LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betaling

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Betaling

Ongelezen bericht door rayke »

jij vertrouwt die keukenleverancier als net zo als hij jouw vertrouwt :-)

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Betaling

Ongelezen bericht door 16again »

dat toch 4 dagen voor levering het geld betaald moet zijn
wettelijk en volgens voorwaarden van de branchevereniging is dit niet toegestaan!
Wellicht zijn dit soort praktijken een halt toe te roepen door je te beklagen bij de consumentenautoriteit:
http://www.consuwijzer.nl/Overige_pagin ... _klacht_in

hyama
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2007 20:48

Re: Betaling

Ongelezen bericht door hyama »

hark


Geplaatst op 26 Jun 2008 11:24 door hark

Hoe kun je nu controleren of alles geleverd is ?
Ik heb het zelf 2 maal meegemaakt en je krijgt dus een partij dozen en paketten aangeleverd met daarop code's waar je geen chocolade van kunt maken.
als het goede bezorgers zijn dan moet dat binnen 5 minuten te controleren zijn en kunnen ze weer weg die gaan echt niet 15 min bij een klant een keuken controleren

cassiekai
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 mei 2008 21:45

Re: Betaling

Ongelezen bericht door cassiekai »

Dus als ik het goed begrijp hoef ik wettelijk gezien niet 4 dagen voor levering betaald hebben?

Ik zal daar eens over bellen, waarmee kan ik schermen?

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Betaling

Ongelezen bericht door 16again »

Cassiekay, onderstaande tekst heb ik 5-3-2007 van de website van de branchevereniging CBW gekopieerd:


Schifting
Wij krijgen de laatste tijd vragen van consumenten hoe het eigenlijk zit met de toelaatbaarheid van de eis dat het hele orderbedrag uiterlijk 10 dagen voor de aflevering betaald moet zijn. Deze consumenten krijgen klip en klaar antwoord.

Dat luidt dat die eis in strijd is met de algemene leveringsvoorwaarden van de CBW. Afwijkingen van de regel dat betaling plaatsvindt bij aflevering zijn niet toegestaan, dus nietig.

De CBW heeft geen enkel bedrijf (hoe groot ook) dispensatie gegeven van deze bepaling uit de Algemene Voorwaarden. Die regel van betalen bij aflevering dient ertoe om de consument te beschermen. Dat is de gulden regel van de CBW-erkende winkels: consumenten zijn bij ons veilig. Dat communiceren wij publiekelijk en daar moeten alle leden zich naar gedragen. Van de daken schreeuwen “bij ons geen aanbetaling” is prachtig, maar 10 dagen tevoren alles laten voldoen is ook een vooruitbetaling, en wel één die niet door de CBW garantieregeling wordt gedekt. CBW-erkende bedrijven mogen consumenten niet in de gevarenzone duwen.

Natuurlijk gaat het bedrijf dat zoiets doet niet failliet, dat betreft natuurlijk altijd de buurman, maar het zal je als consument toch maar gebeuren. Als zich dat onverhoopt voordoet, dan straalt dat af op de hele CBW-erkend regeling. Dat is dus schadelijk voor het CBW-imago. Dat behoort men dus niet te doen. CBW moet waken voor deze dreiging van imagoschade.

Goede voorlichting aan leden en consumenten over de juiste inhoud en interpretatie van de CBW verkoop- en leveringsvoorwaarden is noodzakelijk. De prachtige CBW-promotiebox, die onlangs beschikbaar kwam, legt veel nadruk op de veiligheid en risicobeteugeling van een aankoop bij CBW-leden. Wij kunnen niet verdragen dat dat beeld van veiligheid en betrouwbaarheid op ruime schaal door onze eigen CBW-leden onderuit wordt geschoffeld. Hoezeer wij ook begrijpen welk motief die leden hanteren om de centjes tevoren op de bank te hebben, het is in strijd met de regels en het CBW bestuur zal er niet onderuit kunnen om leden, die waarschuwingen in de wind blijven slaan, aan te spreken. De ledenraad heeft er bij het bestuur op aangedrongen om naleving van de spelregels af te dwingen. Het goede imago van de branche is het hoogste doel.

Robert van der Weerd CBW-directeur


ook:
http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... &id=114622

hark
Berichten: 447
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:41

Re: Betaling

Ongelezen bericht door hark »

Beste GWTE.
Hoezo 2 stukken graniet...Met veegplinten en vensterbank kwam ik totaal al aan 13 stukken....
Aantal passtukken.
Een kraan, 2 ladeverdelers een bordenverdeler, 3 stopcontacten, een handdoekrek, buizen voor de afvoer etc. etc..
Dit is dus niet in 10 minuten te controleren.
Alles verpakt met code's op de dozen.....

Dus niet vooruit betalen.
En.... natuurlijk gaan er zaken failliet als er niet betaald wordt.
Maar als DMG mij niet vetrouwd dat ik op tijd zal gaan betalen na oplevering...waarom moet ik hun dan wel vertrouwen dat alles keurig geleverd en gemonteerd ( niet aangesloten.. ) wordt...

hark
Berichten: 447
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:41

Re: Betaling

Ongelezen bericht door hark »

Oja beste GWTE, voor ik het vergeet.

