LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontkalken Saeaco Odea Go Espressoapparaat.

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
richmors

Re: Ontkalken Saeaco Odea Go Espressoapparaat.

Ongelezen bericht door richmors »

wat een gezeur: je moet gewoon de gebruiksaanwijzing lezen, en doen zoals het er staat, héél simpel!

odo

Ongelezen bericht door odo »

Zinnige info die niet vermeldt staat in de gebruikshandleiding:
- Welke delen van de zetgroep maak ik schoon
- Hoe vaak moet ik dat doen
- Wanneer moet het toestel een onderhoudsbeurt hebben
- Wat zijn de meest geschikte koffiebonen
- Welke merken ontkalkingsmiddel zijn geschikt
- Hoe los ik (eenvoudige) storingen op
- Ontluchten van de pomp, wanneer?
- Waar let ik op als ik de maalgraad verstel
- Wat doe ik als mijn koffie bitter / slap / koud is?
- Hoe onderhoud ik de ingebouwde molen
- Wat valt onder de garantie / wat is gebruikersschade.

Ben een redelijke koffiekenner, dit type toestellen is mij bekend. Om van espresso te genieten gebruik ik liever m'n oude Faema family. Tja, maar op kantoor staat een grote Saeco. Lekker makkelijk & snel.

kss

Ongelezen bericht door kss »

zoek eens met http://www.yahoo.de op saeco of kaffeevolautomaten, er is ook een duits forum met veel info, http://www.saeco-support-forum.de/

- Welke delen van de zetgroep maak ik schoon
gewoon uitnemen en met handwarm water, onder stromende kraan

- Hoe vaak moet ik dat doen
ligt aan gebruik, bij veel kopjes per dag anders 2 tot 3 keer per week, let ook op schimmelvorming rondom de zetgroep

- Wanneer moet het toestel een onderhoudsbeurt hebben.
wees slim en gebruik je garantierechten, stuur hem tegen einde garantie (2jaar) op naar de winkel met een onderhoudsverzoek :)

- Wat zijn de meest geschikte koffiebonen.
vrijwel alle niet vette espressobonen, tussen 10 en 20euro per kilo vind je uitstekende kwaliteiten van corsini, lavazza, CDA brasilsantos, enz

- Welke merken ontkalkingsmiddel zijn geschikt
voorkom ergernis, alleen SAECO, op factory-prices.nl, doos 24stuks heb je 2 tot 3 jaar aan voorraad.

- Hoe los ik (eenvoudige) storingen op
loop alle klepjes, leeg koffiebak en lektray, vul water en bonen, ontkalken overslaan? druk 6seconden heetwater knop in

- Ontluchten van de pomp, wanneer?
niet nodig, zet machine uit en zet stoompijpje open, soms komt er rest water.

- Waar let ik op als ik de maalgraad verstel
grondregel; donker gebrande koffie = een grovere instelling en viceversa. instellen door indrukken dan draaien, het 6kantje bevat een onopvallend streepje, de transparante houder 3 puntjes (klein, middel en groot) de steeksleutel een plus en min), nimmer 180of 360 graden doordraaien

- Wat doe ik als mijn koffie bitter / slap / koud is?
koffiebonen lang open geweest (bewaar koffie luchtdicht; zie vacuvin) ) /optidose setting aanpassen/kopjes voorwarmen met heet water/ er zijn verschillende soorting branding van donker naar zwart, de noord italiaanse brandingen zijn vaak zwart en dus bitter./ verdiep je in bonen en stel je eigen melange samen.

- Hoe onderhoud ik de ingebouwde molen
gooi eens in de 2 maanden een handvol witterijst in de bonenhouder, malen en zet de machine vlak voor het zetten uit, zet de machine weer aan en wacht tot hij gebruiksklaar is en dan haal je zetgroep eruit en maak je die schoon, dit herhaal je totdat de rijst op is, gooi er nog 1 handvol gewone bonen na en doe 1x hetzelfde en je bent weer vetvrij .

- Wat valt onder de garantie / wat is gebruikersschade.
als consument mag je een werkend product verwachten welke tenminste moet voldoen aan wat de gebruiksaanwijzing beschrijft. voor de zetgroep heeft saeco extra lange garantie (gebreken die ontstaan door toedoen van aandrijfmotor). feitelijk alles wat weggewerkt zit, dus ook onderhoud aan de koffiemolen valt onder standaard garantie, gedurende het gehele garantie termijn. daarnaast ben je zelf verantwoordelijk. let op dat er bv geen steen of harde stukjes tussen bonen zitten, gebruik geen agressieve schoonmaakmiddelen. tip bewaar aankoopbewijs van ontkalkingsmiddel en koffiebonen , zo kun je nimmer de schuld toegewezen krijgen.
Laatst gewijzigd door kss op 17 sep 2009 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.

