LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] laptop hp garantie wie helpt

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door BBCS »

consument wordt vaker bedondert door winkelier detaillist dan de consument denkt.
Als jij met modder gaat gooien, gooi ik terug:

De winkelier wordt vaker bedonderd door de consument dan de consument denkt.

En jij geeft met jouw uitspraak maar weer aan dat de winkelieren de boel meestal bedonderen, terwijl dat helemaal niet zo is.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Uit diverse onderzoeken van o.a. de consumentenbond, stichting de ombutsman en de consumentenautoriteit blijkt dat winkeliers zich niet aan de wet houden. Dat er iets wordt beweer dat jij niet prettig vind wil nog niet zeggen dat er met modder wordt gegooid. Hoe vaak horen we jou eigenlijk niet op zo'n toon over consumenten praten? Ik denk dat als we gaan turven we dit minstens tien keer zo vaak bij jou aan treffen dan bij puma.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door BBCS »

Uit diverse onderzoeken van o.a. de consumentenbond, stichting de ombutsman en de consumentenautoriteit blijkt dat winkeliers zich niet aan de wet houden.
Diverse onderzoeken hebben ook aangetoond dat de consumenten dat ook niet doen.

Daarnaast moeten we niet vergeten dat er ook winkeliers zijn die zich wel aan de wet houden, net zoals veel consumenten.

Wat aan de wetgevers niet deugd is dat ze wel de regels gaan aanscherpen, maar toezicht houden ho maar!

En wat doen ze?
Doordat diverse winkeliers zich niet aan de wet houden, gaan ze maar de positie van de consumenten aanpassen. Maar dat is niet de manier.

Ze schreeuwen toch allemaal dat de winkelier de consument niet maar doorverwijzen naar de fabrikant?

En waarom pakken ze die winkelieren niet aan die dat wel doen?

Simpel, omdat ze een laffe instelling hebben.

Ze doen dat niet, omdat ze zeggen dat de consument niks met de fabrikant te maken heeft, dus hoeven ze er ook niks aan te doen.

De regels moeten niet aangescherpt worden, ze moeten die winkeliers die zich niet aan de regels houden op het matje roepen.

De handhaving moet veel beter geregeld worden.

Nog iets:

Europa heeft een mening en heeft regels opgesteld. Nederland is daarvan afgeweken (ten gunste van de consument) en nu timmert Europa Nederland op de vingertjes omdat bepaalde regels niet mogen.

Europa heeft al lang de oorlog aan de winkelieren verklaard. En die idiote regels betekenen voor de kleine ondernemers gewoon de doodsteek.

Dat is dus de reden waarom dat veel kleine ondernemers zich niet aan die regels houden.
Het gaat hier niet bij dat de winkeliers dat niet willen, maar niet kunnen.

De SER heeft ook aangegeven om met die kleine ondernemers rekening te houden.

De wetgevers verdommen dat.
En daarom verdommen steeds meer kleine ondernemers om met die idiote regels rekening te houden.

Kom op zeg!

De regels kunnen zo aangepast worden, dat de consument nog beter beschermd kan worden, en dat ook voor de kleine ondernemer deze regels na te leven zijn.

Tuurlijk kan de consument goed beschermd worden, maar niet op de manier zoals dat nu gebeurd.

Nu krijg je dat de consumenten steeds meer hekel krijgen aan de winkelieren en dat de winkelieren steeds meer hekel krijgen aan de consumenten. En dat is niet goed. En dat moet veranderen.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door alfatrion »

LSD - Lezen Samenvatten Doorvragen. Mijn boodschap gaat geheel aan jou voorbij, om vervolgens te vervallen in klaag gezang. Daar heb ik niet zoveel zin in.

Ever1is=
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jun 2008 09:41

Re: laptop hp garantie wie helpt

Ongelezen bericht door Ever1is= »

Hoi!

