LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gebrek aan achterliggende info....

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: Gebrek aan achterliggende info....

Ongelezen bericht door Elias »

Uit de Parlementaire Nieuwsbrief:
AFM: Risico’s beleggingspolis vaak niet verteld
Aanbieders van beleggingsverzekeringen bleven klanten vaak ondermaats adviseren, ook toen er al opschudding was over deze zogenoemde woekerpolissen. Dat constateert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in een vandaag gepubliceerd rapport.

Dit is het eerste onderzoek van de AFM naar de advisering over beleggingsverzekeringen sinds zij de wettelijke taak heeft hierop toezicht te houden. Het betreft overigens niet het feitenonderzoek naar beleggingsverzekeringen dat de toezichthouder uitvoert in opdracht van minister Bos van Financiën.

Niettemin concludeert de AFM dat een op de vier mensen die een beleggingsverzekering kochten in 2006 en begin 2007, werd afgescheept met een slecht advies. In ruim de helft van de gevallen was er sprake van een iets betere uitleg. 'Onacceptabel', meent AFM-voorzitter Hoogervorst. 'Er moeten forse verbeteringen komen.'

Niet alleen zouden de aanbieders de klant beter moeten wijzen op de risico's van een polis, ook moeten ze beter kijken of die klant wellicht meer baat heeft bij een ander product, zoals een spaarrekening. Bovendien zouden aanbieders volgens de autoriteit veel beter moeten luisteren naar de wensen van de klant.

'Als de aanbieders hun slechte of matige praktijk niet aanpassen, kunnen we handhavende maatregelen treffen', dreigde de AFM alvast. De waakhond denkt daarbij aan het opleggen van een last onder dwangsom of een financiële compensatie door de aanbieder, zoals ook consumentenorganisaties eisen.


Gepubliceerd op 3 juli 2008
De aan een zware en (te) korte ketting liggende waakhond zonder tanden begint al te grommen. Tjonge, wat gaan de verz.mij's al bibberen van angst.......

Eerst maar eens afwachten of AFM ook echt met alle harde feiten mag en durft te komen.... :roll:
Laatst gewijzigd door Elias op 07 jul 2008 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

flabbergasted
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:06

Re: Gebrek aan achterliggende info....

Ongelezen bericht door flabbergasted »

ik help het ons hopen.....

de hond bijt nooit de hand die hem voedt.....toch?

Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: Gebrek aan achterliggende info....

Ongelezen bericht door Elias »

Ruzie over geld deed studie naar woekerpolis stranden

Van een onzer verslaggevers

AMSTERDAM – Het stilleggen van de feitenstudie naar zogenoemde woekerpolissen door minister Bos (Financiën) werd mede ingegeven door de sterk opgelopen kosten. Het begrote budget door bureau IFO ging in de ogen van Financiën zes keer over de kop. Dat bevestigen twee bronnen bij het onderzoek. IFO en Bos strijden over de rekening, waardoor het onderzoek stokt.
Hoogleraar Jaap Koelewijn, verbonden aan bureau IFO, noemt de extreme kostenstijging „een aperte leugen”. IFO en Financiën willen niet reageren.
Minister Bos legde het onderzoek, waarvoor hij in juli 2007 de opdracht gaf, vorige maand stil. Hoewel het volgens IFO om een discussiestuk ging, noemde de bewindsman het voorliggende dossier dat in alle haast in Den Haag werd afgeleverd ’bagger’. Op 19 mei erkende IFO dat het rapport, acht dagen voor de deadline, niet gereed was.
Bos wees het stuk af omdat het te laat was en omdat het onderzoek naar vijftig producten niet representatief genoeg is voor een oordeel over de in totaal 6,5 miljoen beleggingspolissen die in omloop zijn. Een afrekening voor klanten was daarmee niet mogelijk. De minister wil dat elke Nederlander zich met zijn polis in de resultaten kan herkennen.
Toezichthouder AFM neemt het onderzoek naar de 1200 verschillende soorten beleggingspolissen over, maar of de dossiers worden overgedragen hangt af van de uitkomst van het geschil tussen IFO en minister Bos.

Dat gaat deels over geld. Aanvankelijk vroeg IFO zes ton budget. Na een akkoord met Financiën, aldus betrokkenen, bleek later echter dat voor dit bedrag openbare aanbesteding onder meerdere bureaus nodig was. Daarop werd het budget beknot.
De onderzoekers gingen aanvankelijk uit van vijftig producten. Minister Bos wilde na een Kamerdebat alle polissen kunnen vergelijken. Met die eis, zo claimde IFO, werden de complexiteit en de kosten drastisch opgeschroefd. Financiën verwijt IFO nu een wanprestatie, met een zes keer te hoge rekening. Zolang die niet wordt betaald, wil IFO zijn onderzoek niet volledig overdragen aan de AFM. IFO heeft de AFM wel uitgenodigd om dossiers te bekijken.

© 1996-2008 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.

oudshoorn
Berichten: 78
Lid geworden op: 05 jul 2006 09:47

Re: Gebrek aan achterliggende info....

Ongelezen bericht door oudshoorn »

De twee verenigingen woekerpolis en verliespolis etc hebben ook heel veel geld. Konden zij niet zelf onderzoeken verrichten. Nu wordt het AFM
gevraagd om te doen. Weer 2 keer kosten zullen betaald worden uit de
gemeenschappelijke belastingen. Die minister Bos kan eigenlijk dit ook eisen van de stichtingen die zoveel geld hebben opgepot. Puur diefstal vind ik dat door stichtingen oprichten en niets vertellen wat er met het budget gebeurt.
Ik heb mij niet ingeschreven, want ik heb mijn les geleerd bij st. Leaseverlies.

