LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Problemen rondom een hypotheekaanvraag
Problemen rondom een hypotheekaanvraag
Wij hebben via een tussenpersoon een hypotheek aangevraagd en volgens de adviseur was dit geen probleem.
Zij hebben dit aan de bank voorgelegd en deze heeft een offerte opgemaakt die wij hebben ondertekend.
Volgens de adviseur was alles nu rond en was het slechts een kwestie van de stukken controleren of alles compleet was.
Zij heeft tegen mijn moeder gezegd dat zij ons "vet" kon feliciteren.
Vervolgens heeft de bank er 5 weken over gedaan om uiteindelijk tot een afwijzing te komen.
De adviseur had een motivatie bijgevoegd dat onze nieuwe lasten lager zouden zijn als de huur nu en dit is niet het geval.
De bank heeft dit ook gezien op de afschriften.
Uiteindelijk vond de bank dat de lasten te zwaar zouden zijn.
Nu hebben wij dus een flinke kater en schuld (de ontbindende voorwaarden waren verlopen en dit hebben we keer op keer aangegeven, maar we hoefden ons geen zorgen te maken volgens de adviseur.
Zij hebben het daarna bij nog een andere bank geprobeerd maar ook zonder resultaat.
Wat kunnen wij nu nog doen?
Kunnen wij de bank of de adviseur aansprakelijk stellen omdat we verkeerd zijn ingelicht en de bank wel de offerte heeft uitgebracht op advies van de adviseur.
Zij hebben dit aan de bank voorgelegd en deze heeft een offerte opgemaakt die wij hebben ondertekend.
Volgens de adviseur was alles nu rond en was het slechts een kwestie van de stukken controleren of alles compleet was.
Zij heeft tegen mijn moeder gezegd dat zij ons "vet" kon feliciteren.
Vervolgens heeft de bank er 5 weken over gedaan om uiteindelijk tot een afwijzing te komen.
De adviseur had een motivatie bijgevoegd dat onze nieuwe lasten lager zouden zijn als de huur nu en dit is niet het geval.
De bank heeft dit ook gezien op de afschriften.
Uiteindelijk vond de bank dat de lasten te zwaar zouden zijn.
Nu hebben wij dus een flinke kater en schuld (de ontbindende voorwaarden waren verlopen en dit hebben we keer op keer aangegeven, maar we hoefden ons geen zorgen te maken volgens de adviseur.
Zij hebben het daarna bij nog een andere bank geprobeerd maar ook zonder resultaat.
Wat kunnen wij nu nog doen?
Kunnen wij de bank of de adviseur aansprakelijk stellen omdat we verkeerd zijn ingelicht en de bank wel de offerte heeft uitgebracht op advies van de adviseur.
Re: Problemen rondom een hypotheekaanvraag
Vervelend verhaal, dat voorop gesteld.
De vergelijking tussen huur en hypotheeklast is onzin.
Er moet dus een andere reden zijn voor de maatschappij dat ze de zaak na het indienen van de stukken afwijzen, en dat kunnen er heel veel zijn.
Taxatie anders dan verwacht, inkomen anders op de werkgeversverklaring dan eerst opgegeven, toetsing BKR, enz, enz.
Stonden er ook geen vreemde dingen in de lijst met benodigde stukken?
Ik zou eerst eens duidelijk willen weten waarom ze je de boel afwijzen, om vervolgens te bepalen waar de fout nu zit.
Een uitgebrachte offerte geeft geen garantie voor verstrekking.
Hadden jullie ook nog een makelaar voor de aankoop ingeschakeld?
De vergelijking tussen huur en hypotheeklast is onzin.
Er moet dus een andere reden zijn voor de maatschappij dat ze de zaak na het indienen van de stukken afwijzen, en dat kunnen er heel veel zijn.
Taxatie anders dan verwacht, inkomen anders op de werkgeversverklaring dan eerst opgegeven, toetsing BKR, enz, enz.
Stonden er ook geen vreemde dingen in de lijst met benodigde stukken?