DJ5

Ongelezen bericht door DJ5 »

Goedendag.

Heb bovenstaande discussie gevolgd.
Ik bezit zelf ook een SAECO espressomachine. De winkel waar ik deze heb gekocht verkoopt ook ontkalkingsmiddel, zodoende wist ik dat ik beter de officiele kon gebruiken. Toch zou de winkel je hiervan op de hoogte moeten bregen, lijkt mij.

Tip: ik koop meestal via www.eccellente.nl ontkalkingsmiddel, als je goedkoper vind, laat het me weten!!!

fiseler

Ongelezen bericht door fiseler »

Wij hebben ook een seaco machine.
ontkalkingsmiddelen kun je gewoon in de winkel kopen.
ik haal het meestal bij DE of mediamarkt.
kom ook terug op het laaste gedeelt van het forum het onderhoud.
Wij hebben onze machine nu teruggstuurd nar saeco omdat er een verstopping in de machine zit dit zou komen door het gebruik van
V en D koffiebonen die wij gebruiken.Dit was volgens hun een slechte koffiesoort maar eigenlijk mocht hij dat niet zeggen. ook moest de machine ge update worden. Hij wordt nu gereinigd en ge update in ons garantie termijn.
het rare vind ik dat er in de boekjes niet over gesproken wordt terwijl de machine dit wel nodig heeft. En het verhaal dat hij niks over koffie mag zeggen vindt ik ook raar, dat zou betekenen dat ze liever willen dat de machines kapot gaan en over onze rug geld willen verdienen omdat er dan een nieuwe gekocht moet worden of eventueel nog te reinigen is op eigen kosten.(na garantie termijn)
Je zou toch denken dat het beter is, ze dan aangeven welke koffiebonen je het beste kan gebruiken of waar je op moet letten.
verder een super machine

odo

Ongelezen bericht door odo »

Volgens het saeco servicecentrum is maar een boon goed: die ze zelf verkopen. Evengoed vormen de bonen van grootbranders vaak problemen voor de kleine molens in automaatjes.

fiseler

Ongelezen bericht door fiseler »

de koffiebonen van hun zelf zijn nergens te kopen dus daar heb je niks aan.
hij gaf als advies om koffiebonen van van pommeren.nl te bestellen Cafés Pont El Si Senor dit is de champagen onder de koffie.
kost wel wat. (hebben het nog niet geprobeerd)
op de site van het servicecentrum staat wel dat je geen bonen mag gebruiken waar suiker aan toegevoegd is en dat je
erg vette / glimmende bonen en erg kleine of te harde bonen moet vermijden. Ook kun je naar een speciaalzaak gaan om je te laten informeren, deze winkels zie je bijna niet dus ook geen optie
zou handig zijn als ze deze tips ook in de gebruiksaanwijzing zettten.

mieke verhoeff

Ongelezen bericht door mieke verhoeff »

niks
Laatst gewijzigd door mieke verhoeff op 05 dec 2010 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

deesjedees

Ongelezen bericht door deesjedees »

we hebben een seaco stratos koffieapparaat en zijn de manual kwijt

kan iemand me vertellen hoe we moeten ontkalken en ontluchten

er staat heet ; water ontluchten of standby als je de rode knop indrukt rechts

kan iemand ons helpen

vr gr

Dees

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Zoek even online naar de gebruiksaanwijzing. Even googlen en je hebt hem.

Cameo

Ongelezen bericht door Cameo »

Sorry voor de bump, maar ik wou mijn ervaring er ook even naast zetten voor het evenwicht. Ik heb een Saeco Telea Giro sinds begin 2008 en deze bevalt nog steeds uitstekend. Als er ontkalkt moet worden gebruik ik daarvoor een flesje van het merk Dubro (€1,69). Er staat op het etiket dat deze speciaal is ontwikkeld voor gebruik in koffie-automaten. Ik pas de procedure gemiddeld drie keer per jaar toe en het resultaat is telkens prima. Geen vreemde geurtjes of iets dergelijks.

Je hoeft dus niet persé naar de dure flesjes te grijpen, omdat dit in de handleiding staat. Wees je er wel van bewust dat, getuige de ervaring van topicstarter, de fabrikant zich achter de woorden in haar gebruiksaanwijzing zal verstoppen bij discussie. Als mijn ervaring dus minder goed was geweest, was dit mijn eigen schuld geweest, want ik week af van het advies. Aan de andere kant is het ook wel weer duidelijk waarom een fabrikant graag wil dat je hun (dure) flesje koopt.