Ik schijn helaas vrij veel te weten van het spul ;-P

Ik kom hier eigenlijk om ff te zeuren en te zieken over de roetfilters maar tijdens het zoeken naar een Auto sub-forum kwam ik je berichtje tegen... ;-)

Anyway... als je er nou echt niet uitkomt, stuur me dan een email. Ik zal mijn emailadres tijdelijk even zichtbaar maken. Als het windows is en geen hardware (ik ga niet in de garantierommel van HP zitten knoeien maar als je daar toch al niet meer uitkomt met de partijen en het onderdeel wat stuk mocht zijn is te vervangen dan kan dat altijd natuurlijk) is het verstandig om gewoon even te kijken wat er mis is en dat zelf even op te lossen.

Windows is namelijk nogal vatbaar voor fouten/raar gedrag. Eerlijkheid gebied te zeggen dat dit vaak komt door programmatische fouten in de drivers/software en tien tegen 1 niet door windows zelf, waarbij ik op dit moment de discussie xp/vista even buiten beschouwing wil laten want daar kun je hele fora mee vullen.

Ik heb het hele topic door te nemen en wat er aan diagnostische info staat en de exacte problematiek is weet ik *nog* niet, maar letterlijk alle problemen zijn op te lossen. Behalve problemen bij (voor de zoveelste keer) MERK computers die er dus wel leuk uitzien maar waar technisch en door hun vormgeving nogal wat haken en ogen aan kunnen zitten. Ook worden er lang niet altijd de hoogste kwaliteit onderdelen gebruikt en ben je beter af met de computerboer op de hoek die een systeem voor je bouwt. Moet je wel een technisch mannetje hebben en geen verkopertje. Ja, je bent wat meer kwijt misschien (hoewel dat ook wel mee zal vallen), je praat (afhankelijk van de vormgeving die je wilt hebben) over tientjes en niet over honderden euro's, maar je hebt dan wel een goed product waarmee je gewoon om de hoek met je probleem aan kan kloppen. Waarom mensen tegenwoordig nog zo makkelijk een "merk"-pc kopen mag joost weten. Laptops zijn een ander verhaal hoewel daar ook mogelijkheden mee zijn.

Overigens blijft de verkopende partij altijd het aanspreekpunt en zal er over het naar HP gaan geen discussie mogen bestaan. De winkeliers raden je zelfs aan om met je problemen naar HP te gaan omdat ze er dan zelf niet tussen hoeven te zitten en ze dat tijd en geld scheelt. Bovendien valt er in een geval als dit ook iets voor te zeggen dat je niet hoeft te twijfelen aan de kundigheid van HP en de garantie daarmee gewoon intact blijft.

Ik wil iedereen wel op wat anders wijzen en ik hoop dat dit door radar gelezen en meegenomen wordt in de uitzending: ACER, HP, Packard Bell en legio andere zogenaamde o zo goede merkleveranciers geven, ondanks de wetgeving, vaak NOG STEEDS slechts 1 jaar garantie op hun producten. Om de verkopende partij, die niets met de fabricage te maken heeft daar tussen te zetten is mijns inziens een fout van de wetgever hoewel ik me als dienstverlenende technische IT'er altijd in zal zetten voor de goedkoopste oplossing van een probleem voor alle partijen. Van bedrijven zo groot als HP mag je verwachten dat ze gewoon de regels nakomen. En van consumenten die zo goed gebekt zijn als in nederland mag je zo ondertussen wel verwachten dat ze niet zo *dom* zijn om een apparaat te kopen waarbij er door de fabrikant op hun website met koeienletters *1 JAAR GARANTIE* wordt gezet. Tuurlijk heb je recht op meer, maar of je al het gezeik aan wilt gaan om je recht ook te halen als het eenmaal zover is, is een tweede... In een geval als de mediamarkt vind ik dat ze niet moeten zeuren en gweoon helpen. In het geval van een kleine zelfstandige ligt dat wat genuanceerder maar dat is aan de twee partijen om uit te komen. Hangt er ook een beetje vanaf hoe je elkaar benadert natuurlijk. Waarom mensen in vredesnaam nog een laptop met gezeik kopen van bovengenoemde merken als je bij een ander merk van te voren al weet dat je dat gezeik niet gaat hebben? Laat radar een boycot starten tegen al die merken. Elke week weer, TOTDAT ze hun wettelijke verplichtingen nagekomen zijn.

