LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Verzekeren voor niets
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jun 2008 23:17

Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door Verzekeren voor niets »

Ik heb een situatie die ik nog niet eerder op het forum heb gezien.
Fortis heeft (ongevraagd natuurlijk) 1,5 jaar geleden alle polissen van Stad Rotterdam overgenomen. Ik heb in 1996 een z.g.n. Waerdey kapitaalverzekering afgesloten bij Stad Rotterdam. Jaarlijks kreeg ik altijd een keurig overzicht met het opgebouwde kapitaal met een in mijn ogen netjes rendement. Vorig jaar kreeg ik het overzicht voor het eerst op Fortis briefpapier, met nog steeds een goed rendement.

Dit jaar krijg ik de bewuste brief van van Fotis met de toelichting op de kosten en wat schets mijn verbazing. Het aantal opgebouwde eenheden is met ongeveer 25% verminderd ten opzichte van het overzicht van vorig jaar. De waarde per eenheid is gelijk gebleven. Waar ze gebleven zijn is volledig onduidelijk. Mijn tussenpersoon heeft het nagevraagd bij Fortis en snapt het ook niet. Het antwoord van Fotis is zo wazig dat ook de tussenpersoon (Friesland Bank) mij heeft verteld het niet te vertrouwen. Dit lijk mij diefstal. Fortis geeft in een reactie aan de tussenpersoon te zullen laten weten dat er naar al mijn soort gevallen een aanvullende brief wordt gestuurd, maar dat deze brief nog moet worden bedacht en dat dit ook nog wel even gaat duren voordat deze de deur uitgaat.

Met andere woorden vaagheid troef en het stinkt in mijn ogen aan alle kanten. Conclusie 12 jaar lang kapitaal opgebouwd naar tevredenheid en redelijkheid en nu ineens op papier 25% verdwenen. Ra, ra hoe kan dat.

Wie het weet mag het zeggen ?

HAMSTEG
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mar 2008 19:40

Re: Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door HAMSTEG »

Ik zou haast zeggen, gewoon aangifte doen na een reële periode van wachten (stem even af met je adviseur). Als enkele afnemer ben je niet interessant totdat je in de publiciteit treedt en dan ineens wordt er wel geluisterd want dan zijn ze bang voor hun imago .... klant belang? huh wat is dat?

Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door Elias »

Aangifte doen prima, maar van wat en bij wie ?? En wat is een reele periode van wachten ??

Beter lijkt me, in afwachting van wat Fortis gaat verzinnen en op de lange baan gaat schuiven, om onder voorbehoud van alle rechten en weren onmiddellijk een officiele klacht bij Fortis (zie procedure in uw polis) in werking te stellen, afschrift aan de tussenpersoon, en van dit gebeuren melding te doen bij de verantwoordelijke toezichthouder(s) AFM, of welke z.g. "waakhond" dan ook.
En dan de procedure in de gaten houden en "rustig afwachten".....

Vooral alle bescheiden goed bewaren en van alle gesprekken (mondeling/telefonisch) afschrift/bevestiging vragen en journaaltje bijhouden.

Groet,
Elias.

HAMSTEG
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mar 2008 19:40

Re: Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door HAMSTEG »

een officiele klacht bij Fortis (zie procedure in uw polis) in werking te stellen
Grinn, die komt vlak onder de eerdere brief te liggen.

Aangifte doen van diefstal. Oude polis en nieuwe polis laten zien met de polisvoorwaarden van de oude polis, beide klachten brieven kopien van laten zien. Reel, tja moeilijk en vaag. De stuitingsbrief bij de stichtingen gaat uit van twee weken. Laat dat ding twee weken in de molen zitten, twee weken een antwoord verzinnen en twee weken door TPG onderweg dan is na 6 weken het reële termijn in mijn ogen echt wel verstreken.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Een verzekeraar die steelt? Dat geloof ik niet. Wat ik wel weet is dat de Waerdye polis complex in elkaar zit. Volgens mij heb ik in het verleden van Stad Rotterdam wel eens een brochure ontvangen waarin de werking precies uitgelegd staat. Ik zal eens kijken of ik die nog kan vinden, wie weet heeft iemand er op dit forum iets aan.

