LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco verhoogt stiekem de prijzen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Shine

Re: Eneco verhoogt stiekem de prijzen

Ongelezen bericht door Shine »

Wat een onzin!!! Het sturen van een acceptgiro geeft net zo weinig garantie voor betaling v.d. rekening als internetbankieren!! Een acceptgiro kan ik ook laten liggen, weggooien, in de fik steken enz. enz. zonder te betalen.
KLopt. Steek die accept maar in de fik. Maar, in dit geval kan de organisatie zeggen dat ze de consument een accept hebben gestuurd.
Bij het internetbankeren is de werkwijze totaal anders. En dat weet u ook maar al te goed.
Natuurlijk kunt u uw automatische incasso storneren. Maar deze betalingsprocedure is anders en dat weet u ook!
Als u uw auto laat repareren, of bij uw garage brengt voor de jaarlijkse beurt krijgt u ook een rekening. Deze rekening is het bewijs. Deze rekening maakt u dan vervolgens over. Er is geen garage die zegt, we geven u geen rekening, u maakt het ..bedrag.. maar over via uw internetbankeren.
Afijn, het is me wel duidelijk dat ik hier tegen een stel hardhoofden zit te praten die het verschil gewoon echt niet willen zien. Oftewel koppig zijn en hun gelijk willen halen.
Het enige waarin ik met u mee ga is dat ook ik vind dat bedrijven de derde betaaloptie moeten aanbieden. Maar hier ligt mijn inziens ook een taak weggelegd van de EU én de overheid. Zij gaan hier te gemakkelijk mee om. Zolang zij niet strenger worden en dit als eis neerleggen zal dat ook niet veranderen. Klaarblijkelijk gedoogt (is en typisch nederlands woord) de nederlandse overheid het aanbod van slechts twee betaalmogelijkheden door menig bedrijf.
Voor zover me bekend heeft de Nuon sinds kort wel deze derde betaalmogelijkheid. Te weten via de digitale nota:
http://www.nuon.nl/klantenservice/uw-ge ... /index.jsp
En het moet gezegd, dit siert dit leveringsbedrijf iig wel weer.

Maar, al met al: Betaal zoals u wilt betalen.

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

UPC handelt ook zo,inloggen, factuur bekijken en wel of niet accorderen

jsp

Ongelezen bericht door jsp »

Eneco biedt wel degelijk 3 manieren aan om te betalen: 1. per acceptgiro overmaken, 2. automatische incasso of 3. zelf overmaken dmv overschrijvingsformulier, internetbankieren of contante storting bij bank of postkantoor.

Waar het in deze topic om gaat is dat alleen mensen met een Automatische Incasso gecompenseerd worden voor de administratiekosten die Eneco per september invoert voor het betalingsverkeer (€ 1,19 per acceptgiro ofwel € 14,28 per jaar). Voorheen betaalde Eneco deze kosten zelf uit de bedrijfsvoering, nu worden de klanten er voor belast. Omdat deze kosten niet in mindering worden gebracht op het vast recht is hier sprake van een (nauwelijks verkapte) prijsverhoging voor mensen die niet per automatische incasso betalen.

jantje12345

Ongelezen bericht door jantje12345 »

