LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aprilia Mojito

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
twello

Aprilia Mojito

Ongelezen bericht door twello »

Wie heeft ervaring met de aprilia mojito!!!!!!

Ben sinds januari in bezit van een nieuwe aprilia,echter sinds kort begint de motor als hij warm is meer toeren te maken en zakt hij qua snelheid terug.Ben er mee terug gegaan naar de shop.Was een kwestie van afstellen.Deed het vervolgens voor een paar weken goed.Echter nu weer het zelfde probleem.Wie?? heeft ook dit zelfde probleem gehad met de aprilia.Maandag ochtendmodel?? Hij loopt nu 40 km p/u wil hem toch nog iets feller laten lopen.Hoe kan ik dit het beste doen.Andere uitlaat,sproeier????

Ulbe

Re: Aprilia Mojito

Ongelezen bericht door Ulbe »

De begrenzer even verwijderen,

Deze bestaat meestal uit een plaatje dat onder het membraan geplaatst is,

Vaak zit er een ring tussen de aandrijfpoullie van de riem, deze verwijderen zodat de variomatic verder kan opschakelen,

De prop verwijderen uit de uitlaat, zodat de uitlaatgassen beter de motor kunnen verlaten, soms is een andere sproeier plaatsen noodzakelijk, dit is niet altijd het geval,

Hou er rekening mee dat de garantie soms vervalt bij het demonteren van de begrenzers, en dat de scooter al snel 65 km of sneller loopt!, op het rollenbankje bent u gegarandeert de klos!,

Bij een rustige rijstijl echter zal u ervaren dat de scooter veel zuiniger met benzine omgaat!, die begrenzers zijn nergens goed voor!, het is troep voor het milieu én de motor zelf,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

twello

Bedankt ulbe,

Ze hebben hem al sneller laten lopen bij de zaak waar ik hem heb gehaald.Alleen het nadeel is dat deze scooter behoorlijk zwaar is.Dus een beetje tegenwind en hij looppt al behoorlijk zachter.Dus ik wil hem nog iets feller laten lopen.Weet jij toevallig ook wat het probleem is zoals ik had beschreven.Als de moter warm is,dat hij toeren begint te maken en qua snelheid dan terugzakt

Ulbe

Zeer waarschijnlijk zit de ring nog in de variomatic, of er zit een electronische begrenzer aan de de ontsteking gekoppeld,

Deze electronische begrenzer wijzigt het onstekingstijdstip wanneer de motor op een bepaald toerental komt, u merkt dit in stoten van de motor bij hoog toerental, de motor wordt als het ware afgeremd door de electronica,

De dealer hoort te weten waar deze begrenzer zit, meestal is een stekkertje lostrekken voldoende om dit systeem buiten werking te zetten, soms zit de begrenzer in de onstekingmoduul ingebouwd, dan zal deze vervangen of gemodificeert moeten worden,

Misschien is er op internet wat te vinden over deze begrenzers van uw scooter, want er is toch veel te vinden op internet over het verwijderen van begrenzers van brommers en scooters,

Veel succes en vriendelijke groeten,

Ulbe.

RoseSmit

Ongelezen bericht door RoseSmit »

