LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verschillen in gegegevs jaarafrekening Oxxio

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
pedro zorro

Verschillen in gegegevs jaarafrekening Oxxio

Ongelezen bericht door pedro zorro »

Ik kreeg aan jaarafrekening van Oxxio: bleek dat ik een fors bedrag diende te betalen. Ik ben toen maar eens aan de slag gegaan met hun "slimme" meter. Het resultaat:

1. Oxxio heeft de jaarafrekening gebaseerd op een geschat verbruik van Nuon, en niet op het exacte verbruik dat ze via mijn slimme meter kunnen uitlezen. Het verschil is Gelukkig is er iemand op hun call center bij de tijd en weet wat ik bedoel: als het goed is wordt het binnen 9 weken aangepast en krijg ik een deel van mijn geld retour.
2. Ik heb alle verbruiksgegevens per dag gedownload en in Excell verwerkt. Het blijkt dat als je zelf een formule invoert waarmee je de meterstand van de dag handmatig berekent, dit afwijkt met wat volgens Oxxio de meterstand hoort te zijn. Kort uitgelegd: het bestand geeft aan hoeveel m3 je in een uur hebt verbruikt. Als je elk uur 1m3 verbruikt hebt, dan zou de meterstand aan het einde van de dag 24m3 moeten aangeven. Echter, de meterstand op de Oxxio website geeft een andere stand aan, bijvoorbeeld 25m3. Dit heeft me in krap anderhalf jaar tijd zo'n 120m3 gekost. Ze gaan het uitzoeken, echter dat kost hen ongeveer 6 weken.

Ik ben benieuwd waar ze mee aankomen

pedro zorro

Re: Verschillen in gegegevs jaarafrekening Oxxio

Hallo Polderboy,

de meter uitlezen is een optie.

De software houdt inderdaad getallen achter de komma bij. Ik heb een gewone willekeurige dag genomen: bleek er een verschil van 0,55% te zitten in het totaal dat ik handmatig optelde en de meterstand zoals die in de software (en trouwens ook op mijn meter) wordt getoond.

Ik heb de periode 21-3-2007 (toen werd de meter geinstalleerd) tot 1-7-2008 gecontroleerd: het verschil is 122 op 2429, oftewel ruim 5%!! Dat er kleine verschillen optreden kan ik begrijpen, maar dit gaat te ver.

pedro zorro

Re: Verschillen in gegegevs jaarafrekening Oxxio

Ik heb op een andere thread gezien dat de consumentenbond zich bezig houdt met de slimme meter, heb hen een e-mail gestuurd

Gesloten