LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] internetbankieren Rabo waarom naam invullen?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.

Moet bank combinatie naam begunstigde en rek.nr begunstigde controleren?

Peiling eindigde op 02 mei 2007 11:10

ja
1
100%
neen
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

gogo

internetbankieren Rabo waarom naam invullen?

Ongelezen bericht door gogo »

Bij Rabo Internetbankieren moest je tot voor kort naast
rekeningnummer ook naam van begunstigde en plaats invullen.
Nu alleen nog rekeningnummer en naam.
Ik kom er nu achter dat ook dit boerenbedrog is:
de combinatie naam en rekeningnummer wordt niet gecontroleerd (betrof 580 euro.)
Er wordt alleen gecontroleerd of het rekeningunummer een bestaand nummer is, zegt men bij de bank.
Nogal wiedes dat men het niet overmaakt als het geen bestaand bankrekeningnummer is.
Men gaat nu uitzoeken van wie het nummer is en eventueel bemiddelen.
Het was beter als men niet de indruk wekte dat het invullen van de (juiste) naam enige zin heeft.
Laten ze gewoon de klant waarschuwen dat er geen enkele check op combinatie naam en nummer plaatsvindt.
Dan kan die alsnog kiezen voor een bank waar dat wel gebeurt.
(Postbank?)
Wie heeft ervaring met het "bemiddelen"
gogo

mls

Re: internetbankieren Rabo waarom naam invullen?

Ongelezen bericht door mls »

Ik heb in februari via abn een bedrag van 75 euro overgemaakt, naar het gironummer van mijn vader dacht ik. Door het wegvallen van 1 cijfer is het geld naar iemand anders gegaan,alhoewel naam en woonplaats niet overeenkomen met het rekeningnummer. Nu heeft de abn al twee keer deze persoon verzocht het geld terug te storten, maar deze persoon woont niet meer op dat adres het huis staat te koop en hij heeft nu ook zijn postbankrekening opgezegd. Via berichtjes op afschriften heb ik hem al herhaaldelijk verzocht het geld van de onverschuldigde betaling terug te storten, maar geen resultaat. Hoe kan ik aan zijn nieuwe adres komen. Ik heb alleen een naam, de abn zegt verder niets te kunnen dus mijn ervaring met het bemiddelen van de abn/amro en de postbank zijn dus slecht, bij de postbank nog slechter dan de abn want daar moest ik ook nog een duur service nummer bellen terwijl de persoon die mij "hielp" er totaal niets van snapte en mij alleen maar tot grotere wanhoop dreef. Natuurlijk een klacht ingediend maar dan krijg je een brief met een standaardantwoord.
Laatst gewijzigd door mls op 06 mei 2007 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Ninja

Ongelezen bericht door Ninja »

De reden dat er niet op naam gecontroleerd wordt, is dat de banken geen inzage hebben in de namen van rekeninghouders van andere banken.
De Postbank controleert wel op naam als het om een tegenrekeningnr van de Postbank gaat. Als het tegenrekeningnummer van een andere bank is, kunnen ze dit dus niet controleren. Of andere banken dat ook doen weet ik niet.

mls

Toch is dit niet helemaal waar want ik heb zelf net zoals veel andere mensen geld teruggekregen met de mededeling "naam en rekeningnummer stemmen niet overeen", als ik eens iets vergeten was.

Ook heb ik het getest en een klein bedrag overgemaakt van bank naar giro (naar mezelf en familieleden) en expres foute naam of expres cijfer weggelaten en het kwam gewoon terug.
Ze zijn niet verplicht te controleren, maar ze kunnen het wel.
Ze wekken in ieder geval ook die illusie want je kunt niet eens iets overschrijven bij de abn en de postbank zonder een woonplaats in te vullen.

met vriendelijke groet,
marlies

gogo

Ongelezen bericht door gogo »

Ik heb mijn geld gelukkig terugontvangen. De bank heeft bemiddeld.
De ontvanger bleek een bedrijf dat nog niets had gemerkt.

Als de betreffende bank constateert dat er een "onverschuldigde betaling"is gedaan, kan ze deze uiteindelijk ook zelf terugboeken, als de klant weigert.
Dit zou voortvloeien uit de overeenkomst die de bank met zijn klanten heeft.

Zelfs is de client verplicht zelf de afschriften regelmatig te controleren en als er (o.a.) door onbekenden geld is gestort, moet dit volgens dezelfde overeenkomst bij de eigen bank worden gemeld.

De betreffende bank moet jouw bank daarbij dus wel willen ondersteunen.

Het Nieuwe Burgerlijk wetboek kent overigens ook een artikel over onverschuldigde betalingen. Daarvoor moet je dan echter wel naar de rechtbank.

Het beste is te betalen via Ideal, als het bedrijf waar je koopt daarmee werkt. Dat schijnt de trend te zijn.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Ze wekken in ieder geval ook die illusie want je kunt niet eens iets overschrijven bij de abn en de postbank zonder een woonplaats in te vullen.
Maar als je als woonplaats XXX invult dan wordt de overschrijving ook uitgevoerd, dus welke illusie wordt er nou gewekt?

mls

als je normaal gesproken iets vergeet en je krijgt het weer terug op je eigen rekening heb ik de indruk dat er wel gecontroleerd wordt op woonplaats , naam en rekeningnummer, het is mij nog nooit overkomen dat een overboeking werd uitgevoerd als de gegevens niet met elkaar kloppen behalve deze ene keer dan.

