| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vreemde eindafrekening bij verhuizing
-
radarbezoeker
Vreemde eindafrekening bij verhuizing
Ik ben onlangs verhuisd van een huurflat naar een koopwoning. Ik heb dezelfde stroom en gasleverancier gehouden (Rendo). Ik kon ook niet overschakelen omdat ik een contract had. Voordeel hiervan is dat de energie- en gaskosten in 3 jaar niet zouden stijgen. Bij mijn verhuizing kreeg ik een eindafrekening voor mijn flat voor 7 maanden van 2008 die 50 euro hoger was dan heel 2007(ik moet nu 400 euro bijbetalen) . Dit terwijl ik in 2008 mijn voorschot met 12 euro had verhoogd naar 72 euro. Rendo zegt dat ze hier niets aan kunnen doen. Eén verklaring zou volgens Rendo een meter zijn die te vlug loopt en wijst naar de woningbouwvereniging. Deze zegt weer dat zij geen inzicht hebben in mijn leefgewoontes en dat ik wel te veel zal hebben verbruikt. Ze zeggen dat het bedrag dat ik moet betalen ook niet zo hoog is om een onderzoek in te stellen. Ze willen best aan Essent vragen om de meters na te kijken maar wel voor míjn rekening. Het ziet ernaar uit dat ik gewoon 400 euro zal moeten betalen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of met een goeie tip?
Re: Vreemde eindafrekening bij verhuizing
Euh, misschien ligt het aan mij maar....... u zegt 50,= euro hoger ligt dan heel 2007, en dan over een bijbetaling van 400,=.eindafrekening voor mijn flat voor 7 maanden van 2008 die 50 euro hoger was dan heel 2007(ik moet nu 400 euro bijbetalen) .
Als iets 50,= hoger ligt, dan begrijp ik 50,= bijbetalen, maar gelijktijdig zegt u dat u 400,= moet bijbetalen.
Ik snap het niet.
Verder zou het handig zijn om precies aan te geven wanneer u uw jaarafrekening in 2007 hebt ontvangen met de vermelding van de bijbehorende begin-/eindstanden, gevolgd door de slotfactuur en de daarin vermeldde eindstanden.
Daarnaast is van belang te vermelden of al deze standen al dan niet geschat zijn.
-
radarbezoeker
wat ik precies bedoel is dat de eindafrekening is voor de eerste 7 maanden van 2008 50 euro hoger is dan de eindafrekening van heel 2007. Ik moet nu in totaal 400 euro bijbetalen
Dus:
50,= bijbetalen over de eerste 7 maanden van 2008
en
350,= bijbetalen na ontvangst van de jaarafrekening 2006-2007.
Totaal: 400,=
??
Verder ontbreken nog steeds de meterstanden en of deze wel/niet allemaal geschat zijn.
Sorrie, maar met dit incomplete verhaal kan iemand (de lezer) helaas weinig. Vergeet niet, u hebt uw paperassen voor u, wij, de lezers niet!
50,= bijbetalen over de eerste 7 maanden van 2008
en
350,= bijbetalen na ontvangst van de jaarafrekening 2006-2007.
Totaal: 400,=
??
Verder ontbreken nog steeds de meterstanden en of deze wel/niet allemaal geschat zijn.
Sorrie, maar met dit incomplete verhaal kan iemand (de lezer) helaas weinig. Vergeet niet, u hebt uw paperassen voor u, wij, de lezers niet!
@ Shine,
volgens mij bedoelt radarbezoeker dat hij/zij in 2007 bijvoorbeeld €1000,- heeft betaald (voorschotten + jaarafrekening) en in de eerste 7 maanden van 2008 € 1050,- moet betalen (€650,- voorschotten + €400,- eindafrekening).
Bedragen natuurlijk fictief
Maar anders kon ik het ook niet uitleggen 
volgens mij bedoelt radarbezoeker dat hij/zij in 2007 bijvoorbeeld €1000,- heeft betaald (voorschotten + jaarafrekening) en in de eerste 7 maanden van 2008 € 1050,- moet betalen (€650,- voorschotten + €400,- eindafrekening).
Bedragen natuurlijk fictief
Oke, als dit het verhaal dan is het me nu duidelijk. Dank daarvoor Hujuh.
Loopt de jaarafrekening voor uw oude woning van januari tot januari?
Wat u mbt het bijbetalen moet meenemen zijn de jaargetijden. Deze geven namelijk een vertekend beeld t.o.v het normale jaarverbruik.
Zomers verbruikt u minder dan in de winter. Desalniettemin betaald u het hele jaar door hetzelfde termijnbedrag.
's Winters betaald u dan dus eigenlijk te weinig t.o.v uw verbruik, 's zomers daarentegen weer teveel. Zo trekt zich alles recht bij een vol jaar.
Kijkende naar uw periode zit hier nog een aardig stukje winter in. We hebben begin dit jaar verschillende perioden gehad van vorst, wind en zelfs sneeuw. Daardoor ligt uw verbruik ook hoger over deze korte periode en mondt dit vaak uit in een moeten bijbetalen.
Maar goed, dit is een theorie, waarheid als een koe, maar kan altijd afwijken of onjuist zijn bij gebrek aan concrete info zoals meterstanden etc. (zie mijn voorgande reactie)
Loopt de jaarafrekening voor uw oude woning van januari tot januari?
Wat u mbt het bijbetalen moet meenemen zijn de jaargetijden. Deze geven namelijk een vertekend beeld t.o.v het normale jaarverbruik.
Zomers verbruikt u minder dan in de winter. Desalniettemin betaald u het hele jaar door hetzelfde termijnbedrag.
's Winters betaald u dan dus eigenlijk te weinig t.o.v uw verbruik, 's zomers daarentegen weer teveel. Zo trekt zich alles recht bij een vol jaar.
Kijkende naar uw periode zit hier nog een aardig stukje winter in. We hebben begin dit jaar verschillende perioden gehad van vorst, wind en zelfs sneeuw. Daardoor ligt uw verbruik ook hoger over deze korte periode en mondt dit vaak uit in een moeten bijbetalen.
Maar goed, dit is een theorie, waarheid als een koe, maar kan altijd afwijken of onjuist zijn bij gebrek aan concrete info zoals meterstanden etc. (zie mijn voorgande reactie)