LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spammende makelaar

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
pluim003

Spammende makelaar

Ongelezen bericht door pluim003 »

Hallo,

een kleine 2 weken geleden viel bij ons de volgende brief van Remax Selectmakelaars op de deurmat:

De tekst:

Geachte heer Pluim,

Recent hebben wij de woning aan De Waard 118 verkocht en we hebben nog een gegadigede die geïnteresseerd is in een woning in deze straat.

Mocht u binnenkort plannen hebben om te gaan verhuizen, laat het ons weten, opdat wij deze mensen dan uw woning kunnen laten zien.

Heeft u zelf geen verhuisplannen maar kent u wel mensen in de buurt die plannen hebben te gaan verhuizen, dan zoude wij het zeer op prijs stellen dat u onze gegevens aan hen doorgeeft.

Wij zijn aangesloten bij 's werelds grootste makelaarsorganisatie. RE/MAX heeft 51 kantoren en is actief in 47 landen wereldwijd, waarvan 17 in Europa!

Mocht u naar aanleiding van deze brief vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op. U bent van harte welkom op ons kantoor aan de Nieuwe Ebbingestraat 42.

Met vriendelijke groet,

E.... K... (naam maar even weggehaald)
Directeur

"Niet pandgericht maar klantgericht"

-----------------einde brief-----------

Benadering vind ik vrij onbeschoft van dit bedrijf. Ik had hier ook nog nooit van gehoord, maar deze benadering kan m.i. niet door de beugel.

Remax het volgende bericht gestuurd:

------------------

Hallo,

Ik mocht een brief van jullie ontvangen die als volgt begon:

Geachte heer Pluim,

Recent hebben wij de woning aan De Waard 118 verkocht en we hebben nog een gegadigede die geïnteresseerd is in een woning in deze straat.

blablabla.

Ik vind deze benadering behoorlijk onbeschoft en heb deze brief ook hier voorgelegd en zonder dat ik mijn mening had verteld kreeg ik van mijn collegae 1zelfde reactie.

Jullie zijn wellicht een nieuw bedrijf (ongeacht dat het wereldwijd is) en proberen op deze manier 'zieltjes' te winnen. Wij denken er wel over om te gaan verhuizen en dan zal op termijn ook ons huis in de verkoop komen, maar zullen dit dan zeer zeker niet via jullie doen.

Ik ga mijn buren ook eens vragen hoe zij over jullie benadering denken.

Als ik geen ongeadresseerde reclamedrukwerk wil ontvangen kan ik nog een sticker op mijn brievenbus plakken, maar tegen deze vorm van in mijn ogen spam is helaas (te) weinig te doen, behalve hopen dat iedereen eensgezind is en er net zo over denkt als ik en op deze manier ook geen zaken met jullie wenst te doen.

Ik hoop in de toekomst verschoond te blijven van dergelijke mailings.

(toch) met vriendelijke groet,
Dick Pluim

-------------------------
reactie van Remax:

Geachte heer Pluim,

Wij vinden het jammer dat u onze brief op onderstaande wijze hebt geintepreteerd. Onze doelstelling van de brief was u als eventueel verkopende partij (indien u toch al met plannen zou lopen om de woning te verkopen) samen te brengen met onze potentiele koopster. Wij hebben haar moeten teleurstellen inzake de woning aan De Waard 118. Onze opdrachtgeefster wil graag in De Waard cq. Damsterwaard wonen. Indien iemand bij u in de buurt wenst te verkopen, is het voor alle partijen een positieve zaak. De verkopende partij heeft de woning snel verkocht en onze opdrachtgeefster is ook tevreden.

Het is dus in geen geval de intentie geweest naar wat u zegt "zieltjes" te winnen of reclame te maken aangezien wij een opdrachtgeefster hebben die concreet een woning in uw buurt wil kopen.

Inmiddels hebben wij reeds een reactie gehad van iemand die in uw buurt de woning wil verkopen en waar we binnenkort een afspraak maken voor bezichtiging.

Wij vinden het nogmaals spijtig dat u onze brief op een dergelijke wijze hebt geintepreteerd en hopen u hierbij voldoende uitleg te hebben gegeven. Wij zullen er voor zorg dragen dat u uit het bestand wordt verwijderd.

en ondertekend door de directeur.

-----------------------------

Ben ik de enige die zich opwindt over dit soort zaken of zijn er meerdere die dergelijke brieven (hebben) ontvangen. Het zou toch van de zotte zijn als elke makelaar als ie een huis in jouw straat verkocht heeft je een brief gaat sturen met dergelijke strekking.

