LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
basics
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2007 19:05

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door basics »

Ik slik nu 5 weken cipramil, waarvan 2 weken een lage dosering, 20 mg en 3 weken de volledige, 40 mg.

Ik merk een licht verschil, ergste angst en apatisch zijn is er wat af.
Maar ben nog steedws depressief/angstig.
Mijn omgeving ziet echter meer een verschil dan ikzelf( omdat ik midden in zit vast)

Nu staat er 4 tot 6 weken voor de inwerktermijn. Moet ik hierbij uitgaan van de start van de volledige dosis?, dus dan ben ik nu op 3 weken ?

mirandaaa
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jun 2008 00:36

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mirandaaa »

hallo ik zit nu op bijna 3 weken 10 mg ik merk ook nog geen verbetering blijf ook constant somber en angstig tot nu toe voel ik me slechter met dit medicijn maar het zal tijd nodig hebben

groetjes

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

beste basics,

Dat een dosis pas na 6 weken is ingewerkt klopt als een bus!!! Dus als je weer omhoog gaat in dosis werkt de dosis na 6-8 weken optimaal. Dit is dus iets waar heel veel mensen de fout ingaan. Zij denken dus dat ze na 6 weken klachten vrij zijn maar dat is dus helemaal fout. Dus als je begint met 10 mg en na 10 weken nog niks merkt zou het dus best kunnen dat je gewoon 20 of zelfs 30 mg nodig hebt. veel mensen gooien het er dan ook op dat het medicijn niks doet....nee je moet gewoon hoger in dosis en dan is het ook steeds weer 6 weken wachten tot het optimaal werkt. Dus basics, je bent nu dus weer 3 weken op weg.

En dit stukje zal denk ik ook gelijk miranda een beetje aanspreken. Het heeft zeker nog tijd nodig......en 10 mg is wel erg weinig over het algemeen gezien. Jullie zitten nu allemaal nog angstig en de sombere gedachtes schieten door jullie hoofd. Ik heb precies hetzelfde gehad, elke dag vraag je je opnieuw af waarom het nog niet werkt. maar op een gegeven moment komt er een ochtend dat je opstaat en je gewoon goed voelt....dat je gewoon ineens weer zin hebt om weg te gaan en dingen te doen. je vind ineens weer de hobby;s leuk waar je in je depressie/angst totaal de intresse in was verloren. Zo is het bij mij gegaan in elk geval. Dus veel succes!!!!!!!!!!!!

mirandaaa
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jun 2008 00:36

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mirandaaa »

hallo james bedankt voor je reactie
ja ik mag van de huisarts nog niet omhoog omdat ik veel last van bijwerkingen had maar ik kan misschien beter gaan verhogen dan

groetjes

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

ik zou inderdaad even ongeveer 5/6 weken afwachten. Toen ik met 10 mg begon ben ik ook wat gaan ophogen naar 20 mg na 5-6 weken. En daarna merkte ik na zo'n 4 weken inderdaad pas het echte resultaat, dus was ik eigenlijk al zo'n 10 weken verder in totaal.
Je moet ook niet verwachten dat alles helemaal weg is, begin al met als er angst is er luchtiger over te denken, als het goed is helpt dat al terwijl dat eerst helemaal niet hielp.

justme360
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 mar 2007 22:35

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door justme360 »

hey miranda,

het heeft wel tijd nodig, maar als je je echt slechter voelt, kun je beter even met je behandeld arts overleggen, want dat is niet de bedoeling, na drie weken , in mijn ogen. ik voelde me ook niet super in het begin van cipramil, maar voelde me wel rustiger.
bij iedereen is het anders natuurlijk.
misschien wel slim even te overleggen hoor.

