LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mijn ENECO jaarafrekening

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
remek
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2008 20:12

mijn ENECO jaarafrekening

Ongelezen bericht door remek »

Ik ben in november 2006 komen wonen in een redelijk nieuwe driekamerflat. Netjes aangemeld bij Eneco, en mijn maandbedrag werd op € 155 gesteld, wat redelijk is voor twee personen.

juni 2007 kreeg ik mijn eerste afrekening, en ik kreeg een bedrag terug en mijn maandbedrag werd naar beneden bijgesteld op € 101.

juni 2008: mijn tweede afrekening... ik moet €2500 bij betalen en mijn maandbedrag gaat naar € 355. De standen kloppen met de afrekening, maar dat zou betekenen dat ik na een (geextrapoleerde) jaarverbruik van 3200 kWh, gestegen ben naar een jaarverbruik van 15000 kWh!!! Nu anderhalve maand na de meteropname blijk ik weer gewoon op 220 kWh per maand te zitten... er moet dus afgelopen jaar iets gruwelijks mis gegaan zijn.

De reactie van Eneco: u mag in 10 maanden betalen, maar de meterstanden kloppen, dus u zal wel iets extra gebruikt hebben (hoeveel weedplantages zijn dat???). Als ik de meter niet vertrouw kan ik die laten ijken, maar als de meter klopt (wie controleert de controleur=Eneco) kost me dat nog eens € 600, en dat terwijl de meter nu (de afgelopen anderhalve maand) goed lijkt te werken.

Wat moet ik doen? Iemand ooit zoiets aan de hand gehad? Help!

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: mijn ENECO jaarafrekening

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

De meterstanden kloppen dus?? Zowel de beginstanden als de eindstanden... ? Want beide zijn enorm belangrijk en moeten NIET geschat zijn.

15.000kwh vind ik erg veel, lijkt mij dat er ergens foutief geschat is.

Daarnaast... word er gas verbruikt? En wat zijn daar de standen van? Is dit geschat of werkelijk?

remek
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2008 20:12

Re: mijn ENECO jaarafrekening

Ongelezen bericht door remek »

De standen kloppen inderdaad.
In november 2006 heeft de makelaar (via wie wij de flat huren) de stand opgenomen, en die heb ik gecontroleerd.
Mei 2007 heb ik zelf de stand opgenomen voor de jaarafrekening van Eneco: dit leidde tot een daling van het voorschot. Het (geextrapoleerde) jaarverbruik kwam uit op zo'n 3200 kWh, wat redelijk normaal is.
De laatste stand is opgenomen door Eneco (eens in de drie jaar doen zij het zelf), en is uiteraard door mij gecontroleerd!

Gas wordt er inderdaad verbruikt, maar is niet veel gestegen en in overeenstemming met ons verbruik

rilana
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 feb 2007 21:18

Re: mijn ENECO jaarafrekening

Ongelezen bericht door rilana »

Hoi.

Ik heb een tip voor jullie allemaal.

Schrijf gewoon elke maand de meterstanden op.

Wij zijn in december 2004 verhuisd van een appartement naar een gezindwoning en wij moesten ook een aardig bedrag terugbetalen van het appartement en sinds dat we hier wonen schrijf ik elke maand, de 22, (omdat we op 22 dec 2004 de sleutel hebben gekregen) de meterstanden op.
Voorafgaanden jaren ben ik ook te laag ingeschat en betaalde we 205 euro per maand en nu betalen we 195 euro maar we hebben wel een aanzienlijk bedrag terug gekregen.

Mijn tip nogmaals schrijf gewoon elke maand de meterstanden op dan voorkom je leed.

Heel veel succes.

Groetjes van Rilana

cynthia2506
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2008 22:21

Re: mijn ENECO jaarafrekening

Ongelezen bericht door cynthia2506 »

Hoi, Ik zag je bericht volgens mij ook al bij Kassa staan. Wij hebben een soortgelijk geval. Een nota van € 8000,- (ong. 20000 kwh op dagstroom en 20000 kwh op nachtstroom). We lopen ook tegen een muur aan bij Eneco. Wij moeten bewijs leveren dat we dit niet verbruikt hebben. (voor de goed orde: wij zijn een normaal gezin, wonen hier pas een jaar (nieuwbouw) en hebben dit verbruik in de 10 jaar in ons oude huis nog niet eens verbruikt). Je zou zeggen dat ze met die slimme meters tegenwoordig wel een alarm krijgen met zo'n verbruik, maar nee hoor. Gewoon jaarnota sturen en afwachten. Bij ons loopt de meter zelfs door als alle schakelaars uitzijn, wat op zich bijzonder is. Opmerking van Eneco blijft echter dat de kans dat de meter kapot is, nihiel is. Maar we zullen hem toch moeten laten IJken en hopen dat het de meter is. Overigens heeft de meter de afgelopen 4 dagen alweer 400 Kwh verbruikt, de meter loopt dus maar door. Ik ben benieuwd of jij al wat verder bent gekomen. Wij gaan e.e.a in ieder geval nu bij onze rechtsbijstandverzekering neerleggen. Groeten, Cynthia

remek
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2008 20:12

Re: mijn ENECO jaarafrekening

Ongelezen bericht door remek »

