LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erfenis en notariskosten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
luun

Erfenis en notariskosten

Ongelezen bericht door luun »

Mijn vader is overleden, had hem jaren niet gezien. Ik bleek een bedrag van ongeveer 2500 euro te erven.
Ik dacht OK, toch nog iets goeds van die kant. Maar wat gebeurt, ik krijg net 1000 euro, de rest zo'n 1500 euro is opgegaan aan notariskosten. Mijn Pa bleek een vriendin te hebben, waarmee hij een samenlevingscontract had, dus die erft de rest. Dit komt van aparte bankrekening enkel op zijn naam. Maar wel een beetje veel kosten, 250 euro was uitgegeven aan Gemeenten om mij te zoeken, maar dan nog zijn er ruim 1100 Euro kosten om 2500 van een bankrekening te halen? uiteindelijk komt de notaris er dus het best vanaf.

kweenie

Re: Erfenis en notariskosten

Ongelezen bericht door kweenie »

Als de notariskosten specifiek waren voor het naar jou op zoek gaan en dus jou stukje van de erfenis, dan lijkt het me wel te kloppen. Maar als het de totale notariskosten zouden zijn, of bijvoorbeeld de helft van de kosten, dan klopt het volgens mij niet zo. Dan zouden die kosten eerst van de totale erfenis moeten worden afgetrokken, en daarna zou het geld moeten worden verdeeld.

Tenzij je vader het expliciet zo heeft gezegd in zijn testament natuurlijk. Dat zou ook nog kunnen.

luun

Ongelezen bericht door luun »

Er stond een bedrag van zo'n 10 euro op voor info Basisadministratie Gemeenten. De rest was afwikkeling nalatenschap, telefonische besprekingen ( twee korte gesprekken met mij) correspondentie, (twee kleine briefjes), erfgenamenonderzoek bij diverse gemeenten, verzorging boedelvolmacht en benificiare aanvaarding bij de Rechtbank, opmaken verklaring erfrecht, opmaken rekening en verantwoording. Kosten 1250 euro. Daar komt dan nog weer 239,50 BTW bij. Dus totale kosten 1499,40 euro, het oorspronkelijke bedrag was 2694 euro, dus ik betaal 139 euro voor de Basisadministratie en nog 1499 voor de notariskosten, incl BTW, dat is dus euro 1638!!!

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Luun,
Je vergeet even dat er niet alleen met jou gebeld en geschreven is, maar waarschijnlijk ook met anderen. Ook zal het in de geval zijn aangezien niemand je adres wist, dat de notaris bij meerdere gemeenten inlichtingen heeft moeten inwinnen. De gemeenten sturen daar ook nota's voor (leges) en iedere keer moet de notaris daar weer tijd in steken (kost dus ook manuren).

Aangezien je beneficair aanvaardt hebt, is er ook nog een verklaring naar de rechtbank gestuurd en ben je griffiekosten verschuldigd (bijna € 100,--) en ook die verklaring is niet gratis.

Het klinkt en lijkt een hoog bedrag, maar ik ga er even van uit dat de notaris behoorlijk wat werk heeft moeten doen om er achter te komen wie de erfgenaam is en waar deze woont aangezien niemand hem van de nabestaande(n) die gegevens hem aangereikt heeft. Eventueel kun je de notaris nog vragen om een urenspecificatie, maar gelet op de omschrijving op zijn declaratie (en met name de leges, griffiekosten e.d.) lijkt het me een zeer schappelijk bedrag. Even heel bot gezegd: de notaris kan er niets aan doen dat jij geen contact meer had met je vader, maar nog wel wat erft.

Gesloten