LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] opheffen e/o rekening rabo

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
rivca
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2006 18:58

opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door rivca »

hallo,

enige tijd geleden kwam ik er achter dat mijn ex de gezamenlijke Rabo rekening had laten opheffen en het saldo naar eigen rekening had laten overboeken.
Hoe dit kon zonder mijn handtekening wa me een groot raadsel.
Toen de rekening geopend werd moest er door beiden in persoon een handtekening gezet worden.
Uitvoerige schriftelijk klacht verstuurd en het resultaat was: dat mogen we gewoon doen!
Kan dit nu echt zomaar?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door gravedigger »

Nee dus. Beide handtekeningen zijn nodig voor opheffing! Wat wel kon was het overboeken naar zijn eigen rekening.

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Gravedigger, heeft helemaal gelijk. Ik weet niet het bedrag maar ik zou echt een proces aanspannen. Rabo heeft echt beide handtekeningen nodig om een en/of rekening op te heffen en het saldo over te boeken.

Als je in een scheiding ligt, is het sowieso verstandig om de rekening te laten blokkeren want vóór het tijdstip van blokkeren kan één van beiden het saldo natuurlijk wel overboeken naar de eigen rekening.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ho even. Voor de overboeking naar zijn rekening was géén handtekening nodig denk ik. Eerst zal het saldo zijn overgeboekt en dat kon gewoon omdat beiden toen nog rekeninghouder waren. Hier valt dus NIETS tegen te doen. Zelfs niet als ze op dat moment al gescheiden zouden zijn.

faas1
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 okt 2007 17:42

Re: opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door faas1 »

Gravedigger en VENCO dropje hebben allebei gelijk voor het opheffen van een rekening zijn beide handtekeningen nodig. Zeker in moment van scheiding e.d. Dit komt omdat beide rekeninghouders voor 100% verantwoordelijk gehouden worden voor de rekening.

Een rekening opheffen kan gewoon schriftelijk volgens mij, dus zou het misschien kunnen dat je ex jouw handtekening heeft vervalst?

En een beetje bank van tegenwoordig heeft natuurlijk een uitgebreid archief. Laat ze die brief of het opheffingscontract maar zien aan jou...

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door vakkiel »

Een eo-rekening mag door zeker wel door een van beide rekeninghouders opgeheven worden ! Wil een van beide rekeninghouders b.v. een krediet op betaalrekening erop zetten dan zijn wel beide handtekeningen nodig.

Graag wel juiste informatie op de site zetten !

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door gravedigger »

Vakkiel:
Een e/o rekening kent meestal 2 rekeninghouders. Zegt 1 van beiden op, dan blijft de rekening in elk geval voor de ander bestaan en is dus NIET opgeheven!

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door vakkiel »

@ Gravedigger.
Even niet 2 dingen door elkaar halen. Een van beide rekeninghouders kan zelfstandig de rekening OPHEFFEN. Een van beide rekeninghouders kan niet zelfstandig de TENAAMSTELLING van de rekening op zijn eigen naam of degene waar hij de eo-rekening mee voert zetten.

Waar haal jij je kennis vandaag gravedigger. Ik heb zelf bij een fin. instelling gewerkt en hier veelvuldig mee te maken gehad.
Weet jij dat het het zo is of lijkt het je logisch dat het zo is ?

justme1
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:01

Re: opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door justme1 »

@ vakkiel

Ik weet natuurlijk niet bij welke financiele instelling jij hebt gewerkt, maar bij de financiele instelling waar ik werk kan dit dus absoluut niet. Bij een en/of rekening moeten er (bij mijn baas) 2 handtekeningen op het opheffingsformulier staan..

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door vakkiel »

Ok.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door Shine »

Even los van welke bank:
Ik weet natuurlijk niet bij welke financiele instelling jij hebt gewerkt, maar bij de financiele instelling waar ik werk kan dit dus absoluut niet. Bij een en/of rekening moeten er (bij mijn baas) 2 handtekeningen op het opheffingsformulier staan..
Hoe kan je dan een en/of rekening opheffen als je al jaren niet meer samen bent en je absoluut niet weet waar je expartner nu woont?
Deze en/of rekening al jaren ook niet meer als zodanig (dus door beiden) gebruikt wordt.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door gravedigger »

Misschien dat ergens in de voorwaarden te vinden is, dat de bank het recht heeft om een dergelijke "slapande "rekening"eenzijdig" kan opheffen??

justme1
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:01

Re: opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door justme1 »

Zo gaat het inderdaad bij ons.