Wettelijk gezien is het een bedrijf
wat voor een nota niet zomaar administratiekosten mag doorberekenen op de factuur, want dat doen zij eigenlijk.
Een optie is om de factuur cash bij hun aan de balie te betalen, zij mogen echter geen belasting extra innen op de geleverde diensten, die geen wettelijke belasting/bijdrage inhoudt.
Dat doen ze dus of willen ze dus theoretisch wel doen, op deze manier, dat is in feite illegaal. Ik heb hetzelfde meegemaakt met de huur, die beweerde dat de bank 2,50 euro in rekening bracht bij hun, hoe de verwerking ook was.
Dat kan dus niet dat een bedrijf naar willekeur dus voor acceptgiro's respt 1, 1.19 of 3 euro in rekening wil brengen voor iets wat al decennia lang bestaat.
Het voordeel voor zo'n bedrijf is niet zozeer de acc. kosten maar de incassokosten die zij probeert te verhalen op de klant, een gemiddelde klant met acceptgiro betaald binnen 2 weken, terwijl het tussen bedrijven normaal is dat er gemiddeld 42 dagen een nota is of word betaald.
Bij zaken zoals huur en energiekosten gaat het in principe altijd om een voorschot, (betalen voordat dienst is geleverd)
Wettelijk valt er dus een wig tussen te steken, een dienst hoeft feitelijk pas betaald te worden wanner die ook daadwerkelijk word of is geleverd.
Maar een klein deel van de afnemers (huur of energie) heeft een achterstand in betalen van 1 of 3 maanden, dat zijn de hoge kosten voor die bedrijven om die te incasseren.... die betalers wil men het risico afdekken naar mensen die betalen met acceptgiro (waarvan het overgrote deel wel binnen 14 dagen betaald).
Het gaat dus gewoon om ordinair kosten te besparen op personeel.
Betalen er meer mensen automatisch en gaat dit geautomatiseerd zo is de beredenatie, dan kan daar weer iemand extra ontslagen worden of bezuinigd worden op personeelskosten.
De beredenatie is echter verkeerd, bij een automatische onterechte incasso of het niet kunnen innen, zal dezelfde kosten betreffen.
Bij automatisering en AI, worden ook weleens fouten gemaakt door personeel, daarbij kan het zijn (pas meegemaakt met tele2) dat men het verzoek doet om handmatig te betalen omdat er wat mis gaat bij incasseren ondanks dat er voldoende geld op de rekening van de klant staat).
Daarnaast is het zo dat het bij wanbetalers niet uitmaakt met een 3 maanden achterstand of zij een AI hebben afgegeven of betaling middels een acceptgiro, de kosten bij een bedrijf blijven daar hetzelfde bij.
Feit is gewoon dat een bepaald bedrijf/leverancier de regie zelf in handen wil hebben wanneer zij geld incasseert
en heeft maar een eenzijdige marktwerking.
Stel er word verkeerd geïncasseerde: (Eneco)
Dubbel bedrag (afgeschreven).
Klant moet bellen. (in dit scenario word er bijvoorbeeld bij 10% klanten stel 100.000 mensen die fout gemaakt.
Klant moet bellen of gaat bellen naar 0900 nummer a 40 cent per minuut, daar de fout bij 1T is gemaakt is de wachttijd 1 uur.
Na bellen word de fout niet naar behoren opgelost.
50% moet nabellen, wachttijd 30 minuten.
Tel uit je winst als bedrijf, daarnaast schrijft 50% een brief waarvan 25% dit aangetekend doet (kosten voor de klant circa 7 euro).
Bij de klanten die dit niet doen, krijgen de maand erop gewoon nog een rekening of incasso die normaal lopende is en een deel zeg maar 25K klanten zegt op, n.a.v. werkmanier en moet een jaar of langer wachten op het onterecht geïncasseerde geld.
Over het algemeen is het gangbaar zie de praktijkgevallen hier over ander bedrijven, dat een bedrijf een klant lukraak een jaar laat wachten op geld wat zo'n bedrijf niet toekomt.
Daarom willen veel en mogelijk heel veel mensen gewoon nog per acc. giro betalen.