In Augustus 2005 heb ik een Mojito gekocht,de 1e 1000 km liep 'tie als een zonnetje.Toen werd het wat kouder en kreeg ik moeilijkheden met electrisch starten,dan maar kick starten.Iedere keer als ik bij de winkel kwam werd er een nieuwe accu ingezet (kosteloos!).Maar de startproblemen bleven.Toen begaf de snelheidsmeter/km teller het en heb ik bijna een jaar (!) zonder snelheids aanduiding gereden.Aprillia leverde steeds maar geen nieuwe onderdelen...Ondertussen bleek dat mijn accu problemen werden veroorzaakt doordat de spoelen niet goed waren afgesteld.Het kick starten was over!Ik vond dat de uitlaat wel veel herrie begon te maken en in Maart 2007 reed ik 's avonds laat naar huis en halverwege lag de uitlaat op straat... Bij zelf inspectie waren er bouten uit getrild! De winkel heeft de uitlaat vast gezet en daarna geen uitlaat problemen meer gehad.Maar in de 1 1/2 jaar tijd wel 2 keer een gebroken vooras lager!Ik ben geen puber van 16 die stoer wil rijden en de brommer was niet opgevoerd en ook reed ik over de normale wegen. Feit is wel dat ik het toen helemaal gehad had met Aprillia en de Mojito heb ingeruild voor een Vespa 4 takt.Deze bevalt me zoveel beter!Ten eerste al het benzine verbruik,da's nu 3x minder en de brommer heeft me nog geen mankementen opgeleverd.
Aan de ene kant vindt ik het jammer dat ik de Mojito heb ingeruild,het is wel een gaaf model,maar als ik de brommer in de winter met een paardedeken afdek in de schuur.... En ook het wachten op een klein onderdeeltje voor bijna een jaar....Ik had duidelijk ook een maandagmorgen exemplaar en ik kwam er redelijk goed van af.
Succes met jouw exemplaar! Rose

twello

Hoi Rose,

Lees net je bericht,heb jij van nog meer mensen gehoord die slechte ervaringen hebben met de aprillia.Ze hebben de scooter net weer opgehaald.De problemen die jij hebt ondervonden heb ik geen last van gehad.Van de winter deed hij het prima.Heb je overgens nog een goede prijs destijds voor je scooter gekregen?Of heb je hem particulier verkocht?Als dat zo doorgaat is de schik er gauw vanaf.

RoseSmit

Ongelezen bericht door RoseSmit »

Hoi Twello,
Ik heb niet van andere klachten gehoord.Wel sprak ik eens een oud dealer die me bijna uitlachtte toen ik zei dat ik een Mojito had....
Ik kon hem tegen een mooie prijs inruilen in de winkel waar ik hem had gekocht en ik kocht dus een Vespa waar ik nu heel tevreden mee ben.
Gr Rose

twello

rose,

Ik hou het in gedachte ten slot van rekening was het ook geen goedkope scooter.Dan verwacht je ook wel iets goed toch?Ik wens je veel rijplezier.Hoop dat het eufel straks voor mij voorbij is.

Groetjes,
Maurice

pejevedeve

Ongelezen bericht door pejevedeve »

ik heb een tijdje een 2e hands habana gehad.... 7000 km probleemloos gereden, en begin dit jaar ingeruild voor een yamaha giggle 4takt , 3kleppen , inspuit , vloeistofgekoeld , 1 op 53 en beduidend goedkoper dan een aprilia...... heb er nog geen seconde spijt van gehad..

alleen is niet iedereen gecharmeerd van het model...

succes met je mojito...

http://giggle.yourbb.nl/

lprookie

Ongelezen bericht door lprookie »

twello: Als een brommer langzamer gaat rijden als hij warm wordt, is de V snaar versleten, zou ik laten vervangen om te zien of dit jou probleem oplost. Laat je rollen vervangen voor 5,5/5.7 grams rollen, uitlaat prop eruit, een hetere bougie en een grotere sproeier. Als dit is gedaan rijdt hij ongeveer 75 echte km per uur zonder al te veel lawaai en overtoeren. Dit is natuurlijk niet toegestaan. Overigens rijdt hij dan wel 1 op 23, maar wel snel.(heb zelf 6 jaar, 34000 km op een Mojito gereden en al het onderhoud zelf gedaan)

lprookie

Ulbe

Beste lprookie,

Het is natuurlijk prachtig om deze scooter zo snel mogelijk te laten lopen,

Uitlaatprop er uit is natuurlijk prima, het vermogen van de motor wordt dan meteen verhoogt tot illegale waarden, en voldoet hierdoor al niet meer aan de wettelijke normen,