Een soort van opschoning. Als een rekening een x aantal jaar niet wordt gebruikt wordt deze door de bank opgeheven...en alweer, daar waar ik werk dan.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door Shine »

In mijn geval:
Deze ABN rekening gebruik ik al jaren alleen nog maar voor de betaling van slechts 1 automatische incasso à raison van 3,75. Eens in de zoveel tijd stort ik er een bedragje van 50,= op om rood staan te voorkomen.
Een bankpas van deze rekening heb ik niet eens meer. (haal hem nooit op omdat ik hem niet gebruik)
That's it.
Je zou dus kunnen zeggen dat het een redelijk of eigenlijk zo goed als slapende rekening is.

justme1
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:01

Re: opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door justme1 »

zo goed als slapend, bestaat niet.

Of hij wordt gebruikt ook al is het maar 1 incasso van 3,75, of niet...

Waarom_nou
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2008 12:25

Re: opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door Waarom_nou »

Sorry mensen maar het is me niet helemaal duidelijk na het laatste antwoord van dhr/mevr Vakkiel.
Betekent OK -> Ja de e/o kan door 1 partij opgezegd en afgesloten worden?
Kan iemand me uitsluitsel geven (dhr/mevr Vakkiel of justme1)

Ik zit met dezelfde situatie (e/o rekening zonder medeweten afgesloten) terwijl ik vooraf de bank om advies gevraagd had en er werd mij toen aangegeven dat bij wijzigingen omtrent de gezamenlijke rekening mijn handtekening nodig was. Heb er een jaar rustig meegeslapen. Nu is het te laat.
Krijg bericht van de bank dat het dus wel kan en dat het " de enige uitzondering zoals in de Nederlandse wetgeving omschreven is"

Google me suf op het internet maar kan de wetteksten niet vinden noch duidelijk terugvinden in hun voorwaarden.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Betekent OK -> Ja de e/o kan door 1 partij opgezegd en afgesloten worden?
Kan iemand me uitsluitsel geven (dhr/mevr Vakkiel of justme1)

Ik zit met dezelfde situatie (e/o rekening zonder medeweten afgesloten) terwijl ik vooraf de bank om advies gevraagd had en er werd mij toen aangegeven dat bij wijzigingen omtrent de gezamenlijke rekening mijn handtekening nodig was. Heb er een jaar rustig meegeslapen. Nu is het te laat.
Krijg bericht van de bank dat het dus wel kan en dat het " de enige uitzondering zoals in de Nederlandse wetgeving omschreven is"
Een en/of rekening kan nooit door een enkele partij worden afgesloten. Ook kan een en/of rekening niet worden opgezegd door een enkele rekeninghouder (er zijn handtekeningen nodig van alle rekeninghouders). Als het enkel gaat om wijzigingen (anders dan opheffing), dan zal een enkele handtekening volstaan (net als bij het opnemen van geld van de rekening). Dit alles kan anders indien anders bepaald in een echtscheidingsbeschikking (in dat geval zal de rekening vaak ook voorwerp zijn van maritaal beslag).

linda82
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 sep 2005 00:01

Re: opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door linda82 »

Jammer dat sommige mensen antwoorden door te schrijven wat ze denken ipv hun antwoord op feiten te laten berusten. Zo krijg je een eindeloze discussie waar de vraagsteller weinig baat bij heeft.

Handiger is om even in de voorwaarden van de betaalrekening te kijken. Zo kun je lezen dat het opheffen door één van beide rekeninghouders bij de Rabobank is toegstaan. Wijzigen dient door beide rekeninghouders gedaan te worden.

Zie hier een stukje uit de voorwaarden:
11 Opzegging overeenkomst inzake betaalrekening
zonder krediet
a Iedere rekeninghouder of de bank kan zonder
opzeggingstermijn de overeenkomst inzake een betaalrekening zonder krediet opzeggen. Indien de bank de rekening aanhoudt voor meer
rekeninghouders, die slechts samen over het tegoed op de rekening kunnen beschikken, kunnen alleen de gezamenlijke rekeninghouders of de bank de
overeenkomst inzake een betaalrekening zonder krediet opzeggen.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door gravedigger »

Dan moet je het 2e deel van je quote even beter lezen Linda!
Indien de bank de rekening aanhoudt voor meer
rekeninghouders, die slechts samen over het tegoed op de rekening kunnen beschikken, kunnen alleen de gezamenlijke rekeninghouders of de bank de
overeenkomst inzake een betaalrekening zonder krediet opzeggen.

Waarom_nou
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2008 12:25

Re: opheffen e/o rekening rabo

Ongelezen bericht door Waarom_nou »

Artikel 11. Is nu net de zure appel. En dat door slechts 1 woord.
Ik weet ook bijna zeker dat toen de rekening meer dan 10 jaar geleden geopend werd die uitleg ook anders gegeven is.

Vandaar dat ik voor de zekerheid bij de bank zelf in 2007 om advies gevraagd had. Wat als? Antwoord was toen duidelijk anders.

Triest maar dank voor ieders reactie

Rabo is bij deze een trouwe klant kwijt.
Hoop dat ik rijk wordt als ik later groot ben
:roll:

flauw ik weet het

Gesloten