LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] UMCG Rekening 40% hoger dan Offerte

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Pebbie

UMCG Rekening 40% hoger dan Offerte

Ongelezen bericht door Pebbie »

Beste Lezers,

Als brandwonden patiënt heb ik afgelopen april een borstcorrectie laten uitvoeren door het UMCG te Groningen dmv augmentatie plastiek (opvulling dmv siliconen). Zorgverzekeraar wilde het niet vergoeden dus dit was iets voor eigen rekening.

Nu speelt het volgende: oktober 2007 schriftelijke offerte gehad van 1822,80 euro. Direct afspraak laten maken met een plastische chirurg om te kijken wat deze voor mij kon betekenen in deze. Op 1 februari jl. ben ik op gesprek geweest en op 17 april is de borstcorrectie uitgevoerd. Vorige week heb ik de rekening ontvangen en deze was maar liefst 40% hoger dan mijn offerte? Gelijk gebeld naar het UMCG voor uitleg en ze hebben het over toegestane onaangekondigde prijsstijgingen die ze mogen doorvoeren zonder patiënt op de hoogte te stellen? Vind 40% wel heel erg belachelijk veel. Echter heb ik op 1 feb tijdens mijn gesprek met de arts nog gevraagd of offerte prijs ook daadwerkelijke operatieprijs zou zijn, dit is door hem bevestigd. Op 4 feb. Heb ik zelf voor de zekerheid bevestigd per fax aan het UMCG akkoord te gaan met deze operatie conform offerteprijs en dat deze alles omvatte wat er bij de operatie kwam kijken (narcose, controle, protheses etc) . Hadden ze mij niet op de hoogte moeten stellen dat prijzen zo extreem gestegen waren? UMCG blijft er bij in hun recht te staan en ik het volledige bedrag gewoon moet betalen. Makkelijk kletsen als de operatie al geweest is lijkt me.

In een forum vind ik het volgende van iemand die gisteren nog gebeld heeft met het UMCG: “Ik was er zelf ook een beetje ongerust over geworden en ben gelijk gaan bellen met de afdeling nota's van het UMCG. Volgens haar was het zo dat als je de offerte krijgt en je daarna een consult neemt en je jezelf aan de hand daarvan direct op geeft voor de operatie dat direct wordt doorgegeven aan de afdeling nota's. Die maken dan in principe direct je rekening op aan de hand van de offerte die jij thuisgestuurd hebt gekregen. De rekening krijg je pas als alles is afgehandeld, inclusief na controles e.d. thuisgestuurd. Vandaar dat het wat langer kan duren. Dus mijn rekening blijft € XXX,- Nu is er inderdaad een prijsstijging geweest, maar pas nadat ik mij heb opgegeven voor de operatie. Bij mij hanteren ze de offerte prijs. De stijging is niet veel, een bv bij het UMCG kost nu € XXX om exact te zijn.
Elk jaar in januari is er sprake van een prijsstijging. Wanneer iemand een bvg ondergaat wordt niet gekeken naar de datum van de offerte maar naar de datum van de eerste afspraak. Vanaf die datum word een dbc gestart wat inhoud dat je tm deze datum maar dan in het volgende jaar de bvg ondergaat voor de prijs die is vastgesteld op de datum dat je daar was op de dag van de eerste afspraak. Deze prijs van 2008 is € XXX. Dit is ook de prijs van de offerte die ik zal ontvangen. Hoe dat zit met de eerdere offerte... Dat zal ik nooit weten want die is er dus niet meer. Ik kan dus kort gezegd voor bovenstaande prijs geopereerd worden tm juni volgend jaar (omdat ik in deze maand dit jaar ook mijn eerste gesprek had). Dit is en blijft de prijs. Mochten er complicaties optreden is dit met medische noodzaak en zal dit dan ook in rekening worden gebracht bij je ziektekostenverzekeraar. “

Voor zover de uitleg van het UMCG aan een toekomstige medepatiënt van het UMCG voor dezelfde operatie. Maar… op mijn offerte staat het volgende: “Onderstaande prijsopgave heeft betrekking op de hierna genoemde DBC prestatiecode op het moment van de startdatum van de DBC: niet bekend (normaliter zou hier dus de 1e afspraakdatum moeten staan). Is de startdatum van de DBC niet bekend dan is de datum van de prijsopgave de peildatum. Dan helemaal onderaan weer in mini letters: Deze prijsopgave is conform theoretisch behandelplan en huidige tarieven. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. Prijswijzigingen zijn voorbehouden“

In mijn geval was er dus nog geen datum bekend (de DBC) dus is datum van mijn prijsopgave peildatum en voor 1 heel jaar geldig. Of ben ik nu gek? Ook al hebben ze het over prijswijzigingen onder voorbehoud, 40% er boven op zonder overleg is geen voorbehoud lijkt me?

Ik heb de zaak nu doorgestuurd naar mijn rechtsbijstandsverzekering maar ze wisten niet of ze hier een zaak van konden maken. Hoe sterk sta ik in deze? Heeft iemand dit ooit meegemaakt, of advies hierin?

Alvast bedankt,
Pebbie

JvGin

Re: UMCG Rekening 40% hoger dan Offerte

Ongelezen bericht door JvGin »

Allereerst schrik even van je laatste zin:"Mijn rechtsbijstand wist niet of ze hier een zaak van konden maken." Zij zijn mijn inziens diegene die dit moeten weten daar betaal jij tenslotte voor.

Ontopic,

De algemene voorwaarden van de betreffende instelling kunnen bevatten dat zij deze prijsstijging mogen doorberekenen op uw factuur.
In dit geval is het zeker de moeite waard om documenten op te vragen waaruit blijkt dat het noodzakelijk was om deze prijsverhoging van 40% door te belasten aan u.

Pebbie

Ongelezen bericht door Pebbie »

Hoi,

Bedankt voor de reaktie, rechtbijstands zegt dat ik het eerst zelf moet proberen op te lossen met klachtencommissie UMCG voor hun in aktie komen.Maar goed in me uppie ga ik dit nooit winnen natuurlijk.

UMCG heeft het over een prijsstijging per 01-01-08 zoals ze dat ieder jaar hebben, waar ik niks van weet. En dan nog, ik heb nooit hun algemene voorwaarden ontvangen dus ik vind 40% er boven op errug veel. Zeker als het zonder overleg gaat, zoals in mijn geval.

Ik heb de zaak nu doorgestuurd naar de klachtencommissie van het UMCG EN naar de rechtsbijstand, vooralsnog kan ik niks anders doen dan afwachten. Indien nodig kan ik later ook de consumentenbond nog inschakelen voor advies, ben ik ook nog lid van.

Gr. Pebbie

JvGin

Ongelezen bericht door JvGin »

Is deze factuur al betaald ? Anders kunt u deze factuur betwisten en in elk geval eerst de algemene voorwaarden vragen.
Er staat waarschijnlijk een betalingstermijn van 30 dagen voor deze factuur. Omdat u wellicht meer dan 30 dagen nodig heeft om e.e.a. uit te kunne zoeken kunt u deze factuur betwisten.

Gr,

Jasper

Gesloten