Met betrekking tot je situatie:
stap 1: Fortis aangeven dat je binnen redelijke termijn (bijvoorbeeld 4 weken) reactie wil op je vragen
stap 2: bij in gebreke blijven van Fortis, klacht neerleggen bij het Kifid

Een klacht vanuit het Kifid maakt meer indruk dan een losse klacht van een consument is mijn ervaring. Jammer, maar waar.

fooled
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2008 22:26

Re: Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door fooled »

Ik zit in dezelfde situatie. Heb een Waardye polis afgesloten in 1991.
De rendementen waren tot 2000 uitstekend. Ondanks alle dips van de laatste jaren, was het cumulatief rendement (heet dat zo?) t/m 2007 nog steeds zo'n 5%.

Maar, volgens het recent ontvangen overzicht t/m 1-5-2007 zijn de opgebouwde eenheden en de huidige waarde van de beleggingen ineens met maar liefst 38,5% afgenomen t.o.v. een vorig overzicht over dezelfde periode!!!. Verder wordt er van mijn inleg in 2006/2007 maar liefst 67,7% ingehouden voor overlijdensrisicodekking en voor kosten verzekeringsmaatschappij en kosten verzekeringsadviseur.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Maar, volgens het recent ontvangen overzicht t/m 1-5-2007 zijn de opgebouwde eenheden en de huidige waarde van de beleggingen ineens met maar liefst 38,5% afgenomen t.o.v. een vorig overzicht over dezelfde periode!!!.
En in welke fondsen heb je dan belegd?
Verder wordt er van mijn inleg in 2006/2007 maar liefst 67,7% ingehouden voor overlijdensrisicodekking en voor kosten verzekeringsmaatschappij en kosten verzekeringsadviseur.
En hoeveel procent van die 67,7% was dan bestemd voor de overlijdensrisicopremie?

marie002
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2008 17:06

Re: Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door marie002 »

Bij de overzichten zat altijd een brief waarin stond dat de eenheden die werden weergegeven pas op de einddatum beschikbaar komen. Wat ze nu laten zien is wat je nu al hebt. Er is dus zeker geen sprake van diefstal maar gewoon van een ingewikkeld product.

fooled
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2008 22:26

Re: Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door fooled »

@Gerborgh,

Ik heb belegd in de fondsen Robeco, Rolinco en Rorento.

Voor overlijdensrisicodekking wordt 33% van mijn inleg ingehouden. Voor kosten verzekeraar 21,5% en kosten verzekeringsadviseur 13,2%.

Die kosten verzekeringsadviseur zijn helemaal een gotspe. Ooit had ik wel een verzekeringsadviseur, maar die heb ik in 20 jaar nauwelijks gezien. Sinds enige tijd heb ik helemaal geen aparte 'adviseur' meer (dat is Fortis nu zelf), dus ze steken dat bedrag nu vast ook nog in eigen zak.

De helpdesk van Fortis adviseerde mij hierover een brief te schrijven naar de klachtendesk. Dat ga ik binnenkort doen.

fooled
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2008 22:26

Re: Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door fooled »

@marie002

Ingewikkeld is het zeker. Diefstal? Misschien. In ieder geval moeten ze het beter uitleggen.

Even een voorbeeldje (beiden over de periode t/m 1-5-2007)

1. volgens het oorspronkelijk overzicht uit 2007 :
Opgebouwd kapitaal in eenheden : 20381
Op te bouwen kapitaal in eenheden : 7818
Verzekerd kapitaal in eenheden : 28199

2. volgens het 'tranparantere' overzicht uit 2008 :
Eenheden 01-05-2007 : 12540

De koers van de eenheden is hetzelfde gebleven.

