LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] garantie Conceptronic 2 jaar, winkel 1 jaar

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: garantie Conceptronic 2 jaar, winkel 1 jaar

Ongelezen bericht door alfatrion »

tb schreef:Hij kan nu niet meer stellen 'het artikel is stuk en dient het zondermeer gratis en voor niets gerepareerd/vervangen te worden door de winkelier. Deze laatste mag nu van TS verlangen dat deze aantoond dat het probleem zich al in de garantietermijn voordeed terwijl tijdens de garantieperiode de winkelier dit moet aantonen. Dit is naar mijn mening waar het hier om gaat.
Dat zie ik anders. De fabrieksgarantie zie ik als een mededeling van een voorgaande verkoper en dus geld deze alsof de winkelier deze garantie heeft opgesteld. (Zie punt 3.)

Bij non-conformiteit (zie punt 1) gaat er niet om dat de problemen zich binnen een bepaalde periode voordoen maar dat het product ondeugdelijk was toen het verkocht werd. Gebreken die pas later aan het licht komen vallen dus ook onder de 'wettelijke garantie'.
Gelet op het feit dat het probleem na bijna 2 jaar zich voordoet wil dat niet zeggen dat TS geen garantie meer heeft (immers artikel zou langer mee moeten gaan). Echter hij heeft wel het probleem dat de bewijslast nu op hem rust.
Hier haal je de begrippen 'wettelijke garantie' en handelsgarantie door elkaar. De wettelijke garantie wijst naar non-conformiteit 7:17 BW, waar handelsgarantie wijst naar 7:6a BW. Bij de laatste is een omkering van de bewijslast.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 14 aug 2008 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantie Conceptronic 2 jaar, winkel 1 jaar

Ongelezen bericht door BBCS »

Je moet niet vergeten dat je hier te maken hebt met 2 producten:

- De externe harde schijf behuizing
- De harde schijf zelf.

De winkelier heeft die 2 producten zelf samengebouwd.

Ik krijg wel de indruk dat men zegt doordat de winkelier zelf die 2 producten heeft samengevoegd, dat daardoor de boel nu kapot is. Dus door zijn onkunde.

De oorzaak van het probleem hoeft helemaal niet bij de winkelier te liggen, maar het kan zijn dat er een defect is ontstaan in de behuizing, maar er kan ook een defect zijn ontstaan in de harde schijf zelf.

Dus het defect kan aan 3 verschillende oorzaken liggen.
Dat kun je zo aan de buitenkant niet zien en dat gegis waar het wel aan kan liggen moeten jullie als consument al helemaal niet doen.
Heb je er geen verstand van, hou dan je kop dicht.

Vooral leken op het gebied van computers en electronica hebben nog wel eens het handje ervan om met een grote mond aan te geven wat zij denken wat de oorzaak van de schade is.
En dan ontstaan grote meningsverschillen met de winkelier omdat hij dan een andere conclusie heeft.

Oke, voor de garantieclaim maakt dat totaal niet uit, maar als je geen verstand van computers hebt of van electronica, moet je al helemaal niet gaan gissen wat het probleem zou kunnen zijn.
Want als je dat toch doet, licht je andere consumenten zeker verkeerd voor en dat is net niet wat we gebruiken kunnen.

tb
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 dec 2005 17:58

Re: garantie Conceptronic 2 jaar, winkel 1 jaar

Ongelezen bericht door tb »

In mijn wetboek staat e.e.a. toch iets anders uitgelegd dan door jou weergegeven. Zie artikelen hieronder:

--------

1.
Bij de beoordeling van de vraag of een op grond van een consumentenkoop afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoordt, gelden mededelingen die door of ten behoeve van een vorige verkoper van die zaak, handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, omtrent de zaak zijn openbaar gemaakt, als mededelingen van de verkoper, behoudens voor zover deze een bepaalde mededeling kende noch behoorde te kennen of deze mededeling uiterlijk ten tijde van het sluiten van de overeenkomst op een voor de koper duidelijke wijze is herroepen, dan wel de koop niet door deze mededeling beïnvloed kan zijn.