In principe is de consument niet verplicht acceptgirokosten te betalen en de consument moet dat ook niet doen, de meest veilige manier blijft nog altijd om per overschrijving of acceptgiro te betalen.
Dit geld ook voor bedrijven alhoewel zij zich fixeren op AI.
Stel je voor werknemer a is niet gekwalificeerd of veranderd van baan, als afscheid word het te incasseren bedrag helemaal niet afgeschreven of word het bedrag met een cijfers veranderd, 500 kan 5000 worden,
maar 500 kan ook ineens 50 euro worden, in de praktijk komt dit weleens voor, en als er dan 1 miljoen klanten zijn...
De bedrijven die nu kosten in rekening brengen willen op die manier gewoon tegen een volle kas aankijken, een reorganisatie doorvoeren door AI kunnen er theoretisch 30 mensen verdwijnen bij een bedrijf als eneco, zo is de beredenatie en de extra kosten van incasso financieren met de kosten die een acceptgirobetaler extra moet betalen, maar kosten die een doorsnee acceptgirobetaler in de praktijk niet maakt.
Administratiekosten zijn ook een hot item en zijn vaak illegaal, pas ook meegemaakt, de acceptgiro van water komt 17e van de maand binnen, gedateerd de 10e,,de 27e word er een nieuwe rekening/aanmaning gestuurd met het verzoek direct te betalen anders word er 25 euro administratiekosten in rekening gebracht.
Hoe word werd er gehandeld? In het verleden was het soms zo bij betr, waterbedrijf dat rekening pas na 1 jaar kwamen, nu kreeg ik een rekening met het verzoek direct binnen 14 dagen te betalen en ook nog eens halverwege de maand kort gevolgd met een aanmaning.
De betaaltermijn in NL tussen bedrijven ligt normaal op 42 dagen,
De rekening is, vanwege her agressieve karakter, nogmaals netje een maand blijven liggen en pas de opeenvolgende maand voldaan, het ging immers om een voorschotrekening waarbij de diensten of het water nog niet verbruikt waren. De kosten van administratie hoeven niet voldoen te worden en is iets intern in een bedrijf en zijn ook niet hard te maken voor een rechter of procedure.
Hetzelfde laken aan pak is het geval bij het opleggen van extra bedragen bij een acceptgiro.
Een acceptgiro word volledig automatisch verwerkt, de grootste kosten hiervoor worden gemaakt door vermoedelijk de bank, die ziet deze kosten echter als een onderdeel van het of de bedrijfsvoering en terecht naar mijn mening, acceptgiro's worden namelijk bijna geheel automisch vewerkt en biedt heel veel gemak aan bedrijven.
Wat u mogelijk kan doen als klant is gewoon weer gebruik te maken van uw overschrijvingskaartjes of internetbanieren, met vermelding van uw klantnummer gegevens en de betreffende maand waarom het gaat, de acceptgironummers van de acceptgiro hoeft u niet over te nemen, daardoor word het veel moeilijker om het bedrag thuis te brengen maar u heeft een afschrift dat u betaald heeft, het bedrijf op zijn beurt moet daardoor weer extra personeel aantrekken,
U maakt dus geen gebruik van acceptgiro meer maar ook niet van AI op deze manier.
Daarnaast is normaal kas geld ook een wettig betaalmiddel om uw rekeningen te voldoen, u kunt dus ook langsgaan naar betreffend kantoor en uw rekening contant betalen, wat nog veel meer werk tot gevolg heeft.
Eneco heeft 2 miljoen klanten, ongeveer de helft daarvan betaald met acc. giro,
Als zij dus 1,19 euro in rekening brengen dan krijgen zij per maand dus 1,19 miljoen extra binnen als bedrijf zijnde,
op jaarbasis meer dan 13 miljoen
Waar zij verder niets voor hoeven te doen en geen enkel individueel persoon beter van word. (hooguit een directeur die al een miljoen per jaar verdiend)
U bepaald mogelijk liever zelf wie u wil spekken met geld.

