LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] virus van American Airlines

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

virus van American Airlines

Ongelezen bericht door bushalte »

Hallo,

Zijn er mensen die ook een virus-email krijgen dat je een ticket hebt gekocht en dat het bedrag van je visa-card word afgeschreven?

Citaat:

The original message follows:
Greetings,
Thank you for using our new service "Buy flight ticket Online" on our website.
Your account has been created:

Your login: xxxxxxxxxxxx
Your password: xxxxxxx

Your credit card has been charged for $453.25.
We would like to remind you that whenever you order tickets on our website you get a discount of 10%!
Attached to this message is the purchase Invoice and the airplane ticket.
To use your ticket, simply print it on a color printed, and you are set to take off for the journey!

Kind regards,
American Airlines

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: virus van American Airlines

Ongelezen bericht door pbarendse »

Ik krijg regelmatig dit soort mail, en da's best grappig... Ik heb geeneens een Visa!
Als je goed gaat kijken in de headers blijkt het helemaal niet van American Airlines afkomstig. Het is ook geen virus, maar phishing. Ze proberen zo achter je gegevens te komen. De website waar je naartoe geleid wordt is ook niet 'echt' maar iets wat er op lijkt. Als je dan de gegevens invult, worden ze misbruikt. Niets invullen dus!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: virus van American Airlines

Ongelezen bericht door BBCS »

Alleen mensen zonder verstand trappen erin.

Zulke berichten neem je gewoon niet serieus.

Dus gewoon negeren.

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: virus van American Airlines

Ongelezen bericht door bushalte »

Mijn virusscanner herkent dit als een virus.
is ook verwijderd.

Ik doe er ook niets mee BBCS, alleen vind ik het raar dat ze je persoonlijke email adres hebben misbruikt.

Net zoiets als de postcodeloterij maar dan met emal.


gr. :D

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: virus van American Airlines

Ongelezen bericht door NONO »

Hoe zitten die phishing mails eigenlijk in elkaar?

Kun je daar valse informatie in opgeven?
Als dat mogelijk is en iedereen die zoiets toegestuurd krijgt zou dat doen, dan wordt dat tuig toch overspoelt met waardeloze gegevens.

En dan moeten ze zelf gaan vissen naar eventueel nog waardevolle informatie.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: virus van American Airlines

Ongelezen bericht door angel1978 »

De bedoeling van die phishingmails is nu juist dat de ontvanger niet door heeft dat het een nep-bericht is :roll:

Als je dat al haast niet uit elkaar kan houden ( en sommigens zijn hier erg goed in ), hoe moet je dan weten dat je valse gegevens moet invullen ?

Daarnaast zullen de meeste gegevens eerst digitaal gechecked worden ...

Ook al zijn er bijv. 10 creditcardnummers niet bruikbaar. Als nummer 11 dat wel is, loont het alsnog !

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: virus van American Airlines

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Ik heb ook twee van deze mails gekregen, maar dan met een andere maatschappij. Welke weet ik niet meer want ik heb de mails inclusief bijlage meteen gewist.
De eerste mail was gestuurd aan een onbekend mailadres ,maar kwam wel bij mij binnen. De tweede was gericht aan een van mijn echte mailadressen. Ik ga heel voorzichtig om met creditcardgegevens maar dit soort mailtjes doet je wel even twijfelen. De daders zijn haast niet te vinden en als ze al gevonden worden krijgen ze hooguit een opvoedend praatje... Als ik ze vind...

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: virus van American Airlines

Ongelezen bericht door D1RK »

Na dat ik via mijn eigen Spam filter deze als verdacht binnenkreeg zag ik bij G mail dat de spam map erg vol zal met erg veel tickets...

Nooit gelezen want ik vertrouw hun meer en nu word daarom alles doorgestuurd en gefilterd door G mail en spamfilter is verwijderd!

Als iedereen goed filterde waren deze problemen snel verleden tijd dus doe er iets aan....

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: virus van American Airlines

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Typisch geval van Phishing mail.

Doelstelling : Persoonlijke of financiele gegevens achterhalen - om vervolgens te misbruiken.

Hoe : Via een mail met een actie verzoek. Inloggen vanwege een blokkade op een rekening, of een bestelling op een credit card, of andere smoezen.

Wat : op het moment dat de ontvanger naar de meegestuurde link gaat - zit hij/zij niet op de website waar hij denkt heen te gaan, maar op een nagemaakte pagina met afbeeldingen en text van het origineel gecopieerd. Gegevens daar ingevuld levert of niets, of een foutmelding op, maar ondertussen zijn (bijvoorbeeld) creditcard gegevens al in handen van criminelen, die er gretig gebruik van maken.

Een andere optie : klikken op de link doet niets - maar op de achtergrond word een programma geinstalleerd wat usernamen, wachtwoorden, bankgegevens oppakt, en verzend naar de criminelen.

Voorkomen : Krijg je een mailtje van bijvoorbeeld eBay - en je hebt een eBay account! - ga dan handmatig naar de genoemde site (www.ebay.com) en log daar in - klik NOOIT op zo`n link.

Sommige bedrijven hebben een meldpunt voor nepmail.
zgn Spoof report - maak daar gebruik van.

Gesloten