2.
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet

----

Met andere woorden art1 geeft aan dat het artikel moet voldoen aan hetgeen ook voorgaande verkopers zeggen en mogen de verwachtingen van een artikel geleverd aan een connsument niet neewaards worden bijgesteld (zeer simpel gesteld), dus daarin heb je gelijk en dat heb ik ook niet ontkend. Echter de garantietermijn die voorgaande verkopers stellen staat hier geheel buiten, die hebben namelijk niets van doen met de eigenschappen van het artikel.

De overige punten laat ik maar buiten beschouwing daar TS niets opschiet met een dergelijke discussie.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: garantie Conceptronic 2 jaar, winkel 1 jaar

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je interpreteerd artikel 18 lid 1 BW m.i. te nauw. Het lid meld "mededelingen die (...) omtrent de zaak zijn geopenbaard". Garantie is een mededeling die omtrent de zaak wordt geopenbaard, omdat de aanbieder, er van, de koper bepaalde rechten of vorderingen toekent wanneer bepaalde eigenschappen er aan ontbreken die door de aanbieden zijn toegezegd.

diode-paul
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2008 21:14

Re: garantie Conceptronic 2 jaar, winkel 1 jaar

Ongelezen bericht door diode-paul »

Beste Allemaal,
er zit een maxtor diamond 300 Gb harde schijf in. De case is van Conceptronic, deze wordt speciaal leeg aangekocht zodat de consument zelf kan kiezen welke harde schijf erin gezet gaat worden. Verder heb ik al contact gehad met recovery bedrijf. Dit is echt gigantisch duur 90 euro voor onderzoek en 800 tot 1200 euro voor de recovery. Wat ik nu eerst ga proberen is een andere exact dezelfde harde schijf aan te kopen en zelf om te zetten / bouwen. Winkel heeft inmiddels toch de garantie van de case in gang gezet, maar als ze dit ook voor de harde schijf gaan doen, ben ik deze def. kwijt. Moet ik dus nog even mee wachten. Waar ik nou echt benieuwd naar ben hoe dit exact juridisch in elkaar zit. Wat zijn de rechten en plichten winkel - leverancier en natuurlijk consiument. Ook naar aanleiding data verlies welke door defect electronica conceptronic veroorzaakt is.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantie Conceptronic 2 jaar, winkel 1 jaar

Ongelezen bericht door BBCS »

Aha! Maxtor!

Zegt genoeg.

Die schijf is gewoon kaduuk.

diode-paul schreef:
Wat zijn de rechten en plichten winkel - leverancier en natuurlijk consiument. Ook naar aanleiding data verlies welke door defect electronica conceptronic veroorzaakt is.
De twee producten zijn in de fabrieksgarantie kapot gegaan, dus heb je gewoon recht op de fabrieksgarantie: dus kosteloze herstel of vervanging.

Als ik jou was, zou ik die HD als verloren beschouwen en de winkelier om een Western Digital of een Samsung schijf vragen.

Maxtor staat bekend om de hoge uitval.

Over die dataverlies:

Wat ook de oorzaak van het verlies is, je kunt deze schade nooit op de winkelier verhalen en ook niet op de fabrikant.

Als je toch besluit om een datarecoverybedrijf in te schakelen komen alle kosten voor jezelf.