Dag Cynthia,
Dat je meters doorlopen is op zich goed nieuws: dat betekent dat er iets aantoonbaar fouts zit. Voordat je de meter laat ijken, zou ik een erkend installatieburo inschakelen die jullie systeem doormeet. Waarschijnlijk ligt het bij jullie namelijk niet aan de meter. Als het lek (of aftapping...) gevonden is, kun je onderzoeken bij wie je verhaal kunt halen: Eneco, je buren of wellicht de vorige bewoners.
Bij mij stopt de meter juist als ik alles uit zet en bovendien zijn de meterstanden al weer twee maanden normaal. Het megagebruik moet dus "ergens" het afgelopen jaar hebben plaats gevonden, en dat is veel moeilijker te achterhalen.
Succes!

cynthia2506
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2008 22:21

Re: mijn ENECO jaarafrekening

Ongelezen bericht door cynthia2506 »

Oeps, ik hoopte juist dat de meter wel stuk is: dan zijn we overal vanaf: geen IJkingskosten, nieuwe meter, terugdraaien van die hoge nota en klaar is klara. Aftappen lijkt heel onlogisch. Ik weet nl. heel zeker dat er bij ons in de straat geen kwekerijen o.i.d. op zolder staan. Zou dan heel ver weg moeten zijn. Daar komt bij dat er meestal afgetapt wordt voor de meter en dan zie je dat niet in je verbruik. Ik vraag me af hoe het zit met lekstroom: dan zou de meter toch juist niet moeten doorlopen als alle schakelaars uit zijn? Als dat wel zo is, dan ben ik denk ik ook de sigaar, want daar neemt Eneco geen verantwoordelijkheid voor vrees ik. En wij zijn de eerste bewoners. Wat overigens wel frapant is, is dat bij oplevering de meters al op 2500 kwh en 2100 kwh stonden. De meters zijn kort voor oplevering geplaatst. Heb je nog een goede tip verder? Ik weet het nl. echt niet meer

remek
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2008 20:12

Re: mijn ENECO jaarafrekening

Ongelezen bericht door remek »

lekstroom betekent bijvoorbeeld dat je stroom verliest via de aarde. Als je de eerste bewoner bent, en een installatiebureau vind het lek dan neem ik aan dat je de bouwer aansprakelijk kunt stellen, tenminste... als daar de oorzaak ligt, maar dat klinkt wel aannemelijk, aangezien de meters al een behoorlijk verbruik aangaven toen je er in kwam.
Als het een koophuis is raad ik je aan om advies te vragen bij bijvoorbeeld de vereniging eigen huis. Als het een huurhuis is moet je bij je verhuurder zijn. Maar eerst een erkend(!) installatieburo het lek laten opsporen en een rapport op laten maken.

remek
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2008 20:12

Re: mijn ENECO jaarafrekening

Ongelezen bericht door remek »

Graag wil ik het vervolg vertellen van mijn avontuur met Eneco, terlering ende vermaak.... maar vooral om anderen te inspireren om hetzelfde te doen.
Sinds mijn vorige bijdrage op dit forum zijn er drie maanden verstreken waarin ik mijn meterstand goed heb bijgehouden. Gedurende deze maanden zat ik op een verbruik die nog lager was dan twee jaar geleden en dus ver, ver onder het verbruik van vorig jaar.
Ik heb deze standen verwerkt in mooie grafiekjes en een brief geschreven naar Eneco, waarin ik ze confronteerde met deze standen en de onbegrijpelijkheid van mijn jaarnota. Ik heb geëist dat ze mijn maandvoorschot in overeenstemming zouden brengen met mijn werkelijke verbruik, mijn jaarnota zouden corrigeren en de termijnen die ik inmiddels betaald heb zouden verrekenen.
Ik heb ze hiervoor drie weken de tijd gegeven. Als zij hier niet aan zouden voldoen, zou ik per 1 oktober aangifte doen bij de politie van diefstal, verduistering danwel oplichting van zo'n 10.000 KWh. Immers, ik weet zeker dat ik ze niet verbruikt heb, dus als ik er voor moet betalen, dan is dat een vorm van diefstal van mij. Ik heb in het midden gelaten of Eneco de schuldige was, maar wel fijntjes opgemerkt dat dan natuurlijk ook hun meter onderwerp van juridich onderzoek zou worden.
We zijn nu twee weken verderen er is inmiddels iemand komen kijken of de meterstanden die ik heb doorgegeven klopte. Er is verder geen technisch onderzoek gedaan naar de meter, maar van de week was het zover: Eerst een telefoontje en een dag later een gecoorigeerde jaarnota. Excuses voor gang van zaken en er is 10.000 KWh van mijn jaarnota afgetrokken!!!
Ik wens iedereen veel succes in zijn of haar strijd tegen onverklaarbare nota's, en denk er aan: neem de stand zeer regelmatig op en hou in de gaten of er iets afwijkends gebeurt, zodat je direct aan de bel kan hangen.

Gesloten