LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Wim2007 »

k wil voor mijn spaargeld altijd de hoogste rente. Gedurende twee jaar heb ik steeds de hoogste rente gevolgd. Inmiddels heb ik vijf rekeningen waarvan ik vier niet meer gebruik.

Ten eerste is het moeilijk om steeds de hoogste rente te vinden. Ten tweede gaat het dan vaak om tijdelijke hoge rente.

Deposito's wil ik niet.

Welke bank heeft de hoogste constante rente?
Om daar achter te komen kan gebruik worden gemaakt van een vergelijkingssite zoals http://independer.nl/

Waarschijnlijk het huidige beste aanbod komt uit IJsland: http://icesave.nl/

bia
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 dec 2005 10:28

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door bia »

BerichtGeplaatst op: 04 Jul 2008 11:36 Onderwerp:

ATBank heeft z'n rente vandaag verhoogd van 4,5 naar 4,75 procent.

*****************************************************************

rjdrent


Leuk nieuws maar kan het nergens vinden op de website, heb je 1 link ?


Bia

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Binnenkort komt in Nederland ook nog een andere aanbieder uit IJsland: Kaupthing Bank. Op de Kaupthing Edge spaarrekening wordt in Belgie nu al 4-6% rente vergoed en in Duitsland 5,65%. Het gaat daarbij op direct opvraagbare spaarrekeningen zonder beperkende voorwaarden.

http://www.kaupthingedge.com/

bia
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 dec 2005 10:28

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door bia »

Geachte relatie,


Hierbij willen wij u graag informeren dat Amsterdam Trade Bank N.V. besloten heeft om met ingang van 7 juli 2008 haar rentevergoeding op de ATB Internet Spaarrekening met 0,25% te verhogen naar 4,75%.

Amsterdam Trade Bank N.V. laat hiermee blijken dat ze als bank de intentie heeft om een bovengemiddelde rentevergoeding te geven, hetgeen in de voorgaande jaren onveranderd het geval was. Daarnaast houdt de bank hiermee rekening met de gewijzigde marktomstandigheden en het feit dat ook de Europese Centrale Bank jongstleden donderdag haar rentetarief met 0,25% heeft verhoogd.

Bia :D

flabbergasted
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:06

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door flabbergasted »

hallo Wim

ik las met interesse je tip...
maar dat laatste zinnetje....hoe moet ik dat interpreteren....niet gegarandeerd dus?

"Rentevoet van toepassing sinds 9 juni 2008

Kaupthing Edge spaarrekening.

Jaarlijkse creditrente van kracht sinds 9 juni 2008
Basisrentevoet (gegarandeerd tot 31 december 2008): 4%
Aangroeipremie (6 maanden – voor alle stortingen voor 31 augustus 2008): 2%
Getrouwheidspremie (12 maanden) 1%
Basis voor de interestberekening 365/365 dagen

Kaupthing Edge lopende rekening.
Jaarlijkse creditrente van kracht sinds 31 januari 2008
Basisrente 4,50%
Basis voor de interestberekening 365/365 dagen

Kaupthing Edge termijnrekening.
Jaarlijkse creditrente van kracht sinds 31 januari 2008
Creditrente (12 maanden) 4,60%
Basis voor de interestberekening 365/365 dagen

Opmerking: de rentevoeten kan veranderen volgens de marktevolutie"

E-rente.nl
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 nov 2007 14:10

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door E-rente.nl »

Volgens het Financiieel Dagblad gaat Icesave haar spaarrente 7-7-08 verhogen naar 5,25%

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Wim2007 »

maar dat laatste zinnetje....hoe moet ik dat interpreteren....niet gegarandeerd dus?
Hangt af van het soort rekening. De Spaarrekening en de Lopende rekening van Kaupthing in Belgie kennen een variabele vergoeding. De Termijnrekening kent een vaste vergoeding voor de looptijd (lijkt op een deposito). De rentevergoeding voor een termijnrekening is dus wel gegarandeerd.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Het lijkt er op dat er nog een bank uit IJsland de Nederlandse markt gaat betreden. Ditmaal gaat het om de Glitnir Bank. De vergunningen zijn bij DNB geregistreerd en er is ook een domeinnaam geregistreerd. In Noorwegen geeft deze bank een rentevergoeding van tussen de 4,6% en 7% (afhankelijk van het soort produkt en de hoogte van de inleg) Bovendien is deze bank sterk aanwezig op het gebied van ethische beleggingen. Mogelijk ook een concurrent voor ASN Bank en Triodos.

http://www.glitnir.is/english/

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

OHRA Maandsparen
De eerste 6 maanden krijgt u maar liefst 7,50%* over uw spaargeld en daarna 5,00%
Trouwe bestaande klanten krijgen echter - vanaf 20/6 - "slechts" 4,5% op deze rekening.

Sluit aardig aan bij het topic onderwerp.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Wim2007 »

OHRA Maandsparen
Quote:
De eerste 6 maanden krijgt u maar liefst 7,50%* over uw spaargeld en daarna 5,00%



Trouwe bestaande klanten krijgen echter - vanaf 20/6 - "slechts" 4,5% op deze rekening.

Sluit aardig aan bij het topic onderwerp.

