LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Levensverzekering / Uitvaartkostenverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
AtH

Levensverzekering / Uitvaartkostenverzekering

Ongelezen bericht door AtH »

Hallo,

Ik denk misschien te simpel, maar:
als je een levensverzekering hebt die uitkeert bij overlijden, heb je dan nog wel een uitvaartkostenverzekering nodig?
Ik heb o.a. de volgende vezekeringen lopen:
1. Dela (natura) keert uit als mijn vrouw zou overlijden
2. RVS uitvaartverz. voor als ik zou overlijden
3. RVS Lineair dalende risicoverz. die uitkeert als ik zou overlijden:
inkomen voor mijn vrouw
4. RVS persoonlijk pensioenplan, deze keert ook al uit mocht ik overlijden, maar keert ook uit als ik 65 wordt.

Is 2. nog wel nodig dan? Mijn vrouw krijgt geld van 3. en 4. als ik zou overlijden..
Het zijn de kosten niet (8,79/maand), maar toch...

Vorige week had ik iemand van het Pensioen Advies Platform
Deze raadde mij 4. sterk af: hij raadde mij AEGON aan, hoger rendement, 3000 euro meer gegarandeerd eindkapitaal.
Iemand ervaring met Aegon en RVS?

Byob

Re: Levensverzekering / Uitvaartkostenverzekering

Ongelezen bericht door Byob »

Je vraag over de uitvaart;

Een levensverzekering (risicoverzekering) keert uit bij overlijden, echter voor een bepaalde datum.

Een uitvaartpolis heeft geen einddatum (alleen voor de premie misschien), deze keert dus altijd uit.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hangt erg af van hoe lang de polis al loopt en hoe lang je nog moet betalen of het handig is om de polis voort te zetten of niet. Vaak moet je bv. 25 jaar premie betalen en hoef je daarna geen premie meer te betalen, maar krijg je nog wel uitgekeerd. Als je nu al 20 jaar hebt betaald en nog maar een paar jaar premie zou moeten betalen, dan zou het jammer zijn als je nu opzegt, omdat je al die jaren voor niets hebt betaald.

Maar vaak is een uitvaartpolis inderdaad overbodig.

Let wel op dat er voor de verschillende polissen verschillende redenen zijn. Je pensioen keert elke maand (of bv. elk kwartaal) uit om je partner een inkomen te geven. Je krijgt dan dus per keer een relatief klein bedrag, maar je partner krijgt dat wel de rest van haar leven. Maar je kunt daarvan dan dus niet de uitvaart betalen, omdat daar in één keer een groot bedrag voor nodig is.

De lineair dalende risicoverzekering wordt vaak in combinatie met een hypotheek afgesloten. Je vrouw kan daarmee een deel van de hypotheek aflossen om lagere maandlasten te krijgen. Dat is handig omdat het inkomen na jou overlijden waarschijnlijk veel lager wordt dan voor jou overlijden. Je kunt van een deel van die uitkering natuurlijk ook de uitvaart betalen.

Ik vraag me ook af, heb je niet via een werkgever een pensioenregeling? In het algemeen zit daar ook een partnerpensioen bij, waardoor een losse polis daarvoor misschien overbodig is. Als je geen pensioenregeling hebt, dan kun je dat sowieso inderdaad beter regelen, maar ga daarvoor niet over één nacht ijs. Ga niet meteen in op de eerste de beste aanbieding die je ziet. Want dat is wat veel mensen hebben gedaan die nu met woekerpolis-perikelen zitten. Laat je dus goed adviseren, want bij een pensioen gaat het om een heleboel geld en om een lange looptijd. (Veel mensen beseffen niet hoeveel geld er eigenlijk voor een goed pensioen nodig is.)

Byob

Ongelezen bericht door Byob »

Ik zou een uitvaartpolis helemaal niet direct ovebodig vinden.

De polis keert altijd uit in geval van overlijden, een risicoverzekering, of andere pensioen achtige verzekering zijn niet bedoeld om je uitvaart van te betalen.

Het kan wel afhankelijk zijn van je financiele positie.

Heb je voldoende eigen vermogen, dan zou ik een uitvaartpolis ook overbodig vinden.

E-rente.nl

Ongelezen bericht door E-rente.nl »

Ik heb hier een artikel over gelezen. De schrijver heeft een vergelijking gemaakt tussen een uitvaartverzekering en een spaarrekening.

Het blijkt dat je beter een spaarrekening kunt open met een hoge rente in combinatie met een dalende overlijdensrisicoverzekering dan een uitvaartverzekering. Een uitvaartpolis is namelijk in vergelijking erg duur.

Het artikel: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... keren.html

Erkend Adviseur

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

Waarschijnlijk is Pensioen Advies Platform van Aegon. Niet vreemd dat hij dan aangeeft dat de polis van RVS slecht is.

Als de polis al een aantal jaren loopt, zou ik hem niet direct beeindigen. Deze nieuwe adviseur verdient alleen aan een nieuwe polis, vandaar zijn drang om een nieuwe polis te sluiten.

Wellicht heb je meer aan een adviseur die tegen een vast tarief bekijkt of je polissen wel goed zijn. Hij heeft dan geen belang bij het wel of niet sluiten van een nieuwe verzekering.

objectiever advies

Ongelezen bericht door objectiever advies »

Een goed advies geven kan alleen door alle gegevens te kennen.

Een uitvaart verzekering kan nuttig zijn als er weinig beschikbaar kaitaal (spaartegoed) is bij overlijden.

Ben je ook op de hoogte dat bij jouw overlijden je salaris nog twee maanden wordt doorbetaald en dekt dit misschien ook niet al een groot deel van de uitvaart kosten?

Vergelijking pensioen polis

Kent RVS pensioenplan ook een gegarandeerd eindkapitaal?

Zover ik weet kan je met de polis van aegon ook boxhoppen.
Dit houd in dat als je fiscale aftrekbaarheid wegvalt (door aanpassing regelgeving of een beter pensioenopbouw hebt) je polis in box 3 kan voortzetten.

Maar hoe zit het dus met je fiscale aftrekbaarheid momenteel en in de toekomst?
Loop je het risico dat je de huidige pensioen polis misschien wel eens premievrij moet maken?
Dan mag je ook je vraagtekens bij de opbrengst zetten want dit kan van grote invloed zijn.

Dit zijn wel zeer belangrijke punten die voor een goede advisering nodig zijn.

Kortom ik wil je niet adviseren wat goed of slecht is maar kritisch naar je huidige polissen kijken is nooit verkeerd.

Je kan tot de conclusie komen dat het beter kan of dat je huidige polissen prima zijn.

MAAR DE INVENTARISATIE VAN JE SITUATIE EN PRODUCTEN ZIJN BEPALEND EN DIT KAN JE NIET ZOMAAR EVEN HIER BEANTWOORDEN.

[/i]

kievito

Ongelezen bericht door kievito »

Mijn schoonmoeder is 19 april 2009 overleden. Zij had al sinds 1958 een uitvaartpolis waar zij jaarlijks een bedrag op betaalde. De verzekering is indertijd afgesloten bij de E(emmer) B(grafenis) O(nderneming). Deze onderneming is tientallenjaren later overgenomen door MONUTA. De originele polis was zeer uitgebreid. Nu komt MONUTA met haar eigen voorwaarden. De originele polisvoorwaarden schuiven zij terzijde. Weet iemand of dat mag?? Mag je zomaar de polisvoorwaarden wijzigen?? Er wordt nu namelijk veel minder gedekt dan in de originele polis staat vermeld. Die polis is nog in mijn bezit.

Gesloten