Softwarematige problemen zijn overigens nooit garantiekwesties die de winkelier aangaan tenzij vooraf specifiek anders is overeengekomen. Jij als gebruiker, of je nou wel of niet technisch bent, kan op een computer te makkelijk (onbedoeld) iets doen wat fouten veroorzaakt, en daar is de winkelier niet aansprakelijk voor. Als jij je machine uit de doos haalt MET NAME BIJ MERKPC's staat er een BERG aan "extra" software op waar je helemaal niet om hebt gevraagd en die ook nog maar half of tijdelijk functioneren. Waaronder de "update" functies van de hardwarefabrikant en Microsoft waar nog weleens wat mis mee kan gaan.

Dat jij met je auto tegen een boom aanrijdt kan de winkelier niets aan doen. Dat een ander jou auto inrijdt evenmin. Of dat er een vogel (3rd party software) je auto op de snelweg raakt. Dan ga je toch ook geen garantie claimen bij je dealer? Dan ga je naar je verzekering. O, je hebt de pc niet verzekerd? Ja... das niet slim.

Overigens wil ik hier even van de gelegenheid gebruik maken om in het vergelijk met auto's te blijven: voor jij een auto mag besturen moet je eerst je theorie halen en daarna je praktijk. Dit kost je enkele duizenden euro's minimaal. Dan pas stap je achter het stuur en dan weet je nog niets van de technische kant van de auto. Bij computers is dat rijbewijs halen niet nodig, het ding is veel complexer en functioneler en je kan er ook nog eens "onderdelen" (software en/of hardware) van alle merken inproppen. Of dat verstandig is is een tweede maar het kan en mensen doen het. Ja, op die manier kan er dus weleens wat misgaan. Om daar dan de winkelier meteen mee om zijn oren te meppen is natuurlijk onzin. Hij levert een systeem uit de doos en dat ding werkt. Als iemand er van alles mee doet, prima. Maar zorg dan wel dat je weet waar je mee bezig bent. Een beetje redelijke winkelier zal ook bij het verhelpen van de storing wel kijken waar de oorzaak ligt en zal indien de oorzaak niet debet is aan de consument of een third party applicatie maar een onderdeel van de... eh... hoe moet je dat noemen? Out of the Box experience? gewoon gratis het probleem verhelpen.

Ik vind dat de consument veel meer verantwoording moet nemen als het aankomt op hun technische kunnen mbt computers en algemene problemen die kunnen ontstaan bij het gebruik van een computer. Daarentegen vind ik ook dat de winkelier minder snel op zijn strepen moet staan en iemand gewoon vriendelijk moet helpen. In het geval van merkpc's is de winkelier echter ook afhankelijk van de fabrikant. Het feit dat de consument goed beschermt is is mooi, deze bescherming gaat helemaal door tot bovenaan in de keten in NL, tot aan de fabrikant en/of importeur dankzij het regresrecht. De overheid zou er alleen wel even voor moeten zorgen dat de winkelier wat beter beschermt is en deze bescherming makkelijker bij de aan hem verkopende partij kan halen zonder dat hiermee direct met advocaten gegooid moet worden en je dus je band met je distributeur beschadigt en door de duur van dergelijke procedures ook de band met consument beschadigt wordt. De overheid is erg goed in regeltjes opleggen, zoals we wekelijks kunnen zien in radar, maar ze handhaven als het ze geen geld oplevert doen ze niet. Als er wel wat te halen valt staan ze echter wel vooraan in de rij. Dan hierbij een tip voor de minister van financien (want nu is het bos en schoppen we met zijn allen tegen hem aan, eerst was het zalm en schopten we tegen hem aan, vandaar dat ik specifiek minister zet en niet op bos oid loop af te geven): leg een boete op aan fabrikanten die hun laptops en pc's verkopen onder het mom "1 jaar garantie". Een boete die hoog genoeg is om ervoor te zorgen dat HP en consorten uit zichzelf eieren voor hun geld kiezen en zowel de winkelier als de consument van hun rechten gewaarborgd zijn.