Verder zal AFM weer niet met feiten komen, maar straks weer met aannames zoals bij Dexia dat moest bewijzen of de aandelen gekocht waren. Er is tot heden niet bewezen of op de naam van een polishouder de aandelen zijn gekocht.

Ik hoop dat ministerie van Financien kan eisen aan de verzekeringsmaatschappijen niet meer met duizenden soorten polissen te gaan werken in de toekomst, maar met een kleine tal dat
controleerbaar is. Nooit heeft een instantie deze polissen gecontroleerd of goedgekeurd, anders was dit niet gebeurt.

groetjes

flabbergasted
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:06

Re: Gebrek aan achterliggende info....

Ongelezen bericht door flabbergasted »

"Nooit heeft een instantie deze polissen gecontroleerd of goedgekeurd, anders was dit niet gebeurd."

dat heb ik nou ook nooit begrepen....
Ik dacht altijd dat financiele producten door iets of iemand toch wel gekeurd of gecheckt waren...dom gedacht dus.
Ik zal nooit meer zomaar iets 'aannemen'.

In Nederland lijkt het wel dat er gigantische regelgeving bestaat op alles, behalve daar waar zaken echt geregeld zouden moeten zijn.
En erger nog.... hoe ingewikkelder het produkt, hoe meer 'blanco' de vrijbrief om het op argeloze consumenten los te laten.....

Pas las ik ergens een artikel....daarin stelde een succesvolle ondernemer van dansfeesten [dit terzijde] dat "assumption" "the mother of all f@ck-ups" is, nou gelijk heeft hij!

Ik neem ook niks meer zomaar aan....
tot helaas op het overdreven achterdochtige af misschien, maar ja...je weet niet wat je niet weet he...dus niks zomaar aannemen...
[excusez moi mon francais]

Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: Gebrek aan achterliggende info....

Ongelezen bericht door Elias »

Oudshoorn,
De Stichtingen zouden dit nooit echt kunnen onderzoeken, alleen slechts adhv de polissen van de aangeslotenen. Als "partij" zouden ze nooit inzage kunnen krijgen van de noodzakelijke gegevens bij de verz.mij's, AFM e.a., laat staan bevoegd zijn deze inzage te vorderen.

Bos heeft nu alle touwtjes in handen, in negatieve zin dus.

- Hij mag nu zelf de diepgang van de vraagstelling aan AFM bepalen;
- Hij bepaalt als verantwoordelijke van AFM hoe diep deze (wel/niet) mag gaan spitten en mag rapporteren.
- Hij bepaalt, als extra veiligheid voor de verzekeringsmaffia en voor bescherming van zijn eigen ( politieke ) loopbaan en vriendjes, wat van de feiten straks openbaar mag worden......

En och, die paar tonnen die nu verspild zijn vallen straks dus in het niet bij die miljoenen, die straks miljoenen polishouders te kort worden gedaan.....

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Gebrek aan achterliggende info....

Ongelezen bericht door santygo »

Er is wel degelijk een organisatie die tot aan het gaatje gaat, althans wat betreft het product Koersplan van Spaarbeleg/Aegon.

www.koersplandewegkwijt.nl

Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: Gebrek aan achterliggende info....

Ongelezen bericht door Elias »

Uit de Parlementaire Nieuwsbrief:
'Financieel dienstverleners frauderen herhaaldelijk’

Er wordt door financieel dienstverleners systematisch gezwendeld. Dat stelt het Financieel Expertise Centrum (FEC) na bestudering van onder meer zes afgeronde strafrechtelijke onderzoeken naar vastgoedfraude.

Het centrum constateert dat in de bekeken dossiers een aantal personen en bedrijven met een 'ogenschijnlijke integere uitstraling' regelmatig een rol vervult 'die op zijn minst verwijtbare betrokkenheid inhoudt'. De onderzoekers wijzen daarbij op makelaars, taxateurs, notarissen, advocaten, accountants en trustkantoren.

Als voorbeelden van criminele gedragingen noemt het FEC, dat een samenwerkingsverband is van onder meer de AFM, het OM, de AIVD, het KLPD, de Raad van Hoofdcommissarissen, DNB en de FIOD, zaken als het witwassen van geld, hypotheekfraude, belastingfraude en afpersing.

De onderzoekers dringen dan ook aan op 'passende handhavingsmaatregelen'. Zo stelt de organisatie dat partijen die betrokken zijn bij vastgoedtransacties scherper moeten letten op 'signalen van verdachte handelingen', in de hoop toekomstige fraude te voorkomen.

Hoewel de FEC-bevindingen al dateren van december 2007, werden ze pas gisteren vrijgegeven. Dit tot opluchting van de Tweede Kamer, die lange tijd aandrong op openbaring van het geheime rapport. Momenteel doet het OM onderzoek naar vermeende fraude rond het Rabo Bouwfonds, Fortis Vastgoed en het Philips Pensioenfonds.

Gepubliceerd op 30 juli 2008
Je hoeft het dus ook niet gek te vinden, dat dit soort instellingen op voor ons verborgen wijze oplichting en flessetrekkerij plegen, kortom met onze polissen woekert en met verborgen kosten werkt om ons "te melken".
Omdat het om miljoenen polissen gaat mag het echter geen fraude worden genoemd, mag er niet strafrechtelijk worden opgetreden en "moet er achter onze rug om onderhandeld worden om de schade ( voor de veroorzakers) te beperken....".

Nog effe en dan roepen deze "Berlusconi's" officieel hun eigen onschendbaarheid uit.
Maar goed, de 2e Kamer is nu weer "opgelucht"..... :roll:

Gesloten