LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon zegt dat Oxxio een nieuwe meter geplaatst heeft bij ons

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Saskia Janssen

Nuon zegt dat Oxxio een nieuwe meter geplaatst heeft bij ons

Ongelezen bericht door Saskia Janssen »

Vandaag kregen wij onze eindafrekening. Slik, €1124,00 bijbetalen. Maar, er is niemand langsgeweest om de standen op te nemen.... Dus controleren. stroomverbruik hoog bleek veel te hoog ingeschat. gasverbruik was veel te laag ingeschat. Per saldo zou het hetzelfde blijven ongeveer, maar wij hebben wij vaste prijs stroom.
Als ik nu te kort gas betaal, dan betekend dat dat ik volgend jaar 1,5 keer zoveel m3 gas af moet rekenen, en de prijzen zullen stijgen. de stroom blijft dezelfde prijs, dus daarvoor maakt het niet zo veel uit.
Ik dus bellen naar nuon om de goede standen door te geven....

Nou, toen was het feest compleet!
Volgens nuon zou oxxio rond november vorig jaar bij ons een meter geplaatst hebben, en daarom stond ook de begin stand op 0 op de eindafrekening. Maar wij hebben helemaal niets van oxxio, en zijn ook helemaal geen klant bij oxxio. Nuon levert ons alles!
volgens de meneer aan de telefoon van nuon, moest ik nu met oxxio gaan bellen om het op te lossen :evil: dat is toch de omgekeerde wereld of niet! Nu is oxxio vanavond natuurlijk niet meer te bereiken...
Ben wel zo slim geweest om uitstel van betaling te vragen bij nuon en de automatische incasso stop te zetten.... eerst moet alles rechtgezet zijn (al vrees ik wel dat we ongeveer 1100 bij moeten betalen.... waar het naartoe is gegaan.... geen idee! volgens mij hebben we maar iets meer verbruikt dan vorig jaar....).
Maar het is toch van de zotte dat nuon dit klakkeloos van oxxio aanneemt. Ik vroeg al of ze een handtekening konden laten zien, ik heb geen meter van oxxio, dus ook nergens voor getekend....
Nou, voor nu heb ik al flink hoofdpijn van ze gekregen.... hoop dat oxxio me morgen normaal kan helpen en dat alles snel afgehandeld wordt, maar ik heb niet zulke goede berichten van oxxio gehoord, dus ik zal me voorbereiden op het ergste....

AGGB

Re: Nuon zegt dat Oxxio een nieuwe meter geplaatst heeft bij ons

Ongelezen bericht door AGGB »

De kans is groot dat OXXIO een foutief adres heeft doorgegeven aan uw leverancier NUON.
Handel snel schriftelijk en schakel zsm de Geschillencommissie in, anders duurt het jaren voor herstel plaatsvindt met onuitsprekelijke ellende voor u.
Lees mijn verhaal bij topic ''Wakker worden uit de droom OXXIO''(nu blz 2).
Blokkeer tevens de OXXIOnrs zie topic ''Blokkade OXXIO banknummers'(nu eveneens blz 2), immers OXXIO zou kunnen gaan incasseren.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Maar het is toch van de zotte dat nuon dit klakkeloos van oxxio aanneemt. Ik vroeg al of ze een handtekening konden laten zien, ik heb geen meter van oxxio, dus ook nergens voor getekend....
Nou, voor nu heb ik al flink hoofdpijn van ze gekregen.... hoop dat oxxio me morgen normaal kan helpen en dat alles snel afgehandeld wordt, maar ik heb niet zulke goede berichten van oxxio gehoord, dus ik zal me voorbereiden op het ergste....
Hoe vervelend ook, maar in deze valt Nuon niets te verwijten.
Het is niet dat Nuon u moet aantonen middels en handtekening van plaatsing van een Oxxio meter, alswel dat Oxxio aan u dit moet kunnen aantonen. En verder, ligt de flut bij Oxxio en niet bij Nuon. Zij kunnen dit dus ook niet voor u oplossen. Hoe graag ze dit ook zouden willen.
Verder: woont u toevallig in amsterdam met een huisnummer toevoeging? Zoja, dan ligt daar vast de oorzaak van dit probleem.
Wat bij u in Amsterdam als 4-a staat angemerkt kan bij de netbeheerder aangemerkt staan als 4-hs. Enz.
Daarom Advies:

