LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hypotheek bij DSB??

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
laaxaalaa

hypotheek bij DSB??

Ongelezen bericht door laaxaalaa »

Niet meer relevant
Laatst gewijzigd door laaxaalaa op 19 okt 2008 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

marcel75

Re: hypotheek bij DSB??

Ongelezen bericht door marcel75 »

Laxala,
Ik snap je probleem, maar wees je er wel van bewust dat je de komende jaren je huis niet zullen kunnen verkopen zonder een enorme restschuld over te houden! Als je huis nu zo'n € 175.000,-- (maximaal) waard is en je schuld € 209.000,--, dan kom je minimaal € 34.000,-- te kort bij een verkoop. Voordat je dat hebt verdient, ben je wel even bezig, reken toch wel snel op een jaar of 10!

Bezint dus voordat je begint.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij een DSB hypotheek gaan bij mij meteen allemaal allarmbellen rinkelen. Vaak zitten er dure (overbodige) verzekeringen bij die vaak elders goedkoper kunnen en ook andere zaken zijn niet heel handig.

Een van de vragen die ik meteen al heb is, waar gaat de rest van het geld heen? Je hebt 194.500 nodig, de hypotheek is bijna 15.000 hoger. Gaat dit op aan koopsommen voor dure verzekeringen of hypotheekbeschermers of zo?

Een tweede vraag is, wat gebeurt er met het saldo van je spaarhypotheek? Je hebt in die hypotheek een x-bedrag bij elkaar gezet, waar je niet zomaar bij kunt. Als je die spaarpolis opzegt, dan moet je daar een fikse (belasting-)boete over betalen. Het is dus zeer onvoordelig om die spaarpolis zomaar op te zeggen.

Een derde vraag is over de rente. Welke rente heb je nu, hoe lang staat die nog vast en welke rente zou je bij hen krijgen (voor hoelang)?

Waarschijnlijk kun je beter elders een hypotheek afsluiten dan bij DSB. Ga dus in elk geval eerst ook langs een andere adviseur voor een ander advies.

Jack747

Ongelezen bericht door Jack747 »

@ laaxaalaa,

Ik sluit me graag aan bij marcel75 en kweenie. Doe het niet op de dsb manier, je gaat schulden stapelen, hogere leningen nemen. Dat is het begin van het einde. Statistisch gezien komen er in groepen mensen die een dergelijke handelwijze volgen de meeste schuldsaneringen voor.

Zie ook de vraag van Sas en de antwoorden daarop http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... &start=225

Je hebt een hypotheek bij Florius, die doen zaken zelfstandige hypotheekadviseurs. Heb je daar al geinformeerd? Via hun website
kun je een adviesgesprek aanvragen over je bestaande hypotheek.
Zie http://www.florius.nl/Site/nl-nl/Partic ... vragen.htm

Vraag de adviseur ook naar andere oplossingen, en let vooral ook op de opmerking van kweenie over de spaarverzekering. Over het algemeen is het oversluiten van een spaarhypotheek het slechtste advies om op te volgen, als het dus enisgzins kan bij Florius de zaak regelen.

Succes!

Jack

laaxaalaa

Niet meer relevant ...
Laatst gewijzigd door laaxaalaa op 19 okt 2008 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Jack747

Ongelezen bericht door Jack747 »

Hi
De rest van het bedrag gaat naar:
530 taxatiekosten
550 notaris
2095 afsluitprovisie
3420 arbeidsongeschiktheidsverzekering
9180 overlijdensverzekering
150 administratriekosten
vrij normaal 530 taxatiekosten
niet te veel 550 notaris
normaal 2095 afsluitprovisie
meestal volstrekt overbodig 3420 arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov). 60% hiervan is provisie wat dsb zo in de zak steekt. meestal beperkte uitkeringsmogelijkheid gedurende beperkte periode (5 of 10 jaar) als je al een dergelijke verzekering nodig meent te hebben doe het dan altijd tegen premiebetaling per maand
verkeerde variant 9180 overlijdensverzekering; doe dit altijd tegen maandelijkse premiebetaling, en zeker nooit bij dsb, is veel te duur. Ook hier is een groot deel van de koopsom provisie, en je komt er nooit meer vanaf
150 administratriekosten, waarvoor?

Als de oorspronkelijke aanvraag is afgewezen, kun je er gewoon verder vanaf zien.
Bel die adviseur af, geef ze geen kans je om te praten, je wordt op een ongelofelijke manier genaaid.

DOE HET NIET!

Succes!

Jack

kweenie

Ik denk dat je de DSB man wel langs zult laten komen, maar wat hij ook zegt, op dat moment NIET tekenen! Laat hem de papieren maar bij jou achterlaten, want je moet toch ook de kans hebben om alle documenten rustig door te kunnen lezen?

Als hij je min of meer dwingt om toch op dat moment te tekenen, dan weet je al zeker dat het fout zit, want: dan weet hij dat het in feite een ongunstig voorstel is wat je niet zou ondertekenen als je alles rustig op een rijtje zet.

Wees je er ook van bewust dat van de nieuwe hypotheek van 209.000 de rente van maar 178.500 aftrekbaar is. Want dat is maar het deel dat je voor aanschaf en verbetering van je huis gebruikt. De rente die je over de overige 30.500 betaalt mag je dus niet aftrekken, wat een flink bedrag is.

Verder, wat Jack ook al zei, de overlijdensverzekering is extreem duur en moet je nooit tegen eenmalige betaling doen. Kijk voor de lol eens bij een vergelijkingssite welke maandelijkse premie je voor een verzekering met een vergelijkbare dekking (zelfde bedrag en looptijd) zou moeten betalen. En vergelijk dit met het bedrag dat DSB vraagt.