Volgens de mevrouw van Fortis die ik gisteren aan de lijn kreeg, zijn de 12540 eenheden wat ik tot op heden opgebouwd heb en de 20381 wat ik uiteindelijk zou kunnen opbouwen. Maar waar zijn de 7818 'nog op te bouwen eenheden' uit het overzicht van 2007 dan gebleven?

andre65
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2008 20:56

Re: Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door andre65 »

Hier een groentje van het ergste soort, ben net wakkergeschud.....

Heeft iemand van jullie een idee waarom je bij woekerpolisclaim.nl wel eerst betaalt maar vervolgens een week moet wachten op je bevestigingsmail. Ik zit erop te wachten omdat ik graag die stuitingsbrief wil maken.
Iemand van jullie misschien een blanco exemplaar voor mij zodat ik een kladje alvast kan opzetten, is het veel werk?

@ fooled:
Ik geloof dat ik een vergelijkbaar overzicht heb gekregen:
in mijn overzicht van vorig jaar heb ik op 1-12-06 nog
Robeco 30.999 opgebouwde eenh. nu op diezelfde datum : 15.640 !
Rolinco 16.905 opgebouwde eenh. nu: 8.528 !
Rorento 13.791 opgebouwde eenh. nu: 7.417 !
Ik ben me kapotgeschrokken, beter laat dan nooit, helaas....

Sinds 1994 betaal ik E 644 per jaar.
Nu pas zie ik dat daar 61,50 aan overl.ris. verz afgaan
F195 aan eerste en doorlopende kosten
E 90 aan bemiddelaar (al 5 jaar niet gezien)
Ik kan niet oordelen of dat exorbitante bedragen zijn, maar het feit
dat daardoor maar 344 worden per jaar belegd, vind ik het ergste.
Ik heb altijd gedacht dat het eerst belegd werd, en daarna de kosten eraf
gingen.

De stand is nu E 21.322, ik moet nog tot 2024 door....
en de prognose van 7% uit mijn offerte waarbij het e.e.a. zou 'groeien' tot wel E 86.000, die ga ik nooit meer halen om de hypotheek af te lossen.
Ze durven nog te schermen met 8,6% hist. rendement waarbij ik E74.000 zou kunnen bereiken, ja in mijn dromen.

Ik moet nog een nieuwe tussenpersoon spreken, maar ja wat gaat die nou adviseren....de hond bijt nooit de hand die het voedt....toch?
En waar vind je echt onafhankelijke adviseurs....tja...

Ik heb veel te veel vertrouwen gehad destijds in de tussenpersoon (stad rotterdam, nu fortis dus).
Had ik maar duidelijk geweten dat er steeds zo'n percentage af zou worden gehaald. In mijn offerte staat dat er 'een deel' voor kosten zou worden gebruikt, maar welk deel, en welk %?

En als leek denk ik...wat als straks mijn premie gelijk is aan de kosten, dan teert het hele bedrag jaarlijks in. Want er gaat nooit meer een dusdanig rendement komen dat het weer 'goed komt'.
Dus stopzetten of doorgaan.... damned if I do, and damned if I don't.


overigens ben ik ontzettend blij met alle info die ik hier al heb gelezen en nog zal vergaren....bedankt hiervoor!

fooled
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2008 22:26

Re: Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door fooled »

@andre65

Een stuitingsbrief staat op consumentclaim.nl (http://www.consumentenclaim.nl/FileUplo ... jaring.doc)

Ik betaal 33% overlijdensrisico. Veel meer dan jij dus, maar ik had/heb wel een gezondheidsprobleempje, dus dat verklaart het waarschijnlijk.
Daarentegen heb ik daarvoor aan het begin ook al 3 jaar lang premie betaald, die volledig ingehouden werd (zonder dat ik iets opbouwde dus!). Misschien had ik er toen al niet in moeten stappen ;-(

Maar de rendementen waren t/m 2002 uitstekend (17,85% gemiddeld jaarlijks vanaf 1989 t/m 2000 en 10,25% t/m 2002), dus tot dan geen klagen (eigenlijk onwaarschijnlijke rendementen als ze toen ook al 67% aan kosten inhielden). Inmiddels is natuurlijk de klad erin gekomen en is het nog maar zo'n 5%.

emma76
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2008 21:53

Re: Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door emma76 »

Ten eerste, als u nog premie betaalt voor uw verzekering, kunt u altijd overstappen naar een andere tussenpersoon. U betaalt niet minder, maar een nieuw iemand die uw geld opstrijkt, is vast wel genegen u van een goed advies te voorzien.

