Hoi Mulpit,
Even een paar zaken voor de duidelijkheid.
De adviseur heeft een zorgplicht. Grof gezegd komt dat er op neer dat hij de belangen van zijn klant moet behartigen, oftewel naar beste vermogen zijn klant adviseren op basis van diens situatie vastgelegd in een zogenaamd klantprofiel. Of er sprake is van fouten van de kant van de adviseur is op basis van de info moeilijk te zeggen. Mogelijk, maar mogelijk ook niet nu de advisuer kennelijk wel een voorbehoud heeft gemaakt, zoals je zegt:
Volgens de adviseur was alles nu rond en was het slechts een kwestie van de stukken controleren of alles compleet was.
De bank heeft een offerte uitgebracht. Als je jou exemplaar leest dan zul je daarin allerlei voorbehouden in zien staan. Op zijn minst is de opmerking van de adviseur, dat 'de zaak rond was' dus bijzonder voorbarig. Het uitbrengen van de offerte door de bank, is niet anders dan het doen van een aanbod onder voorwaarden. Als niet aan de voorwaarden wordt voldaan, of er komt andere info naar boven, wijst de bank af, en valt hun vrijwel nooit iets te verwijten. Tenzij aan alle voorwaarden uit de offerte is voldaan en er geen afwijkende info naar boven komt, maar in dat geval zou men de zaak gewoon hebben geaccepteerd. Er zal dus ergens in de beoordeling iets naar boven zijn gekomen op basis waarvan men heeft afgewezen.
Dat moet je als eerste boven tafel zien te krijgen.
Of de adviseur aansprakelijk is hangt vooral af van de schriftelijke (of electronische) info die je hebt vastliggen, met name omtrent de gang van zaken bij het verlopen van de ontbindende voorwaarden, naar mijn mening is de handelwijze hieromtrent zijdens de adviseur onderdeel van zijn zorgplicht. Als er ten tijde van het verlopen van de ontbindende voorwaarden nog geen schriftelijk zogenaamd 'finaal akkoord' van de bank is, dient de adviseur dit aan je mee te delen, zodat je tot uitstel of ontbinding kunt overgaan, als dat niet is gebeurd is dat een verzaken van de zorgplicht door de adviseur.
Wat zou een oplossing kunnen zijn? Mogelijk kun je de adviseur tot grotere inspanning bewegen, door je schade te claimen (10% boete etc.)i.v.m. verlopen ontbindende voorwaarden.
Ga vooral z.s.m. zelf naar je eigen bank, mogelijk dat die bereid zijn de hypotheek te verstrekken. ABN-Amro of Rabo zijn soms ook bereid om afhankelijk van de situatie iets extra's te doen.
Mocht je meer info nodig hebben dan hoor ik het wel.
Succes!
Jack