Nadat de Rabobank heeft geprobeerd buitenlandse aanbieders van spaarprodukten zwart te maken, probeert deze bank hetzelfde nu te doen met concurrenten van Nederlandse oorsprong, zo blijkt uit dit bericht in het Financieele Dagblad. Wellicht aanleiding voor andere Nederlandse grootbanken om weer te gaan concurreren?
"Rabobank ligt onder vuur van concurrenten na kritische suggesties over de solvabiliteit van Fortis en de gevolgen van de kredietcrisis voor ING.
'Rabobank ondermijnt het financiële stelsel door te suggereren dat het stallen van geld bij andere banken niet veilig is', zegt een woordvoerder van Fortis. 'Juist de huidige markt is gebaat bij stabiliteit.' Fortis benadrukt dat de solvabiliteit ruim op orde is.
Volgens ABN Amro moeten Rabo-bestuurders hun gedrag aanpassen. 'Ze hebben dit vaker gedaan', zegt directeur Wietze Reehoorn, verantwoordelijk voor het grootzakelijk bedrijf. 'Dit moet stoppen.' Ook bij ING heerst irritatie. 'Wij geven nooit commentaar op resultaten van andere banken', zegt een woordvoerder.
Uitspraken Bruggink
De woede van de grootbanken volgt op uitspraken van Rabo-bestuurders woensdag bij de halfjaarcijfers. Financieel bestuurder Bert Bruggink verklaarde dat een uitzonderlijk hoge toestroom van euro 3,3 mrd aan spaargelden in juli afkomstig was van Fortis. Als verklaring zei hij tegen NRC Handelsblad: 'We merken dat klanten hun geld niet alleen graag bij een bank zetten waar het veilig staat, maar er ook van op aan kunnen dat ze het er ook weer vanaf kunnen halen.'
De Nederlandsche Bank, bewaker van de stabiliteit van het financiële stelsel, wil niet reageren. Rabo geeft geen nadere toelichting op Brugginks woorden.
Unieke ruzie
De ruzie in bankenland is uniek. Rabobank haalde zich vorig jaar zomer al de woede van ABN Amro op de hals door te stellen 500 klanten per dag te winnen als gevolg van de overnamestrijd. De bank zei de cijfers niet te herkennen.
Onlangs wekte Rabo-bestuursvoorzitter Bert Heemskerk al de irritatie van ING door te beweren dat de bank-verzekeraar euro 5 mrd had verloren in 2007 door de kredietcrisis. Volgens ING gaat het om een veel lager bedrag.
ING
Bruggink voegde er deze week aan toe dat ING niet volledig open is in zijn berichtgeving. 'Als je naar het eigen vermogen van ING kijkt zie je dat dit euro 10 mrd is gedaald, mede door verliezen op hun beleggingsportefeuille. Bij ons was dat maar euro 788 mln.' De weergave van de cijfers is volgens ING onjuist. De daling van het vermogen is mede het gevolg van terugkoop van eigen aandelen.
Fortis wil niet zeggen of klanten euro 3,3 mrd aan spaargeld hebben opgenomen. 'Eerder is gezegd dat er geen significante uitstroom is.' "
zie voor het artikel: http://www.fd.nl/artikel/9976665/fortis ... el-stelsel
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Fortis beschuldigt Rabobank v ondermijnen financieel stelsel
Re: Fortis beschuldigt Rabobank v ondermijnen financieel stelsel
Heb begrepen dat de grootbanken in Nederland de hulp hebben ingeroepen van De Nederlandse Bank om te bemiddelen in het conflict met de Rabo-bank
Re: Fortis beschuldigt Rabobank v ondermijnen financieel stelsel
Als je zelf beter bent dan je concurrenten dan toon je dat aan in je dienstverlening, niet door te roepen dat je concurrenten het slechter doen. Als je je alleen kan onderscheiden door de ander af te kraken, dan moet je je afvragen of je echt wel onderscheidend bent.
En nee, dan red je het in mijn ogen niet door alleen maar te roepen dat jij bent begonnen met Internet-bankieren en SMS-betalen. Ja, het was innovatief maar eigenlijk maak je gewoon gebruik van de technische ontwikkeling. Rabo: geen woorden maar daden, geen bangmakerij maar constuctieve oplossingen om het vertrouwen van de consument in de financiële wereld weer terug te krijgen. Misschien een idee om alvast snel eens iets te doen aan de Opmaat-hypotheken?
En nee, dan red je het in mijn ogen niet door alleen maar te roepen dat jij bent begonnen met Internet-bankieren en SMS-betalen. Ja, het was innovatief maar eigenlijk maak je gewoon gebruik van de technische ontwikkeling. Rabo: geen woorden maar daden, geen bangmakerij maar constuctieve oplossingen om het vertrouwen van de consument in de financiële wereld weer terug te krijgen. Misschien een idee om alvast snel eens iets te doen aan de Opmaat-hypotheken?