Voordat u gaat bellen: noteer uw meternummers. Dus niet de standen maar de serienummers van uw Gas en Elektra meter. Dit is de enige waterdichte controle. Desnoods belt u ook nog met uw netbeheerder. ZIj kunnen u ook hierin helpen.

frenkievee

Ongelezen bericht door frenkievee »

@Shine, Je zegt:
Hoe vervelend ook, maar in deze valt Nuon niets te verwijten.
Saskia zegt:
Maar wij hebben helemaal niets van oxxio, en zijn ook helemaal geen klant bij oxxio. Nuon levert ons alles!
Dan lijkt het mij dat Nuon te verwijten valt dat haar controle m.b.t. de melding die Oxxio aan haar gedaan heeft, niet waterdicht is. En wat Saskia dus zegt, dat Nuon dit klakkeloos heeft aangenomen.

@Saskia:
De adressen hebben voor de levering van gas en stroom niet alleen adresgegevens, maar ook speciale coderingen. Deze staan als het goed is op de eindnota vermeld. Hiermee kun je naar de netbeheerder gaan (dit staat los van je leverancier) om te vragen of bij hun in de administratie iets staat vermeldt over vervanging van meters.

Veel succes en laat je ook nog weten hoe het afloopt?

Shine

Dan lijkt het mij dat Nuon te verwijten valt dat haar controle m.b.t. de melding die Oxxio aan haar gedaan heeft, niet waterdicht is. En wat Saskia dus zegt, dat Nuon dit klakkeloos heeft aangenomen
Waarom moet Nuon controleren of de melding van een meterwissel op het adres van Saskia controleren?
Nuon is hier namelijk helemaal niet verantwoordelijk voor, maar Oxxio en de klant zelf.
Nuon krijgt dit bericht van de netbeheerder door, die het op zijn beurt weer van komt ie.........oxxio door heeft gekregen. Als Oxxio doorgeeft meters verwisseld te hebben op adres: kruisstraat 12-A, maar bij de netbeheerder bestaat geen 12-A maar wel 12-1, dan kun je wel nagaan wat er gebeurd. Een huisnummer geplakt op de deur, wat de klant dus doorgeeft aan zijn leverancier, hoeft helemaal niet te corresponderen met het adresgegeven bij de netbeheerder.
ZOals ik al zei, Amsterdam is hier een pracht voorbeeld van. Daardoor ontstaan er ook nogal wat foutieve en onterechte switches.
Datzelfde geldt voor meterverwisselingen.

Bel nou maar de netbeheerder en heb uw meternummers bij de hand.

De betreffende speciale codes zijn trouwens EAN codes. U kunt uw codes (ieder product muv warmte/tapwater) heeft er een) zelf opzoeken: http://www.eancodeboek.nl/
Echter waar het omgaat is dat beweerd wordt dat Saskia nieuwe meters, Oxxio meters zou moeten hebben. Dat betekent dat ze dan ook nieuwe meter serienummers heeft.

frenkievee

Ongelezen bericht door frenkievee »

Hallo Shine,
Duidelijk verhaal. Ik ben ook weer wat wijzer! Maar toch een vraag:
Nuon is hier namelijk helemaal niet verantwoordelijk voor, maar Oxxio en de klant zelf.
Hoe moet Saskia dat weten dan? Oxxio geeft (blijkbaar) foutieve informatie aan de netbeheerder door. De netbeheerder neemt dat (blijkbaar) klakkeloos aan en geeft dat weer door aan Nuon. Nuon neemt dat (blijkbaar) ook voor waar aan en niemand geeft wat door aan Saskia. Zelfs geen bevestiging.
Saskia komt er dus pas achter op het moment dat zij een jaarrekening krijgt, waarvan ze behoorlijk schrikt..... Bij navraag komt bovenstaand verhaal boven borrelen.
Waar is dan de zorgvuldigheid van de leverancier? (Oxxio, beheerder, Nuon??)
Nuon kan zien dat Saskia alles bij hen afneemt en geen klant is bij Oxxio. Moet Saskia dan terecht richting Oxxio om het weer recht te breien? Ik ben alleen dan bang voor haar dat het gezien de verhalen over Oxxio hier, dat dat niet helemaal zo gaat werken.

