| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Heeft de consument een onderzoeksplicht?
Heeft de consument een onderzoeksplicht?
Ik heb van Gerechtsdeurwaarders en Incasso Bosveld Leusden een sommatie ontvangen van een niet betaalde factuur. Deze factuur waar het om gaat heb ik nooit ontvangen, ook de aanmaningen en eventueel laatste aanmaning heb ik niet ontvangen. In december 07 heb ik een behandeling bij een orthodontist gehad. Ik heb er zelf niet meer aan gedacht dat ik daarvoor eigenlijk geen factuur heb ontvangen. De Ortodondist heb ik ruim voordat ik die afspraak had al op de hoogte gebracht van mijn nieuwe adres. Ik heb zelfs een e-mailbevestiging hiervan.
De tandarts heeft zijn debiteurenbeheer bij Kesteren Medical Factoring odergebracht en zij hebben nu de vordering aan Bosveld Leusden overgedragen.
Ik heb de hoofdsom betaald maar weiger dus de incassokosten, omdat ik helemaal niet wist van deze factuur, zo heb ik ook schriftelijk gereageerd. Bosveld Leusden beweert dat ik een onderzoeksplicht heb: als ik een behandeling geniet, moet ik na uitblijven van de nota contact opnemen met de behandelaar.
Dat kan wel zijn, maar dat lijkt mij een beetje omgekeerde wereld.
Ik vermoed dat mijn tandarts de adreswijziging niet aan Kesteren heeft doorgegeven.
Wat zijn nu mijn rechten, ik heb Bosveld gevraagd in welke wetartikel vermeld staat dat ik een onderzoeksplicht heb, maar ik heb nog geen reactie gekregen.
Bij voorbaat dank voor de reacties
De tandarts heeft zijn debiteurenbeheer bij Kesteren Medical Factoring odergebracht en zij hebben nu de vordering aan Bosveld Leusden overgedragen.
Ik heb de hoofdsom betaald maar weiger dus de incassokosten, omdat ik helemaal niet wist van deze factuur, zo heb ik ook schriftelijk gereageerd. Bosveld Leusden beweert dat ik een onderzoeksplicht heb: als ik een behandeling geniet, moet ik na uitblijven van de nota contact opnemen met de behandelaar.
Dat kan wel zijn, maar dat lijkt mij een beetje omgekeerde wereld.
Ik vermoed dat mijn tandarts de adreswijziging niet aan Kesteren heeft doorgegeven.
Wat zijn nu mijn rechten, ik heb Bosveld gevraagd in welke wetartikel vermeld staat dat ik een onderzoeksplicht heb, maar ik heb nog geen reactie gekregen.
Bij voorbaat dank voor de reacties
-
Marijke2711
Re: Heeft de consument een onderzoeksplicht?
In principe heeft de deurwaarder wel gelijk maar...
In de gezondheidszorg is het niet ongebruikelijk dat een vordering pas na zes tot negen maanden ingediend wordt. Van mijn tandarts ontvang ik pas na zo'n vier maanden een declaratie. Ziekenhuizen declareren soms pas na een jaar (hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt). In de gezondheidszorg is er een administratieve achterstand.
Derhalve gaat het verhaal van de deurwaarder niet op. Je hebt correct gehandeld door de hoofdsom te betalen maar voor het overige bedrag zou ik mij niet laten stangen. Je hebt aan je verplichtingen voldaan en daarmee is het voor jou basta.
Succes!
In de gezondheidszorg is het niet ongebruikelijk dat een vordering pas na zes tot negen maanden ingediend wordt. Van mijn tandarts ontvang ik pas na zo'n vier maanden een declaratie. Ziekenhuizen declareren soms pas na een jaar (hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt). In de gezondheidszorg is er een administratieve achterstand.
Derhalve gaat het verhaal van de deurwaarder niet op. Je hebt correct gehandeld door de hoofdsom te betalen maar voor het overige bedrag zou ik mij niet laten stangen. Je hebt aan je verplichtingen voldaan en daarmee is het voor jou basta.
Succes!
Marijke bedankt voor je reactie.