Met ingang van 7 juli 2008 is het percentage op de Ohra Internet Spaarrekening 4,6% en is de 'normale' vergoeding voor de Maand Spaarrekening (en de Kruidvat Maand Spaarrekening) 5%. Voor wat grotere bedragen zal de rente effectief wat lager zijn op deze rekening omdat er een inleglimiet geldt van € 250,- per maand

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

OHRA is een beetje traag met het updaten van hun rentehistorie want op dit moment staat de maandspaarrekening voor mij, als bestaande klant, nog steeds op 4,5%.

Dit moet inderdaad 5,0% zijn begrijp ik van OHRA.

Bij een dalende rentestand zal dit ook wel zo werken; iets om goed in de gaten te houden denk ik.

In ieder geval altijd nog beter dan CE met z'n verschil tussen bestaande en nieuwe klanten :!:

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Inmiddels heeft ASB Bank ook een rentevergoeding doorgevoerd voor hun Ideaalsparen rekening. Verhoging naar 4,5%. Nadeel: er moet maandelijks een bedrag worden gespaard van € 50-€ 500,- (Aardig, maar inmiddels zijn er betere rekeningen in de markt)


De ASN Sparen en Milieusparen rekeningen geven niet meer van 1,25% en ASN Internetsparen blijft steken op 3% (kortom: geen toppers).

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Ik heb een ASN Ideaalrekening. Toppertje, ook de service van ASN is prima. Van mij mag ASN wel op de nominatie staan van beste duurzame bank met een redelijk spaartarief.

wilcovd
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:22

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door wilcovd »

Het topic 'hoge(re) rente' is op het moment erg actueel, maar er is wel oplettendheid nodig. Wat is het geval: Drie familieleden van mij hadden besloten om hun geld over te schrijven van de reguliere rekening van de Postbank naar een rekening die een aanmerkelijke hogere rente gaf (er waren wel wat voorwaarden aan de hoogte van het saldo verbonden).
Na overschrijving bleek echter dat bij twee van de drie er een behoorlijke boete was toegepast (tot wel 900 euro). Bij navraag bleek dat een dergelijke boete alleen dient te worden toepast bij overschrijving van geld naar een rekening van een concurrerende bank, niet bij overschrijving naar een andere rekening binnen de Postbank.
Ik vraag me af of dit inderdaad een fout betreft (overigens een fout die ernstig is, vind ik) of dat het hier om een doelbewuste poging gaat om makkelijk wat extra geld te 'verdienen'. Een score van twee uit drie vind ik nogal 'toevallig' hoog. Het is dat een van de drie goed opgelet had, anders had er geen haan naar gekraaid.
Zijn er meer mensen die ook dergelijke praktijken hebben ontdekt?

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Marco Polo »

.....een behoorlijke boete was toegepast (tot wel 900 euro).
....dat een van de drie goed opgelet had, anders had er geen haan naar gekraaid.
nee hoor; niemand heeft een boete van 900 euro in de gaten!!!

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door rvkeuken »

link graag naar rekeningen waar deze boete voor geldt?

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Marco Polo »

link graag naar rekeningen waar deze boete voor geldt?
Ik ben ook erg benieuwd!

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door axasjaak »

Ik maak elke maand een bedrag over van de Postbankrekening naar een rekening van een collega-spaarbank , in dit geval de AK bank.
Nog nooit iets gemerkt van een boete beding !
Wel kan er sprake zijn van een "boete" als een deposito bij de Postbank voortijdig opgebroken wordt . Maar dat blijkt niet uit dit verhaal.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Wim2007 »

link graag naar rekeningen waar deze boete voor geldt?
De Postbank rekent een opnameboete bij een Rentecertificaat wanneer de looptijd nog niet is voltooid.
http://www.postbank.nl/ing/pp/page/prod ... nktype=int
en bij een Groenrentecertificaat idem
http://www.postbank.nl/ing/pp/page/prod ... nktype=int

Bij het opnemen van de Plusrekening of de Kapitaalrekening worden voor opgenomen bedragen boven de € 25.000,- 1% opnamekosten berekend.
http://www.postbank.nl/ing/pp/page/faq/ ... 22,00.html
(zie: Hoe kan ik zonder kosten beschikken over het tegoed op mijn Plus- of Kapitaalrekening?)

Verder rekent Postbank geen boetes bij opname (maar geldt eventueel wel een beperking ten aanzien van het bedrag dat kan worden opgenomen)

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door rvkeuken »

boetes over rentecertificaten en over overboekingen van spaar- naar girorekening (bij behoorlijke bedragen, zonder voorafgaande reservering, anders geen kosten), zeker het eerst is logisch en algemeen, het tweede gaat om een hoop geld contant maken en lijkt mij een regel van vroeger (toen iedereen nog bij zijn bank bleef en alleen spaargeld overmaakte om daarna te gebruiken en het dus gelijk çash' nodig had.

nergens 900 euro als je van girorekening naar bankrekening overmaakt.

900 euro = trouwens 90.000 euro spaargeld, ik zou eens met een vermogensinvesteerder gaan praten..... krijg je wrschnlk een hoger rendement dan die spaarrekeningen, zeker als je het tot 2008 op een kapitaalrekening hebt laten staan is een fatsoenlijke investeerder een goede investering....

en o ja, lees de algemene voorwaarden van je nieuwe rekening even goed door, just in case....

Gesloten