Je schrijft : bij alles wat je koopt moet je gelijk betalen. Das helemaal waar.
Maar ( en nu komt het ) Ik koop een keuken en geen verzameling dozen met daarin apparaten houten stukken, stukken aanrechblad/veegplinten etc.
En daarin zit hem nu net het verschil..........
Dus bij een auto : direct betalen na levering : prima
Als ik een verzameling autoonderdelen krijg betaal ik ook pas als die handel in elkaar is gezet natuurlijk.

hark
Berichten: 447
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:41

Re: Betaling

Ongelezen bericht door hark »

Beste GWTE.
Hoezo 2 stukken graniet...Met veegplinten en vensterbank kwam ik totaal al aan 13 stukken....
Aantal passtukken.
Een kraan, 2 ladeverdelers een bordenverdeler, 3 stopcontacten, een handdoekrek, buizen voor de afvoer etc. etc..
Dit is dus niet in 10 minuten te controleren.
Alles verpakt met code's op de dozen.....

Dus niet vooruit betalen.
En.... natuurlijk gaan er zaken failliet als er niet betaald wordt.
Maar als DMG mij niet vetrouwd dat ik op tijd zal gaan betalen na oplevering...waarom moet ik hun dan wel vertrouwen dat alles keurig geleverd en gemonteerd ( niet aangesloten.. ) wordt...

Eek
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 jan 2007 10:07

Re: Betaling

Ongelezen bericht door Eek »

Wacht even iedereen....vooral onze CBW vriend 16again, ook de CBW is niet Roomser dan de paus. Aanvullende voorwaarden of indien anders overeengekomen clausules worden veelvuldig toegepast.
En deze zijn wettelijk geldig, vergeet niet dat het CBW niets wettelijks is en dat als het CBW zogenaamd volgens haar eigen regels wil spelen zij de grote jongens zou moeten berispen of eruit zou moeten gooien aangezien deze echt niet de betaling voor levering gaan wijzigen.Iets dat het CBW dondersgoed weet....en niet doet, want dit speelt al jaren en is niet iets van gisteren.

Volgens het CBW zijn offertes ook 18 dagen geldig, moet je eens mee aankomen bij verschillende van de Mandemaker formules of bij Bruynzeel...daar is het gewoon nu beslissen en anders niet (ja,ja....)

(G)e(W)e(TE)n
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 mei 2008 13:19

Re: Betaling

Ongelezen bericht door (G)e(W)e(TE)n »

Hoezo 2 stukken graniet
Wellicht heb je gemerkt aan de woordkeuze dat ik uitga van een gemiddelde keuken, dat blijkt uit de woorden meestal, wat, á, en ongeveer. Het kan natuurlijk iets meer of iets minder keuken zijn. Dan kan het iets meer of iets minder tijd kosten. Feit blijft dat het allemaal wel te controleren valt, wij doen dat namelijk wekelijks. Als je bij Ikea of een andere winkel een slaapkamerkast koopt dan zit ook alles in een kartonnen doos verpakt en kun je dus ook niet zien wat er allemaal wel of niet bij geleverd zit. Dit geldt ook voor vele andere situaties en winkels. Als je een blik bonen koopt bij de supermarkt moet je ook maar af wachten wat er in zit! Zelfs je huur of je Hypotheek moet je vooruit betalen en wat dacht je van je vakantie? Of wat dacht je van verzekeringen, premie pensioen, schoolgeld, wegenbelasting, gas, water, licht en nog veel meer.

Bovendien zit er wel wat verschil in een “natuurlijk persoon” als rechtspersoon (een particulier bijvoorbeeld) en een bedrijf als rechtspersoon. Als er iets met een particulier gebeurt dan kun je als bedrijf wellicht fluiten naar je geld. Als er iets met de verkoper of monteur is gebeurd zal het bedrijf gewoon nog blijven bestaan en zijn ze dus ook nog gewoon verantwoordelijk voor de levering. Bovendien is een bedrijf verantwoordelijk voor de correcte oplevering van de keuken. Als er zaken verkeerd of beschadigt zijn zullen deze dan ook worden vervangen, volgens CBW regels. Vandaar mijn opmerking: Dit doet niets af aan de garantie op verborgen gebreken en dergelijke. Bedenk dat er kort of iets langer na het plaatsen en betalen van de keuken ook nog van alles mis kan zijn of gaan. Volgens jou denkwijze kun je dan maar beter pas na een jaar betalen, of beter nog na vijf jaar. Hopelijk heb je wel enig vertrouwen in het bedrijf waar jij als consument besloten hebt één van je duurste aanschaffen te doen.

