LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] spoedje: courtage NVM bij snelle verkoop zonder aktiviteiten

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
-margriet-

spoedje: courtage NVM bij snelle verkoop zonder aktiviteiten

Ongelezen bericht door -margriet- »

Hi,

Graag zou ik snel van iemand vernemen wat een relevant courtagebedrag kan zijn in mijn geval:

Ik heb een makelaar gevraagd te kijken of hij de woning in verkoop wilde nemen. Hij is gaan kijken met een belegger en die heeft een bod gedaan wat we willen accepteren.

Hij deed mij een rekenvoorbeeld toekomen voor als hihj het pand in de verkoop zou nemen. Dit is nu niet relevant.
Zijn voorstel: Courtage bedraagt € 3300,= + 1,25% over het meerdere boven de € 200.000. (bij een verkoopsom van 240.000 betekent dit dus 3300 + (1,25% van 40.000) = 3800,= excl BTW.

Op zich al een vrij schappelijke prijs denk ik. Maar nu hoeft hij alleen nog maar het koopkontrakt op te stellen en bij de notaris te zijn (denk ik?).

Ik dacht zelf aan een bedrag van 50 %. Is dat reeëel? En kan ik hem dat voorstellen, of moet hij mij een voorstel doen?

Omdat het hier om een belegger gaat die uiteraard snel wil afnemen, zal ik morgen moeten reageren. Kunnen jullie me een idee geven?

Tnxx

Margriet

gravedigger

Re: spoedje: courtage NVM bij snelle verkoop zonder aktiviteiten

Ongelezen bericht door gravedigger »

Een belegger heeft alleen haast als hij prijs laag vindt, anders levert het niet genoeg rendement op. Heb je de waarde laten taxeren?

-margriet-

dank voor je reactie...

Nou, het pand is in 2002 getaxt op 295.000 en in 2005 nog op 170.000+130.000. (het is een benedenwoning en dubbelbovenhuis).

Het staat nu drie jaar te koop en het water staat aan mijn lippen... híj heeft dus niet driect haast, maar ik wel :)

Het gaat dan voor 225.000 weg. De schuld die blijft is ± 15.000 (over basishypotheek).

Maar daarnaast heb ik nu drie keer eerder meegemaakt dat de vogel gevlogen was, voor ik kon antwoorden. Ik heb dus nu zoiets van "Doen!!"

hypotheekadviseurs

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Tip.

Kijk op www.brixter.nl en je kan zien of jouw vraagprijs/opbrengst marktconform is.

De site is natuurlijk niet zaligmakend maar het een grove indicatie.

Let erop dat de belegger en de makelaar niet onder een hoedje spelen.
Belangenverstrengeling???

Succes.

-margriet-

hi,

Ja vast en zeker zullen ze onder één hoedje spelen.... maar wat doe ik daaraan? Ik weet de wegen naar rome .... eeehhh de beleggers niet.

:(

Overigens volgens Brixter zit ik met het geboden bedrag niet erg slecht.

-margriet-

maar ik heb nog geen antwoord op mijn oorspronkelijke vraag:

wat is een reeëele courtage als de makelaar niet veel hoeft te doen?

alleen dus koopkontrakt en notaris e.d. ??

Graag bericht!

E.r.i.c.

Ongelezen bericht door E.r.i.c. »

Vrieden van mij hebben ongeveer hetzelfde aan de hand gehad. Zij waren net iets meer dan 1500 kwijt.

Ik ben zelf nog op zoek naar een leuke woning. Waar ligt de woning die je verkoopt?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Vaak heb je gewoon een vast bedrag, of je nu snel verkoopt of heel langzaam. De makelaar loopt het risico dat het heel lang duurt voor het huis verkocht is, en dat de makelaar heel veel tijd erin moet steken en er eigenlijk uiteindelijk meer tijd in steekt dan dat het oplevert. Maar daar staat tegenover dat de makelaar een voordeel heeft als het huis heel snel verkocht kan worden. Dan levert het de makelaar dus meer op dan hij er in steekt, maar dit geldt dan ook als compensatie voor die huizen waarvoor hij veel meer tijd erin steekt dan het oplevert.

Maar de makelaarstarieven zijn ook (vooraf) onderhandelbaar, dus wellicht dat je makelaar ook wel achteraf iets van de prijs af wil doen, om je een goed gevoel te geven en de goede naam van zijn kantoor beter uit te dragen.

-margriet-

2000 euro vraagt hij. dat is dan nog net géén 1% van de verkoopprijs. Op zich niet verkeerd (zeg maar 50% van wat het normaal had moeten zijn).

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

1% is heel netjes.

Gesloten