LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NTI en Hotelmanagament

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
hoveling
Berichten: 73
Lid geworden op: 19 jun 2006 11:49

NTI en Hotelmanagament

Ongelezen bericht door hoveling »

Hallo,

Mijn dochter wil de opleiding Hotelmanagment gaan volgen via de NTI (HBO). Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Hebben jullie de opleiding gehaald in 3 jaar? Tegen welke problemen loop je op ivm bijvoorbeeld het vinden van stages, ed..., Hoe verloopt de begeleiding via internet, enz...
Mijn dochter doet straks eindexamen HAVO en is pas 16 als ze haar diploma heeft gehaald. Ze wil dolgraag Hotelmanagment gaan doen, maar via diverse Hotelscholen ziet ze niet zitten omdat ze niet intern wil het eerste studiejaar (verplicht) en nog geen stage wil lopen in het buitenland omdat ze daar nog te jong voor is. Vandaar het alternatief om deze opleiding te doen via thuistudie.
Graag jullie mening, adviezen, tips enz..

Alvast bedankt!!

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: NTI en Hotelmanagament

Ongelezen bericht door roro25 »

persoonlijk heb ik geen ervaring met het NTI. Maar van horen zeggen niet zo heel geweldig.
Ik zou je dochter toch echt adviseren om naar een hogere hotelschool te gaan (Maastricht, Den HaaG of Leeuwarden) omdat zij zoveel ervaring opdoet die ze op een NTI niet zal opdoen. Het NTI is voornamelijk een opleiding waarbij ze vooral veel thuis opdrachten doet en niet of nauwelijks naar een school toe moet.

En met een afgeronde Hogere Hotelschool op je CV sta je sterk in je schoenen. Niet alleen horecaondrnemingen etc, maar ook dienstverlenende instellingen willen graag deze mensen hebben vanwege de goede hotelstudie.
Wat is een jaar intern. Van maandag tot vrijdag en in het weekend lekker naar huis. Alle studenten zitten in hetzelfde schuitje. JE steunt elkaar.

succes met kiezen ( maar ik wist het wel hoor.)

Geoffrey
Berichten: 251
Lid geworden op: 08 nov 2005 10:13
Locatie: Zwaag

Re: NTI en Hotelmanagament

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Ik zou een meisje van 16 geen opleiding op afstand laten volgen. Dat vereist zo enorm veel zelfdiscipline dat het zelfs voor volwassenen moeilijk is om dat vol te houden. Je moet alles zelf uitzoeken, krijgt niet de ondersteuning die een jonge volwassene nodig heeft en je wordt geacht de nodige studievaardigheden zelf maar op te doen.

Een kind van 16 hoort gewoon op school te zitten. Afstandsonderwijs is bedoeld voor mensen die al ervaring hebben met studeren en die bijvoorbeeld al een diploma op zak hebben.

Mijn advies: als ze het op dit moment niet ziet zitten om intern te gaan, laat haar dan eerst een andere opleiding doen om wat levenservaring en zelfvertrouwen op te doen. Dan kan ze later alsnog Hotelmanagement gaan doen. Maar ga niet rotzooien met thuisstudies bij een kind van 16... dat soort studies zijn helemaal niet bedoeld ter vervanging van de reguliere MBO/HBO opleidingen voor jonge volwassenen.

hoveling
Berichten: 73
Lid geworden op: 19 jun 2006 11:49

Re: NTI en Hotelmanagament

Ongelezen bericht door hoveling »