GWTE (At Your Service) :)

chol
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:03

Re: Betaling

Ongelezen bericht door chol »

Maar ( en nu komt het ) Ik koop een keuken en geen verzameling dozen met daarin apparaten houten stukken, stukken aanrechblad/veegplinten etc.
Hoe l*llig dat het ook mag klinken. Maar dit doe je wel......
Je betaald de montagekosten om het in elkaar te laten zetten...

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Betaling

Ongelezen bericht door 16again »

Aanvullende voorwaarden of indien anders overeengekomen clausules worden veelvuldig toegepast. En deze zijn wettelijk geldig, vergeet niet dat het CBW niets wettelijks is
1) Wettelijk is 100% vooruitbetaling niet toegestaan, en de wet gaat boven aanvullende of algemene voorwaarden.
2) Aanvullende voorwaarde ongunstiger dan de CBW voorwaarden houden geen stand bij de geschillencommissie: Volgens het reglement geschillencommissie worden dergelijke aanvullende bepalingen simpelweg geschrapt!

als het CBW zogenaamd volgens haar eigen regels wil spelen zij de grote jongens zou moeten berispen of eruit zou moeten gooien
Dat is het enige waar je wel gelijk hebt. Het CBW heeft de mond vol van naleving van eigen regels, maar legt geen sancties op bij niet-naleving van die regels door de leden. Wellicht is het opstrijken van de contributie van die leden belangrijker.....

hark
Berichten: 447
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:41

Re: Betaling

Ongelezen bericht door hark »

Die beste Chol begrijpt er toch echt niets van.

Hij is waarschijnlijk neerlands enige inwoner die blij is met een verzameling spaanplaat, stukken aanrechtblad en accessoires zoals grepen en scharnieren.
Wie koopt er nu zoiets ??? Daar heb je werkelijk helemaal niets aan.....
Je hebt er alleen iets aan als die handel in elkaar wordt gezet ( net als bij een auto dus ! )
Ik koop dus een keuken net als ieder ander normaal mens lijkt me.

Ziet er trouwens ook niet uit zo'n verza,eling spullen in de ruimte die bedoeld is als keuken..... Misschien is Chol een kunstenaar van met moderne type..... :D

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Betaling

Ongelezen bericht door maxx »

Ziet er trouwens ook niet uit zo'n verza,eling spullen in de ruimte die bedoeld is als keuken..... Misschien is Chol een kunstenaar van met moderne type.....

Beste Hark,

ik denk dat je nu heel veel Ikea-fanaten tegen de schenen schopt :lol:

Bij Ikea krijg je ook een hoop plaatwerk mee om er iets, wat voor een keuken moet doorgaan, van te maken.

MVG

hark
Berichten: 447
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:41

Re: Betaling

Ongelezen bericht door hark »

je zult best belijk hebben Maxx....maar zelfs een IKEA kopert heeft een wens van een keuken die goed in elkaar steekt.

keukenklepper
Berichten: 600
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:20

Re: Betaling

Ongelezen bericht door keukenklepper »

K*lere.. Hark, zit je aan de drank ofzo?

JIJ stelt toch dat je geen keuken hebt als je een stapel spaanplaat en scharnieren koopt..? En als Maxx je aanspreekt over de manier waarop IKEA keukens verkoopt , ga je ineens weer over kwaliteit of iets lopen blaten.. Jij jumped echt van de hark op de tak..

Anyway, (gaaaaap)

Volgens mij koop je kasten, werkblad en apparatuur.
Zoals ook netjes op je bonnetje staat.

Wordt er ook nog over montage gebabbeld, dan betekend dat dat we ook nog wat vaklui sturen om die kasten, werkblad en apparatuur die we een paar dagen eerder bij je huis hebben bezorgd, ook nog netjes in elkaar te zetten . (PUNT)

Trouwens, Hark.. ga jij nou niet bleren over de definitie van het woord "keuken".. ik geloof dat we het daar al een keer met je over hebben gehad. ..Toch..?

hark
Berichten: 447
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:41

Re: Betaling

Ongelezen bericht door hark »

Proost ! :D

cassiekai
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 mei 2008 21:45

Re: Betaling

Ongelezen bericht door cassiekai »

Ik heb de keuken toch maar 4 dagen voor levering betaald. Ik had geen zin in gedonder en zit redelijk op hete kolen. Ik ga maandag beleven of het allemaal een beetje klopt, best spannend.

Grüsse, Hans

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Betaling

Ongelezen bericht door rayke »

Loop direct na het monteren met de monteur de keuken door, neem daar gerust even de tijd voor. Controleer alles goed, werkt alles ook?
Eventuele gebreken op papier zetten en samen ondertekenen (ook naam in letters zodat je nog weet wie het was). Datum erop.
Eventuele gebreken / schade kun je telefonisch doorgeven maar beter is het schriftelijk te doen of je gesprek schriftelijk te bevestigen.

Houwi
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mei 2008 19:55

Re: Betaling

Ongelezen bericht door Houwi »

Om jullie kennissen en vrienden te behoeden voor drama's.
De verkopers die op dit forum reargeren zijn met u begaan.

Lol!!!!!!!!!!!!!!! :D

Gesloten