groetjes

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey miranda,

Overleggen moet je natuurlijk altijd inderdaad. Maar die bijwerkingen heeft echt iedereen last van als hij begint met de medicatie. hier heeft het ook bijna 2 maanden geduurt voordat ik weer normaal ging functioneren. Veel mensen blijven steken op de laagste dosis vanwege de bijwerkingen, maar iedereen moet er helaas doorheen :D Het is wel vervelend natuurlijk allemaal. vooral dat afwachten is zo vervelend. maargoed, nogmaals succes :D

mirandaaa
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jun 2008 00:36

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mirandaaa »

hallo
ik ben 3 weken op weg de laaste 2 dagen voel ik me een stuk beter heb weer zin om iets te ondernemen dus hier ben ik heel blij mee
groetjes

siol
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2008 19:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door siol »

hey mirandaa

ik heb ook een week 10 mg geslikt en moet sinds vanmorgen op doktersadvies overgaan op 20 mg volgens mijn dokter is 10 te weinig maar beginnen ze daar mee om je alvast te laten "wennen" aan het medicijn, dus raadpleeg even jouw dokter wellicht kan hij je hiermee verder helpen, succes ermee

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

Hoi miranda,

Goed om te horen dat het al beter met je gaat. Als je toch omhoog wil met je medicatie kan je ook 15 mg proberen. Alles wat erbij gaat moet er ooit ook weer af. Tenminste, als je het niet voor altijd wilt blijven innemen

siol
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2008 19:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door siol »

hey mirandaaa

:oops: sorry voor mijn rare reactie ik heb steeds nog op pagina 75 zitten lezen had niet gezien dat er al meer mensen gereageerd hebben en niet gelezem dat je nog niet mocht verhogen :oops:

mirandaaa
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jun 2008 00:36

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mirandaaa »

hallo mensen ik ben nu 4 weken bezig met citalopram ik zit nu nog steeds op 10 mg me huisarts is op vakantie dus ben nog niet langs geweest om eventueel te verhogen maar ik weet eigenlijk ook niet of dit nodig is ik voel me de laaste week goed na drie rot weken te hebben gehad maar ik ben zeer tevreden zoals het nu gaat ik heb weer zin om dingen te doen maak me minder druk en voel me minder angstig dus nu ben ik heel blij dat ik er aan ben begonnen en niet heb opgeven toen ik het in het begin zo zwaar had met de bijwerkingen ik heb nu alleen nog dat ik vaak wakker wordt veel droom en licht slaap en nog wel moe voor de rest nergens last van dus ik ben heel happy
voor de mensen die nog gaan beginnen heel veel sterkte en succes en doorzetten

groetjes

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

Hoi Miranda,
Ik zou lekker op 10 mg blijven, want zo te horen ben je er zelf al blij mee.
Ik ben nu ook 4 weken op 15 mg ipv op 10. Dat helpt me ook. Alleen heb ik ook nog erg veel last van spierpijn in m'n nek. Heeft iemand anders dat ook? Daardoor vaak last van hoofdpijn, het heeft er wel mee te maken.

poppedijn
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jul 2008 22:46

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door poppedijn »

Hallo,

Is er iemand die cipramil gebruikt bij een vorm van borderline?
Verder lees ik hier dat veel mensen 20 miligram gebruiken. Ik zit nu op 10mg, eerst een week 5 mg.

Als ik nu langzaam opbouw naar 20 wordt je dan iedere keer weer zo beroerd van de bijwerkingen?? Heeft iemand daar ervaring mee?
Volgens huisarts moet ik eerst een week 15 en dan over op 20mg. Maar als ik zie watik nu al een bijwerkingen heb dan wordt ik al eng bij het idee.

Is het ook normaal dat je zo negatief gestemd bent terwijl ik vlak voor de pillen even niet zo erg depri was. Wel angstig paniekerig.

Hoop een reactie te krijgen.

mirandaaa
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jun 2008 00:36

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mirandaaa »

hallo vera ik heb ook veel last van hoofdpijn en pijn in me nek en rug maar hier heb ik al jaren last van dus denk niet dat het door de citalopram komt ik heb weer een afspraak bij me osteopaat gemaakt om alles los te maken

groetjes

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

Hoi Poppedijn,

Ik gebruik het niet voor borderline. Maar toen ik het voor het eerst innam kreeg ik ook veel angsten en deprie gevoelens vooral de eerste twee weken. Eerst wordt het erger, daarna gaat het steeds beter. Na 4 weken zal je merken dat er verschil is. De eerste twee weken is het normaal dat de klachten juist erger zijn, dat zijn bijwerkingen. Toen ik van 10 naar 20 ging merkte ik ook nog bijwerkingen maar lang niet zoveel als dat ik de eerste twee weken had. Even doorbijten dus. Succes! Soms helpt het ook om even aan iemand te vertellen wat je voelt als je je vervelend oelt, dan ben je niet de enige die ermee rond loopt en de spanning zakt dan bij jezelf.

