LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] brandstoftoeslag

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Ineke0403

brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Ineke0403 »

In januari boekte ik een reis voor 2 personen naar New York, vertrek eind september. Sinds mei heb ik al vier keer een brandstoftoeslag van €20 per persoon gehad. Na de derde toeslag kon ik gelijk dezelfde dag betalen om te voorkomen dat er nog meer toeslagen bij zouden komen.
Dit is toch niet normaal!?

MLF

Re: brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door MLF »

Had u de andere keren niet betaald?

Ineke0403

De volledige reissom was nog niet betaald..

MLF

Dan kan ik het me voorstellen dat u nog eens bericht krijgt.
Ze mogen ook wel opletten wanneer u vertrekt, dat u voor u vertrekt betaalt en niet zovaak moet komen zeuren.

Ineke0403

Ik denk dat u mij niet helemaal begrepen heeft.
Ik boekte 14 januari; de reissom was € 2.185,00
Begin mei kreeg ik bericht dat de reissom € 2.225,00 was geworden
Eind mei kreeg ik bericht dat de reissom € 2.265,00 was geworden
Begin juli kreeg ik opnieuw bericht dat de reissom € 2.305,00 was geworden. De verhogingen zijn allemaal brandstoftoeslagen. (de vliegtax was al doorberekend) Half juli zou er opnieuw voor de vierde keer een verhoging van € 40,00 bijkomen. De volledige reissom moet voor 3-8-2008 betaald zijn. Wie zeurt er nou?

MLF

Op die manier
wat zei de het reisbureau?

Ineke0403

Het reisbureau vroeg mij om de volgende dag het hele bedrag, inclusief 3 brandstoftoeslagen te komen betalen, dan konden de tickets geprint worden en zouden er geen toeslagen bijkomen. Als ik niet de volgende dag de gehele reissom betaalde konden er nog vele toeslagen bijkomen. Een alternatief was om de reis te annuleren! Ik heb inmiddels de reissom maar betaald, je kijkt toch al lang uit naar de reis. De touroperator kan mij niet zwart op wit melden dat er geen toeslag meer bijkomen. De volgende keer boek ik weer gewoon via internet en niet via een reisbureau.

Frans75

Ongelezen bericht door Frans75 »

renateB

Ongelezen bericht door renateB »

ik werk zelf op een reisbureau
brandstoftoeslag kan altijd nog erbij komen
ongeacht of u alles al heeft betaald of niet
indien u deze vlucht zelf had geboekt via internet ofzo
had u bij het inchecken van de balie deze medeling gehad en had u daar gelijk alles in 1 keer kunnen betalen
hier staat het reisbureau los van
vliegen word weer steeds duurder

ik wil nogmaals vertelen
er zijn geen max aan bedrag dat erbij gevraagd kan worden..
u zou dit weigeren te kunnen betalen maar dan word u vlucht ook geanuleerd en zijn de kosten voor u omdat dit een annulering is zonder geldige reden (famillie,ziekte)
dus uiteindelijk kost u dat veel meer!
ik hoop dat ik u geholpenheb

007: reisagent

Ongelezen bericht door 007: reisagent »

ik werk zelf op een reisbureau
brandstoftoeslag kan altijd nog erbij komen
ongeacht of u alles al heeft betaald of niet
indien u deze vlucht zelf had geboekt via internet ofzo
had u bij het inchecken van de balie deze medeling gehad en had u daar gelijk alles in 1 keer kunnen betalen
hier staat het reisbureau los van
vliegen word weer steeds duurder

ik wil nogmaals vertelen
er zijn geen max aan bedrag dat erbij gevraagd kan worden..
u zou dit weigeren te kunnen betalen maar dan word u vlucht ook geanuleerd en zijn de kosten voor u omdat dit een annulering is zonder geldige reden (famillie,ziekte)
dus uiteindelijk kost u dat veel meer!
ik hoop dat ik u geholpenheb
Gelukkig heb ik maar weinig verstand van de reiswereld maar vandaag waag ik het toch om het oneens te zijn met het bovenstaande. Allereerst bestaat er wel degelijk de mogelijkheid om de toeslag te weigeren maar dat betekent ook dat de reisorganisatie de reisovereenkomst kan ontbinden. Anders gezegd, geen toeslag, geen reis maar wèl het geld terug. Het ANVR zegt daar overigens het volgende over:

U mag de brandstoftoeslag binnen 3 werkdagen na ontvangst van de mededeling afwijzen. De touroperator heeft dan het recht, na ontvangst van uw afwijzing, binnen 7 werkdagen de reisovereenkomst met u op te zeggen.

- Als de touroperator de overeenkomst NIET opzegt, blijft de oude reissom gehandhaafd en neemt hij zelf de toeslag voor zijn rekening.
- Als de touroperator de reisovereenkomst WEL opzegt, krijgt u als reiziger de reeds betaalde reissom terug.

Houd er rekening mee dat u bij een volgende boeking ook een toeslag moet betalen.

Daarnaast is het wel degelijk zo dat de prijs niet meer verhoogd kan worden als de reissom volledig is betaald en de tickets zijn uitgegeven. Het is hierbij wèl zaak de het reisburo ook de reissom aan de reisorganisatie heeft voldaan en het reisburo om direct uitgifte van de tickets heeft verzocht.

