LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wet koop op afstand, verpakking kapot

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Morero

Wet koop op afstand, verpakking kapot

Ongelezen bericht door Morero »

Ik vraag mij het volgende af:

Als ik niet tevreden ben met een product dat ik bij een webshop heb gekocht, dan kan ik mij in principe houden aan de "afkoelingsperiode" van meestal 7 dagen. Ik kan het dan terugsturen en mijn geld terug verwachten.

Maar wat als de verpakking van het product kapot is? Je hebt steeds meer van die verpakkingen die je met een schaar of mes open moet maken en daarmee dus kapot maakt. Heb ik dan nog steeds het recht om het terug te sturen?

Natuurlijk heb ik al even gezocht op diverse websites maar kan er nergens een duidelijk antwoord op vinden. Iemand die mij hier antwoord op kan geven?

angel1978

Re: Wet koop op afstand, verpakking kapot

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je mag het produkt helemaal bekijken en dus ook uit de verpakking halen !
Als je daarbij de verpakking moet vernielen, dan mag dat dus ook en kan je je nog steeds beroepen op de wet koop op afstand !
Wel zijn de verzendkosten voor eigen rekening !

Morero

Ok, duidelijk.
Ik vraag me dan wel af, wat doen een webwinkel dan met dat product? Weggooien ofzo lijkt me?

angel1978

Opnieuw verpakken !
Daarom mag het produkt ook niet 'gebruikt' zijn !
Als de verpakking nog heel is, dan wordt het opnieuw goed ingepakt en gewoon weer verkocht. Is de verpakking geschonden, dan wordt deze opnieuw verpakt ( en evt. gesealed ) en gewoon weer verkocht.

ondernemer-

Ongelezen bericht door ondernemer- »

In ongeschonden verpakking kan het terug gestuurd worden.
Je mag het produkt helemaal bekijken en dus ook uit de verpakking halen !
Als je daarbij de verpakking moet vernielen, dan mag dat dus ook en kan je je nog steeds beroepen op de wet koop op afstand !
Dacht het niet.

Lees de wet nogmaals goed door.
Het is een "kijk" wet en geen "gebruiks" wet.

MLF

Ongelezen bericht door MLF »

Hoe zit het met spullen die je in een winkel koopt waarvan de verpakking niet open kan/mag en thuis blijkt het anders te zijn en je wilt het terug brengen?
Dat heb ik ooit gehad bij de gamma, ik kon het niet terug brengen (volgens de gamma dan)

angel1978

Lees de wet nogmaals goed door.
Het is een "kijk" wet en geen "gebruiks" wet.
Dat zou ik inderdaad nog maar eens goed doen als ik ondernemer was :roll:

Een produkt mag inderdaad bekeken worden en niet gebruikt. Maar als de verpakking het bekijken in de weg zit ( wat het geval is bij bijvoorbeeld sealen ), dan mag die verpakking verwijderd worden !

Ik kan bijvoorbeeld een kledingstuk NIET goed bekijken ( en passen ) als ik 'm niet uit de sealing mag halen en dus mag dat zeker wel ! Passen mag ook ! Dragen mag niet ! ( en dus mogen er geen gebruikssporen op zitten ! )

Als ik de onderkant van een produkt wil bekijken ( of de achterkant ) en dit wordt door de verpakking belemmert, ook dan mag ik die verwijderen en desondanks alsnog weer terugsturen binnen 7 dagen.
Hoe zit het met spullen die je in een winkel koopt waarvan de verpakking niet open kan/mag en thuis blijkt het anders te zijn en je wilt het terug brengen? Dat heb ik ooit gehad bij de gamma, ik kon het niet terug brengen (volgens de gamma dan)
Daarin hebben ze volledig gelijk !
In een winkel ( fysiek ) geldt: KOOP = KOOP !!!

Als je het terug mag brengen ( ruilen ) betreft het coulance van de winkel en dus ben je afhankelijk van wat de winkel je wil bieden.. Je hebt NERGENS recht op ! Ook regels als: verpakking moet heel zijn, zijn door de winkel te bepalen en daarvan ben je dus afhankelijk !

in geval de winkel een ruil-garantie biedt en je kan niets vinden dat je in de plaats wil hebben, mag een winkel ook een tegoedbon geven !
Geld terug is zeker geen recht !!!

Anders is het weer als een produkt kapot is cq. niet werkt.
Dan moet je de winkel 3x de kans geven om het probleem te verhelpen ( reparatie, omruilen ). Lukt ze dat niet, dan heb je recht op geld terug ! Verpakking heb je niets mee te maken en mag je ook gewoon weggegooid hebben !

Morero

Beste Ondernemer,

Wat jij zegt daar dacht ik ook aan eigenlijk. Ik kan me heel slecht voorstellen dat als ik de verpakking sloop (als het niet anders kan) om het product te proberen en het daarna retourneer, dat iedere webwinkel de middelen heeft om weer een verpakking te maken. Een zakje openmaken om kleding te passen lijkt me niet moeilijk om opnieuw te verpakken. Deze zitten ook vaak in hersluitbare zakjes.

