LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABC Spaarplan

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijkt me sowieso beter om voordat je gaat sparen/beleggen eerst je leningen af te lossen, dus ik denk dat het in dit geval verstandig zal zijn om af te kopen. Hoeveel je er precies aan overhoudt, weet ik niet.

Maar waarschijnlijk zal het meer opleveren als je het bedrag dat je anders maandelijks aan premie en rente/aflossing van de lening betaalt, vanaf nu op een spaar/beleggingsrekening gaat zetten.

mariska_78
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2008 23:37

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door mariska_78 »

bedankt voor je reactie,dat was ook de bedoeling,maar als ik zoveel moet inleveren met afkopen zit ik een beetje te twijfelen want wat is dan nog zes jaar....
maar 1 ding weet ik wel ga in het vervolg gewoon ouderwets sparen....
zal zo mijn tussenpersoon maar weer eens bellen....
groetjes mariska

jolijoni2008
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2008 22:23

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door jolijoni2008 »

Wij hebben onlangs voor het eerst een overzicht gehad van kosten en opbrengsten van het ABC Spaarplan. De geruchten die gingen over de hoge kosten zijn dus wel degelijk waar. Meer als de helft van een jaar inleggeld gaat op aan kosten. Ook de tussenpersoon krijgt een vastbedrag voor bemiddeling, tevens voor werkzaamheden die tussendoor nodig mochten zijn krijgt ie nog een provisie. Alleen hij heeft ooit een keer de polis afgesloten en in al die jaren hebben we hem er nooit meer over gehoord. Onlangs hem om een reaktie gevraagd ivm programma's zoals rader etc. We hoefden ons niet druk te maken want alles is gegarandeerd en eindkapitaal is zeker het bedrag dat word opgegeven in offerte. Helaas is mijn vertrouwen in hem ook heeel wat kleiner geworden, ik zelf heb het idee dat hij wat steekjes laat vallen nu alles wat meer in het nieuws komt. En nee wij zijn geen mauwers het gaat (ging) om vertrouwen in deze tussenpersoon. Maar we hebben alles bij hem afgesloten en ik krijg het af en toe toch$ wel benauwd nu ik van dit alles hoor, en het overzicht dat we hebben ontvangen van het ozo mooie ABC Spaarplan.

mariska_78
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2008 23:37

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door mariska_78 »

nou ik ben niet zo goed in woorden maar dat is ook precies onze reactie nu!'groeten mariska

lars
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2004 18:53

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door lars »

hallo heb zelf 2 abc plannen,1 van 15 jaar a 35 euro .en 1 van 45 euro.ook mij werden mooien verhaaltjes uitgelegd. na jaren lang niets van hun gehoord te hebben,krijg ik nu de laatste 3 jaar 1 overzicht ,waarvan de tranen in je ogen springen. er staat op de overzicht afkoop niet altijd mogelijk \en of soms gelijk staat bij overlijden ?wie weet hier iets meer van??p.s moet nog +/- 4 en 7 jaar en voel me opgelicht en in de maling genomen.want je fl.100 gulden zou na 20 jaar een ton worden hahaaa leuk pensioen. afkopen ja/nee.

wie weet er iets meer over afkopen.
lars

komar
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2008 21:05

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door komar »

Ook ik HAD een ABC Spaarplan, maar heb afgekocht. Fortis betaalt voorlopig slechts een deel uit. 2/3e volgt volgend jaar na een vrijwaringsverklaring van de fiscus. Fortis vertrouwt de klant niet. Is bang dat wanneer ik niet aan de fiscus kan betalen, zij dat moeten doen. Nou dat lukt ze best uit de kosten die ze in al die jaren afgehouden hebben. De te betalen revisierente kwam gelijk uit met de nog te betalen kosten in de toekomst. Dus de keuze afkoop of niet was niet moeilijk. Nu kunnen ze ook mijn geld niet meer verkwanselen. Gevraagd of ze over het komende jaar wel de rente over het vastgehouden bedrag gaan betalen. Dat zijn ze niet van plan. Dus ook hier halen ze weer geld binnen over de rug van de klant. Advies aan iederen: stop met Fortis, doe nooit meer wat met ze en laat ze de klere krijgen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door kweenie »

Het inhouden van dat geld is een plicht van de belastingdienst. Daar heeft Fortis geen invloed op. Dit zou je bij iedere andere verzekeraar op de zelfde manier hebben gehad.

komar
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2008 21:05

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door komar »