Gezien alle extra administratieve handelingen zijn de meeste reisorganisaties hier niet echt blij mee maar een aantal grote bedrijven bieden deze mogelijkheid wel degelijk. Enkele voorbeelden; bij Oad Reizen kan het reisburo dit eenvoudig middels de knop "vroegticket" in de reservering aangeven; De Jong Intra Vakanties heeft uitvoerig informatie aan alle reisburo's verstuurd en hierbij aangegeven welke tickets wel en welke niet direct uitgegeven kunnen worden. Deze organisatie heeft een apart emailadres waar reisburo's kunnen plaatsen om de tickets per direct uit te geven.

Kortom, er bestaan wel degelijk mogelijkheden (al is het niet in alle gevallen en is dit niet aan alle reisburo's bekend) om aan de brandstoftoeslagen te ontkomen!

dia

Ongelezen bericht door dia »

Waarom denk je dat je geen branstof toeslaag betaald als je via internet boekt?Dat is een domme redenering,als je via internet boekt betaal je bij vertrek de brandstof toeslag net zo goed.
Erg dankbaar ben je je reisbureau niet omdat ze je behoed hebben voor verdere toeslagen.Via internet waren er mischien nog meer bijgekomen.

Ineke0403

Ik vind het heel erg jammer dat deze informatie niet door het reisbureau aan mij is vermeld. Ik kreeg op 16 juli een bevestiging van de reis, waarin een passage gearceerd was met de mededeling dat er opnieuw een brandstoftoeslag bijkwam. De brief was gedateerd op 9 juli. Het was voor mij dus niet mogelijk om te reageren omdat de drie dagen al voorbij waren.

acijvat

Ongelezen bericht door acijvat »

Wie weet hoe het nu werkelijk zit met de brandstoftoeslag.
Wij hebben een reis voor september 2008, 2 personen geboekt naar Praag. Inmiddels hebben wij de 5e rekening van het reibureau ontvangen en steeds weer extra branstoftoeslagen.
Inmiddels is de olieprijs al weer behoorlijk naar beneden. maar terug zullen wij natuurlijk niets zien. Is de olieprijs in september 20% lager, betalen wij dus ongeveer 10% van het vliegticket extra.
Misschien zou Wouter Bos eens alle brandstoftoeslagen op een rekening uit moeten schrijven en innen, dan weet hij misschien ook eens wat dit aan papier, bomen natuurlijk, inkt, porto, salariskosten e.d.
tot gevolg heeft. Tel uit je winst, dus ook voor het milieu die hiervan natuurlijk niets terug kan vinden.

sailorboy010

Ongelezen bericht door sailorboy010 »

het kan NOG gekker in dit land!
Vorig jaar betaalde ik voor een enkele reis Miami vanaf Amsterdam ongeveer 280 euro, het VOLGEND jaar 2009 kost diezelfde reis maar liefst 1050 EURO!
Martin adviseerde mij dan ook om maar een retour te boeken, DAT kostte dan maar 640 euro, en dan kom je op de terugvlucht gewoon niet opdagen,
WIE is hier nu absoluut krankzinnig bezig?
Ach u raadt het al

r3

Ongelezen bericht door r3 »

Wij vliegen vanaf Dusseldorf en hebben geen extra brandstoftoeslag betaald. Mijn vriend die vanaf Schiphol naar Curacao vliegt betaald 80 euro extra per persoon aan brandstoftoeslag. En iemand die vanaf Dusseldorf naar Australie vliegt hoeft ook geen extra brandstoftoeslag te betalen. Ligt het aan het vliegveld waar men vertrekt?

r3

Ongelezen bericht door r3 »

Bij busreizen naar Spanje moet ook een extra brandstoftoeslag betalen van 7,50 per persoon.

sailorboy010

Dat klopt WIJ hadden OOK vanaf Dusseldorf naar Miami kunnen vliegen maar moeten dan weer de trein betalen EN een Hotel dus dan ben je ongeveer hetzelfde kwijt.
Brandstoftoeslagen worden DOOR de luchtvaartmaatschappijen ZELF opgesteld en doorberekend EN ook het meer dan achterlijke belasting systeem in dit land is mede dubio aan de hoogste vliegkosten EN benzine prijzen van de hele wereld, en WIJ pikken alles dus gaat deze regering nog wel even door hoor met het opleggen van allerlei nieuwe belastingen onder het mom van het milieu, en..alle andere landen in de wereld met Cinga voorop lachen zich een hoedje om dit stomme volk.

Annita38

Ongelezen bericht door Annita38 »

Ook ik kreeg van Kras een brief dat er 80 euro pp aan brandstoftoeslag bijkomt. Er kunnen nog meer verhogingen komen, al HEB JE DE HELE REISSOM BETAALD. Tot 6 weken voor vertrek kan dit nog, zeiden ze. Inderdaad kun je weigeren en de overeenkomst verbreken.
De koopjes van vorig jaar zullen wel nooit meer terugkomen.

Maar volgens mij als je via internet alleen een ticket geboekt hebt en ook (met creditcard) meteen betaald, dan worden geen toeslagen doorgerekend. Dat had ik enkele maanden geleden gemerkt.
Alleen Kras wacht wsl. met het bedrag door te storten aan Arkefly, waardoor we nog een toeslag kunnen krijgen.

Wel vreemd dat het in Duitsland niet gebeurt! Weet iemand hoe dat kan?

er_besems

Ongelezen bericht door er_besems »

boek alleen lastminutes
hahahaha

sailorboy010

beste Anita 38,
dat komt omdat wij met zijn alleen in een totaal en volkomen meer dan krankzinnig land leven waar de regering er alles aan doet en ZAL doen om jou en mijn leven zo zuur en zo onaangenaam mogelijk te maken en......de rest van de wereld staat er weer bij en lacht ons keihard uit!
China, de USA en Canada en Frankrijk en Duitsland voorop!

Gesloten