Het verhaal van de vette bonen klopt als een bus. Sommige bonen zijn een ramp voor de koffiemachines van Saeco. Dit heeft met het type maalsysteem te maken. Bij overmatig vet slipt de boel dicht en spuwt de maler de lading ongebruikt in het bakje.

Bonen die het goed doen zijn van Lagosta (van Dirk van de Broek, 8,29) en bonen waar mijn machine nachtmerries van krijgt zijn die van huismerk Kruidvat. Na het zetten van een tweede kopje blokkeerde het hele systeem. In laatstgenoemde zaten overigens in mijn geval zelfs steentjes tussen de bonen. Heb het hele pak direct weggegooid. Bij het afvullen met de vertrouwde bonen deed de machine het direct weer goed.

Cameo

Wilma Deurloo

Ongelezen bericht door Wilma Deurloo »

Ik heb vorig jaar mijn saeco voor het eerst ontkalkt. In de handleiding staat: giet het restant water uit het reservoir en vul het met de ontkalkingsoplossing. Ik vond het raar, maar ja, het staat er echt. Dus, het water weggegooid en de ontkalkingsoplossing erin. Toen de procedure gestart. De schade was aanzienlijk, met name aan mijn hardstenen aanrechtblad. Het kantoor van Saeco zegt dat ik de gebruiksaanwijzing op het flesje ontkalkingsmiddel had moeten volgen. Ik heb hun eigen handleiding gebruikt, dat vind ik zelf niet zo raar. Na lang heen en weer bellen en mailen is het apparaat op hun kosten schoongemaakt, maar over de schade aan mijn aanrecht viel niet te praten. Dus: mocht je je apparaat willen ontkalken, volg dan niet de bij het apparaat geleverde handleiding!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt dus blijkbaar alleen het flesje ontkalkingsvloeistof gebruikt en dit rechtstreeks in het reservoir gegooid? Je moet daar toch eerst een oplossing van maken en dit in het reservoir gooien? Daarom staat er ook "vul het met de ontkalkingsoplossing". En waarschijnlijk staat er ook op het flesje met hoeveel water je het moet oplossen.

trouwdag1977

Ongelezen bericht door trouwdag1977 »

eigenlijk heb ik een vraagje over het gebruik van het tubetje vet voor het onderhoud van de saeco odeo giro.
hiermee zal ik na schoonmaken van de centrale unit de geleiders van de unit mee in moeten vetten (smeeren)
nu is mijn vraag?waar moet ik dit smeren?ik begrijp op de geleiders maar heeft iemand daar een duidelijke tekening (beschrijfing )van ?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Op de website staan instructievideo's :

http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbi ... =nl&scy=NL

trouwdag1977

dank je wel voor de invormatie

trouwdag1977

heb nu nog één vraag?
mijn saeco lekt al een tijd water vanaf de onderkant?(daar ligt het water waar de waterbak zit)
weet iemand waar dat aan kan liggen?of wat er mis kan zijn?

pagterhof

Ongelezen bericht door pagterhof »

Post by DJ5 » 05 Sep 2008 23:48

Goedendag.

Heb bovenstaande discussie gevolgd.
Ik bezit zelf ook een SAECO espressomachine. De winkel waar ik deze heb gekocht verkoopt ook ontkalkingsmiddel, zodoende wist ik dat ik beter de officiele kon gebruiken. Toch zou de winkel je hiervan op de hoogte moeten bregen, lijkt mij.

Tip: ik koop meestal via www.eccellente.nl ontkalkingsmiddel, als je goedkoper vind, laat het me weten!!!

Bij www.bobplaza.com is het ontkalkingsmiddel veel goedkoper dan bij www.eccellente.nl , je moet even zoeken op awimac ontkalking.

Zij hebben daar ook reinigingsmiddelen, ben echt over deze website te spreken!

Ik hoor graag als jullie nog alternatieven hebben

Met vriendelijke groet,

P Agterhof

Sinnema25

Ongelezen bericht door Sinnema25 »

Zelf haal ik de ontkalker, reinigingstabletten en waterfilters voor mijn espressomachine altijd bij http://www.onderhoudsartikelen.nl deze is het aller goedkoopste en levert daarnaast ook nog eens Super goeie service.
En heeft eigenlijk alleen maar merk ontkalkers, reinigingsmiddelen etc. heb gezien dat die alsnog goedkoper zijn als de immitatie van bobplaza

Ditniet

Ongelezen bericht door Ditniet »

@sinnema25
Ik vind het jammer dat je http://www.bobplaza.com een beetje afkraakt, maar ze verkopen wel degelijk merkspullen, voor een goede prijs. Want bij op de site van onderhoudersartikelen vind ik namelijk geen Saecoartikelen.

Gesloten