Dat is GEEN plicht van de fiscus. Het kan en dat is nog heel wat anders. Waar het hier om gaat is, dat het hele ABC Spaarplan van begin tot eind de zakken van Fortis vult en de klant er geen cent beter van wordt. Minimaal 1/3e van de jaarpremie wordt als kosten ingehouden. Ook berekent Fortis kosten voor het intermediair (blijkt nota bene een eigen kantoor te zijn). Dan wordt bij afkoop een flink deel voorlopig ingehouden en wordt achteraf daar geen rente over gegeven. Daar gaat het om. En omdat het geen verplichting is, zou het Fortis sieren eens een keer een gebaar te maken OF de rente te betalen en niet WEER in eigen zak te steken. Maar bij Fortis hoef je alleen maar aan te komen als je geld komt brengen en alleen zij er beter van wordt.

komar
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2008 21:05

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door komar »

De reden, dat Fortis inhoudt, is de zorgplicht (zegt Fortis). Zo hoeft de klant niet bang te zijn, dat hij later zijn verplichtingen naar de Fiscus toe niet kan nakomen. Fortis gaat dan wel voor hem betalen! Jaja. Gevraagd waar die zorgplicht was bij het aangaan van dit wanproduct gezien de vele inhoudingen en waar die zorgplicht was bij al die mensen die met Fortis/Groeivermogen in zee gingen??? Geen enkele reactie.
Het wordt tijd dat Fortis eens fatsoen krijgt, maar ik vrees dat ze al teveel afgedaald is. Fortis vergeet dat zij bestaat bij de gratie van de klant en de aandeelhouder. Dat ze schijt heeft aan beiden is inmiddels overduidelijk gebleken. Advies: vergeet Fortis en ga naar een ander.

Christonio
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2008 20:37

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Christonio »

Iedereen heeft het er over dat Fortis niet deugd en zeker niet nu met negatieve berichtgeving op het journaal. Is het verstandig om nu (na bijna 15 jaar) af te kopen of toch nog die paar maanden af te wachten? Wie heeft daar verstand van?

komar
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2008 21:05

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door komar »

Christonio, als de polis inderdaad nog een paar maanden loopt, zou ik 'm niet afkopen. Je moet dan revisierente (zeg maar een boete) betalen aan de belastingen. Dat hoef je niet, wanneer je niet afkoopt. Hou wel rekening met het feit, dat Fortis je geld niet direct beschikbaar stelt. Fortis strijkt de rente op, die jij niet krijgt. Ik hoop wel voor je, dat de beleggingen de laatste maanden beter gaan, anders vrees ik met grote vreze voor je ingelegde gelden. Fortis is namelijk een meester in het verkwanselen van inleggelden. De eigen zak wordt flink gevuld. Jij zal er per saldo (afkoop of niet) beslist niet beter van geworden zijn. Verder advies: doe nooit meer wat met Fortis, niet op bankgebied, maar ook niet op verzekeringsgebied. Ik heb alleen maar slechte ervaringen met ze. Discussies gaan ze uit de weg ALS ze al reageren. En vraag maar eens aan die mensen die iets met Groeivermogen (ook zo'n wanproduct van dit bedrijf) hadden...

Christonio
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2008 20:37

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Christonio »

dank je Komar, ik had nog laatst gebeld en ze zeiden inderdaad dat het geld niet per 1 januari maar ergens in mei vrij zou komen. Nu maar hopen dat het TENMINSTE mijn eigen ingelegde bedrag overblijft en dat het niet minder dan dat wordt...

sander815
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 okt 2003 09:31

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door sander815 »

nu het ZO slecht gaat met Fortis mag iedereen er denk ik wel vanuit gaan dat er niks overblijft van je spaarplannetje lijkt mij.

Christonio
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2008 20:37

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Christonio »

nou, heb net gelezen dat het kabinet Fortis gaat redden dus dat is weer een kleine geruststelling.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gerborgh »

D'r zit een verschil tussen Fortis Bank en Fortis Verzekeringen: de staat stopt geld in de bank, de verzekeraar is krachtig genoeg om hun ABC-plannetjes uit te betalen hoor.

Voor verzekeraars gelden ook andere solvabiliteitseisen als voor een bank.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Nu Wouter Bos eigenaar is geworden van ABN NL, AMRO NL en Fortis NL (VSB, Credit Lyonais NL/Slavenburgse Bank, Amev, ..) ga ik er vanuit dat Wouter ook iets gaat doen aan alle "woekerpolissen" en/of "ABC spaarplannen met een te mooi praatje" van deze onderdelen. Zal de staat in dat geval de gewone man, die deze polissen hebben afgesloten, iets extra's geven ten koste van de opbrengsten voor de staat?