Ik begrijp dat jullie niet zo enthousiast zijn. Zelf zouden we ook liever willen dat ze dagelijks naar school gaat. We zijn wezen kijken bij de Hotelschool den Haag. Er zijn zoveel aanmeldingen dat er maar 1 op de 4 wordt aangenomen en dan moet je eerst nog een toelatingstoets doen voor 80 euro, zonder garantie. De kans dat ze wordt toegelaten is nihil, juist omdat ze pas 16 is en al het eerste jaar stage moet lopen in het buitenland voor 3 maanden en daar is ze nog niet aan toe. Ze wil ook niet naar het mon3aan college waar ze stages mag lopen in nederland want dat vind ze onder haar niveau. Het is een 4 jarige MBO opleiding en als ze alsnog naar de Hotelschool wil omdat ze HBO wil, moet ze alsnog weer 4 jaar naar school, dus doet ze de opleiding in 8 jaar terwijk ze in 3 jaar haar HBO Hotelmanagment op zak kan hebben. Dat is voor een puber niet echt aanlokkelijk...dat begrijp je wel. Ook het scotel waar ze het eerste jaar moet verblijven, ziet er verschrikkelijk uit! Oud, vies, erg stil (niet echt veilig), niet echt een gezellige manier om voor de eerste keer op kamers te gaan. Wij wonen in de buurt van den haag dus het is te bereizen. Dus jullie begrijpen ons delemma als ouders wat we moeten doen.....vandaar onze vraag over deze opleiding.... Een andere opleiding wil ze niet...vind ze zonde van haar studiejaar. Ze heeft haar zinnen gezet op Hotelmanagment op HBO niveau waar we wel het type meisje voor is...dus....

Geert A. van der Meer
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2008 20:15

Re: NTI en Hotelmanagament

Ongelezen bericht door Geert A. van der Meer »

Naast de genoemde hotelscholen, is er ook nog een particuliere hotelschool. Hogeschool Tio. Deze biedt dezelfde opleiding in 3 jaar aan. De studenten gaan niet intern en kunnen wel maar moeten niet in het buitenland stage lopen.

Kortom ik zou zeker even kijken op www.tio.nl en desgewenst een bezoekje brengen aan de open dagen.

Groeten,

Geert

coño
Berichten: 140
Lid geworden op: 08 feb 2008 21:26

Re: NTI en Hotelmanagament

Ongelezen bericht door coño »

De kans dat ze wordt toegelaten is nihil
Nee hoor, de kans is 25%


een toelatingstoets doen voor 80 euro, zonder garantie.
Is niets nieuws...is bij je rijbewijs examen ook hoor

hoveling
Berichten: 73
Lid geworden op: 19 jun 2006 11:49

Re: NTI en Hotelmanagament

Ongelezen bericht door hoveling »

Ze heeft zich aangemeld voor de open dag bij het TIO. Bedankt!

NTI=SLECHT
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jun 2008 16:43

Re: NTI en Hotelmanagament

Ongelezen bericht door NTI=SLECHT »

U heeft u en uw dochter heeeel veeeel problemen bespaard! Goed Zo! :D

hoveling
Berichten: 73
Lid geworden op: 19 jun 2006 11:49

Re: NTI en Hotelmanagament

Ongelezen bericht door hoveling »

Bedankt voor alle adviezen. Ook ik deel jullie mening.
Mijn dochter heeft besloten toch niet naar het TIO te gaan omdat ze daar 4 jaar lang 95% theorie moet doen en maar 5 % praktijk en daar heeft ze geen zin in.
Ze is nu aangenomen bij het Mon3aan college en mag instromen in de Havoklas, dus het 2de leerjaar. Hier is het 60% theorie en 40% praktijk en dat is wat ze wil. Ze heeft zich nu neergelegd om een stapje terug te doen qua niveau maar kan ze wel doen wat ze leuk vind, leren in de praktijk. Als het allemaal goed gaat heeft ze met 20 jaar oud een management diploma in het hotelvak gehaald.
Daarna wil ze alsnog het NTI gaan doen op HBO niveau met een hotelmanagmentdiploma al op zak dus een goede voorkennis, werkervaring, 3 jaar ouder en veel praktijkervaring dus dat gaat helemaal goedkomen.....Nogmaals bedankt voor julie adviezen.

Groetjes van mij

NTI=SLECHT
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jun 2008 16:43

Re: NTI en Hotelmanagament

Ongelezen bericht door NTI=SLECHT »

Niet bij het NTI! pas nou op!

hoveling
Berichten: 73
Lid geworden op: 19 jun 2006 11:49

Re: NTI en Hotelmanagament

Ongelezen bericht door hoveling »

Zou u mij dan uw slechte ervaringen willen vertellen?
Alvast bedankt!

Groetjess

NTI=SLECHT
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jun 2008 16:43

Re: NTI en Hotelmanagament

Ongelezen bericht door NTI=SLECHT »

Jazeker,

Ik ben begin vorig jaar begonnen met een management opleiding van het NTI.