De winkelier en fabrikant zijn verantwoordelijk voor de harde schijf zelf, niet wat er op staat.

alfatrion
Berichten: 22045
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: garantie Conceptronic 2 jaar, winkel 1 jaar

Ongelezen bericht door alfatrion »

De winkelier of de producent moet gevolgschade vergoeden die direct of indirect wordt veroorzaakt wordt door een ondeugdelijk product. De winkelier moet dit vanwege art. 7:24 jo 7:6 BW en 6:74 lid BW. De producent moet dit op grond van art. 6:185 BW. Bij wie je moet zijn kan ik even niet aangeven.
De werknemer heeft door de harde schijf te formatteren een inbreuk gemaakt op het eigendomsrecht van de klant op de computer en de door hem ontwikkelde software. Voorafgaand aan de reparatie was de klant niet verteld dat het formatteren een standaardprocedure is. De eigenaar van de computer had anders van tevoren een kopie van de harde schijf kunnen maken. Maar ook de reparateur heeft niets gedaan om de gegevens veilig te stellen. De rechter vindt dat de werknemer onzorgvuldig heeft gehandeld en veroordeelt hem tot het vergoeden van ruim € 16.000,- voor de arbeidsuren die de computereigenaar heeft besteed om de gewiste gegevens opnieuw in te voeren.
Bron: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2702
Welles waar ging het hier om een onrechtmatige daad (en daarvoor een wanprestatie tijdens het repareren) en hier om een wanprestatie tijdens bij de koopovereenkomst maar daarin zie ik geen beperking.

Des al niet te min doe je er verstandig aan om rekening te houden met een verlies bij de rechter. Misschien doe je er goed aan om de consuwijzer op te bellen en het daarna te vragen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantie Conceptronic 2 jaar, winkel 1 jaar

Ongelezen bericht door BBCS »

Des al niet te min doe je er verstandig aan om rekening te houden met een verlies bij de rechter. Misschien doe je er goed aan om de consuwijzer op te bellen en het daarna te vragen.
Dan is het simpel:

Dan stoppen gelijk alle computerwinkels met het leveren van harde schijven.

Dan stopt ook dat g e z e i k van die vervolgschade.

Weet je hoe dat in de praktijk gaat?

Een winkelier verkoopt een harde schijf van €50,- en wordt dan aangeklaagd voor de vervolgschade van €50.000,-.

Lekker is dat.

Verhaal dan die schade op de fabrikant, die heeft die harde schijf geproduceerd.
De rechter vindt dat de werknemer onzorgvuldig heeft gehandeld en veroordeelt hem tot het vergoeden van ruim € 16.000,- voor de arbeidsuren die de computereigenaar heeft besteed om de gewiste gegevens opnieuw in te voeren.
Die rechter is knettergek.

Op die manier durft geen één winkelier of computermonteur nog een reparatie uit te voeren.

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: garantie Conceptronic 2 jaar, winkel 1 jaar

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2702

Zie dit link voor wat het is. Dit betreft een kleine ondernemer, en niet de fabrikant. De fabrikant heeft altijd de recht om HDs te wissen als deel van de repartie proceduur. Trouwens de link gaat over formateeren terwijl de OP heeft oog op vergoeden van recovery kosten. 2 verschillende dingen. Een vergoeding van de recovery kosten heeft hij geen recht op omdat de product is gewoon defect geraakt en is niet ondeugdelijk, zoals jij probeert te beweren.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantie Conceptronic 2 jaar, winkel 1 jaar

Ongelezen bericht door BBCS »

Als een klant bij mij komt met de klacht dat de computer zeer traag is en bij controle blijkt dat er dermate veel troep op zit, dan stel ik de persoonlijke gegevens veilig, formatteer de harde schijf en installeer windows opnieuw, waarna de persoonlijke gegevens weer terug worden gezet.

Mocht er dan toch blijken dat er gegevens verloren zijn gegaan, is dat pech voor de klant en daarbij ben ik dus niet aansprakelijk voor het verlies ervan.

Als de rechters bepalen dat ik als monteur wel aansprakelijk voor het verlies van de gegevens ben, is het simpel.

Als blijkt bij een reparatie dat windows opnieuw geïnstalleerd moet worden en de harde schijf geformatteerd moet worden, gaat de computer ongerepareerd terug naar de klant met de mededeling:
"zoek het maar uit, daar begin ik niet meer aan."