Mvg, Dick

Kevvin

Re: Spammende makelaar

Ongelezen bericht door Kevvin »

Nou ja, je kunt het ook op een andere manier interpreteren. Stel, je wilt toch al verkopen, dan weet je dat er iemand is die jouw huis erg graag wil hebben: dat betekent dat je de prijs mooi kunt opdrijven! Dus in dat geval is het wel handig om te weten.
Ergens snap ik wel dat je je er over opwindt, maar je kunt het ook gewoon zien als een manier van vraag en (eventueel) aanbod bij elkaar brengen.

pluim003

Re: Spammende makelaar

Ongelezen bericht door pluim003 »

Da's ook waar en dat was ook wat die makelaar zei, echter als elke makelaar dit zou doen zou je bijna dagelijks zo'n brief kunnen krijgen.

De manier waarop deze makelaar het beter had kunnen aanpakken m.i is: een ongeadresseerde brief naar de bewoners in de bus. Heb je dan een ja/nee- of nee/nee-sticker dan krijg je hem niet. En met een iets andere toonzetting zou het mogelijk wat minder agressief overkomen.

Anyway, geen makelaar waar ik zaken mee zou gaan doen, tenzij de nood erg groot is. Ik houd me dan liever bij de wat bekendere en betrouwbaarder overkomende makelaars.

Was tevens benieuwd of dit soort praktijken vaker voorkomen of dat dit een incident is.

Mvg, Dick

ondernemer2004
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2004 11:27

Re: Spammende makelaar

Ongelezen bericht door ondernemer2004 »

Beste Pluim003,

Ze bieden toch hun verontschuldigingen aan en u bent verwijderd uit het adressenbestand. Wat wilt u nog meer dan?

Gast

Re: Spammende makelaar

Ongelezen bericht door Gast »

Zeuren wat anders wat een pietje precies zeg. Niet te geloven :evil: :twisted:

Roenie

Re: Spammende makelaar

Ongelezen bericht door Roenie »

Beste Pluim003,

Ze bieden toch hun verontschuldigingen aan en u bent verwijderd uit het adressenbestand. Wat wilt u nog meer dan?
Dat Pluim003 nooit in het bestand had gestaan natuurlijk. Dergelijke acties worden steeds agressiever en vervelender. Het idee dat verontschuldigingen het weer goedmaken lijkt ook op een virus.

Dergelijke bedelbrieven krijg je tegenwoordig ook vaak van autodealers. Geadresseerd, dus je krijgt ze ondanks de sticker op de brievenbus toch binnen. In het begin gooide ik ze weg, maar het worden er steeds meer. Wanneer je ervan af wil, moet je hemnel en aarde bewegen terwijl je er niet eens om gevraagd hebt.

Gast

Re: Spammende makelaar

Ongelezen bericht door Gast »

nooit gehoord van retour afzender sturen??????

daytrader
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 nov 2007 22:18

Re: Spammende makelaar

Ongelezen bericht door daytrader »

Beste Pluim003,


Ik heb zelf bij re/max gezeten en wet uit ervaring dat ze lke keer
weer trucs uithalen om mensen te benaderen. Wie zegt dat er echt
een geïnteresseerde is?!
En een bestand hebben ze al helemaal niet! Gaat vaak op de
ouderwetse manier van het telefoonboek erbij pakken.
En dat flyeren en folderen is een "werkwijze" van re/max waarvan zij
denken dat je dan succesvol bent.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Spammende makelaar

Ongelezen bericht door Walter van V »

ach, ik ben in het verleden ook door particulieren benaderd voor mijn huis hoor! is gewoon zakelijke kansen zien en benutten. En wellicht , omdat er een geinetresseerde is, kan je misschien zelfs wel een betere prijs krijgen voor je huis dan via een ander. En je hebt geen tot beperkte makelaarskosten want remax werkt nu dus voor de kopende partij, en mag jou dus niets in rekening brengen. Je kan ook (proberen) de zaak positief te benaderen. En misschien wilt die potentiele koper wel juist jouw huis hebben om een of andere reden.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Spammende makelaar

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Om ook even op die vraag van TS terug te komen; ja, dat gebeurd meer. In Zwolle is er een makelaar die als hij een huis heeft verkocht, hij bij alle buren een brief in de bus laat doen, dat als ze ook willen verkopen, ze ook bij hem terecht kunnen.

Weers wat anders dan een advertentie in het plaatselijke sufferdje. Maar het is gewoon een ordinaire spamactie. (en negatieve aandacht=ook aandacht=naamsbekendheid=opzet campagne geslaagd). Dus in feite werk je door er aaandacht aan te geven mee aan het slagen van de campagne. Dus beter is als je je er aan stoort retour afzender sturen en het laten rusten.

