LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reaal opstap Hypotheekverzekering

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
xandos
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 mar 2008 11:18

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door xandos »

Hey Kenzo

Ik een tijdje geleden ook even gesproken met mijn tussenpersoon en die zei je hoeft je geen zorgen te maken haha.. Had wel de optie om deze verzekering aan te houden met een gegarandeerde uitkering van rond de 45.000 over 27 jaar, moest dan wel 20 euro per maand meer gaan betalen. Deze optie werd echter afgeraden omdat ik minstens 90.000 kan behalen als ik dat niet deed..... Denk toch dat ik voor de gegarandeerde uitkering ga of anders polis beeindigen en een andere soort polis afsluiten

Kenzo wat voor soort polis heb je nu afgesloten dan ?? ??

kenzo
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mar 2006 20:49

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door kenzo »

Hallo Xandos,
ik heb nou 1 overleidensverzekering afgesloten bij klaverblad,waarbij mijn vrouw en ik voor 100.000 euro verzekerd zijn bij overlijden.en ik heb bij (weet de maatschapij even niet meer)een verzekering afgesloten waar je maandelijks inlegt en over 27 jaar een gegarandeerd bedrag uitgekeerd krijg.(meen 80.000 euro).de verzekeringen zijn ondergebracht bij 2 maatschapijen omdat deze van alle maatschapijen het goedkoopste waren.

m.v.g.
Richard

xandos
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 mar 2008 11:18

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door xandos »

Hey Kenzo,

Je kan me zeker niet vertellen wat voor soort kapitaalverzekering je hebt afgesloten ??? Wellicht is het voor mij dan ook een alternatief om die verzekering af te sluiten mits de maandelijkse inleg niet al te hoog is. Dan kan ik mijn reaal opstapverzekering misschien wel beeindigen

Robert 2008
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 jan 2008 12:23

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door Robert 2008 »

Ook ik heb een Reaal Opstap...verzekering afgesloten in mrt 2006.
Ik heb het overzicht voor 2007 bekeken en wordt er depri van.
Heb vorig jaar bijna 2000 euro premie betaald en daarvan is iets meer als 1000 euro aan kosten voor in rekening gebracht (meer dan 50% van de inleg weg). Daarvan was bijna 750 euro voor mijn bemiddelaar!!
Ja, die club uit Valkenswaard, die elders op dit Forum zo goed doet...Not!
Heb geen zin om nog eens 3 jaar lang 750 voor die club te betalen en wil dus een andere verzekering afsluiten bij een andere bemiddelaar.
Wellicht kan "Kenzo" mij verder helpen ? Die verzekering is toch los te koppelen van je hypotheek ? Als je maar een ander hebt, die gelijkwaardig is qua uitkering bij overlijden, toch ? Of kan de hypotheekverstrekker nog moeilijk doen ?

kenzo
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mar 2006 20:49

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door kenzo »

Hallo Robert,

je kan zonder problemen deen andere verzekering nemen.dit moet je alleen wel even met je hypotheek adviseur bespreken.raad je welk aan om de afkoop waarde te gebruiken om de eerste paar jaar van je nieuwe verzekering af te kopen want anders beginnen ze weer met een verzekering van 30 jaar.ik heb zelf 3 jaar afgekocht.
ik heb nu een ouderwetse levensverzekering afgesloten die mij over 27 jaar een gegarandeerd bedrag uitkeerd,en heb bij een andere maatschapij een aparte overleidens verzekering afgesloten die uitkeerd bij overleiden binnen 27 jaar.deze keert niets uit na 27 jaar.je betaald dus echt alleen premie voor als je overleid je bouwt dus niks op.

voor vragen stel ze gerust want ik zit nog midden in de overgang van de verzekeringen

Robert 2008
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 jan 2008 12:23

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door Robert 2008 »

Beste Kenzo,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb de polispapieren er nog eens bij gepakt. Daarin staat, dat ze de 1e 5 jaar onkosten in rekening brengen (pl.minus 65 euro per maand) en na die 5 jaar de volle 100% gaan beleggen. Oke duidelijk.
Als ik nu het overzicht 2007 erbij pak hebben ze iets meer dan 1000 euro onkosten gemaakt en dat is meer dan 12x die 65 euro=780 euro volgens de polis. Moet ik alleen nog eens Reaal bellen waar dat verschil van 250 euro (per jaar..?) vandaan komt.
Nee, ik doe liever niets meer met mijn tussenpersoon.
Kan ik ook die stuitingsbrief, waar men het steeds over heeft, gebruiken, om mijn omgenoegen over die 250 euro meerkosten te ventileren ?

HAMSTEG
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mar 2008 19:40

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door HAMSTEG »

Je moet van de kosten wel de verzekeringen afhalen voor overlijden en arbeidsongeschiktheid !

HAMSTEG
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mar 2008 19:40

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door HAMSTEG »

Je moet van de kosten wel de verzekeringen afhalen voor overlijden en arbeidsongeschiktheid ! Dit zijn namelijk verzekeringen ten gunste van jou.