Dat is dus niet een situatie die wij willen, maar als de rechters mij aansprakelijk gaan stellen voor eventueel verlies van de gegevens, zit er echter niks anders op.

Graag begrip voor deze situatie.

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: garantie Conceptronic 2 jaar, winkel 1 jaar

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Ik denk je moet dat "rechtzaak" zien voor wat het is. Ik moet toegeven dat als ik het lees, ik moet wel mee eens zijn met de rechter. Dat "bedrijfje" was heel slordig. Die had de klants gegevens niet moeten wissen zonder overleg. Je zegt het zelf, jij doet dat niet zonder een backup te maken, en als het de data niet te recoveren is dan overleg je dat met de klant. Toch?

Maar waar wij moeten de streepje zetten is dat onze gooie vriend Alfa zal onze probeeren wijze te maken dat dit geld ook voor fabrikanten. Fout dus als ie zo denkt.

Het frappant is dat de "ondernemer" was binnen een week of zo over de kop gegaan. Dit zegt mij al genoeg over dit bedrijf. Het was gewoon een "Kees de vrachtwagen chauffeur probeert bij te verdienen door computer mannetje te spelen" bedrijf. Ik zou hem ook vervolgen als die had zo maar mijn data gewist. Ik vind het wel vreemd dat iemand met zulke belangrijk data zal langs zo een figuur gaan, maar goed mensen doet heel domme dingen uit de naam van kosten besparing.

diode-paul
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2008 21:14

Re: garantie Conceptronic 2 jaar, winkel 1 jaar

Ongelezen bericht door diode-paul »

Hallo allemaal,
we zijn wat dichter bij een (hhop ik) oplossing gekomen. Ik zelf heb de harde schijf maar eens in mijn computer ingebouwd, en wat blijkt... deze werkt gewoon. Hoezo, nagekeken en getest door de reparatie afdeling van de plaatselijke computer winkel (eigen td) De Grab 'n' go case is inmiddels opgestuurd door de winkel voor de garantie (na sterk aandringen van mijn zijde). Wel kreeg ik nog even te horen dat indien de leverancier bepaald dat dit niet onder de garantie valt, ik alle kosten moet gaan betalen. Daar denk ik dus heel anders over. Al met al is de service, klantvriendelijkheid etc. erg ver te zoeken. Geen idee of dit mag, maar bij volgende reactie wil ik eigenlijk de naam van de winkel hier gaan vermelden. Mensen moeten gewoon gewaarschuwd worden dat je net zo goed op internet alles kunt kopen. Ga maar niet meer naar deze winkel, service kennen ze gewoon niet.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantie Conceptronic 2 jaar, winkel 1 jaar

Ongelezen bericht door BBCS »

De netadapter zal wel kapot zijn.

Die kan dan het benodigde vermogen niet meer leveren.

Zo'n geval heb ik ook al eens gehad. Vandaar.

truus-schapenboemer
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2010 18:04

Re: garantie Conceptronic 2 jaar, winkel 1 jaar

Ongelezen bericht door truus-schapenboemer »

Wel een heeeeeeeel laat bericht maar...

diode-paul moet zich dood schamen.

een half bericht plaatsen en later iets duidelijker worden, jakkes.

als diode-paul bij mij zou komen dan knoopte ik die zooi om zijn nek.

Deskundigen komen uit alle hoeken en gaten kruipen op ITC en Reparatie van hardware.

het hele WWW staat vol gekladderd met onzinnige beweringen en zogenaamde hulp.

wat denk je wat een pc shop verdient per 1000 omzet geen 90 euro een supermarkt meer dan 200 euro en een Snack verkoper ongeveer 75 procent bruto dat is lekker....

zomaar ff een opsomming Maxtor HHD's meer dan 100 ( en al die andere merken ) ingebouwd uitval binnen 1 jaar 3 procent net als WD deze geeft op enkele types 1 of 2 of 3 of 5 jaar garantie, natuurlijk zien wij graag WD HDD's...

wees eerlijk als je iets zelf laat vallen of hebt zitten sleutelen zonder kennis van zaken want dat heb je wel gedaan op aug 2008 21:14 uur.... ik vertrouw diode-paul daarom totaal niet.