Overstappen dus, iedere nieuwe tussenpersoon heeft de formulieren voor u klaarliggen.

Verder heb ik persoonlijk erg goeie ervaringen met de klachtendesk van Fortis. De eerste stap blijft wel de tussenpersoon, maar daarna:

http://www.fortisasr.nl/Fortis_ASR/Cont ... rgeven.cmt

groeten

ikbenboos
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jun 2008 19:34

Re: Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door ikbenboos »

Nog even afgezein van de hoge kosten van sommige verzekeringen ben ik erachter gekomen dat de verzekeringsmaatschappijen er een administratieve teringzooi van maken.
Ik heb al mijn verzekeringen (5) tot in de puntjes nagerekend. Het blijkt dat bij 4 van de 5 verzekeringen administratieve fouten zijn gemaakt, waarbij premie en/of eenheden zijn verdwenen. Twee van de vier maatschappijen hebben inmiddels toegeven dat er fouten zijn gemaakt en dat hun overzichten niet kloppen. Hoeveel het verschil precies bedraagt moet ik nog horen. Van de andere twee maatschappijen heb ik nog steeds geen antwoord.
Voor wat betreft mijn pensioenverzekering blijkt dat deze administratieve fouten ook bij collega's zijn gemaakt. We hebben het hier over 40% van de belegde inleg die 'opeens' verdwenen is.
Gezien het feit dat administratieve fouten kennelijk meer regel dan uitzondering zijn krijg ik het vermoeden dat er in bepaalde gevallen sprake is van fraude en oplichting.
Er is maar 1 manier waarop je de maatschappijen kunt terugpakken. Sluit al je andere verzekeringen (zorg, inboedel, auto, etc) opnieuw af bij maatschappijen die geen woekerpolissen hebben aangeboden. Ik ben daar zelf inmiddels mee begonnen.

ikbenboos
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jun 2008 19:34

Re: Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door ikbenboos »

Mijn ervaring met Fortis is dat het een soort zwart gat is. Alles verdwijnt erin. Ik heb 3 polissen via Fortis:
1: oude lijfrente via de werkgever. Is jaren terug al premievrij gemaakt en vervangen door een andere regeling.
2: hypotheek (was eerst Stad Rotterdam (toen het nog goed ging))
3: een lijfrente polis via de Amersfoortse (is ook Fortis)
Bij alle drie heb ik hetzelfde verschijnsel. De waarde van de beleggingen neemt alleen maar af, ook in perioden dat de fondsen waarin ik beleg volgens de website van Fortis flink zijn gestegen. Let wel, ik heb het hier over de beleggingen zelf. Hier zijn de kosten al vanaf getrokken.
Bijvoorbeeld belegging nr 1 was op het moment van premievrij maken ongeveer 14.000 euro waard. Als ik hem nu wil afkopen dan krijg ik 1400 euro terug! Als ik de website van Fortis raadpleeg dan is de steiging van de fondsen sinds het premievrij maken gemiddeld 35%. Ra ra hoe kan dit!
Veel fondsen van Fortis zijn in het eerste kwartaal van 2008 met 40% tot 60% in waarde gedaald. Bij mijn pensioenverzekeraar was de daling in dezelfde periode slechts 2%.
Het is duidelijk: ze zitten bij Fortis te slapen en/of ze belazeren de boel. Ik ben nog met ze in gesprek om hierachter te komen. Je begrijpt dat de damens en heren van Fortis hier geen haast mee maken. Laten we met zijn allen dat bedrijf a.u.b. om zeep helpen.

henk43
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2008 23:39

Re: Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door henk43 »