Ik zou eerst eens duidelijk willen weten waarom ze je de boel afwijzen, om vervolgens te bepalen waar de fout nu zit.
Een uitgebrachte offerte geeft geen garantie voor verstrekking.
Hadden jullie ook nog een makelaar voor de aankoop ingeschakeld?
Re: Problemen rondom een hypotheekaanvraag
Nee er stond niks raars in.
Het is wel zo dat er een BKR code staat, maar dat was geen probleem volgens de adviseur.
De eerst aanvraag bij BLG is daarop afgewezen.
Bij de ABN bank vonden ze na 5 weken overleg de maandlasten toch te zwaar, hebben ze als reden opgegeven volgens de adviseur.
Ik begreep van de adviseur dat de plausibele verklaring die zij had meegestuurd niet geaccepteerd werd.
Daarin had zij vermeld dat de maandlasten nu hoger zouden zijn dan als ze de hypotheek zouden krijgen en dat is absoluut niet het geval.
Hier worden ze nu dus op afgerekend.
Uiteindelijk heeft ze het uitgelegd aan de ING en die heeft besloten om geen offerte te geven.
Je begrijpt dat wij nu ten einde raad zijn en even niet meer weten wat we moeten doen.
Dus alle raad en advies is welkom.
Het is wel zo dat er een BKR code staat, maar dat was geen probleem volgens de adviseur.
De eerst aanvraag bij BLG is daarop afgewezen.
Bij de ABN bank vonden ze na 5 weken overleg de maandlasten toch te zwaar, hebben ze als reden opgegeven volgens de adviseur.
Ik begreep van de adviseur dat de plausibele verklaring die zij had meegestuurd niet geaccepteerd werd.
Daarin had zij vermeld dat de maandlasten nu hoger zouden zijn dan als ze de hypotheek zouden krijgen en dat is absoluut niet het geval.
Hier worden ze nu dus op afgerekend.
Uiteindelijk heeft ze het uitgelegd aan de ING en die heeft besloten om geen offerte te geven.
Je begrijpt dat wij nu ten einde raad zijn en even niet meer weten wat we moeten doen.
Dus alle raad en advies is welkom.
Re: Problemen rondom een hypotheekaanvraag
De bank was trouwens van te voren op de hoogte van de BKR codering.
Wij hadden zelf een uitdraai opgevraagd en dit is ook gelijk meegenomen in het hele verhaal vooraf naar de bank, dus die wisten precies van te voren hoe het in elkaar zat en dit was geen probleem volgens de adviseur.
Ik heb de adviseur nu om een kopie van het dossier gevraagd zodat we bij onze eigen bank kunnen kijken wat en of er nog een mogelijkheid is voor een hypotheek.
Nu blijven wij achter met een flinke kater en een hoop schuld waar wij dus eigenlijk niet schuldig aan zijn.
Wij hadden zelf een uitdraai opgevraagd en dit is ook gelijk meegenomen in het hele verhaal vooraf naar de bank, dus die wisten precies van te voren hoe het in elkaar zat en dit was geen probleem volgens de adviseur.
Ik heb de adviseur nu om een kopie van het dossier gevraagd zodat we bij onze eigen bank kunnen kijken wat en of er nog een mogelijkheid is voor een hypotheek.
Nu blijven wij achter met een flinke kater en een hoop schuld waar wij dus eigenlijk niet schuldig aan zijn.
-
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40
Re: Problemen rondom een hypotheekaanvraag
Beste,
Overigens zou een goede aankoopmakelaar je hierop ook attenderen.
Wat je nog zou kunnen doen is rechtstreeks met de bank gaan praten en aangeven dat je op basis van de uitgebrachte en ondertekende offerte het gerechtvaardigd vertrouwen mocht hebben dat de hypotheek zou worden gegund. Tevens aangeven dat je nu een kosten hebt vanwege het vertrijken van de termijn voor de ontbindende voorwaarde
Het hangt af van de precieze tekst van de offerte of je hier eventueel bij het kantongerecht enige kans maakt.