BB11
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 jul 2008 13:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door BB11 »

Hoi iedereen,

Ik heb ook wat vragen over citalopram.

Ik gebruik nu 4 weken (zit nu in de 5e week).
Ben begonnen met 1e week 5.
De 2e week 10 (in deze week veel bijwerkingen gehad)
De 3e week 15 (deze week begon ik me beter te voelen)
De 4e week 20 (deze week voelde ik me ook goed)
En nu in de 5e week sinds gisteren begon alles weer, angst, me rot voelen, zware benen, rot wakker worden, geeuwen, diarree.

Ik maak me nu toch wel zorgen, mijn therapeut/psychiater zegt dat ik eventeel kan ophogen naar 30, maar vraag me af of ik dat al moet doen.

Is het normaal dat je ineens weer last kan krijgen terwijl het toch 2 weken goed is gegaan?

Hoop dat iemand me gerust kan stellen.

Groetjes Bianca

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Bianca,

Bij elke dosisverhoging duurt het weer 6-8 weken voordat de dosis optimaal werkt. Bij elke verhoging is het dus weer afwachten wat wel erg vervelend is. Ik heb het zelf ook allemaal meegemaakt. De bijwerkingen die je noemt zijn de bekende bijwerkingen en het is gewoon afwachten tot je die 20 mg 6-8 weken slik. Pas dan kan je beoordelen of de dosis goed is. Nu naar 30 gaan is een optie ja.....alleen weet je behandelaar niet eens of die 20 mg al voldoende is of niet, want dat kan hij/zij pas na 6-8 weken beoordelen.

Maar die inzakkingen zoals ik het maar noem kunnen altijd voorkomen. Probeer je er niet te druk over te maken, hoe moeilijk dat nu ook is. In ieder geval veel sterkte

groetjes

BB11
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 jul 2008 13:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door BB11 »

Hoi James,

Bedankt voor je antwoord, ik blijf het rot vinden, ik dacht nou gaat het eindelijk de goede kant en dan ineens weer dit. Ik loop nu al bijna 6 maanden met de klachten van een depressie en ben bang dat het nooit meer overgaat. Dit is het eerste AD wat ik gebruik en ik hoop zo dat het gaat aanslaan.

De klachten van moe/onrustig/diarree had ik ook al voordat ik begon met de AD. Alleen waar ik me wel zorgen over maak is het gebrek aan eetlust enzo. Maar dit hoort er geloof ik allemaal bij.

Kan ik er gewoon oxazepam bij gebruiken nu de klachten weer begonnen zijn.

Groetjes en een fijn forum dit, staan we er niet alleen voor gelukkig

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey bianca,

Vooral als dit de eerste keer is weet je helemaal al niet wat je moet verwachten enzo. Ik heb dik 2 jaar met paniekklachten rondgelopen en op het laatst kwam ik amper nog buiten. Het enige wat ik nog deed was werken, en ook ik wist gewoon zeker dat dit allemaal nooit meer zou overgaan. Tijdens mijn opbouwperiode werden de angsten ook 10 keer zo erg en ik voelde me zo down en hopeloos. Maar geloof me, op een gegeven moment als ze aan gaan slaan is het zo'n opluchting. En iedereen doet wel moeilijk over oxazepam, maar je maakt het jezelf alleen maar moeilijk als je ze helemaal niet neemt. Ze helpen je de moeilijke periode doorkomen. Als je goede begeleiding hebt bouw je de oxazepam gewoon rustig af zodra de antidepressiva gaat werken. Vertrouw gewoon op het medicijn hoe hopeloos je je nu ook voelt :O

groetjes

Gesloten