Het kan nog gekker! In 1997 kocht ik bij Stad Rotterdam een lijfrentepolis met een gegarandeerd eindkapitaal van 6170 Euro op 1-6-2005. Op de betreffende datum was ik nog 3 jaar van mijn pensioen af en ik had het geld niet direct nodig.
Ik heb mijn tussenpersoon gevraagd de polis nog uit te laten staan tot 1-6-2008, de maand waarin mijn pensioen begon. Dan kon de uitkering nog wat groeien dacht ik!!
Drie weken geleden kreeg ik een brief met de vraag hoe ik mijn tegoed van 6061 euro wilde ontvangen. Ik heb even gedacht dat ik het lezen verleerd was maar het stond er echt. Ik kreeg dus 100 euro minder dan de inleg van 3 jaar eerder.
In het vertrouwen dat mijn tussenpersoon verstand van zaken had heb ik de polis niet nauwkeurig gelezen en het was toch een reeds lopende lijfrentepolis!
De verbijstering sloeg toe toen ik verleden week de polis er toch eens bij haalde.
Daar stond letterlijk: inleg per 1-6-2005 Euro 6170 , uitkering bij leven op 1-6-2008 Euro 6061. Er stond toen al in dat ik,na 3 jaar,minder zou krijgen dan de inleg!! Dit heeft dus iemand bij zijn volle verstand bij Stad Rotterdam/Fortis in een contract gezet en ik heb bij mijn volle verstand gedacht dat de tussenpersoon wist wat hij mij aanbood. Dom dat ik niet heb opgelet!
Als ik in 2005 het geld in een oude sok onder de matras had gelegd was ik letterlijk beter af geweest dan met Fortis/Stad Rotterdam.

Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door Elias »

Volgens mij moeten alle polishouders, die dit is overkomen bij Fortis, een brief met die vragen om opheldering aan AFM sturen en een klachtprocedure starten via Fortis.

misfortis
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2008 12:56

Re: Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door misfortis »

Ik heb dezelfde ondoorzichtige brief van Fortis ontvangen. De brief was niet ondertekend en er stond geen naam onder van een Fortis emplyé. Het lijkt erop dat ik in één jaar bijna twintig procent opgebouwd kapitaal heb verloren ten opzichte van een jaar geleden. Ik vraag mij af waarom ik niet het normale jaarlijkse overzicht ontvang. Ik ga dit tot de bodem uitzoeken. Heeft iemand al nadere informatie?

kretalove
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 aug 2008 18:33

Re: Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door kretalove »

Ik heb in 94 een levensverzekering afgesloten ivm hypotheek bij stad rotterdam, in deze verzekering worden "eenheden" gekocht, de zogenaamde weardeye of zo. eenheden robeco en eenheden rorento. per 01 06 2007 had ik volgens mij en het jaarlijks overzicht van fortis 17.131 eenheden robeco en 16.465 eenheden rorento. nu krijg ik net een brief dat ik per 01-06-07 maar 9.306 eenheden robeco en 8.944 eenheden rorento zou hebben. de waarde zou totaal maar 12.229,83 euro zijn, ik heb alleen al in 13 jaar aan maandpremie meer ingebracht dan wat het nu op zou op brengen, dus op 1 juni 2007 heb ik, op 1 dag dus, in de ene overzicht bijna 22.000 euro opgebouwd en in de andere brief maar 12.000 euro.
see eenheidsprijs is in beide brieven wel hetzelfde maar het aantal eenheden dus duidelijk niet.
foutje? of oplichting? Na uren in de wacht hangen wordt je onbeschoft behandelt door fortis met het antwoord dat ik er niks van zou snappen.
bij een 2e poging wordt de verbinding gewoon verbroken na de mededeling dat het te druk is.

kortom wie weet het antwoord????

stefan52a
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 apr 2008 15:01

Re: Stad Rotterdam polis door Fortis overgenomen,.. kapitaal weg

Ongelezen bericht door stefan52a »

Ik heb nog steeds geen overzicht gekregen van mijn waerdye polis over het afgelopen jaar. Maar als ik dat zo lees hier verwacht ik het ergste...

Gesloten