Robert 2008
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 jan 2008 12:23

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door Robert 2008 »

Beste Hamsteg,
In het overzicht van 2007 staan 4 kostenposten genoemd en welke combinatie omkosten ik ook neem, kom ik niet aan het bedrag van 780 in de polis genoemd. Als ik de kosten voor overlijdensdekking er afhaal hou ik nog steeds een verschil van 100 euro.
Maar goed, in de polis staat, dat ze maandelijks 98 euro van mijn inleg gaan beleggen, maar dat is dus niet zo, dat ligt lager.
En wie zegt mij dan dat ze na 5 jaar, dan wel de volle 100% gaan inleggen? En niet alsnog kosten in rekening brengen nog 25 jaar.
Effe bellen met Reaal

kenzo
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mar 2006 20:49

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door kenzo »

HOI

LAAT ME EVEN WETEN WAT REAAL TE MELDEN HEEFT VIA DE TELEFOON.BEN ERG NIEUWSSCHIERIG NAAR HUN REACTIE HIEROP.

GR. RICHARD

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Hoeveel ze maandelijks beleggen zegt nog niets over de kosten. Die worden namelijk betaald uit dit beleggingsdepot. Aan het eind van het jaar worden daar dan weer de beheerskosten uit betaald, en aan het begin van het jaar de administratiekosten en de verzekeringspremie.

Je kunt dus een polis hebben die relatief veel van de inleg belegt, maar die hoge beheers- en administratiekosten heeft. En net zo goed kun je een polis hebben die relatief weinig van de inleg belegt, maar die lage beheers- en administratiekosten heeft.

Robert 2008
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 jan 2008 12:23

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door Robert 2008 »

Heb gebeld met Reaal en kreeg keurig een dame te spreken.
Zij vertelde me, dat er meer onkosten gemaakt wordt, dan wat men uit de polis kan voorrekenen. O.a. de overlijdensdekking zit daar niet in.
Wil men de exacte onkosten in kaart hebben, dan moet je op hun website een formulier invullen met het verzoek tot toelichting op de gemaakte kosten.
Ook al staat in (elke) de polis, dat ze na 5 jaar het volle bedrag gaan beleggen, hebben ze toch nog onkosten, maar dat zal er niet veel zijn. Dat zijn dan adm.kosten.

Erkend Adviseur
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:31

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

In de kosten voor de bemiddelaar wordt nog een post rente meegenomen. De tussenpersoon ontvangt bij het afsluiten van de verzekering provisie, deze provisie is pas na 5 jaar echt verdient. Als de verzekering binnen 5 jaar wordt beeindigd, dan moet hij voor elk jaar dat de verzekering korte heeft gelopen 20% van de eerste provisie terugbetalen.

De maatschappij financiert in principe deze 5 jaar voor, waarvoor men een rente rekent van 10%. De tussenpersoon ziet hier niets van, maar het wordt op het kostenoverzicht wel vermeld als kosten bemiddelaar. De tussenpersoon ontvangt dus wel veel, maar iets minder dan het bedrag dat vermeld staat.

HEt gevolg van deze werkwijze is dat er tussenpersonen veel aan gelegen is om de verzekering in ieder geval 5 jaar in stand te houden, daarna is het financiele risico gering.

Als een polis recent is afgesloten kun je twee dingen doen, aansluiten bij een van de stichtingen of de polis oversluiten, liefst provisievrij. Er is een steeds grotere groep adviseurs die ervoor kiezen een vast bedrag te rekenen voor hun dienstverlening en de provisie die zij anders zouden ontvangen in te bouwen in de verzekering. Hierdoor dalen de kosten van de verzekering enorm en is de opbouw ook direkt veel beter.

besaro
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jun 2008 07:16

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door besaro »

Heb ook de Reaal hypotheek opstap verzekering, jaar rendement 2007 is 3,1 % maar let op !!!! Er is maar €18,99 verdiend na aftrek kosten dus een echte woekerpolis zo kom ik nooit op de voorgestelde €50.000,= afgesloten via Jacobus Recourt door Dhr Boef (passende naam) :evil: Een andere agent van Jacobus Recourt (Dhr Wemelink)vertelde mij verleden maand dat alle kosten in 5 jaar verekend zullen zijn, kosten over 2007 zijn €871,55 inleg €1873,92 :evil:

Hountsje
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2008 09:55

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door Hountsje »

Hallo,

Ik ben een totale leek op het gebied van dit alles. Na heel veel zoeken ben ik er nog steeds niet uit. Is het SNS Euro Mix Fonds (ik heb ongeveer 7000 Euro aan koopsompolissen) een woekerpolis of niet?

Ik zou het fijn vinden dat te weten omdat ik mij dan aan kan sluiten bij de grote menigte gedupeerden. Liever niet natuurlijk :)

Bedankt!
Hountsje

esm
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2008 18:52

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door esm »

Het rendement is afhankelijk van je fonds waarin je belegd, dus dat kun je REAAL niet echt kwalijk nemen, ook is het logisch dat ze wat willen verdienen je bent tenslotte wel verzekerd voor je overlijden, alleen die kosten van de tussenpersoon zijn raadselachtig, ik probeer er al een tijdje achter te komen hoe dat nu precies zit maar REAAL geeft geen inzicht in die 38% verdwenen premie.

