LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Roetfilters zijn onzin?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Ever1is=
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jun 2008 09:41

Roetfilters zijn onzin?

Ongelezen bericht door Ever1is= »

Ik zit met een kinderlijk eenvoudig iets in mijn hoofd. Al een tijdje en niemand heeft me een bevredigend antwoord kunnen geven.

Een roetfilter filtert. In dit specifieke verband filtert het door het tegenhouden van schadelijke deeltjes. Een X aantal gram per X aantal kilometers en/of (beter gezegd in NL) verbruik van brandstof. Dit staat namelijk niet in verhouding tot het aantal gereden kilomters in NL dankzij de vele files. Maar dat terzijde...

Als je een roetfilter openmaakt is het neit veel meer dan een honingraat aan staal, net als een katalysator (hoewel dat weer wat anders is natuurlijk en ook anders werkt), welke deeltjes op moet vangen.

Als een roetfilter daadwerkelijk een aantal gram per 100 kilometer tegen zou houden dan zou een roetfilter na een X aantal kilometers beduidend zwaarder moeten zijn. Hij filtert en filteren houdt in tegenhouden van vuil, wat ergens in achterblijft, wat gewicht heeft en dus ook meetbaar moet zijn en in het geval van de grote hoeveelheid uitstoot (als we de overheid en industrie en metertjes achter de uitlaat moeten geloven) ook een voelbaar verschil in het gewicht van de roetfilter.

Waarom is dit dan niet zo? Waarom is mijn roetfilter net zo zwaar na 75.000 km als na 75 km? Houdt het ding het in eerste instantie even tegen en trillen de deeltjes dan weer los door de vibratie van de uitlaat en vinden ze zo hun weg gaande de kilometers en druk van de motor toch nog naar buiten? Dan is het dus 0,0 effectief.

Eigenlijk zou ik dus willen stellen dat een roetfilter per definitie een aantal kilo zwaarder moet zijn na het verbruik van een X aantal liters brandstof. Zijn het geen kilo's dan wel onsjes. Is dit niet het geval dan houdt het filter de gefilterde inhoud niet vast en komt dit alsnog in de atmosfeer terecht en dus is de roetfilter per definitie zinloos. Ongeacht wat een metertje dat je achter de uitlaat houdt zegt bij het meten.

Wie weet meer? Wie kan dit uitrekenen aan de hand van praktijkvoorbeelden?

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Roetfilters zijn onzin?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Volgens mij had je dit zelf ook kunnen opzoeken:

Roetfilters kunnen worden onderscheiden in gesloten "wall flow" filters en in (half) open filters. Het is verleidelijk een roetfilter te zien als een soort zeef waar de uitlaatgassen door heen kunnen en de roetdeeltjes op blijven liggen. Deze voorstelling is echter onjuist. Met name de kleinere deeltjes worden afgevangen doordat zij vastkleven aan de wanden van de poriën van het filtermateriaal. Roetfilters zijn daardoor ook voor de allerkleinste deeltjes effectief. Een roetfilter kan worden gemaakt van keramisch materiaal, bijvoorbeeld Citroën maakt het uit siliciumcarbide. Een roetfilter wordt zo dicht mogelijk bij de motor in het uitlaatsysteem gemonteerd. De deeltjes verzamelen zich in het filter. In het roetfilter worden de afgevangen roetdeeltjes periodiek verbrand, elke 200 tot 1000 kilometer. Deze verbranding wordt wel aangeduid met regeneratie. Voor die verbranding is een temperatuur van ca. 600 graden C nodig, die alleen bij zeer hoge motorbelasting wordt bereikt. Om ook bij lagere motorbelasting tot regeneratie te komen wordt of kunstmatig de temperatuur van het uitlaatgas opgevoerd, of door verhoging van het aandeel stikstofdioxide in het uitlaatgas met een oxidatiekatalysator en/of toevoeging van een additief aan de brandstof, zoals ceriumoxide cerine, de ontstekingstemperatuur van het roet verlaagd. Brandstofadditieven hebben als nadeel dat zij tot asvorming leiden waardoor de standtijd van het filter wordt beperkt. Sensoren in het filter signaleren wanneer deze verbranding, die een aantal minuten duurt, moet gebeuren. Andere mogelijke filtermaterialen zijn sintermetaal of gestapelde laagjes metaalgaas en metaalplaat, in alle gevallen voorzien van een katalytische coating. Keramische wall flow filters worden op dit moment vooral toegepast bij nieuwe dieselauto's. Voor het achteraf uitrusten van bestaande dieselauto's met een roetfilter komen de (half) open filters meer in aanmerking. Hierbij is immers geen ingreep vanuit het motormanagement mogelijk om de uitlaatgastemperatuur te verhogen, waardoor een gesloten filter verstopt zou kunnen raken. Gesloten filters hebben een rendement van bijna 100 %. Half open filters zijn, afhankelijk van de rijomstandigheden, 30 tot 70 % effectief.

Bij het toevoegen van een roetfilter is het streven dat het motorvermogen niet wordt verminderd, maar het kan voorkomen dat de motor 2-4 % meer brandstof verbruikt.

Bron: wikipedia

Ever1is=
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jun 2008 09:41

Re: Roetfilters zijn onzin?

Ongelezen bericht door Ever1is= »

Had wellicht gekund, niet gebeurd. Lang leve de fora, nietwaar?

Deze uitleg is voor mij trouwens een beetje raar, in elk geval onvolledig, omdat de roetfilters die ik gemonteerd heb zien worden gewoon extra "potten" zijn zonder verder regulerende electronica en/of mechanica erin die voor een hogere temperatuur om de X aantal kilometers zou kunnen zorgen, noch dat er aanpassingen in het motormanagement worden gedaan waarbij dat op een andere wijze zou kunnen worden gedaan.

Roet verder verbranden? Hmmm.... Dat er niet verbrande gassen ondanks de toch al hoge temperatuur in de motor gercycled worden via een ingenieus systeem kan ik me voorstellen omdat ik heb gezien hoe het werkt. Van dit... nope. Roet verder verbranden dmv hogere temperaturen... Oke. Maar welke systemen binnen de filter zorgen daar dan voor? Bij mijn weten is het niet meer dan een filter en wordt er zeker in het motormanagement (misschien wel bij de duurdere auto's? Lees mercedes etc, want bij vw golfjes e.d. gebeurt het niet) niets aangepast.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Roetfilters zijn onzin?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hoe werkt de regeneratie van een filter?
De roetproductie bij diesels is zo groot dat een filter na zo'n 600 tot 1000 kilometer totaal gevuld is met roet. Het opgevangen roet moet verbrand worden, anders raakt het filter verstopt. Roet verbrandt als het voertuig met hogere snelheid rijdt, vanaf 70 kilometer per uur. Voor filters in nieuwe auto's hebben fabrikanten verschillende manieren ontwikkeld om het filter ook bij lage snelheden schoon te branden. Die filters houden 99 procent van de roetdeeltjes tegen. Voor bestaande diesels (retrofit) zijn er half-open filters op de markt. Deze filters laten altijd een deel van de uitlaatgassen door, zodat het filter niet verstopt kan raken. Deze filters hebben een rendement tussen de 30 en 70 procent en zijn net zo betrouwbaar als de roetfilters die in de fabriek in nieuwe auto's worden gemonteerd.

Bron: vrom.nl

Ever1is=
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jun 2008 09:41

Re: Roetfilters zijn onzin?

Ongelezen bericht door Ever1is= »

Mijn dank is groot!! :D

Gesloten