Ik weet dat PC en hardware erg uitdagend is voor DHZ ( doe-het-zelf ) maar tot op heden nog geen enkele DHZ er getroffen die het allemaal zelf goed kan op lossen.

Over garantie: sleutel je ook aan je auto in de garantie periode... hahaahahahha.

dat stukje op : http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2702 had ik al eens gelezen die rechter dient berecht te worden, en ja alle twee de partijen hadden beter moeten weten. je moet tegenwoordig je super in dekken en in vooruit al 10 vellen A4 laten ondertekenen met voorwaarden en aanvullende voorwaarden anders ben je de ***, de sterretjes staan voor dat dingetje wat mannen tussen de benen hebben.

de data recovery was een koopje, maar daar kan best nog achteraf 2500 bij komen want ze laten je tekenen voor de voorwaarden...

ik krabbel wel meer op het www en ik vind dat de Europese unie maar iets moet doen op garantie gebied een verplicht garantie fonds met klachten commissie voor fabrikanten die leveren in Europa en alles gewoon afhandelen via de fabrikant ( opsturen en terug sturen bij terechte garantie claimen ) en in de garantie kunnen diverse luxe mee worden genomen zoals binnen 8 uur of next day of binnen 7 of 14 dagen en zo, het is maar een idee waar iemand een vette baan aan kan overhouden wat alles wat gemaakt word gaat een keer defect en dat kan handel zijn...

ik ga weer ff wat anders doen...

Doeg.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantie Conceptronic 2 jaar, winkel 1 jaar

Ongelezen bericht door BBCS »

truus-schapenboemer schreef:
ik krabbel wel meer op het www en ik vind dat de Europese unie maar iets moet doen op garantie gebied een verplicht garantie fonds met klachten commissie voor fabrikanten die leveren in Europa en alles gewoon afhandelen via de fabrikant ( opsturen en terug sturen bij terechte garantie claimen ) en in de garantie kunnen diverse luxe mee worden genomen zoals binnen 8 uur of next day of binnen 7 of 14 dagen en zo, het is maar een idee waar iemand een vette baan aan kan overhouden wat alles wat gemaakt word gaat een keer defect en dat kan handel zijn...
Zal nooit komen.

Natuurlijk kunnen fabrikanten producten maken die minder snel kapot gaan, de kwaliteit veel beter, de betrouwbaarheid veel beter.

Het grote probleem is dat daar een prijskaartje aan hangt.
Een prijskaartje waar de consument niet voor wilt betalen.
De consument vindt een goedkopere aanschafprijs van meer belang dan kwaliteit.
Vandaar dat er steeds goedkopere producten op de markt komen die van minder kwaliteit en levensduur zijn.

Hoe goedkoper, des de minder is de kwaliteit en levensduur.
Hoe duurder, des te meer kwaliteit en levensduur.

Koop je een laptop van €2500,- met 3 jaar garantie, dan heb je 3 jaar garantie.
Koop je een laptop van €250,- met 1 jaar garantie, dan heb je 1 jaar garantie en geen 3 jaar.

Blijkbaar is dat zo moeilijk te begrijpen.

En als wettelijk bepaald wordt dat een product zeker zonder problemen een x tijd mee behoort te gaan (wat nu niet zo is) dan moet de consument niet gaan zeuren en klagen als de aanschafprijs omhoog gaat.

Waar het nu naar toe gaat is dat men een laptop van €250,- gaat kopen, maar wel 6 jaar garantie af gaat dwingen.