Shine

Omdat de netbeheerder er van uit gaat dat de bewoner hier zelf opdracht toe heeft gegeven. Immers, de klant is welbeschouwd ook vrij in de keuze van zijn meetbedrijf.

De zorgvuldigheid berust bij de leverancier die de aanmelding (!!!) doet en niet bij wie de afmelding binnenkomt.
Hoewel Nuon kan zien dat Saskia klant is bij hun, wil dat niet zeggen dat Saskia bij de Nuon wil blijven. Immers, we hebben te maken met een vrije leveranciersmarkt.
Dit betekent dat Saskia op ieder moment zich bij een andere leverancier kan aanmelden. De leverancier, bij wie de afmelding binnenkomt, gaat er logischerwijs vanuit dat de binnengekomen afmelding (beter gezegd leverancierswissel verzoek, daarmee dus beeindiging van de leveringscontracten bij, in dit geval Nuon) door Saskia in werking is gezet.
Hoewel er natuurlijk wel bepaalde berichtenverkeer controles plaatsvinden, is het niet aan de bestaande leverancier om een dergelijk ingediend verzoek af te wijzen. Dus niet te honoreren.
Zou dat namelijk het geval zijn, dan zouden de fora bol staan aan klachten van luidende aard. "We mogen niet switchen, onze leverancier staat dat niet toe..." Dan is er ook geen sprake van vrije markt.

En ja, helaas komen mensen daar pas veel later achter en kunnen dan de fout, veroorzaakt door een andere leverancier gaan herstellen.
Hoe l*ll*g kun je het krijgen...

Het vervelende van deze hele vrije energiemarkt is dat het verre van waterdicht is. Ik heb het al eerder op dit forum aangegeven:
Als ik een pesthekel heb aan mijn buurman dan kan ik hem een hak zetten door willekeurig leverancier te bellen (natuurlijk niet die hij al heeft) en hem daar voor levering aanmelden. Immers, handtekeingen zijn gene vereisten. Hij zal vervolgens een bericht ontvangen van deze doorgevoerde switch en,........ kan er dan achteraan om dat allemaal weer te herstellen. Immers, hij heeft hiervoor totaal geen opdracht gegeven.
De vraag kun je nu gaan stellen: bij wie ligt de schuld. En, tja,.....ookin dit soort gevallen krijgt de leverancier op zijn donder. Mijn inziens niet terecht.
Neem daaarnaast nog het gegeven dat leveranciers geen inzicht hebben of een voorafgaande controle kunnen uitvoeren mbt panden. (denk hierbij aan: vermelding van huisnummer, serienummers van de meters, meterstandengeschiedenis -tenzij het pand al eerder bij desbetreffende leverancier geregistreerd heeft gestaan/staat- enz. enz.) dan kun je wel nagaan dat dit op zijn kant verkeerd gaat in vooral plaatsen zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag.
Neem daarbij nog het gegeven dat gemeenten met regelmaat omnummeringsbesluiten doorvoert, maar dit niet, iig onvoldoende communiceert naar de desbetreffende netbeheerder...... dan krijg je gaandeweg een chaos.
Mijn woning met huisnummer 12-A. Ik bel Oxxio en geef aan dat ik van hun levering wil. Te weten op adres: Dorpstraat 12-A Amsterdam. Oxxio kan niks controleren en voert mijn ingediend switchverzoek door op: juist huisnummer 12-A.
Maar hey, de woning is nogmaals opgesplitst en op 12-A woont daardoor niet ik meer maar Mv. Jansen. Mijn huisnummer 12-A is geworden 12HS.
Gevolg: Mv Jansen wordt geswitched. Die krijgt dan bericht en kan er achteraan en het op gaan lossen.
Ditzelfde verhaal kun je ook loslaten op verhuismeldingen.
Vandaar dat serienummers van de meters die bij je woning horen en in dit soort woonsituaties de beste controlevorm zijn.
Het zou tot een standaard procedure moeten horen. Zonder serienummers, kan er gen verzoek ingediend worden door welke levernacier maar ook. Vervelend voor de klant, want die moet eerst zijn nummers noteren en terugbellen. Maar mijn inziens wel het beste vóór de klant. De ellende achteraf is namelijk erger en stukken vervelender.
Door de serienummers standaard bij te voegen bij een dergelijk verzoek, kan de netbeheerder controleren of zij daadwerkelijk bij dat adres horen (12-A), en zonodig verder zoeken en ontdekken dat deze nummers horen bij 12HS.
Verder zou de database van ieder gemeente gekoppeld moeten worden aan de databases van netbeheerders. Zodra er een omnummeringsbesluit plaatsvindt, wordt dit meteen doorgevoerd bij desbetreffende netbeheerder. Zo blijven huisnummers en straatnamen parallel lopen.