Dat laatste is niet helemaal waar. Je had de ontbindende voorwaarde moeten inroepen of verlenging van de tijd moeten vragen ,en wel op het moment dat de hypotheek niet rond was, en de termijn dreigde te verstrijken.Nu blijven wij achter met een flinke kater en een hoop schuld waar wij dus eigenlijk niet schuldig aan zijn.
Overigens zou een goede aankoopmakelaar je hierop ook attenderen.
Wat je nog zou kunnen doen is rechtstreeks met de bank gaan praten en aangeven dat je op basis van de uitgebrachte en ondertekende offerte het gerechtvaardigd vertrouwen mocht hebben dat de hypotheek zou worden gegund. Tevens aangeven dat je nu een kosten hebt vanwege het vertrijken van de termijn voor de ontbindende voorwaarde
Het hangt af van de precieze tekst van de offerte of je hier eventueel bij het kantongerecht enige kans maakt.
Re: Problemen rondom een hypotheekaanvraag
Natuurlijk hebben we dat gedaan maar de adviseur verzekerde ons dat we ons geen zorgen hoefde te maken want alles was in orde en het kwam goed.
Ze heeft zelfs op een gegeven moment gezegd dat volgens haar de bankgarantie ook al gesteld was.
Tevens heeft ze tegen mijn moeder gezegd dat zij ons vet mocht feliciteren.
Je mag er toch vanuit gaan dat als dat allemaal gezegd word keer op keer dat het goed is.
Ik heb de afwijzigingsbrief opgevraagd bij de adviseur en ga kijken of ik een afspraak kan maken met de bank om er nog eens over te praten.
De adviseur hebben wij afgelopen vrijdag verscheidene keren gebeld en de voicemail ingesproken om ons terug te bellen, ge-smst en ge-maild maar kregen geen contact.
Maandag gaan we het weer proberen.
Ze heeft zelfs op een gegeven moment gezegd dat volgens haar de bankgarantie ook al gesteld was.
Tevens heeft ze tegen mijn moeder gezegd dat zij ons vet mocht feliciteren.
Je mag er toch vanuit gaan dat als dat allemaal gezegd word keer op keer dat het goed is.
Ik heb de afwijzigingsbrief opgevraagd bij de adviseur en ga kijken of ik een afspraak kan maken met de bank om er nog eens over te praten.
De adviseur hebben wij afgelopen vrijdag verscheidene keren gebeld en de voicemail ingesproken om ons terug te bellen, ge-smst en ge-maild maar kregen geen contact.
Maandag gaan we het weer proberen.
-
- Berichten: 2122
- Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40
Re: Problemen rondom een hypotheekaanvraag
Beste,
Wat je bedoelt te zeggen is dat je de ontbindende voorwaarde NIET hebt ingeroepen om dat je door de adviseur op het verkeerde been bent gezet.
Erg vervelend, en waarschijnelijk is alles ook mondeling/ telefonisch verlopen zodar er nergens bewijsstukken van bestaan.
Het is inderdaad van belang om een kopie van jullie dossier te krijgen, zodat je kunt verifieren wat er werkelijk is overlegd aan de bank.
Is jullie adviseur aangesloten bij een brancheorganisatie, dan zou je die ook kunnen benaderen
Natuurlijk hebben we dat gedaan maar de adviseur verzekerde ons dat we ons geen zorgen hoefde te maken want alles was in orde en het kwam goed.
Ze heeft zelfs op een gegeven moment gezegd dat volgens haar de bankgarantie ook al gesteld was.
Tevens heeft ze tegen mijn moeder gezegd dat zij ons vet mocht feliciteren.
Je mag er toch vanuit gaan dat als dat allemaal gezegd word keer op keer dat het goed is.
Wat je bedoelt te zeggen is dat je de ontbindende voorwaarde NIET hebt ingeroepen om dat je door de adviseur op het verkeerde been bent gezet.
Erg vervelend, en waarschijnelijk is alles ook mondeling/ telefonisch verlopen zodar er nergens bewijsstukken van bestaan.
Het is inderdaad van belang om een kopie van jullie dossier te krijgen, zodat je kunt verifieren wat er werkelijk is overlegd aan de bank.