Ik ben toch benieuwd wat nu wettelijk wel en niet mag/kan. Uiteindelijk stuur je het product niet terug zoals je het hebt ontvangen....toch?

angel1978

Wie iets koopt bij een webwinkel, mag dit binnen zeven werkdagen terugdraaien. De winkelier moet het artikel dan terugnemen, en natuurlijk het geld teruggeven. Dat staat in de Wet Koop op Afstand, art. 7:46d BW. Het idee is dat je het product kunt uitproberen in die zeven werkdagen, om zo te besluiten of het bevalt of niet. Maar daarbij bestaat de kans dat het product (of de verpakking) beschadigd raakt.
vraag consument:
En wat nou als de spullen die je besteld hebt in zo’n hard-plastic verpakking zitten die je alleen met schaar kunt openen?
antwoord jurist:
Ik zou zeggen dat de winkelier dan pech heeft. Je moet het product uit kunnen pakken om te kijken of het bevalt. Als dat alleen met een kettingzaag kan, dan is het risico op beschadiging van de verpakking voor de winkelier.

ondernemer-

Ongelezen bericht door ondernemer- »

Het idee is dat je het product kunt uitproberen in die zeven werkdagen, om zo te besluiten of het bevalt of niet. Maar daarbij bestaat de kans dat het product (of de verpakking) beschadigd raakt
Dan is het dus gebruikt, je mag een product niet gebruiken en dan volgens de wet kopen op afstand terug sturen.
Ik zou zeggen dat de winkelier dan pech heeft. Je moet het product uit kunnen pakken om te kijken of het bevalt. Als dat alleen met een kettingzaag kan, dan is het risico op beschadiging van de verpakking voor de winkelier.
Dit kan een jurist niet hard maken!
Het moet in ongeschonden verpakking zijn.
Een produkt mag inderdaad bekeken worden en niet gebruikt. Maar als de verpakking het bekijken in de weg zit ( wat het geval is bij bijvoorbeeld sealen ), dan mag die verpakking verwijderd worden .
Nee.
Ik kan bijvoorbeeld een kledingstuk NIET goed bekijken ( en passen ) als ik 'm niet uit de sealing mag halen en dus mag dat zeker wel ! Passen mag ook ! Dragen mag niet ! ( en dus mogen er geen gebruikssporen op zitten ! )
Maar u mag hem niet volgens de wet kopen op afstand terug sturen.

Daar gaat het nu toch om.

Ik zal even een voorbeeld geven.

Je koopt kleding bij de bekende internet winkel.
Je stuurt het terug nadat je het gepast hebt en het bevalt niet.

Volgens k.o.a. zou u dus alleen de retour kosten moeten betalen.
Maar in de praktijk is het anders.
U moet altijd een vergoeding betalen voor de gemaakte kosten.

En waarom?

Omdat het niet volgens de w.k.o.a. is.

Het gaat hier om wet kopen op afstand en niet een andere wet.

Het zou eens goed zijn als er een proef zaak gemaakt wordt bij de rechtbank.
Want de onduidelijkheden omtrent deze wet zijn ondoorzichtbaar.

angel1978

Dit kan een jurist niet hard maken!
Volgens mij ben jij diegene die het hier niet hard kan maken.

Als ik moet kiezen tussen een ondernemer ( met eigenbelang en een jurist ( met kennis van de wet ) ), dan weet ik wel wat te kiezen :wink:
Maar u mag hem niet volgens de wet kopen op afstand terug sturen.
Volgens die wet mag dat dus WEL !

Maar anders laat maar een case zien waarbij dit anders is...

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dan moet je de winkel 3x de kans geven om het probleem te verhelpen ( reparatie, omruilen ). Lukt ze dat niet, dan heb je recht op geld terug ! Verpakking heb je niets mee te maken en mag je ook gewoon weggegooid hebben !

Artikel 7:21 BW stelt NIET dat de verkoper het product moet PROBEREN te herstellen of te vervangen, die moet daar gewoon voor zorgen.

Je hebt recht terug op je geld terug als er aan de voorwaarden van 7:22 BW wordt voldaan. Dus als het product niet te herstellen of te vervangen is of als de verkoper het product niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor herstel of vervanging kan zorgen.

Dat is toch iets anders dan dat je de verkoper drie keer de kans geven.
art 7:46d lid 1 BW schreef:Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.
En daar mag niet van van af worden geweken in het nadeel van de koper. 7:46j BW

De voorwaarde dat het product terug gestuurd moet worden in een ongeschonden verpakking staat hier niet tussen. Het hele idee is hier dat de koper het product kan uitproberen. Als het product zo verpakt zit dat de koper de verpakking wel stuk moet maken dan komt dit voor rekening van de verkoper.

Angel1978 heb je een reden om je bron niet te vermelden?
http://blog.iusmentis.com/2008/06/09/mo ... at-retour/

Kende je deze ook:
Artikel 15a Auteurswet
1. Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd het citeren uit een werk in een aankondiging, beoordeling, polemiek of wetenschappelijke verhandeling, mits:

(...)
4°. de bron op duidelijke wijze wordt vermeld, alsmede de aanduiding van de maker, indien deze in de bron voorkomt.

angel1978

Naast het feit dat jij 'm absoluut zou herkennen en er wel mee zou komen en je daarnaast al genoeg reclame voor 'm maakt ( ik zie dat ie nu ook geld wil verdienen eraan en een boek wil verkopen ), vond ik 't totaal niet relevant WIE het is. EGO's doen er niet zoveel toe wat mij betreft :P
Kende je deze ook:
Ik mag binnenkort voor de rechter verschijnen neem ik aan :wink:

Gesloten