De vrije markt kan mooi zijn (al valt het te betwijfelen of de energiemarkt hierin nou wel de aangewezen markt is), maar er zitten mijn inziens nog teveel haken en ogen aan het huidige werkstelsel.

Waarom niet de consument verplichten tot het plaatsen van een handtekening en een bevestiging van het contract (aangaan alsook beeindiging) retourneren. Dat zou ook al de nodige ellende voorkomen.
Zonder handtekening vindt er dan gewoon geen switch plaats.

Vattenfall Webcare
verified

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Geachte mevrouw Janssen.
Uit uw vraag op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid is ontstaan over de plaatsing van een nieuwe meter door Oxxio.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om u deze toelichting te geven. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,

De medewerker

Ontevredenklant

Ongelezen bericht door Ontevredenklant »

Een telefoonnummer achterhalen naar aanleiding van een rekeningnummer????? :roll:

Shine

Een telefoonnummer achterhalen naar aanleiding van een rekeningnummer?????
LEZEN !!!!!!!!!!!
Een telefoonnummer achterhalen a.d.h. van het CONTRACTrekeningnummer.
Wat zoveel betekent dat de persoon klant is van de Nuon en er bij Nuon daarom klantgegevens bekend zijn. Waaronder adres, telefoon etc.
Overigens kan alleen de nuon medewerker iets met dit contractrekeningnummer. Voordat hierover ook weer onterechte angsten worden geventileerd.

HuJuh

Ongelezen bericht door HuJuh »

Idd,

Het contractrekeningnummer hangt onder je klantnummer. Als je meerdere woningen hebt bewoond of wijzigingen in je contract hebt laten doorvoeren heb je meerdere contractrekeningnummers, maar nog steeds maar één klantnummer.
Aangezien een agent nooit je gegevens mag opvragen met je contractrekeningnummer kun je dat hier gewoon plaatsen. De Medewerker zal je dan later vragen om het weer weg te halen meen ik. Dus niet je klantnummer plaatsen! :wink:

Je contractrekeningnummer staat onder andere op je jaarnota rechtsbovenaan. Ik meende dat hij begint met nullen gevolgd door 300 en dan nog een reeks cijfers.

Succes in ieder geval Saskia!

Ron58

Ongelezen bericht door Ron58 »

De vraag kun je nu gaan stellen: bij wie ligt de schuld. En, tja,.....ook in dit soort gevallen krijgt de leverancier op zijn donder. Mijn inziens niet terecht.
Een kleine controle of je het echt wel aangevraagd hebt zou op zijn plaats zijn.
Bij elk forum of andere zaken waar je je op internet voor aanmeld moet je die aanmelding even bevestigen middels een mail waarin men vraagt of jij wel degene bent die zich aangemeld heeft.

Een supergrote kanjer van een knoeperd van een blunder dat deze check niet ingebouwd is. Vooral niet gezien de enormiteit van de gevolgen die zo'n geintje kan hebben. Denk maar aan het voorbeeld van het pesten van je buurman of een datatypist die een huisnummer verkeerd intikt.