Is jullie adviseur aangesloten bij een brancheorganisatie, dan zou je die ook kunnen benaderen
Re: Problemen rondom een hypotheekaanvraag
De Ontbindende voorwaarden zijn eenmaal verlengd.
De adviseur heeft ons verteld dat de bankgarantie al gesteld was volgens haar.
Dus dan mag je er toch vanuit gaan dat dit klopt.
Eeen aantal dingen heb ik op de mail staan en in sms berichtjes.
Dus ik heb nog wel iets aan te tonen.
Zij zijn aangesloten bij de Gedragscode Informatieverstrekking Dienstverlening Intermediair
Bij het Klachteninstituut Verzekeringen
En ze staan onder controle van de Autoriteit Financiele Markten (AFM)
Ik heb de adviseur afgelopen vrijdag gemaild, gebeld (voicemail ingesproken om zsm contact met me op te nemen) en gesmst, maar helaas heb ik ze niet gesproken.
In de email heb ik om een kopie gevraagd van het dossier.
Morgen probeer ik het weer, intussen probeer ik veel info en tips te vergaren.
De adviseur heeft ons verteld dat de bankgarantie al gesteld was volgens haar.
Dus dan mag je er toch vanuit gaan dat dit klopt.
Eeen aantal dingen heb ik op de mail staan en in sms berichtjes.
Dus ik heb nog wel iets aan te tonen.
Zij zijn aangesloten bij de Gedragscode Informatieverstrekking Dienstverlening Intermediair
Bij het Klachteninstituut Verzekeringen
En ze staan onder controle van de Autoriteit Financiele Markten (AFM)
Ik heb de adviseur afgelopen vrijdag gemaild, gebeld (voicemail ingesproken om zsm contact met me op te nemen) en gesmst, maar helaas heb ik ze niet gesproken.
In de email heb ik om een kopie gevraagd van het dossier.
Morgen probeer ik het weer, intussen probeer ik veel info en tips te vergaren.
Re: Problemen rondom een hypotheekaanvraag
Vandaag heb ik eindelijk de adviseur gesproken na weer eerst zelf gebeld te moeten hebben en de voicemail ingesproken, helaas geen reactie, later een sms bericht gestuurd en daarop kreeg ik later wel antwoord.
Ik heb het idee dat de adviseur nu probeert om er vanaf te komen.
Zij probeert het nu een beetje in onze schoenen te schuiven, terwijl ze toegegeven heeft dat ze een fout heeft gemaakt wat betreft de plausibele verklaring en zij verkeerd advies heeft gegeven.
Intussen hebben we een kopie van de afwijzijng gehad en daarin word met geen woord gerept over deze verklaring.
Er wordt alleen vermeld dat een hypothecaire lening niet verantwoord word geacht.
Wij zoeken dus verder naar mogelijkheden om tot een oplossing te komen.
Heb je tips en advies, dan hoor ik dat graag.
Ik heb het idee dat de adviseur nu probeert om er vanaf te komen.
Zij probeert het nu een beetje in onze schoenen te schuiven, terwijl ze toegegeven heeft dat ze een fout heeft gemaakt wat betreft de plausibele verklaring en zij verkeerd advies heeft gegeven.
Intussen hebben we een kopie van de afwijzijng gehad en daarin word met geen woord gerept over deze verklaring.
Er wordt alleen vermeld dat een hypothecaire lening niet verantwoord word geacht.
Wij zoeken dus verder naar mogelijkheden om tot een oplossing te komen.
Heb je tips en advies, dan hoor ik dat graag.
Re: Problemen rondom een hypotheekaanvraag
Hier het vervolg van ons verhaal:
In eerdere emails hebben wij de oude adviseur verzocht om ons een kopie van het dossier en de originele stukken naar ons te sturen, zodat wij zelf konden proberen om een hypotheek te krijgen via onze eigen bank, helaas werd hier wederom niet op gereageerd.
Uiteindelijk hebben wij gehoord van een medewerkster van het kantoor dat de bank na de afwijzing alle originele stukken vernietigd hebben.
