LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis verkopen en gaan huren ! Wat te doen met oude hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Aroby
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2008 16:29

Huis verkopen en gaan huren ! Wat te doen met oude hypotheek

Ongelezen bericht door Aroby »

Ik wil ons huis verkopen en tijdelijk gaan huren. Wat gebeurt er nu met mijn oude hypotheek ? Moet ik deze afkopen ?
Ik heb een beleggingshypotheek / levensverzekering van de Onderlinge 's Gravenhage en het geld komt bij Woonfonds vandaan.

Wat is verstandig ?

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: Huis verkopen en gaan huren ! Wat te doen met oude hypotheek

Ongelezen bericht door axasjaak »

Hallo ,
Deze informatie is wel uitermate summier !

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Huis verkopen en gaan huren ! Wat te doen met oude hypotheek

Ongelezen bericht door Jan1 »

Een hypotheek is een recht op onroerend goed, als er geen onroerend goed meer is, dan lijkt het mij dat de schuld moet worden afgelost.

jonis
Berichten: 2784
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Huis verkopen en gaan huren ! Wat te doen met oude hypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

Hoeft niet, er kan oa ook een restschuld zijn:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=61783

Maar misschien is het eerder te doen om de levensverzekering en om die te laten doorlopen, neem aan dat een nog hogere rente betalen naast de huur toch ook niet in het wensenpakket zit.

Aroby
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2008 16:29

Re: Huis verkopen en gaan huren ! Wat te doen met oude hypotheek

Ongelezen bericht door Aroby »

Ik wil van alles af (levensverzekering, beleggingspot en restschuld). Het is inderdaad de bedoeling om de restschuld te betalen na de verkoop van mijn huis.

Maar ik denk me in dat de bank daar niet blij mee is en dat er aan alle kanten boetes worden opgelegd. Waarvan kan ik boetes verwachten ?

Of kun je bij de verkoop van je huis kostenloos van deze zaken afkomen ?

Weet iemand dat ?

keja
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 mei 2006 20:30

Re: Huis verkopen en gaan huren ! Wat te doen met oude hypotheek

Ongelezen bericht door keja »

Nee het kost je veel geld om contracten af te kopen ! Logisch toch :roll:

jonis
Berichten: 2784
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Huis verkopen en gaan huren ! Wat te doen met oude hypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

De boetes zullen op dit moment misschien niet je grootste probleem zijn.
De stijgende rente zal een grotere kostenpost zijn ivm je restschuld.
(dan is de hoogte van de restschuld wel van belang)

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: Huis verkopen en gaan huren ! Wat te doen met oude hypotheek

Ongelezen bericht door axasjaak »

Als uw huis verkocht is , dan is de hypothecaire zekerheiddstelling verdwenen en vervalt de rechtsgrond van de hypothecaire geldlening.
De opbrengst van het huis wordt aangewend om uw geldlening boetevrij af te lossen. Blijft er dan nog een restschuld over , dan zal het Woonfonds een regeling met u treffen voor de aflossing hiervan.Uiteraard betaalt u over deze lening rente. Deze rente is niet aftrekbaar.
Wat de afwikkeling van de beleggingsverzekering en de levensverzekering betreft , zou ik u willen adviseren dit op te nemen met een betrouwbaar financieel adviseur.Het verstrijken van de looptijd is eveneens van belang voor de fiscale consequenties.qv

Aroby
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2008 16:29

Re: Huis verkopen en gaan huren ! Wat te doen met oude hypotheek

Ongelezen bericht door Aroby »

Bedankt voor de reacties. Ik ga voor de beleggingsverzekering en de levensverzekering maar een betrouwbaar adviseer zoeken.

Dat is al lastig genoeg.

corremans
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jul 2008 22:36

Re: Huis verkopen en gaan huren ! Wat te doen met oude hypotheek

Ongelezen bericht door corremans »

Beste Aroby,

Bij Woonfonds Hypotheken geldt, dat de hypotheek bij verkoop van het onderpand boetevrij kan worden ingelost. Blijft over de aan de hypotheek verbonden levensverzekering. En wellicht restschuld, als de opbrengst van de woning lager is dan de lopende hypotheek en de kosten voor de verkoop.

Wat te doen met de restschuld en de polis? Dat is uiteraard afhankelijk van de persoonlijke situatie en wensen.

Wellicht is afkopen van de polis een optie, om de restschuld (gedeeltelijk) in te lossen? Het zou ook kunnen dat je deze polis voortzet en bijvoorbeeld gaat gebruiken als pensioenanvulling. Of misschien wel premievrij voortzetten. Kortom, wat kan je en wat wil je, wat is al geregeld en wat is niet of onvoldoende geregeld. En ook niet onbelangrijk, wat schiet je er bij in als je de polis afkoopt.