In dit geval was de zorgverlener echter niet laat met zijn nota: ik heb de nota nooit ontvangen omdat de tandarts verzuimd heeft mijn nieuwe adres door te geven aan Kesteren Medical Factoring.
Daarom beweert Bosveld dat ik een onderzoeksplicht heb.
Overigens heb ik vandaag gebeld met Kesteren om een kopienota op te vragen, maar die willen ze mij niet geven, omdat " mijn geval" al is overgedragen aan Bosveld. Wel gaf ze aan dat mijn nieuwe adres niet bekend is bij hun in het systeem, pas toen ik mijn oude adres doorgaf wilde ze me verder geen informatie meer geven.
Vervolgens staat op de website van Bosveld dat je pas een kopienota krijgt als de gehele vordering (dus incl. rente en kosten) is overgemaakt.
Ik vind dit echt crimineel.
In dit geval was de zorgverlener echter niet laat met zijn nota: ik heb de nota nooit ontvangen omdat de tandarts verzuimd heeft mijn nieuwe adres door te geven aan Kesteren Medical Factoring.
Daarom beweert Bosveld dat ik een onderzoeksplicht heb.
Overigens heb ik vandaag gebeld met Kesteren om een kopienota op te vragen, maar die willen ze mij niet geven, omdat " mijn geval" al is overgedragen aan Bosveld. Wel gaf ze aan dat mijn nieuwe adres niet bekend is bij hun in het systeem, pas toen ik mijn oude adres doorgaf wilde ze me verder geen informatie meer geven.
Vervolgens staat op de website van Bosveld dat je pas een kopienota krijgt als de gehele vordering (dus incl. rente en kosten) is overgemaakt.
Ik vind dit echt crimineel.
Ook ik heb eenzelfde verhaal. In december verhuisd en netjes mijn nieuwe adres doorgegeven d.m.v. een verhuiskaart. In april halfjaarlijkse controle gehad en nooit meer gedacht aan een rekening. In juli weer geweest om een gaatje te laten vullen, tandarts heeft me echter nergens op geattendeerd. Een paar weken geleden kreeg ook ik een brief van Bosveld. Rekening van €19,10 was verhoogd met €56! en een beetje rente. Heb meteen gebeld en aangegeven dat ik nog nooit een rekening had ontvangen van Kesteren. Bosveld gaf meteen aan dat dat klopte omdat zowel rekening als aanmaning naar mijn oude adres waren verstuurd. Gebeld met de tandarts en die geeft aan dat ze nooit een adreswijziging hebben ontvangen! Ik heb op aanraden van het juridisch loket netjes een brief gestuurd naar zowel Bosveld, Kesteren en naar mijn tandarts waarin ik vraag om de originele nota en of ze de vordering in willen trekken. Vandaag heb ook ik een brief gekregen waarin ik word gewezen op mijn onderzoeksplicht. Vind het een raar verhaal. Als ik al mijn 'nog niet ontvangen rekeningen' in de gaten moet gaan houden kan ik mijn baan beter opzeggen! Want daar heb ik een dagtaak aan. Ik ga morgen meteen weer bellen met het juridisch loket en ik hoop dat die me verder kunnen helpen.
Inmiddels heb ik de totale vordering aan Bosveld betaald. Dus de hoofdsom, de incassokosten en overige kosten, totaal ca. 117,-.
Ik heb contact gehad met mijn rechtsbijstandsverzekering, telefonisch advies, want de hoofdsom (was 33,40) was te laag om het door mijn verzekering te laten behandelen. Zij zeiden dat er geen onderzoeksplicht is, met die info heb ik brieven gestuurd naar Bosveld. Vervolgens reageerden ze bijna 2 maanden niet en opeens kreeg ik weer een dreigbrief waarin stond dat ze niet met mij in conclaaf gaan en dat als ik wederom weer niet binnen 7 dagen zou betalen, dan.......
Ik heb toen het juridisch loket ook nog gebeld en zij zeiden dat er wel een onderzoeksplicht bestaat. Aan de andere kant, als ik kan bewijzen dat ik mijn adreswijziging tijdig heb doorgegeven (en dat kan ik bewijzen, per mail) dan heb ik ook wel een punt. Maar het blijft lastig en het is mijn eigen keus om het voor de rechter te laten komen. Met andere woorden, kies eieren voor je geld. Je zal je even ergeren, maar betaal maar dan ben je van het gezeur af.