In die tussentijd zijn wij zelf heel druk op zoek geweest naar een bank die ons kon helpen..
Wij hebben toen een nieuwe werkgeversverklaring gekregen en uit pure wanhoop om deze problemen, deze ook naar de oude adviseur gestuurd, terwijl helemaal niks meer hoorde van deze adviseur.
Wij voelden ons echt verloren en aan ons lot overgelaten door haar.
Donderdag 07 augustus 2008 kregen wij ineens, zomaar uit het niets, het bericht dat de adviseur waarschijnlijk op een nieuwe motivatie van haar zelf, waarschijnlijk toch weer een offerte zou krijgen.
Wij hebben hier geen bericht van gehad van de bank.
U zult wel begrijpen dat wij op dat moment totaal geen vertrouwen meer hadden in dit kantoor en deze adviseur en hebben dit ook kenbaar gemaakt met het verzoek hier niet verder mee te gaan.
Enige tijd daarna hebben wij een factuur gekregen, die naar onze mening onterecht is en wat wij ook niet gepast vinden gezien deze situatie.
Volgens de voorwaarden van PQ finance hoeven wij niet te betalen als de bank de offerte alsnog afwijst en aangezien we 2 schriftelijke afwijzingen hebben, lijkt het ons dat we deze factuur ook niet hoeven te betalen..
Zij wijzen ons nu op de voorwaarden, dat wij de aanvraag hebben terug getrokken en daardoor wel verplicht zijn te betalen.
Intussen heeft PQ Finance de zaak overgedragen aan een incassobureau.
Wij hebben na telefonisch overleg met dit incassobureau een brief met ons verhaal naar hen gestuurd zodat ze onze versie ook hebben.
Vandaag (30-10-2008) kregen wij een telefoontje van een medewerker van de ABN AMRO.
Zij hadden bericht gekregen dat wij een hypotheek hadden gekregen via de ABN AMRO en dat wij bij hen een betaalrekening dienen te openen, want dit was een voorwaarde voor de hypotheekverstrekking.
Wie heeft er advies / tips voor ons???
Moeten wij die factuur betalen of staan wij in ons recht.
In eerdere emails hebben wij de oude adviseur verzocht om ons een kopie van het dossier en de originele stukken naar ons te sturen, zodat wij zelf konden proberen om een hypotheek te krijgen via onze eigen bank, helaas werd hier wederom niet op gereageerd.
Uiteindelijk hebben wij gehoord van een medewerkster van het kantoor dat de bank na de afwijzing alle originele stukken vernietigd hebben.
In die tussentijd zijn wij zelf heel druk op zoek geweest naar een bank die ons kon helpen..
Wij hebben toen een nieuwe werkgeversverklaring gekregen en uit pure wanhoop om deze problemen, deze ook naar de oude adviseur gestuurd, terwijl helemaal niks meer hoorde van deze adviseur.
Wij voelden ons echt verloren en aan ons lot overgelaten door haar.
Donderdag 07 augustus 2008 kregen wij ineens, zomaar uit het niets, het bericht dat de adviseur waarschijnlijk op een nieuwe motivatie van haar zelf, waarschijnlijk toch weer een offerte zou krijgen.
Wij hebben hier geen bericht van gehad van de bank.
U zult wel begrijpen dat wij op dat moment totaal geen vertrouwen meer hadden in dit kantoor en deze adviseur en hebben dit ook kenbaar gemaakt met het verzoek hier niet verder mee te gaan.
Enige tijd daarna hebben wij een factuur gekregen, die naar onze mening onterecht is en wat wij ook niet gepast vinden gezien deze situatie.
Volgens de voorwaarden van PQ finance hoeven wij niet te betalen als de bank de offerte alsnog afwijst en aangezien we 2 schriftelijke afwijzingen hebben, lijkt het ons dat we deze factuur ook niet hoeven te betalen..
Zij wijzen ons nu op de voorwaarden, dat wij de aanvraag hebben terug getrokken en daardoor wel verplicht zijn te betalen.