1966
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2007 20:54

Re: Spammende makelaar

Ongelezen bericht door 1966 »

ik zou me gewoon eens niet zo druk maken. als je geen interesse hebt, dan gooi je dergelijke mailings toch gewoon in je oud-papier-doos?

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Spammende makelaar

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Ik snap de hele ophef niet, ik wordt wekelijks bedolven onder folders van AH,Aldi,Lidl,Mediamarkt enz wat is het verschil ?

Het zijn gewoon bedrijven die diensten of producten aanbieden. Het grooste deel verwijnt zo in de oud papierpulper.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Spammende makelaar

Ongelezen bericht door D1RK »

Ik vind het meer een verkoop truc, hoe krijg ik meer verkoopopdrachten!
Mijn huis was gelijk aan de buren maar na 24 jaren is er zoveel veranderd, geen enkel huis is meer gelijk, van uitgewoond tot perfect verbouwd, en ligging en parkeerruimte zijn in mijn deel beter als elders, daarom heb ik eerdere aanbiedingen in zelfde staat met zelfde huizen afgewezen!
Dus Parkeerruimte, onderhoud en prijs bepalen meer dan de straat, dus als de makelaar mij als koper ziet, omdat ik antwoorde jammer, te laat, dan zit deze wel fout!
Bij populaire buurten doen ze het na snelle verkoop wel meer, want ze willen de opdracht, en of er dan snel een koper komt?

De grootste ja, maar beste is Remax niet altijd, elke verkoper werkt zelfstandig en van erg goed tot zeer slecht en onervaren, dus Remax zegt niets, wel de persoon die erachter staat!

Rsport

Re: Spammende makelaar

Ongelezen bericht door Rsport »

Een makelaar die eens niet de hele dag op zijn gat zit af te wachten tot de klanten komen, maar eens erop uit gaat op zoek naar kansen/klanten.

Dat vind ik persoonlijk een positieve ontwikkeling. De meeste makelaars doen te weinig voor hun klanten (althans dat is wat ik hier in het noorden zie)

De makelaars wereld is ouderwets en conservatief en komt daar heel langzaam van af.

Niet dat ik iets met Remax heb (ben er mee in gesprek geweest, maar de naam staat mij tegen qua imago, dus niks mee gedaan uiteindelijk, wel hbo makelaardij gestudeerd.)

Je kunt zo'n actie als erg agressief opvatten, maar dan zou je dat ook doen bij reclame folders denk ik. Remax is overigens niet de enige die zulke post stuurt. ERA doet het ook, die sturen kaartjes rond met gratis waardebepalingen of foto's van een huis in de straat dat ze onlangs hebben verkocht. Ik stoor me er niet aan.

Was wel lullig voor de ERA makelaar hier dat hij 2 week achterelkaar een verkocht kaartje voor het zelfde huis rondstuurde. Heb je toch het idee dat er of iets fout ging :P

elianne
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 aug 2006 00:01

Re: Spammende makelaar

Ongelezen bericht door elianne »

ik heb in de twee jaar dat ik hier woon al zeker 10 van deze briefjes ontvangen. Ik begrijp het best dat mensen hier willen wonen, het is hier gewoon erg leuk :D Ik trek me er weinig van aan en gooi het briefje gewoon weg. Ik geef ook eerlijk toe dat, toen ik een huis zocht, ik ook bij woningen die te huur stonden een briefje in de bus heb gedaan voor het geval mensen zich mochten bedenken en het huis toch zouden willen verkopen. En ja, het heeft geholpen! Gewoon weggooien net als folders die je niet wilt en blij zijn dat er in ieder geval interesse is voor je huis.

PieterPostuma
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jul 2008 10:11

Re: Spammende makelaar

Ongelezen bericht door PieterPostuma »

Kon ik de mensen aan de overkant maar overtuigen met zo'n brief hun huis te verkopen...

Niets mis met dit soort brieven dus. Bovendien het is maar post, het bijt niet!

nettewerker
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 jun 2008 21:01

Re: Spammende makelaar

Ongelezen bericht door nettewerker »

heeft niets met overtuigen te maken. Dit is marketing. Als je 7 to 9x per jaar iets van je laat horen aan genoeg mensen, dan is er uiteindelijk een percentage die bij je aan komt kloppen.

Just a numbersgame.

PieterPostuma
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jul 2008 10:11

Re: Spammende makelaar

Ongelezen bericht door PieterPostuma »

Helemaal mee eens.

Gesloten