Ik zou graag suggesties ontvangen die me helpen i.p.v. muggezifterij op wat ik schrijf

aandewiel

Ongelezen bericht door aandewiel »

Als je een bankrekeningnummer intoetst wordt er een zogenaamde 11-proef (zoek maar op Google) gedaan. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook bij een sofi-nummer. Een bankrekeningnummer bestaat officieel altijd uit 10 cijfers maar de meeste bankrekeningnummers beginnen met een 0 die niet gebruikt wordt. Als het nummer niet door de 11-proef komt is het geen geldig rekeningnummer. Een cijfer verkeerd intoetsen kan dus niet zomaar.

Je moet dus een echt bestaand nummer intoetsen. Hier kan je fouten mee maken. Maar een naam-nummer controle is lastig. Bij de naam kan je veel variaties krijgen. Bij bijvoorbeeld Van der Velden kan je v.d. Velden of v/d Velden etc. invullen. Dit is door een computer lastig te controleren. We verwachten van TNT ook niet dat er een naam-adres controle plaatsvindt.

Bij de rekeningnummers van de Postbank is dit anders. Een rekeningnummer van de Postbank kan je niet testen omdat die alle cijfers bevatten. Daarom moet de Postbank een naam-nummer controle doen. Maar dit gebeurt steekproefsgewijs. Zeker niet bij alle betalingen.

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

Enkele banken hebben een archief met namen en nummers die ze wel controleren, dus service maar geen garantie, ze controleren alleen bekende nummers, dus toen ik de verkeerde naam intikte kreeg ik een voorstel van de bank met de juiste firma naam en niet die familie naam!
Als je een 2e keer iemand betaalde komt er bij de meeste een naamvoorstel, en als ik naam ik tik een rekening nummer!
Dus de koppeling kan wel, en niet alleen bij postbank, er zijn er meerdere!

mls

Bedankt voor de reacties, de site stichting criminaliteits bestrijding heeft mij op het idee gebrachtom aangifte te doen van oplichting/diefstal.
Waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht. Vandaag op het bureau geweest waar ze me heel prettig geholpen hebben. Ze namen het serieus op en gingen er gelijk werk van maken. Morgen word ik teruggebeld.

CB

Ongelezen bericht door CB »

mls,

Bij alle banken (behalve de Postbank) wordt de rekening controle uitgevoerd op basis van de elfproef methode. Voor de elfproef methode zie onderstaande link:

http://cgi.dit.nl/bank.cgi

De rekeningnummers van de postbank voldoen niet aan deze elfproef. Vandaar dat de postbank controleerd op rekeningnummer en naam. Of bij deze controle ook wordt gekeken naar de woonplaats weet ik helaas niet.

In jouw geval zou ik dus de Postbank erop aanspreken dat ze deze keer de controle kennelijk niet hebben uitgevoerd. Je hebt immers het bewijs dat rekeningnummer en naam niet overeenstemmen.

Mocht je een rechtsbijstandsverzekering, informeer daar dan even.

mvrgr

cb

mls

Dank je wel CB, als dat zo is dan zal ik ze er zeker op aansprken, vanavond ben ik teruggebeld door de politie en zij hebben de persoon die mijn geld heeft opgebeld hij heeft hun gezegd dat hij het geld binnen een week terug naar mij overmaakt. Ik moet nog even afwachten wat er nu gebeurd.

mls

Vandaag eindelijk mijn geld terug ontvangen. Lang leve de politie!

Hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Ali Bensalah

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Zelf een ervaring bij de Rabobank waarbij iemand anders mijn rekeningnummer op een acceptgiro of eenmalige machtiging neer plantte. Ook hier geen controle van combinatie rekeningnummer en naam.
Het vervelende was wel dat de bank het standpunt in nam dat ik het zelf maar uit moest zoeken en de begunstigde moest vragen het geld terug te storten.
De bankmedewerker even fijntjes duidelijk gemaakt dat zij toch een probleem hadden als zij op basis van onjuiste gegevens een overboeking hadden gedaan. Toen kon er ineens wel actie worden ondernomen.

De zaak ligt hierbij wel een stuk duidelijker dan in de zaak waar de Topicstarter het over heeft maar in 1e instantie weinig medewerking van de Rabobank :shock:

mens

Ongelezen bericht door mens »

De ruimte waar je een naam moet invullen bij het rabobank internetbankieren is vrij beperkt. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat ik de naam niet volledig kon invullen, en dus het bedrag telkens terugkreeg. Erg irritant.
Kennelijk wordt er dus wel op naam gecontroleerd. Waarschijnlijk door een computer, want afkorten snapt-ie niet.

dick2008

Ongelezen bericht door dick2008 »

Ik ben opgelicht door een bedrijf (Express Totaal Onderhoud) uit Rotterdam. heel vervelend maar het lullige is dat dit simpel vermeden had kunnen worden als de Rabobank de gevens van begunstigde had gecontroleerd. Ik heb keurig de naam van het bedrijf als begunstigde ingevuld maar achteraf bleek dat ik mijn geld op rekening van een zekere D.Klitsie heb gestort. Je zou verwachten dat de bank bij bedragen boven zeg 100 euro checkt of naam en rekeningnummer overeen komen. Dit om fraude of vergissingen te voorkomen

Gesloten