LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] niet tevreden over de koop?perspectieven:

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
genvandongen
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 mei 2008 06:42

niet tevreden over de koop?perspectieven:

Ongelezen bericht door genvandongen »

Hallo allemaal,
Onze aankoopmakelaar wees ons erop, dat als we de woning kopen, en we mochten achteraf toch spijt hebben, en we verkopen de woning binnen 6 maanden, dan krijgen we onze overdrachtsbelasting terugkrijgen van de belasting. Of dit dan zwart op wit in de koopovereenkomst staat of dat het wettelijk geregeld is, weet ik niet. Bij ons staat het erin.
Wel eens van gehoord?
Jacq :lol:

Ronald76
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 feb 2008 10:38

Re: niet tevreden over de koop?perspectieven:

Ongelezen bericht door Ronald76 »

Het werkt iets anders. Als je binnen 6 maanden na aankoop van de woning, deze doorverkoopt aan een derde partij. Dan moet deze derde partij wel de overdrachtsbelasting betalen, de notaris zorgt ervoor dat de verkoper van de woning het geld ontvangt. Je krijgt dus geen geld terug van de Belastingdienst. Deze regeling is wettelijk geregeld.

Maar jij hebt wel het risico dat de derde partij minder wil betalen dan wat jij hebt betaald (volgens mij krijg je dan ook minder overdrachtsbelasting, maar zeker weet ik dit niet). Ook loop je kans dat het huis niet binnen 6 maanden verkocht wordt. Dan loop je de overdrachtsbelasting mis, want dan ontvangt de Belastingdienst het geld.

Vind 't maar raar dat jullie aankoopmakelaar op deze mogelijkheid wijst! Twijfelen jullie over de woning? In dat geval zou ik wat langer over nadenken.

genvandongen
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 mei 2008 06:42

Re: niet tevreden over de koop?perspectieven:

Ongelezen bericht door genvandongen »

Ik twijfel niet over de woning maar over de verkoper zelf.
Jacq

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: niet tevreden over de koop?perspectieven:

Ongelezen bericht door SJZ »

Als je binnen 6 maanden na aankoop van de woning, deze doorverkoopt aan een derde partij. Dan moet deze derde partij wel de overdrachtsbelasting betalen
Klopt niet, bij verkoop binnen 6 maanden is geen overdrachtsbelasting verschuldigd, dat wil zeggen, als je het voor dezelfde prijs verkoopt. Als je een huis van 200.000 voor 230.000 doorverkoopt is er feitelijk alleen over die 30.000 overdrachtsbelasting verschuldigd.

(zie artikel 13 wet belastingen van rechtsverkeer)

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: niet tevreden over de koop?perspectieven:

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste



Wat SJZ stelt klopt als een bus. Dit betekent dus ook dat je niet zomaar de verkopende partij kunt aanslaan voor deze 6%.

Het hoeft niet te worden betaald, maar hoe dit voordeel wordt verrekend maakt deel uit van de onderhandelingen

Ronald76
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 feb 2008 10:38

Re: niet tevreden over de koop?perspectieven:

Ongelezen bericht door Ronald76 »

Quote:
Als je binnen 6 maanden na aankoop van de woning, deze doorverkoopt aan een derde partij. Dan moet deze derde partij wel de overdrachtsbelasting betalen


Klopt niet, bij verkoop binnen 6 maanden is geen overdrachtsbelasting verschuldigd, dat wil zeggen, als je het voor dezelfde prijs verkoopt. Als je een huis van 200.000 voor 230.000 doorverkoopt is er feitelijk alleen over die 30.000 overdrachtsbelasting verschuldigd.

(zie artikel 13 wet belastingen van rechtsverkeer)
Dan heb ik 't niet helemaal goed, zo had mijn makelaar destijds uitgelegd (ik kon 'n huis kopen waarbij degene het huis door wilde verkopen, uiteindelijk had ik geen interesse in 't huis).

Maar ik vraag me wel af of het lukt in die korte periode van 'n half jaar het huis door te verkopen? Je moet de koper dan wel duidelijk uitleggen hoe de situatie ligt. Hij kan via kadaster.nl opzoeken wat de oorspronkelijke koopprijs was en dat het zo kort geleden gekocht was. Anders denkt men dat daar nog 'n keer 6% overdrachtsbelasting bij komt!

Gesloten