Als je op zoek bent naar een adviseur in de buurt, dan kan je op de site van Woonfonds een met Woonfonds samenwerkende adviseur in de buurt vinden. of kijk eens op www.adviseursvergelijk.nl
Daar staan adviseurs in de regio vermeld, met soms daarbij ook de ervaringen van anderen met deze organistatie. Wellicht dat dit de keuze voor een betrouwbare tussenpersoon als iets vergemakkelijkt.

Succes ermee.

Aroby
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2008 16:29

Re: Huis verkopen en gaan huren ! Wat te doen met oude hypotheek

Ongelezen bericht door Aroby »

Dank je corremans.
Het huis is in de afgelopen jaren meer waard geworden, dus de restschuld kan ik direct aflossen.. De levensverzekering zal dan dus naar aller waarschijnlijkheid moeten worden afgekocht.Bedankt voor de tip qua adviseurs.

Rob

Janjaap1
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 apr 2006 08:23

Re: Huis verkopen en gaan huren ! Wat te doen met oude hypotheek

Ongelezen bericht door Janjaap1 »

Zodra je woning verkocht wordt dient de woning zonder lasten geleverd te worden. De notaris checked dat. De hypothecaire lening wordt bij de overdracht afgelost. De notaris vraagt de afkoopsom op.
Het is voor uzelf natuurlijk gezond om vooraf rechtstreeks bij de geldverstrekker een afkoopsom op te vragen voor een goed beeld.

De verzekering van Onderlinge 's Gravenhage hoeft NIET afgekocht te worden. Het is een prima verzekeringsmaatschappij en dito polis.
Mocht de polis verbonde zijn aan je huidige huis (box 1 KEW) dan mag je de polis gewoon door laten lopen. Eis is wel dat je op het moment dat de polis uitbetaald ook een huis hebt.
In alle gevallen kun je een niet vebonden polis gebruiken voor andere zaken zoals pensioen. Zelf vind ik het een leuke start om later te verbinden aan een mogelijk ander huis wat je koopt.

Neem NIET zomaar een adviseur van een willkeurige site. Alles op internet is te manipuleren. Zie ook dit forum. Het staat bol van de reclame. Ervaringen van vrienden zijn reeeler.

Aroby
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2008 16:29

Re: Huis verkopen en gaan huren ! Wat te doen met oude hypotheek

Ongelezen bericht door Aroby »

Dank je voor je tips janjaap. Ik kan er wat mee.

titusvh
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 sep 2007 12:01

Re: Huis verkopen en gaan huren ! Wat te doen met oude hypotheek

Ongelezen bericht door titusvh »

Zoals eerder gezegd mag je een hypothecaire lening boetevrij aflossen bij verkoop.

Wat je met je polis doet hangt er vanaf of en zo ja op welke termijn je weer een woning gaat kopen, en hoeveel de polis waard is.

Je polis zit nu in box 1, en niet in 3 zodat je niet jaarlijks 1,2% vermogensrendementsheffing betaalt.
Je mag na verkoop van het huis de polis toch (uit het hoofd) 2 jaar als box 1 polis blijven beschouwen.
Als je nadien nog geen eigen woning hebt maar dit wel snel gaat doen en er zit niet te veel geld in de pot, dan kan je hem ook nog aanhouden en de vermogensrendementsheffing voor lief nemen.

Deze keuze hangt af van je eigen toekomstplannen.

Aroby
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2008 16:29

Re: Huis verkopen en gaan huren ! Wat te doen met oude hypotheek

Ongelezen bericht door Aroby »

OK, ik zal dat van die twee jaar eens nagaan. Dit kan interessant zijn.
Bedankt voor de tip.

start
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2008 11:28

Re: Huis verkopen en gaan huren ! Wat te doen met oude hypotheek

Ongelezen bericht door start »

Ik heb er geen verstand van en vraag me af wat er met de overwaarde gebeurd die je incasseert bij de verkoop.

Ik vermoed dat de fiscus daar een deel van zal willen hebben.
Geen idee hoeveel.
Mogelijk dat er een overbruggingsperiode is als je tijdelijk gaat huren terwijl je nieuwe huis in aanbouw is. Maar anders verwacht ik dat je moet dokken.

Iemand die weet hoe dat echt zit?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huis verkopen en gaan huren ! Wat te doen met oude hypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Overwaarde kun je gewoon incasseren, daar snoept de fiscus niet van mee. Maar als je totale box-3 bezit na verkoop door de overwaarde boven de vrijstelling komt (ong. 20.000 pp), dan moet je over het meerdere natuurlijk wel jaarlijks 1,2% vrh betalen.

Wel moet je er rekening mee houden dat als je binnen 5 jaar een ander huis koopt, dat je dan het bedrag van de overwaarde moet gebruiken voor de aanschaf van het huis, en je dus niet voor het volledige bedrag een aftrekbare hypotheek kunt nemen.

Gesloten