Of is Wouter in dat geval een "ondernemer" en hadden ze de voorwaarden maar goed moeten lezen? De opbrengsten gaan naar Feyenoord dan kunnen ze eindelijk weer eens een goede nieuwe speler aankopen.

Wat zal Wouter doen?

strakke jan
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2008 20:46

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door strakke jan »

Vraag :heb ik ne wel of niet een woekerpolis, ik heb vier ABC spaarplannen met tariefcode CY. kijk ik op de site woekerpolis hebben ze het over andere codes.
Drie polissen lopen deze maand af ( 17 jaar) dus ik vraag me af of ik moet aanmelden bij stichting woekerpolis?
Wie kan me uit de brand helpen. :D

Fiets123
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2008 17:17

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Fiets123 »

Na 14 jaar prachtige brochures te hebben ontvangen met mooie resulatten ontving ik begin dit jaar de desillusie, op een inleg van 281.13 euro op jaarbasis brengt voormalig AMEV mij lekker 48.71 euro in rekening, dat is toch maar mooi ruim 17%, tsja dat werd niet verteld in 1994. Er is zeker gesprroken over kosten, echter niet dat deze hoger zijn dan het rendement. Ik mag na 15 jaar blij zijn met basisinleg,
Toch mooi dat al die verzekeringsmensen die dit jarenlang wisten lekker hun mond hielden, Ik heb nog een aanbieding uit 1996 in mijn archieven, hierbij wordt gesteld dat bij een extra inleg van 50 gulden per maand, dit na 15 jaar toch al snel zo n 15.000 gulden oplevert, Ik zal blij zijn als ik het equivalent van 10.000 gulden in euros uitgekeerd krijg, bedankt verzkeringsbranche, toch eens nedenken over je waarden en normen.

Erwin

aabepiper
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2008 20:50

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door aabepiper »

:roll: Geplaatst op Zon, 18 Mei 2008, 20:15pm door aabepiper;