http://www.volkskrant.nl/economie/article517291.ece
Meevallers stuwen winst Eneco
energiebedrijf Eneco heeft vorig jaar 426 miljoen euro winst geboekt, ... Eneco had in 2007 onder andere hogere kosten wegens investeringen in
Laatst gewijzigd door jantje12345 op 02 aug 2008 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

wicher

Ongelezen bericht door wicher »

Pfff, wat een verhaal man! :(
Weinig mensen zullen deze hele lap tekst gaan lezen; daarvan zal het grootste gedeelte er geen lijn in ontdekken, behalve dan misschien dat je weinig op hebt met Eneco?
Misschien kun je proberen om in een paar zinnen je boodschap duidelijk te maken?

AGGB

Ongelezen bericht door AGGB »

De kosten 14,28 euro per jaar met gebruik van een acceptgiro voor een betaling aan Eneco worden die berekend voor het gasverbruikbedrag en ook nog eens voor het gasvastrechtbedrag? Men krijgt immers voor beide afzonderlijk een acceptgiro toegestuurd als men op die wijze wenst te betalen. Dus als men bij Eneco is voor beide, wordt het dan 28,56 extra?
Dat zelfde geldt dan ook voor de stroom, nog eens 28,56 extra?

Shine

@ AGGB:

Ja. Indien uw netbeheer en levering apart zijn. (dus andere netbeheerder dan leverancier en de batelingen vinden gescheiden plaats) dan betaalt u, indien u voor beide betalingen een acceptgirokaart wenst, aparte administratiekosten voor deze betaalwijze.

Shine

Jep is me bekend Polderboy. Netbeheerders (afzonderlijke rekening) en Leveranciers (alles in 1 rekening) model.
Oxxio hanteert dit Leveranciersmodel al voor een groot deel van hun klanten. Greenchoice, als ik me niet vergis ook.
Deze aankomende verplichting is iig wel een klein stapje vooruit. Al was he tmaar voor de duidelijkheid van de rekening tbv de consument. Want die gescheiden betalingen is hopeloos.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Ergo: dan "hoef" je dus nog maar 1 acceptgiro voor de hele zooi te vragen.
Ik krijg ook maar één acceptgiro van Eneco.
"Vroegah" kreeg ik aparte rekeningen van de Puem en de Stamin, maar na een paar fusies valt alles onder de hoge Eneco-hoed: zowel warmte, stroom als netbeheer.
Blijft als feit overeind dat Eneco feitelijk niet meer keuze biedt dan AI of het versturen van een acceptgiro (hoe je die voldoet maakt voor de administratiekosten geen verschil).
En dan vraag ik me af of dit voldoet aan de wettelijk verplicht gestelde "ruime keuze" in betalingswijzen; imho voldoet dat NiET, en is er inmiddels bijvoorbeeld zoiets als een digitale factuur die je direct in je bank-account ontvangt en met een druk op de knop kunt betalen.
Ergo, ik heb het idee dat Eneco gewoon heel erg graag wil dat iedereen per AI betaalt, want een andere (gratis) keuze bieden ze niet.

Shine

Het lijkt dus te mogen omdat noch de overheid, noch de EU hier daadwerkelijk actie in onderneemt.
Overigens worden deze 2 betaalmogelijkheden (AI of accept) door menig ander bedrijf/instelling ook aangeboden.
Maar wil je het zker weten, dan adviseer ik je een onderzoek te doen en je beklag te deponeren bij een jurist.

diamondvoodoo

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Wettelijk gezien zal het ongtwijfeld toegestaan zijn.

Maar zoals eerder is genoemd... het is helaas de marktwerking.

Dan maar een biertje minder per maand in het cafe :wink:
Dat moet lukken gezien het rookverbod per 1 juli.

Greenchoice

Ongelezen bericht door Greenchoice »

Als ik de acceptgiro's retour afzender stuur en zoals gebruikelijk gebruik maakt van de periodieke overschrijving, moet ik dan voor de ongewenste acceptgiro's 1.20 euro per acceptgiro betalen, ook al negeert Eneco mijn wens om niet per acceptgiro te betalen.

Nu factureert Eneco 15 euro herinnerings-administratiekosten indien de betaling 15 dagen na de vervaldatum betaald wordt en verdient Eneco op een zeer makkelijke manier 15 euro extra zonder daarvoor iets te doen. ( met geen enkel financieelinstument, aandeel of obligatie kan je zo'n enorm rendement maken, 15 euro winst uit het bijna niets).

Mij lijkt het zeer redelijk indien de consument indien hij 15 dagen voor de factureerdatum ( notadatum ) betaald 15 euro betalingskorting krijgt, waar de consument wel iets voor doet.

Betaald de consument een heel jaar vooruit dan minimaal 11 x 15 euro korting, om een beetje tegenwicht te geven voor de onterecht extra hoge herinnerings-administratiekosten van 15 euro bij 15 dagen te late betaling.

mvg
VertrouwEneco VoorGeen EuroCent

Disclaimer
The words depicted in this forumcomment are fictitious.
Any similarity to any name, organization, corporation, person living or dead is merely coincidental.
Laatst gewijzigd door Greenchoice op 07 aug 2008 20:32, 4 keer totaal gewijzigd.

diamondvoodoo

Hahaha dat is helemaal mooi Greenchoice.. de omgekeerde wereld.
Laat me even weten als het bij jullie gebeurt, stap ik meteen over.