Kijk ik ben verzekerd voor € 85.000 en betaal € 100 p/m 30 jaar lang, dat is dus € 36.000 premie, dus risico is voor REAAL en dat moet wel terug verdiend worden, alleen de manier waarop is niet echt netjes, te veel verborgen kosten.

ook 100% beleggen is leuk bedacht na 5 jaar, er wordt inderdaad 100% belegd na 5 jaar maar uit je beleggingen worden kosten gehaald er worden dus weer participaties verkocht om zo kosten af te dekken, dus op papier klopt het wel, maar in de praktijk is het een beetje oplichting.

Mocht iemand een andere visie dan mij op de verzekering hebben dan hoor ik het graag, hoe meer ik er van snap en leer hoe liever het mij is.

mr. pumba
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2008 18:17

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door mr. pumba »

Met veel belangstelling heb ik alle berichten gelezen over deze beleggingsverzekering van Reaal.
Begin 2007 heb ik deze verzekering afgesloten. Net als anderen op dit forum viel me bij de polis wel op dat de er de eerste vijf jaar een flink deel van de premie niet zou worden belegd. Maar ik stelde mezelf gerust met de gedachte dat dit maar voor vijf jaar zou zijn. Ten onrechte!
Omdat uit het financiele overzicht van begin dit jaar bleek dat er nog veel meer is ingehouden dan ik op basis van de polis had verwacht, ben ik eerst gaan bellen met de tussenpersoon (die met een heel vaag antwoord kwam) en heb ik vervolgens een klacht ingediend bij Reaal. Omdat een reactie nogal lang uitbleef, ben ik gaan bellen, en kreeg vervolgens te horen dat mijn klacht onder de categorie 'woekerpolis' :!: viel en dat er een flinke achterstand in de afhandeling was.
Inmiddels heb ik een reactie van Reaal ontvangen, en die komt er in het kort op neer dat volgens hun alles conform de polisvoorwaarden is.
Van de premie die ik betaal gaat allereerst de premie overlijdensrisicodekking af, en vervolgens algemene kosten (waaronder provisie tussenpersoon en administratiekosten), aankoopkosten, fondsbeheerkosten en poliskosten af. In totaal ruim 60% van wat ik betaal! En m.u.v. de algemene kosten blijven al die andere kosten de hele looptijd doorgaan!
Het liefst zou ik er meteen mee stoppen, maar als ik nu afkoop, betekent dat dat ik in anderhalf jaar tijd bijna 1500 euro kwijt ben!
Ik voel me dus behoorlijk bekocht, en heb me inmiddels maar aangesloten bij de stichting Verliespolis en een stuitingsbrief naar Reaal gestuurd. En dan maar hopen dat daar nog iets uitkomt.

ad
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2003 22:11

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door ad »

Mr pumba,
Als het hier om 'slechts' 1500 euro gaat dan lijkt het niet onverstandig om er gewoon mee te stoppen.
Wie weet wat je uiteindelijk verliest als je de polis laat lopen.
Bovendien bespaar je jezelf op lange termijn veel frustratie en ergenis.

Gewoon een maandelijks bedrag op een aparte spaarrekening.
Je inleg is gegarandeerd en met rente op rente ook nog een aardig rendement. Bovendien overzichtelijk en duidelijk.


Succes.

esm
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2008 18:52

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door esm »

Je verzekering zit meestal vast aan je hypotheek, dus moet je eerst toestemming vragen aan je hypotheek verstrekker, maar is dit wel zo'n slecht verzekering, natuurlijk zijn die kosten onduidelijk maar na 5 jaar wordt als het goed is 100% belegd, van die 100% worden dan wel weer wat verkocht om de kosten te dekken zodat REAAL zich aan de polisvoorwaarden heeft gehouden, maar kijk eens naar de premie en het bedrag waarvoor je verzekerd bent........valt toch mee lijkt mij, rendement 2008 zal ook wel niet super zijn, beurzen staan goed in de min.

Rosendahl
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2009 11:50

Re: Reaal opstap Hypotheekverzekering

Ongelezen bericht door Rosendahl »

in reaktie op recas voor mij het volgende.Wij hebben net het overzicht van de kosten binnen.En dan schrik je wel als je ziet dat van de kosten van de bemiddelaar zijn.Bij een inleg van € 3700 voor 2008 ,daarvan gaat € 1310 naar de bemiddelaar en de rest naar Reaal.Dat betekend dat van de de inleg 60% aan kosten worden gemaakt.Dat kan toch niet waar zijn.Wie heeft hier meer ervaring en kan mij hierover berichten voordat ik morgen iemand door de telefoonlijn heen trek.

Groeten Mark :twisted:

Gesloten