Nogal realistisch. Niet dus.

truus-schapenboemer
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2010 18:04

Re: garantie Conceptronic 2 jaar, winkel 1 jaar

Ongelezen bericht door truus-schapenboemer »

het lijkt wel een Chat.... hahaha

ik zit al meer dan 25 jaar in de zaken en idd de meeste consumenten willen of kunnen het niet begrijpen of proberen het gewoon met als ondersteuning het kromme recht en idd 1 jaar is 1 jaar en 2 jaar is 2 jaar garantie en geen dag langer.

( Zal nooit komen ) dat weet ik nog zo zeker niet...

Natuurlijk kunnen fabrikanten producten maken die minder snel kapot gaan, de kwaliteit veel beter, de betrouwbaarheid veel beter.
Dat kan idd en idd de prijs schiet omhoog

Het grote probleem is dat daar een prijskaartje aan hangt.
Een prijskaartje waar de consument niet voor wilt betalen.
De consument vindt een goedkopere aanschafprijs van meer belang dan kwaliteit.
Vandaar dat er steeds goedkopere producten op de markt komen die van minder kwaliteit en levensduur zijn.

Er zijn gelukkig nog heel veel klanten die voor kwaliteit gaan en dat is nog altijd een juiste keuze


Hoe goedkoper, des de minder is de kwaliteit en levensduur.
Hoe duurder, des te meer kwaliteit en levensduur.
idd


Blijkbaar is dat zo moeilijk te begrijpen. hoeveel tijd wil je aan de klant besteden voor de aankoop om dat uit te leggen..

En als wettelijk bepaald wordt dat een product zeker zonder problemen een x tijd mee behoort te gaan (wat nu niet zo is) dan moet de consument niet gaan zeuren en klagen als de aanschafprijs omhoog gaat. zeuren en klagen dat is toch te grootste ergernis, meer krijgen waar ze recht op hebben en daar je tijd aan verdoen

Waar het nu naar toe gaat is dat men een laptop van €250,- gaat kopen, maar wel 6 jaar garantie af gaat dwingen. ik hoop het niet mee te maken, gelukkig al 15 jaar een gemengde zaak en stap helemaal uit de verkoop er valt immers geen dubbeltje meer in te verdienen... op enkele producten na dan.

Nogal realistisch. Niet dus. het zij zo

blijven lachen en gewoon blijven door doen

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantie Conceptronic 2 jaar, winkel 1 jaar

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik vind het best dat de rechten van de consument goed en duidelijk worden.

Wat er nu gebeurd is dat de duidelijke regels onduidelijk gemaakt worden, door instanties die er op uit zijn om ervoor te zorgen dat de consument zo lang mogelijke periode geen kosten voor reparatie of vervanging heeft.

ICT Waarborg heeft er ook een handje van om de regels verkeerd uit te leggen:

http://www.ictwaarborg.nl/levensduur/


Mijn reactie op een andere forum:
Ik heb ook het artikel gelezen.

ICTWaarborg gaat gruwelijk in de fout met:
Als in de wet wordt gesproken over conformiteit wordt bedoeld de periode dat het product zou moeten werken zonder dat er een mankement optreedt. Een technische levensduur dus, die daardoor ook hoger kan uitvallen dan de economische levensduur in de praktijk zal zijn.
Men spreekt dus over dat de technische levensduur die periode is waarin een product probleemloos mee zou moeten gaan.

Ten eerste zullen noch de fabrikanten noch de winkelieren aangeven hoelang dat een computer probleemloos mee behoort te gaan.
Kunnen zij ook niet, want electronica kan ieder moment kapot gaan.

Ten tweede betekent de technische levensduur helemaal niet hoelang dat een product probleemloos mee behoort te gaan, maar de technische levensduur is die periode waarin een product inclusief reparaties mee gaat.
En bij computers is dat inderdaad 6 tot 10 jaar.


Dus ICTWaarborg moet geen onzin lopen rond te bazuinen.