En doet de overheid dat niet? Dan ligt hier een schone taak voor radar om *WEKELIJKS* dit onderwerp gedurende een jaar aan te stippen en mensen achter hun vodden aan te zitten zodat de consument bij het woord HP en DELL, Packard Bell, Acer e.d. automatisch de kriebels krijgt en dus wel beter oppast wat ze kopen.

Dat Microsoft en anderen met hun updates nogal eens voor ellende zorgt is een probleem voor allen. Klaar. En daar moeten we, zolang we er zelf voor kiezen om een computer te gebruiken SAMEN uit zien te komen.

Ik doel, dit alles gezegd hebbende, niet specifiek op de topicstarter natuurlijk maar op de hele gemeenschap in zijn algemeenheid. Ik wil de mensen vragen begrip te hebben voor de kleine zelfstandige die al meer btw afdraagt dan dat de bruto marge op het product is. De overheid vangt zo wel heel makkelijk geld en de winkelier mag de problemen oplossen dankzij regelgeving van diezelfde overheid die nergens verantwoording voor accepteerd. Als er iemand is de de problemen op zou moeten lossen dan is het vanuit dat standpunt bekeken de overheid zelf, want wie wil verdienen zal ook verantwoording moeten dragen, toch? Maar ja... die kunnen zelf niet eens een paar belastingformuliertjes bewaren, laat staan dat ze met compensatie over de brug komen voor alle gedupeerden.

Het is makkelijk om tegen een winkelier te schoppen dan tegen HP of de overheid. Overigens... ik *weet* wat voor spul ze hebben staan daar en het is godsonmogelijk om 750.000 aangiften kwijt te raken zonder een zeer ernstige en duidelijk traceerbare fout te maken. Net als dat het bijna onmogelijk is om een stapel (lees: woonkamer volgestapeld met...) papier van enkele kubieke meters kwijt te raken.

Of men het met mijn standpunten eens is zal me worst wezen en de topicstarter waarschijnlijk ook dus:

de problematiek die je hier beschrijft kan ik vrij weinig over zeggen zonder verdere diagnostische informatie. Mail me en misschien kan ik je helpen. Windows in een loop is vaak heel goed op te lossen (windows zit niet in een loop, windows probeert vermoedeijk gewoon een driver te laden die roet in het eten gooit en daardoor crasht bij het opstarten. De techinische kennis van de verkopers bij de media markt kan je ook vergeten... het zijn verkopers en hobbyisten op zijn hoogst. Vaak geen technici, dan zouden ze niet staan te verkopen. Het geneuzel hier over de MBR kan je gerust vergeten want als de MBR beschadigt is start windows helemaal niet). In dit soort gevallen vind ik het dus ook te vroeg, zolang de hardware niet beschadigd blijkt, om in dit stadium al garantie te claimen. Er ligt een stuk eigen verantwoordelijkheid en daarvoor is wat technische kennis nodig die je gaandeweg op zal bouwen bij het gebruik van een computer. Doe je dat niet dan zal je onvermijdelijk en continue tegen dingen aanlopen die "stuk" lijken te zijn. Dat je in de wereld een zo complex werkende machine als een computer kan kopen en gebruiken met alle software en hardware die er beschikbaar is is al een wonder, dat er wat mis gaat onvermijdelijk.

Mail me maar.

Gesloten