Het zag er allemaal goed uit en ik had er veel zin in.

Nadat ik de eerste module gedaan had stuurde ik mijn huiswerk op ter controle (per email naar de desbetrefende docent).

Na ongeveer 2 maanden wachten had ik nog steeds geen enkele reactie op mijn email.

Ik heb er nog een mail achteraangestuurd en ook een mail naar de mentor (op de 2e mail heb ik nooit een reactie gehad)

Na 2 en een halve maand nog steeds geen reactie.

Ik heb toen besloten de maandelijkse rekening (die ik altijd netjes betaalde) een keer niet optesturen.

En ja hoor, de volgende dag ligt er een herinnering van betaling in de brievenbus.

"we begrijpen dat u druk bent met uw studie en dat u daarom de betaling wellicht bent vergeten"

Ik kon niet verder met studeren omdat ik dus geen idee had of ik de opleiding wel op de goede manier deed.

Uiteindelijk nog een mailtje naar de docent gestuurd voor mijn huiswerk.

Na een maand krijg ik een reactie:

Ik mag mijn huiswerk niet per email opsturen maar moet het op het studentennet zetten.

Verder geen woord over mijn huiswerk.

Ik spreek de docent erop aan dat in de studiegids staat dat het opsturen van huiswerk per email de voorkeur geniet en dat de docent dit binnen 2 weken gecorigeerd terug moet sturen.

Ik kreeg een beetje een lacherig mailtje terug (na weer een maand) dat het best druk is en dat mailtjes soms weleens vergeten kunnen worden. (!!) Voor mij betekend dit dat ik 3 maanden niet heb kunnen studeren, maar wel heb moeten betalen.

Verder weer geen woord over mijn huiswerk, waarvoor de docent dus 2 weken heeft om het natekijken (niet 3 maanden).

Dit heeft mij aan het denken gezet.

Ik heb ongeveer 1000 euro betaald voor een paar boeken!

Op deze manier kan ik niet studeren, dat lijkt me duidelijk.

Ik heb dus contact gezocht met de mentor, omdat ik op deze manier niet door wilde gaan.

De mentor werkte niet meer bij het NTI, er was nu een andere mentor voor de opleiding. Hier had ik volgens het NTI bericht over gehad.

Niks over gehoord.

Ik heb toen (op eigen initiatief!) de nieuwe mentor benaderd.

Deze vroeg mij om haar even op te bellen om het probleem te bespreken.

Ik heb haar toen opgebeld en kreeg de telefoniste aan de lijn, ik vroeg haar mij doorteverbinden met de mentor omdat ze mij gevraagd had om te bellen.

De telefoniste vertelde mij dat de mentor niet telefonisch bereikbaar is voor studenten (???) ik vertelde haar dat ik een afspraak had met de mentor, dat maakte niet uit ik moest gewoon mailen en toen werd zonder pardon de hoorn op de haak gegooid.

De maat was voor mij op dat moment vol, en heb dus aangegeven dat ik per direct wil stoppen met de opleiding.

Vanaf dat moment ging de communicatie opeens erg snel, ik kon wel stopppen, geen probleem (er werd verder niet gevraagd waarom ik wilde stoppen) maar ik moest nog wel even 3 maanden opzegtermijn betalen, dit zijn immers de voorwaarden van het NTI.

Ik heb het NTI toen uitgelegd dat ik hen niks meer verschuldigd ben en dat ik de overeenkomst per direct kan beeindigen, omdat ze zichzelf ook niet aan de overeenkomst/voorwaarden houden.

Volgende dag meteen een aanmaning in de brievenbus van het incasso bureau, de rekening was verdubbeld!

Volgende dag vind ik in de post een aanmaning van het NTI zelf met een lager bedrag, en dat ze begrijpen dat ik de betaling vergeet als ik druk bezig ben met studeren.

Ik was toen al gestopt met studeren, en als ik verder had willen gaan was dit dus niet eens mogelijk geweest.

Ik ben nu inmiddels al 3 maanden gestopt met deze opleiding en het NTI blijft mij aanmaningen sturen.

Het werd zelfs zo gek dat ze me een boek toestuurden (wat ik al 3 maanden had moeten hebben) terwijl ik al niet meer bij het NTI studeerde.