Intussen heeft PQ Finance de zaak overgedragen aan een incassobureau.
Wij hebben na telefonisch overleg met dit incassobureau een brief met ons verhaal naar hen gestuurd zodat ze onze versie ook hebben.
Vandaag (30-10-2008) kregen wij een telefoontje van een medewerker van de ABN AMRO.
Zij hadden bericht gekregen dat wij een hypotheek hadden gekregen via de ABN AMRO en dat wij bij hen een betaalrekening dienen te openen, want dit was een voorwaarde voor de hypotheekverstrekking.
Wie heeft er advies / tips voor ons???
Moeten wij die factuur betalen of staan wij in ons recht.
Re: Problemen rondom een hypotheekaanvraag
ik heb ditzelfde mee gemaakt en ik adviseer je dan ook niet te betalen.
inmiddels heb ik een klacht over dit bureau ingedient bij de KIFID en mocht deze instantie mij niet helpen laat ik er een rechtzaak van komen.
ik had bij PQ een hypotheek aangevraagd en alles was volgens het bedrijf geregeld en er was niets aan de hand.
nadat ik de ontbindende voorwaarden 2 keer al had verlengt en nog niets van pq had vernomen heb ik een paar keer gebeld maar kreeg geen reactei.
zij waren inmiddels al 9 wkn bezig om de hypotheek te regelen maar hadden het nog steeds niet voor elkaar.
hierop heb ik Quarendum in Epe gebeld met de vraag of zij mij konden helpen en was het binnen 5 werkdagen geregeld.
plotseling ontvang ik van pq een nota voor bemiddelingskosten ter waarde van € 3180,-.
dit was in oktober 2008.
de zaak loopt nu nog en ik verwacht in februari antwoordt van de KIFID.
ik hou je op de hoogte.
richard
inmiddels heb ik een klacht over dit bureau ingedient bij de KIFID en mocht deze instantie mij niet helpen laat ik er een rechtzaak van komen.
ik had bij PQ een hypotheek aangevraagd en alles was volgens het bedrijf geregeld en er was niets aan de hand.
nadat ik de ontbindende voorwaarden 2 keer al had verlengt en nog niets van pq had vernomen heb ik een paar keer gebeld maar kreeg geen reactei.
zij waren inmiddels al 9 wkn bezig om de hypotheek te regelen maar hadden het nog steeds niet voor elkaar.
hierop heb ik Quarendum in Epe gebeld met de vraag of zij mij konden helpen en was het binnen 5 werkdagen geregeld.
plotseling ontvang ik van pq een nota voor bemiddelingskosten ter waarde van € 3180,-.
dit was in oktober 2008.
de zaak loopt nu nog en ik verwacht in februari antwoordt van de KIFID.
ik hou je op de hoogte.
richard
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 11 mar 2009 10:28
Re: Problemen rondom een hypotheekaanvraag
Allen,
ook wij hebben soortgelijke klachten én zitten met een flinke rekening die wij niet wensen te betalen. Wij hebben dan ook een advocaat in de arm genomen.
Er werden allerlei beloftes gedaan en er kwam maar geen offerte. Maanden later wel nadat ik zelf had gevraagd of het nog mogelijk was en toen daarna een afwijzing met een flinke rekening....
groet,
Marijke
ook wij hebben soortgelijke klachten én zitten met een flinke rekening die wij niet wensen te betalen. Wij hebben dan ook een advocaat in de arm genomen.
Er werden allerlei beloftes gedaan en er kwam maar geen offerte. Maanden later wel nadat ik zelf had gevraagd of het nog mogelijk was en toen daarna een afwijzing met een flinke rekening....
groet,
Marijke
Re: Problemen rondom een hypotheekaanvraag
Sorry heb mijn verhaal verplaats naar een nieuwe geopend onderwerop.. Sorry dat ik hem per ongeluk hier tussen had gezet..
Laatst gewijzigd door Peachy op 08 apr 2009 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Problemen rondom een hypotheekaanvraag
** verplaatst naar nieuwe discussie **