Daar heb ik zoveel moeite mee gehad, maar idd om van het gezeur af te zijn heb ik betaald. Vervolgens heb ik aan Bosveld schriftelijk gevraagd om een kopie van de nota en toen kreeg ik een brief terug dat ze mij niets meer zouden toesturen en dat mijn dossier gesloten is. Arrogante klootzakken (sorry ...) Dit soort toestanden zou eens wettelijk aangepakt moeten worden.
Het is gewoonweg crimineel.
Ik probeer nu via mijn tandarts een "schadevergoeding" te krijgen. Ben benieuwd.
Ik heb contact gehad met mijn rechtsbijstandsverzekering, telefonisch advies, want de hoofdsom (was 33,40) was te laag om het door mijn verzekering te laten behandelen. Zij zeiden dat er geen onderzoeksplicht is, met die info heb ik brieven gestuurd naar Bosveld. Vervolgens reageerden ze bijna 2 maanden niet en opeens kreeg ik weer een dreigbrief waarin stond dat ze niet met mij in conclaaf gaan en dat als ik wederom weer niet binnen 7 dagen zou betalen, dan.......
Ik heb toen het juridisch loket ook nog gebeld en zij zeiden dat er wel een onderzoeksplicht bestaat. Aan de andere kant, als ik kan bewijzen dat ik mijn adreswijziging tijdig heb doorgegeven (en dat kan ik bewijzen, per mail) dan heb ik ook wel een punt. Maar het blijft lastig en het is mijn eigen keus om het voor de rechter te laten komen. Met andere woorden, kies eieren voor je geld. Je zal je even ergeren, maar betaal maar dan ben je van het gezeur af.
Daar heb ik zoveel moeite mee gehad, maar idd om van het gezeur af te zijn heb ik betaald. Vervolgens heb ik aan Bosveld schriftelijk gevraagd om een kopie van de nota en toen kreeg ik een brief terug dat ze mij niets meer zouden toesturen en dat mijn dossier gesloten is. Arrogante klootzakken (sorry ...) Dit soort toestanden zou eens wettelijk aangepakt moeten worden.
Het is gewoonweg crimineel.
Ik probeer nu via mijn tandarts een "schadevergoeding" te krijgen. Ben benieuwd.
-
cinnepin33
Goeiemorgen!
Exact dezelfde problemen.
In 2006 verhuisd en netjes persoonlijk bij de tandarts ons nieuwe adres doorgegeven.
we hebben ook gewoon rekeningen gekregen op het nieuwe adres.
alleen 2 rekeningen dus niet.
In 2008 opeens bosveld incasso op ons dak.
onderzoeksplicht blablabla.
Ik heb aangegeven dat ik hier niet aan meewerk en ik laat het dus indien nodig gewoon voor de rechter komen!
Ik hou jullie op de hoogte.
Cindy
Exact dezelfde problemen.
In 2006 verhuisd en netjes persoonlijk bij de tandarts ons nieuwe adres doorgegeven.
we hebben ook gewoon rekeningen gekregen op het nieuwe adres.
alleen 2 rekeningen dus niet.
In 2008 opeens bosveld incasso op ons dak.
onderzoeksplicht blablabla.
Ik heb aangegeven dat ik hier niet aan meewerk en ik laat het dus indien nodig gewoon voor de rechter komen!
Ik hou jullie op de hoogte.
Cindy
-
Bor Komorovski
Er is hier absoluut geen onderzoeksplicht. Als de consument zijn verhuizing keurig heeft doorgegeven dan kan het niet juist verwerken daarvan hem niet achteraf door een incassobureau worden tegengeworpen. Ook het niet toesturen van een factuur is in principe gewoon aan het bedrijf te wijten. Dit alles valt onder het zogenaamd crediteurenverzuim.
Laatst gewijzigd door Bor Komorovski op 19 sep 2008 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
cinnepin33
Dat is mooi!
Ik print dit allemaal uit!
Mocht ik het nodig hebben.
Bedankt!
Ik print dit allemaal uit!
Mocht ik het nodig hebben.
Bedankt!