In feite beloond de klant zichzelf al door gewoon op tijd te betalen. Als hij dat niet doet is hij 12x15 euro duurder uit aan zijn energie.

En dat is helaas bij vele maatschappijen het geval.

Greenchoice

Nee, als de klant in de met de leverancier overeengekomen periode betaald, wordt niemand (extra) beloond.

In mijn "economisch evenwichtsmodel" zit de automatische prikkel om de herinneringskosten en administratiekosten te minimaliseren, de herinnerings-kosten zijn naar mijn mening met 15 euro nu onrechtvaardig hoog.

Klein voorbeeldje. Als ik 100 Euro tegen een woekerrente aan je leen, verdien ik slechts 0,05479 Euro cent per dag aan jou. In 15 dagen verdien ik MAXIMAAL 0,8219 Euro cent.

Nu hoopt Eneco dat de mensen die niet per IC betalen net te laat betalen. 15 dagen te laat en BINGO

Disclaimer
Any similarity to any name, organization, corporation, person living or dead is merely coincidental.

diamondvoodoo

Mensen moeten gewoon op tijd betalen. Daar ben ik heel direct in. Tuurlijk is 15- hoog, maar het is wel iets wat mensen aanzet om er op te letten om op tijd te betalen. Ik weet zeker dat mensen nu veel minder makkelijk doen met het niet op tijd betalen.

Als je de winkel verlaat betaal je toch ook? Zo is dat ook met het maandelijks betalen van energie.

En ja, soms kan ik begrijpen als je een dag te laat bent en normaal betaal je altijd op tijd dat het zuur is. Maar even bellen kan soms helpen om het tegen te boeken.

Kortom: Ik begrijp waarom bedrijven kosten in rekening brengen. (los van het feit dat ze daar enorm veel aan verdienen)

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik ben zelf als consument ruim EEN HALF JAAR bezig geweest om van Eneco 50 euro compensatie uitbetaald te krijgen die door Eneco in opdracht van het Rijk moest worden uitbetaald. En velen met mij
Zie http://www.volkskrant.nl/den_haag/article150108.ece

Denk je dat ik de mogelijkheid heb om als klant om Eneco boetes op te leggen voor te laat betalen??? En wat dacht je van al die mensen die van Eneco niet tijdig het teveel betaalde aan voorschotten terugkrijgen n.a.v. de jaarafrekening?

Gewone consumenten hebben werkelijk geen poot om op te staan als hun rechten door deze grote bedrijven worden geschonden. Maar als consument hoef je maar één acceptgiro te missen en je hebt al een incassoburo aan je broek :evil: .

diamondvoodoo

True... en dat is belachelijk. Maar zo gaat dat in Nederland. :?

Al moet ik zeggen dat ik altijd netjes op tijd me geld krijg met me jaarrekening al is het niet veel. Eneco schijnt met nog een paar energiebedrijven volgens de energiekamer (DTe) het beste te scoren op dat gebied.

Maar je hebt zeker een punt.

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

prima toch, betaal op tijd de rekening :)

Greenchoice

"Iedereen" moeten gewoon op tijd betalen. Maar een rib uit mijn lijf bij net te laat betalen, dan een rib uit jouw lijf bij betalen voor de notadatum. Of kunnen we liever te laat betalen strafbaar maken, te verbetering van het zeer aangename Nederlandse repressieve incasso "klimaat".
"Dat" zal ook heel goed werken.

Disclaimer

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Gewone consumenten hebben werkelijk geen poot om op te staan als hun rechten door deze grote bedrijven worden geschonden.
Ik zit inderdaad ook inmiddels al een paar maanden op terugstorting te wachten. Kan alleen geen € 15 bij Eneco in rekening brengen wegens wanbetaling en ook niet daarbovenop nogeens € 50 voor "buitengerechtelijke" inning (de betalingstermijn van de jaarafrekening is nu toch al 'n maand of 4 verstreken). Sterker nog, ik moet er tijd en geld in steken om aan m'n eigen teveel betaalde geld te komen.

Gesloten