Een andere bougie is echter niet altijd nodig wanneer de sproeierbezetting niet veranderd wordt,

Variateurrollen vervangen voor lichtere rollen resulteert in een hoger toerental bij het wegrijden en de scooter accelereert een stuk feller dan voorheen, helaas gaat dit gepaard met meer herrie en slijtage,

Hierbij gaat het verbruik van de scooter wel omhoog door de hogere toerentallen bij het rijden op constante snelheid,

In mijn situatie zou ik de prop en het evt. plaatje op het inlaatspruitstuk verwijderen, evenals de ring in de aandrijfpoullie, verder zou ik niks wijzigen, want de bedoeling is de scooter iets sneller te laten lopen, de scooter loopt dan de oorspronkelijke snelheid waarvoor deze ontworpen is, en daarbij is deze dan redelijk zuinig bij rustig rijden, de scooter zal dan ongeveer 65-75 km/uur lopen, en heeft dan niet meer herrie dan wenselijk is,

Ook kan er op de uitlaat een dichtgeknepen "pijpje" zitten die de gaswisseling in de war brengt om het vermogen te verminderen!, knijp dit pijpje zo laag mogelijk dicht of verwijder deze en las het gat dat hierdoor ontstaat dicht, dit voor een economisch benzineverbruik en meer vermogen!,

Houdt de "configuratie" van de scooter origineel!, onderdelen vervangen voor "snelle" onderdelen kan problemen geven bij een evt. controle van de scooter,

Houdt er rekening mee dat ook deze wijzigingen illegaal zijn, en mag dus niet,

Wil je echt zeker spelen, verwijder de electronische begrenzing van de ontsteking en de variateurring, dan blijft het motorvermogen ongemoeid en zal de scooter ongeveer 10 tot 20 km/uur sneller rijden met wind mee,

veel succes en vriendelijke groeten,

Ulbe.

Wilmark

Ongelezen bericht door Wilmark »

Hallo ulbe,

Heb je misschien ook nog tips om mijn nieuwe mojito 25 km iets minder lui te maken en een beetje harder te laten lopen. Hij is van 2008 en heeft 200 km gelopen .

vr.gr. Wilmark

Ulbe

Beste Wilmark,

Lees de bovenstaande berichten even rustig door, dan heb je de info te pakken om je Mojito 25 wat sneller te laten rijden,

Het mag dus niet, een snorbrommer sneller maken, maar het rijden wordt meteen een stuk prettiger, de brommer reageert sneller op het gas, en heeft wind tegen een stuk minder moeite,

Bij een rollenbank controle ga je dus het schip in, want 25km is wel erg begrenst voor een brommer die standaard ongeveer 75km uur loopt,

Reparaties zoals een verstopte uitlaat zal je sneller treffen met een brommer die begrenst is, een goed afgestelde 2takt die niet begrenst is, zal de uitlaat niet snel verstopt raken, alles is dan op elkaar ingesteld, de motor is dan een stuk zuiniger wanneer je rustig rijdt,

De brommer techniek is eigenlijk al te ver gedateerd, ik begrijp niet dat er nu eindelijk nog eens wat vernieuwingen plaatsvinden zoals bij de Yamahag Giggle, een scooter met een heel leuk motortje met 3 kleppen per cilinder!, netjes,

De scooter zelf is helaas zo kaal als een fles, om de scooter betaalbaar te houden, en dat is weer jammer, :(

Veel succes met je nieuwe Mojito! ( denk wel aan de garantie!, dergelijke ingrepen kunnen met evt. garantie kwestie's tegen je werken, terwijl de scooter zelfs door het verwijderen van de begrenzers een stuk betrouwbaarder wordt!,)

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Wilmark

Ongelezen bericht door Wilmark »

Hallo Ulbe, en andere kenners,

Mijn mojito loopt inmiddels 30-32 km/uur ,dit is door de dealer geregeld en ik ben er tevreden mee , het hoeft van mij niet harder.