{Angry } & {Embarassed }; & {Foolish } , !!!Het is echt een rotzooitje bij jullie.!!Aan: Fortis ASR Klachtenservice ; U02 B5.35; ABC Spaarplan, Antw nr 271; 3500 XB Utrecht.Onderwerp: “Klacht over Beleggingsverzekering”, met ref: ABC Spaarplan – twee (2) Pol nr’s m.b.t. een einddatum 02/11/2007 met uitbetaling op 15 Mei 2008.Hierbij deel ik u (Fortis ASR) mede dat ik geen genoegen neem met uw brief en uw antwoord met ref: “Uw klacht over uw beleggingsverzekering”.Het is voor de ZOTTEN en mijn beweegredenen zijn als volgt: 1) In uw brieven om te praten (van aug.2007 en mei 2006) over een “Waarde van uw ABC Spaarplan” was berekend gedurende october 2007, en de waarde bedroeg toen €32.275.-.2) Totale premies betaald per maand met een periode van 1993 t/m 2007 t.b.v. €31.560,-.3) Ook Fortis ASR en vele verzekeraars met u verschuilen zich achter de aandacht van de politiek, media, Commissie de Ruiter, etc. Dit alles is onaanvaardbaar en het wordt tijd dat het OM zich ermee gaat bemoeien. Daarom zal ik alles in ’t werk stellen dat het bovengenoemde aan de orde gesteld wordt.4) In uw brief van augustus 2007 wordt vermeld dat de eerste kosten door de premie - houders betaald moeten worden zoals de Fortis ASR reclamekosten. Kosten t.b.v. de samenhang met administratiekosten, afsluitprovisie voor de intemediair. De eerste kosten zijn direct na de ingangsdatum van de verzekering verrekend met de inleg. De aankoopkosten van het ABC Spaarplan zijn te hoog: 5.0 %. !! Dus Fortis ASR draagt helemaal niets bij in hun OVERHEADS !!.!! Het is voor de ZOTTEN!!.5) Jaaahaaa, de Premie – Houders zijn de suckers!!!. En dit alles vanwege het ontbreken van slechte regelgeving, het financieële - publiekrechtelijke toezicht via allerlei instanties.6) In uw brief van december 1992, met onderwerp Levenhypotheek, inclusief met polis. nr’s staan de volgende teksten: a - Rente: 7.8% per jaar (effectief 8.3%), te voldoen per maand, achteraf op de eerste van iedere maand, vast gedurende 5 jaar.b – Bijverband: waarin een verwachte opbrengst van €47.738,- (ƒ105.200,-) genoemd wordt. 7) In mijn brief van julie 2007 geef ik heel duidelijk aan het volgende: ABC Jaar cijfers van 1993 t/m 2007 volgens het jaarbericht ABC Spaarplan: 1993=24,5%; 1994=-3,3%; 1995=13,1%; 1996=18,1%; 1997=19,3%; 1998=15,1%; 1999=17,8%; 2000=2,7%; 2001=-3,5%; 2002=-10,6%; 2003=8,9%; 2004=8,0%; 2005=16,0%; 2006=13,16% % 2007 = 12,4% (gebaseerd op een gemiddelde 2004 t/m 2006).Het bovengenoemde heeft te maken met de beëindiging van twee (2) polis nummers m.i.v. 1/11/’07. Voor de eerste (1ste) polis is betaald aan Fortis ASR een bedrag van €26.840,- aan premies van 1993 t/m 2007. Daarom en berekend op de gegevens van de Fortis ASR - Jaar cijfers moet een uitbetaling plaats vinden aan polishouder, voor een bedrag van €56.269,- ; Een tekort ten bedrage van €29.429,-.9) Voor de tweede (2e) polis is betaald aan Fortis ASR een bedrag van €4.720,- aan premies van 1993 t/m 2007. Fortis ASR heeft voor deze polis een uitbetaling berekend in Mei 2008 voor een bedrag van €4.809,- gebaseerd op 8.3% rendement per jaar. Ook dit is onjuist berekend door Fortis ASR.Daarom en berekend op de gegevens van de Fortis ASR - Jaar cijfers moet een uitbetaling plaats vinden aan polishouder, voor een bedrag van €7.405,- ; Een tekort ten bedrage van €2.685,-.10) De brieven worden niet naar behoren beantwoordt door Fortis ASR. Een uitbetaling gedurende januarie 2008 is onjuist berekend door Fortis ASR.11) Ik ben nu al maanden bezig tussen Fortis ASR en mijzelf. Een oplossing is niet in zicht. Ook heb ik Fortis ASR medegedeeld dat ik mijzelf heb aangesloten bij www.verliespolis.nl per ingaande datum 17/08/’07, 14:50uur en schriftelijk per brief d.d. 31/08/’07 aan: Stichting VerliesPolis, Postbus 13123, 2501EC Den Haag. Daarom verzoek ik u vriendelijk om voor ’t einde van maart 2008 te reageren met een behoorlijk gerechtvaardigd antwoord, zo niet dan zal ik verdere stappen ondernemen om dit tot een bevredigend resultaat zien at te ronden.12) In de TV-Tros Radar uitzending d.d.10/03/’08 is te lezen dat de financiële Ombudsman Wabeeke (deze wordt gedeeltelijk betaald door de Verzekeraars, gevestigd in een Stichting) een aanbeveling heeft gedaan van 3.5% op jaar basis. De verzekeraars hebben bij de Ombudsman aangeklopt en hebben vroegtijdig gelobbied. De Ombudsman behoort onafhankelijk te werk te gaan en niet hun oren te laten hangen t.b.v. de verzekeraars. Ook dit alles is onaanvaardbaar. De polis - houders moeten weer bloeden!!. Hopende dat deze zaken worden aangevochten na 1ste April 2008 bij de desbetreffende RECHTER(s).!! Dus Fortis ASR draagt helemaal niets bij in hun OVERHEADS !!; !! Het is voor de ZOTTEN!!.Quote: http://lijfrente.rubriek.nl/lijfrente/kosten.asp
Cc: Email: [email protected], Stichting VerliesPolis, Postbus 13123; 2501EC Den Haag. [email protected]; B5.35; ABC Spaarplan, Antw nr 271; 3500 XB Utrecht. [email protected] :lol: :oops: :roll: :arrow:

keesboor
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2008 18:40

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door keesboor »

Hallo,

Ook ik heb een ABC spaarplan die inmiddels zo´n 8 jaar loopt.
Na de afkoopwaarde te hebben opgevraagd, waar ik beslist niet vrolijk van werd, vroeg ik me af of het mogelijk is de maandpremie te verlagen of zelfs helemaal stop te zetten?

Ik heb dit spaarplan destijds afgesloten om na einde looptijd mijn hypotheek af te lossen. Als ik stop met de betalingen, heeft dat dan ook nog fiscale of andere consequenties?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Gesloten