Ik kan er met mijn pet niet bij dat voor iets wat duizenden euro's per jaar kost en waarvan de ellende niet te overzien is als het fout gaat geen handtekening nodig is.

Shine

Een kleine controle of je het echt wel aangevraagd hebt zou op zijn plaats zijn.
Bij elk forum of andere zaken waar je je op internet voor aanmeld moet je die aanmelding even bevestigen middels een mail waarin men vraagt of jij wel degene bent die zich aangemeld heeft.
Een internetforum kun je niet vergelijken met 16miljoen inwoners met leveringscontracten. Daarnaast gaat er op een forum ook het nodige mis. (denk aan de spampostings) Kortom, waterdicht krijg je het nooit.
De informatie mbt switch vindt nu plaats middels een schrijven vd levernacier. Hierop kan de ontvanger dan reageren. Vervelend binnen dit stelsel is dat de switch dan moeilijk ongedaan gemaakt kan worden indien deze onterecht is. Dat proces zou aangepakt moeten worden. Iig consument vriendelijker.

Ron58

Vervelend binnen dit stelsel is dat de switch dan moeilijk ongedaan gemaakt kan worden indien deze onterecht is. Dat proces zou aangepakt moeten worden. Iig consument vriendelijker.
Heel simpel: een klein briefje waarin de consument de switch moet bevestigen. Eventueel kan dan de 8 dagen bedenktijd vervallen (daar wordt toch alleen maar mee gesjoemeld), de tijd tussen het telefoongesprek en het wel of niet terugsturen van het briefje is dan de bedenktijd.

Probleem opgelost.
Een internetforum kun je niet vergelijken met 16miljoen inwoners met leveringscontracten. Daarnaast gaat er op een forum ook het nodige mis. (denk aan de spampostings)
Ik vergelijk het ook niet, ik wilde aangeven hoe vreemd het is dat je voor iets wat geen geld kost, waar je niet aan een contract vastzit e.d. wel een extra check heeft om misbruik te voorkomen, maar een duizenden euro's per jaar kostend energiecontract zo makkelijk geswitched kan worden. Een beetje misleiding aan de telefoon of aan de deur, een geintje van iemand die de pest aan je heeft, een tikfoutje bij Oxxio, en hoppa, de ellende is niet te overzien.

Hoe kun je in godsnaam zo makkelijk in de problemen komen en er vervolgens veel tijd, geld en energie aan kwijt zijn voor je het weer recht hebt gezet (als dat al lukt)?????
Sorry, maar dit systeem praat je bij mij nooit recht, dit moet echt anders.

Shine

Sorry, maar dit systeem praat je bij mij nooit recht, dit moet echt anders
Praat ik ook niet recht en ben met je eens dat dit switch systeem véél te gemakkelijk is vanuit oogpunt vd leverancier en niet de consument.
Ook ik vind dat er een handtekening bevestiging moet komen. Is er binnen 7/8 dagen geen handtekening bevestiging gearriveerd, gaat en mag de switch simpelweg niet doorgaan.

HuJuh

@ ron58 en Shine

Daar hebben jullie wel een heel goed punt. Ik vind het persoonlijk ook dat je te makkelijk kunt switchen en belangrijker: geswitcht worden.

Hoe makkelijk is het om op internet even voor je buurman of compleet willekeurig persoon elektra en gas aan te vragen!? Eigenlijk zou bijvoorbeeld vanuit de Netbeheerder een briefje moeten komen met de mededeling dat er een switch verzoek is van leverancier A naar leverancier B en of je hiermee akkoord gaat. Als je niet reageert gaat de switch niet door. Ondertekening moet met een kopie van paspoort of ID-kaart of kan via internet met je DIGID.

Maar goed, ik ga een beetje off topic geloof ik :oops:

Ron58

Maar goed, ik ga een beetje off topic geloof ik

Niet helemaal, deze materie is de oorzaak van het topic.
Als het beter geregeld (tegen misbruik of fouten beveiligd) was, dan had dit topic er helemaal niet geweest.

HuJuh

Ah, gelukkig.... dank je :wink:

Gesloten