden is de polis dan vrij van
belasting. De uitkering dient dan wel gebruikt te worden ter aflossing van
uw Eigen Woning Schuld.
Voor de Kapitaalverzekering Eigen Woning geldt een fiscale vrijstelling per
belastingplichtige van € 32.900,= bij een premieduur van minimaal 15 jaar.
U kunt er ook voor kiezen de Meegroeiverzekering nu te beëindigen. Indien
de afkoopwaarde lager is dan de betaalde premies is er geen sprake van een
belast rente bestanddeel en is de uitkering vrij te gebruiken.
U kunt ervoor kiezen deze uitkering te gebruiken als extra aflossing op de
Meegroeihypotheek.
Bij afkoop wordt de Meegroeihypotheek omgezet naar een aflossingsvrije
lening.
Wij hebben ook een woekerpolis van de ABN AMRO.
We hebben een gesprek gehad met een medewerker van de bank en deze komt met het volgende voorstel om de polis te wijzigen.
Groeten Ruud.
Naar aanleiding van ons gesprek van 20 mei jl., heb ik onderstaande
berekening voor u opgevraagd.
Het spijt mij dat ik u niet eerder heb kunnen berichten.
De berekening is indicatief en er kunnen derhalve geen rechten aan worden
ontleend.
Het nieuwe doelvermogen bij
- wijzigen overlijdensrisicodekkingen in 110%van de opgebouwde waarde en
- verkopen van het All In Fund ten gunste van de hypotheek rente rekening en
- storten van de toekomstige premies op de hypotheekrente rekening
per 1-11-2012 bij een constante (hypotheek) rente van 6,4% bedraagt €
40.022,52
Het uiteindelijke nieuwe doelvermogen is afhankelijk van de koers (moment)
waartegen het All In Fund wordt verkocht.
Door deze wijziging wordt de belegging verkocht en wordt het
beleggingsverlies daadwerkelijk "gerealiseerd".
Door deze wijziging komt het fiscale overgangsregime waar deze polis onder
valt te vervallen. De polis kan als box III polis worden voortgezet, de
waarde van de polis wordt dan meegenomen voor de bepaling van uw vermogen
in box III en de te betalen vermogensrendementsheffing.
Ook kunt u er voor kiezen de polis om te zetten in een Kapitaalverzekering
Eigen Woning. Onder bepaalde fiscale voorwaarden is de polis dan vrij van
belasting. De uitkering dient dan wel gebruikt te worden ter aflossing van
uw Eigen Woning Schuld.
Voor de Kapitaalverzekering Eigen Woning geldt een fiscale vrijstelling per
belastingplichtige van € 32.900,= bij een premieduur van minimaal 15 jaar.
U kunt er ook voor kiezen de Meegroeiverzekering nu te beëindigen. Indien
de afkoopwaarde lager is dan de betaalde premies is er geen sprake van een
belast rente bestanddeel en is de uitkering vrij te gebruiken.
U kunt ervoor kiezen deze uitkering te gebruiken als extra aflossing op de
Meegroeihypotheek.
Bij afkoop wordt de Meegroeihypotheek omgezet naar een aflossingsvrije
lening.
-
he? ik ben een leek maar....weer een aflossingsvrije zorg erbij?
m.a.w. ... laat ons terstond weer gaan verdienen aan uw ellende?
dus...damned if jou do, and damned if you don't?
wat denken jullie zelf dat de beste oplossing is...
zou je het redden door jaarlijks zelf een beetje af te lossen misschien?
Ikzelf zit ook te wikken en wegen, volgende week zien we een adviseur
die wat onafhankelijker is dan onze laatste tussenpersoon (die wilde alleen
maar verkopen, niks uitleggen!), tja...we zullen zien.
m.a.w. ... laat ons terstond weer gaan verdienen aan uw ellende?
dus...damned if jou do, and damned if you don't?
wat denken jullie zelf dat de beste oplossing is...
zou je het redden door jaarlijks zelf een beetje af te lossen misschien?
Ikzelf zit ook te wikken en wegen, volgende week zien we een adviseur
die wat onafhankelijker is dan onze laatste tussenpersoon (die wilde alleen
maar verkopen, niks uitleggen!), tja...we zullen zien.
-
@Teppema,
Net als jij heb ik mij ook met het matig defensieve All In Fund ingelaten voor mijn meegroeiverzekering, eveneens met een allerbelabbertst resultaat.
Het lijkt mij niet echt verstandig om het huidige beursklimaat dit nu van de hand te doen.
Je zou wel op een zeker moment kunnen overwegen om het All In Fund te verkopen, en hiervoor een meer offensief fonds terug te kopen, wellicht dat er dan wat verlies teruggepakt kan worden. Maar om dit met ABN AMRO fondsen te doen .... ?
Het probleem bij dit soort ABN AMRO fondsen is wel dat zij de laatste jaren ook nog eens slechter presteren dan de vergelijkbare fondsen van een aantal andere banken. Het lijkt er op dat een aantal goede fondsbeheerders bij ABN AMRO is vertrokken tijdens de overname perikelen, en dat wij daardoor ook nog eens extra met de brokken blijven zitten.
Tja.... of dit nog verbeteren zal ?
ABN AMRO is dus ten alle tijde de lachende tweede
Net als jij heb ik mij ook met het matig defensieve All In Fund ingelaten voor mijn meegroeiverzekering, eveneens met een allerbelabbertst resultaat.
Het lijkt mij niet echt verstandig om het huidige beursklimaat dit nu van de hand te doen.
Je zou wel op een zeker moment kunnen overwegen om het All In Fund te verkopen, en hiervoor een meer offensief fonds terug te kopen, wellicht dat er dan wat verlies teruggepakt kan worden. Maar om dit met ABN AMRO fondsen te doen .... ?
Het probleem bij dit soort ABN AMRO fondsen is wel dat zij de laatste jaren ook nog eens slechter presteren dan de vergelijkbare fondsen van een aantal andere banken. Het lijkt er op dat een aantal goede fondsbeheerders bij ABN AMRO is vertrokken tijdens de overname perikelen, en dat wij daardoor ook nog eens extra met de brokken blijven zitten.
Tja.... of dit nog verbeteren zal ?
ABN AMRO is dus ten alle tijde de lachende tweede