Ik heb nu een ander wat moeilijk te omschrijven probleem en het komt mij voor dat mijn dealer er ook niet echt raad mee weet.

Als de brommer er voor moet werken bv tegen de wind in onstaat er een raar rauw geluid in de motor dit wordt steeds luider en heeft al gauw de boventoon de snelheid neemt dan af, wanneer ik het gas even dicht draai is het rare geluid weg en is alles weer normaal maar als hij moet blijven werken komt het snel weer terug.

Onder gunstige omstandigheden kan ik volgas rijden zonder problemen.

Vriendelijk Groetend Wilmark.

Ulbe

Zeer waarschijnlijk is de begrenzer in de ontstekingmoduul de oorzaak van dit nare geluid,

De ontsteking wordt bij een bepaald toerental expres ontregeld om de motor te laten afremmen!, uiteraard is de motor hier niet blij mee, en het kan vroegtijdige slijtage aan de motor geven,

Het gasmengsel wordt bewust iets te vroeg ontstoken zodat de zuiger door de ontbranding wordt afgeremd!, dit geeft zeer waarschijnlijk het rauwe geluid,

Zie dat je deze begrenzer uitgeschakeld krijgt, het is een nutteloos !@# ding, deze moet er voor zorgen dat je scooter onder geen beding boven de de overheid gestelde max. snelheid komt,

Verwijder deze begrenzer en de herrie in de motor is over, :P

Veel succes en vriendelijke groeten,

silkeschotsmans

Ongelezen bericht door silkeschotsmans »

hey ,

vorige zomer heb ik een hele maand gewerkt , om die felbegeerde Aprilia Mojito 50cc te kunnen kopen. Ik kocht hem tweedehands van iemand uit West-Vlaanderen. Na anderhalve week startte hij echter steeds moeizamer, totdat hij uiteindelijk op het einde van de tweede week gewoon niet meer startte. Ik ben niet iemand die echt iets van brommers kent en ik ben zeker niet iemand die abnormale snelheden of bochtenwerk handteerd. Teleurgesteld in mijn investering, bracht ik de brommer dan maar naar de garage ... de persoon die de brommer gemaakt heeft zou er een nieuwe batterij ingestoken hebben. 200 euro armere en met een rijdende brommer , kon ik tevreden terug op pad. En de brommer reed... altans een week, daarna hetzelfde verhaal als in het begin ! Zou iemand mij kunnen vertellen wat er zou kunnen schelen aan deze brommer... en zou het kunnen dat die garagist gewoon de slechte batterij een beetje heeft opgeladen , en mij een nieuwe batterij heeft aangerekend. Ach ja , ondertussen staat de brommer al een jaar in de garage te blinken. Ik ben aan het overwegen de brommer opnieuw te laten maken , maar natuurlijk het leven van een student is duur ... en ik zit niet nog eens te wachte, op een rekening van een brommer die het uiteindelijk toch niet doet! Nu ben ik aan het twijfelen of ik de brommer als hij gemaakt is niet te verkopen en hem in te ruilen voor een symec mio , weet iemand of dit wel een betrouwbaar model is ?

Met vriendelijke groetjes :)

silke

jolanda77

Ongelezen bericht door jolanda77 »

200 euro arme nou nou een acu kost tussen de 20 en 70 euro
wat heeft ie er aan gedaan en wil die ook niet starten met de kik
als ie dat niet doe probeer dan eerst een andere bougie dat is meestal het probleem off het lucht filter draai er eerst een andere bougie in en dan eens kijken en het kan ook best zijn dat de de oplater in de scooter van de acuu stuk is
daar om kan het zijn dat ie niet laad maar zo als ik het zeg porbeer eerst de bougie ik hoor het wel maar 200 euro nee dat kan niet

Gesloten