LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erasmus medisch centrum vriendenfonds bedelbrief

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
MXMCE
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 sep 2005 07:00

Erasmus medisch centrum vriendenfonds bedelbrief

Ongelezen bericht door MXMCE »

Ik heb al een tijd een klacht ingediend bij het eramus mc en
ben daar weggegaan omdat het daar een puinhoop is.

Ben je eindelijk weg, krijg je via de post een brief + acceptgiro van het EMC vriendenfonds.
Daarin bedelen ze om geld nav je bezoek aan het ziekenhuis,
als het goed bevallen is, wil je dan geld overmaken of donateur worden.

Omdat het stijlloos is dat er zomaar gebruik wordt gemaakt van het
patientenregister voor bedelbrieven heb ik het college bescherming persoonsgegevens & de sitichting hierover aangesproken.

De stichting antwoord:
"Uitgangspunt voor het gebruik van adresgegevens is de Wet Bescherming Persoonsgegevens. De in deze wet gestelde regels bieden de mogelijkheid om gebruik te maken van de adresgegevens van ex-patiënten van het Erasmus MC door het Erasmus MC Vriendenfonds. Uiteraard volgen wij deze wettelijke voorschriften voor een zorgvuldige omgang met adresgegevens strikt.

De adresverstrekking aan het Vriendenfonds is dan ook, voorafgaand aan de mailing, gemeld volgens de daartoe geldende procedures bij de functionaris bescherming persoonsgegevens van het Erasmus MC, die toeziet op het juist toepassen van de wettelijk voorschriften en ten overvloede ook rechtstreeks bij het college Wet Bescherming Persoonsgegevens."
Het CBP mailt;
"Aan de hand van de door u verstrekte gegevens over de Stichting ‘Erasmus Medisch Centrum Vriendenfonds’ heeft het CBP zijn meldingenbestand geraadpleegd. Hieruit is gebleken dat ‘Erasmus Medisch Centrum Vriendenfonds’ zijn administratie niet heeft gemeld bij het CBP."
Vervolgens probeer je contact te krijgen met de
functionaris bescherming persoonsgegevens van het Erasmus MC,
maar deze neemt niet eens de moeite om te reageren.

Valt hier iets tegen te ondernemen?
Ik mag toch aannemen dat dit op zijn minst had moeten worden gemeld bij het CBP?

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: Erasmus medisch centrum vriendenfonds bedelbrief

Ongelezen bericht door TdeHond »

http://www.consuwijzer.nl/Overige_pagin ... ganisaties
Hier lees ik over:
Het recht op verzet

Het recht van verzet houdt in dat u het recht heeft bezwaar te maken (verzet aan te tekenen) tegen bepaalde vormen van gebruik van uw gegevens door een organisatie. Er zijn twee vormen van verzet mogelijk:

* U kunt in enkele gevallen verzet aantekenen in verband met uw bijzondere persoonlijke omstandigheden.
* U kunt verzet aantekenen tegen het gebruik van uw gegevens voor direct-marketingdoeleinden. De organisatie moet dat gebruik dan altijd direct beëindigen. Een organisatie die persoonsgegevens gebruikt voor direct-marketingdoeleinden moet u informeren over het recht van verzet.

Contact

Postbus 93374
2509 AJ Den Haag
(T) 070 - 888 8500
(F) 070 - 8888 501

In uw geval werden uw gegevens gebruikt voor marketing doeleinden. Ik zou hier zeker bezwaar tegen maken omdat uw privacy geschonden is.

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: Erasmus medisch centrum vriendenfonds bedelbrief

Ongelezen bericht door TdeHond »

Hier kunt u een signaal geven over schending van uw privacy.

http://www.mijnprivacy.nl/Nieuws/Berich ... unctie.htm


College Bescherming Persoonsgegevens




Ik wil een signaal geven

Gesloten