Wanneer er na de garantietermijn dus gebreken optreden aan een product is ook de technische levensduur van belang. Het gaat dan immers om de vraag of het gebrek redelijkerwijze had mogen worden verwacht. Met andere woorden: of wel of niet aan het conformiteitsbeginsel van de wet wordt voldaan.
Je reinste onzin.

Na drie jaar zijn er voor de meeste computers geen onderdelen meer leverbaar.
De industrie hanteert een economische levensduur van 3 jaar.
Punt uit.
Einde discussie.

Na drie jaar is de computer economisch dermate verouderd dat een defecte computer na 3 jaar al total-loss is.

Daarbij kan ICTWaarborg net zoveel schrijven als ze willen, echter op hun uitspraken en meningen berusten geen enkele juridische waarden.

De wetsartikel waar het over gaat:
Wetboek 7, artikel 17 lid 2:

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
bron: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

De zin:
De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
heeft betrekking op de volgende zin:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.


En de zin :
De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Mag nooit of te nimmer los van de gehele artikel gezien worden, omdat de zin anders een andere betekenis krijgt.
En dat is dus precies wat die commerciële organisaties doen! Afbeelding

Van uitgaand dat uiteindelijk bepaald wordt dat een product gedurende de technische levensduur probleemloos mee moet gaan.
De fabrikanten kunnen dat realiseren.

Dit heeft voor de consument nogal negatieve gevolgen.

Dat betekent dat de fabrikanten garantieperiodes gaan verstrekken op hun producten welke gelijk is aan de technische levensduur.

Hierdoor zullen de verkoop prijzen drastisch omhoog gaan.

Een laptop heb je dan niet meer onder de €3000,-
En als de producten ook nog veel gemakkelijker gerepareerd moeten worden, heb je geen laptop meer onder de €4000,-!!!

Alleen veel mensen kunnen of willen dat maar niet snappen en begrijpen.

truus-schapenboemer
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2010 18:04

Re: garantie Conceptronic 2 jaar, winkel 1 jaar

Ongelezen bericht door truus-schapenboemer »

waarborgfondsen in overvloed op alle gebieden, zal wel vette handel zijn...

Ik ben het wel eens met je bericht van 02 aug 2010 15:33 uur.

De afschrijving is idd 3 tot 5 jaar op Marktplaats durven enkelen heel veel te vragen voor oude zooi en soms ook voor defecte zooi, De koopman / vrouw is geboren alleen we weten nog niet waar deze woont... nog een mooi stukje over Marktplaats gevonden op, http://www.stelling.nl/kleintje/418/UPUN1163165285.html ,ik wist wel dat het zo zat ....

Spare parts ( reserve onderdelen ) kunnen bij enkele merken ( vooral voor de zakelijke apparatuur en dat is meestal ook de betere apparatuur ) na 3 of 5 jaar nog worden geleverd maar dan wel tegen de prijs van toen met een redelijke opslag

ICT Waarborg laat zich ook in met Wehkamp om het geld denk ik...

Stukje gevonden op, http://twinklemagazine.nl/achtergronden ... /index.xml

Zowel Ropers als Van Oort-Loohuis roemt het democratische principe van de brancheorganisatie. Ropers: De belangen van de thuiswinkels worden behartigd in Den Haag en Europa en dat kan alleen met een sterke vereniging met veel leden en voldoende grote budgetten. Het is logisch dat Thuiswinkel.org een democratische vereniging is, en bovendien blijkt in de praktijk dat de belangen van kleine en grote webwinkels niet sterk uit elkaar lopen. Van Oort-Lohuis: De leden staan bij Thuiswinkel.org samen aan het roer, ongeacht de grootte. Samen behartigen we de belangen van de branche. Dat vertaalt zich in gelijke stemrecht en het naar draagkracht verdelen van de lasten. Wij staan als Wehkamp.nl achter deze democratische en sociale principes.

Wehkamp mag toch graag mensen in de schulden te drijven met woeker winsten op de rente, lekker Sociaal.

Gesloten