Ik heb de zaak nu bij mijn advocaat neergelegd, en ben van plan al de schade die ik heb geleden te verhalen op het NTI.

Dit op grond van wanprestatie van de kant van het NTI.

Zoekt u eens op deze site naar informatie over het NTI en denk alstublieft goed na voordat u met deze mensen in zee gaat.

Mijn advies: vergeet het NTI, en ga eens na bij gerenomeerde Hotels wat voor opleiding zij waardevol vinden.

Groet!

hoveling
Berichten: 73
Lid geworden op: 19 jun 2006 11:49

Re: NTI en Hotelmanagament

Ongelezen bericht door hoveling »

Wat rot dat het allemaal zo voor je verlopen is. Ik hoop dat je je geld terugkrijgt want dit kan natuurlijk niet!
Mijn dochter heeft vandaag te horen gekregen dat ze is geslaagd dus ze mag in het 2de jaar starten.
Misschien kan ze na het behalen van haar managmentdiploma via het stagehotel een opleiding volgen op HBO niveau, maar dan intern. Je weet maar nooit....
Het NTI gaan we na jouw verhaal absuluut niet meer doen..... Eerst maar genieten van haar behaalde diploma en dan 1 september beginnen bij het mon3aan, daarna zien we wel weer.
Bedankt voor je reaktie!!!!

Groetjes weer van mij

NTI=SLECHT
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jun 2008 16:43

Re: NTI en Hotelmanagament

Ongelezen bericht door NTI=SLECHT »

Graag gedaan hoor, ik ben blij dat u toch niet voor het NTI kiest:)

alexvaneldik
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2008 21:34

Re: NTI en Hotelmanagament

Ongelezen bericht door alexvaneldik »

Helemaal mee eens!
Studeren bij het NTI is slecht voor je humeur en je portemonnee!
Ik heb nog nooit zo'n slechte organisatie gezien! Het ergste is dat ze totaal niet open staan voor kritiek en je gewoon lekker laten barsten. Ik heb inmiddels een enorme rij emails gestuurd en vrijwel nooit een serieuze reactie gekregen!

Als je bij het NTI begint, je bent nu gewaarschuwd. Ik dacht dat ook dat het wel mee zou vallen, maar het was nog erger dan ik had gelezen!

NOOIT doen dus, dat NTI

p.s. Ondanks het NTI heb ik mijn studie snel kunnen doen. Voor het nakijken van huiswerk heb ik wel betaald, maar dat doen ze niet, zelfs is huiswerk van mij zo maar verdwenen. Ik had geeist dat het nagekeken zou worden, wat niet gebeurde. Na 5 maanden is het huiswerk ineens van Fronter verdwenen!

hoveling
Berichten: 73
Lid geworden op: 19 jun 2006 11:49

Re: NTI en Hotelmanagament

Ongelezen bericht door hoveling »

Ook voor jou vervelend dat je slechte ervaringen hebt met het NTI. Wees maar niet benauwd, Ook na jou verhaal zal mijn dochter nooit studeren bij het NTI. Ik heb niet voor niks naar ervaringen gevraagd en ik ben blij met julie reacties.
Eerst maar even afwachten hoe mijn dochter het op het mon3aan gaat doen, daarna zien we wel weer maar dat ze het HBO wil doen is zeker maar dat is van latere zorg. Zoals ik al eerder berichtte is er misschien wat te regelen in het hotel zelf, een interne opleiding of zo. We zien het wel....

Groetjes weer van mij

jezebelblues
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2008 17:12

Re: NTI en Hotelmanagament

Ongelezen bericht door jezebelblues »

Ik heb zojuist mijn vrij lange verhaal (is nota bene nog ingekort) op het forum geplaatst. Het NTI levert niets op behalve een lege portemonnee en een hoop frustratie.

@ NTI = SLECHT: Ik ben heel benieuwd hoe het afloopt nu er een advocaat bij is gehaald.

Els Beltman
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 mar 2006 15:50

Re: NTI en Hotelmanagament

Ongelezen bericht door Els Beltman »

Geachte mevrouw,

Bij uw uitvoerige bericht onder een andere forumnaam zal ik mijn reactie plaatsen.
Vriendelijke groet,

NTI
Els Beltman

Gesloten