De arbeidsongeschiktheidsverzekering is vooral voor DSB en de adviseur een goudmijntje. Als je al zo'n verzekering zou willen doen, doe het dan tegen maandelijkse/jaarlijkse premiebetaling. Maar ik raad je aan om dit niet te doen, of in elk geval goed de voorwaarden na te lezen om te zien in welke gevallen ze uitkeren, hoeveel ze dan uitkeren en voor hoeveel jaar ze dit uitkeren.

Ik zou zeggen, ga naar een andere adviseur en kijk wat die te bieden heeft. Je kunt vast ook een 'normale' hypotheek krijgen (misschien ook wel van Florius), waarbij je niet bijna al je gespaarde geld in de spaarhypotheek kwijt raakt en waarbij je geen dure verzekeringen tegen niet-aftrekbare koopsommen hoeft te hebben.

rvkeuken

Ongelezen bericht door rvkeuken »

misschien is het wel mogelijk je oude hypotheek om te zetten en daarmee een hoop van de kosten uit te sparen? weet niet precies hoe het zit, maar zou iig met je adviseur praten die de florius hypotheek heeft geregeld

laaxaalaa

Hoi hoi..
Bedankt voor de tips; ik ga zeker niet tekenen as donderdag. Toch begrijp ik niet zo wat je bedoelt met 30500 niet aftrekbaar. Ik besteed toch 15000 aan de verbouwing? Verder zijn een gedeelte van de ao verzekering, afsluitprovisie etc toch ook aftrekbaar?

laaxaalaa

Sorry, ik maak een misrekening met die 15000..
Ik weet verder dat een ao verzekering niet persé hoeft, maar het is toch wel 'verplicht' een overlijdensverzekering af te sluiten?
En is het niet zo dat als ik de overlijdensverzekering bij een ander afsluit, de hypotheekrente wordt verhoogd wat per saldo op hetzelfde neerkomt?

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Hoe zit het met de boete vanwege vervroegd aflossen van de florius hypotheek ??? ( Rente stond immers tot 2010 vast )

Beter ff navragen voordat je dit een hoop geld gaat kosten

kweenie

De premie voor de ao verzekering kan aftrekbaar zijn, maar dan moet je over een uitkering van de ao verzekering wel weer belasting betalen. De afsluitprovisie is inderdaad ook aftrekbaar.

Maar als je deze kosten betaalt met een hogere hypotheek, dan mag je de rente die je over die verhoging betaalt níet aftrekken. Je mag namelijk alleen rente aftrekken over kosten die je voor de verwerving en verbetering van je eigen woning hebt gebruikt, en níet de rente over de extra kosten voor de financiering van dat huis.

In jou geval mag je dus ongeveer 6600 euro eenmalig aftrekken van de belasting, maar als je die 6600 betaalt met een hogere hypotheek, dan mag je de rente die je daarover betaalt (dus ongeveer 350 euro per jaar) weer níet aftrekken.

Een overlijdensrisicoverzekering is meestal voor een deel van de lening wel verplicht, maar dit hoeft niet bij de zelfde maatschappij te zijn waar je ook de lening hebt. En het hoeft al helemaal niet een verzekering tegen een koopsom te zijn. Als je de verzekering elders afsluit, dan zou dat geen invloed moeten hebben op de hoogte van de rente.

Ik denk niet dat er een boete voor vervroegd aflossen zal zijn, want de rente van 5,1% lijkt mij lager dan die voor een nieuwe hypotheek met de zelfde resterende looptijd.

laaxaalaa

Ik heb toch nog een vraag: stel dat de ao-verzekering helemaal weglaat en de overlijdensverzekering elders afsluit, èn de dsb-man mijn nog steeds een dergelijk voorstel als bovenstaand kan doen, 10 jaar rentevast, wat zijn dan de nadelen zolang ik de hypotheek kan betalen en ik er volkomen van bewust ben dat het huis de eerstkomende 10 jaar niet is te verkopen?
De Dsb man vertelde mij ook dat ivm de annuiteiten het rentebedrag steeds lager werd, waardoor ik minder zou ontvangen van de belasting en waardoor per jaar de maandelijkse hypotheeklasten met 1 tot 3 euro zouden stijgen. Hij liet mij daarbij zo'n staatje zien over 30 jaar. Kan het zo zijn dat hij dit mooier maakt dan dat het is en dat volgend jaar ineens blijkt dat ik geen 1 euro meer maar 50 euro hoger uitkom?

sofietje77

Ongelezen bericht door sofietje77 »

De Dsb man vertelde mij ook dat ivm de annuiteiten het rentebedrag steeds lager werd, waardoor ik minder zou ontvangen van de belasting en waardoor per jaar de maandelijkse hypotheeklasten met 1 tot 3 euro zouden stijgen. Hij liet mij daarbij zo'n staatje zien over 30 jaar. Kan het zo zijn dat hij dit mooier maakt dan dat het is en dat volgend jaar ineens blijkt dat ik geen 1 euro meer maar 50 euro hoger uitkom?
Bij een annuiteiten hypotheek betaal je elke maand een bedrag. In dit bedrag zit rente over het uitstaande saldo en een bedrag aan aflossing. Omat je uitstaande saldo steeds lager wordt naarmate je meer hebt afgelost wordt het bedrag aan rente steeds lager. Hiermee daalt ook je belastingvoordeel omdat het bedrag aan rente in totaal oo elk jaar daalt. Daarentegen los je wel steeds meer af maandelijks.

Gesloten