LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechten kwijt??

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
tetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2006 10:00

Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door tetje »

Hallo, ook wij hebben zo een woekerpolis, maar vraag me af, of als je dat afkoopt, je ook alle rechten op eventuele vergoedingen kwijt bent. Heb ook die stuitings brief toendertijd verstuurd. Weet iemand hier iets meer over te vertellen?

tet

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door wevera »

Normaal gesproken ben je bij het ingaan op een afkoop-regeling de rechten op een eventuele schadeloosstelling als gevolg van een gerechtelijke procedure of schadeloosstellingsovereenkomst niet kwijt.

Maar let op: het kan zijn dat er in de afkoopregeling teksten staan als "ik zie af van verdere rechten " of "bij ondertekening geldt volledige kwijting van verdere aanspraken"of een andere hierop gelijkende tekst.
Dit moet u nooit ondertekenen.
Ook bij twijfel niet ondertekenen.

Alleen ondertekenen als het duidelijk is dat de rechten op een eventuele toekomstige schaderegeling niet in het geding zijn. Daarvoor heb je immers de stuitingsbrief verstuurt.

Verder is het belangrijk dat het netto-afkoopbedrag redelijk is in verhouding tot de totale inleg, rekening houdend met eventuele afdrachten voor de belasting.

Succes en met vriendelijke groet, Arie Wever

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door wevera »

Mijn eige reactie vereist helaas enige correctie.
De gisteren afgesloten overeenkomst tussen Delta-Lloyd en de stichtingen verliespolis en woekerpolisclaim is tot stand gekoemen door bemiddeling van de kifid-ombudsman en niet op basis van een uitspraak van een geschillencommissie of van een rechtbank. Wat nu de juridische positie is van ex-polishouders van Delta-Lloyd, die in het recente verleden hebben afgekocht, is niet duidelijk.
Dit zou in de bemiddelingsovereenkomst vermeld moeten worden.
In de volkskrant van vandaag lees ik dat expolishouders die meer dan 5 jaar premie hebben betaald aanspraak kunnen maken op de regeling. mits ze aan de voorwaarden voldoen.
Ze krijgen echter niet automatisch bericht. Ze moeten zelf aan de bel trekken.
Met vr.gr. Arie Wever

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door maria123 »

Hallo,

Wie kan mij helpen. :( Ik heb een woekerpolis. Heb stuitingsbrief gestuurd. Zo ook naar Kifid en financiele markten en naar tussenpersoon een klachtenbrief.
Nu wacht ik nog op antwoord verzekering Reaal verzekeringen. Deze verzekering is een polis voor bij mijn aflossingsvrije hypotheek met levensverzekring tevens sparen. Ik wil van deze verzekering af wat is nu mijn volgende stap? :oops: Ik ben naar Jurridisch lokket geweest maar die kunnen mij niet helpen. Moet ik nu na dat ik antwoord krijg van mijn verzekering . Een brief opsturen waarmee ik de verzekring opzeg?? of moet ik de verzekering ontbinden? Ik wil mijn geld terug en geen premie meer betalen. Ik wil van deze woekerpolis af . Ik betaal
€ 1850,00 per jaar waarvan € 800,00 kosten zijn per jaar. Ik wil dan ergens anders zelf een andere levensverzekring afsluiten.
Ik hoop dat iemand al ervaring heeft en mij kan helpen .

Alvast bedankt.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door wevera »

Het kijkt mij het beste dat je bij de verzekeraar Reaal, per aangetekende brief, kenbaar maakt dat je van plan bent om de polis af te kopen en waarom en vraagt om hun afkoopvoorstel.
Je krijgt dan dit afkoopvoorstel met vermelding van de netto-afkoopsom, de eindwaarde van de polis, de totale inleg en de afkoopkosten.
Als het goed is ook de belastingtechnische consequenties.
Dit kun je dan beoordelen en als je het voorstel voldoende vindt ondertekenen.
Succes en met vriendelijke groet, Arie Wever

flabbergasted
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:06

Re: Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door flabbergasted »

@ Maria, gewoon bellen: 030-2915200 of als je Axa moet hebben: 072-5486600

succes!!!

en neee....ik werk er niet, maar van hun site geplukt

fightTheMob
Berichten: 82
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:37

Re: Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door fightTheMob »

@Maria,

Zorg ervoor dat je NOOIT iets ondertekend waarin je afstand doet van je rechten. Belastingtechnische consequenties zijn er alleen als de poliswaarde de som van de totale inleg overstijgt. En helaas is dat bijna nooit het geval. WAREN er maar belastingtechnische consequenties...

Wijchenaar
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 sep 2008 16:21

Re: Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door Wijchenaar »

Ook ik heb een "woekerpolis" via Reaal (voorheen AXA).
In mijn AXA leven verzekerd hypotheekfonds is nu in bijna 10 jaar tijd ruim € 13300,- aan inleg betaald. De waarde van de beleggingen was eind vorig jaar € 10500,-
Op een inleg van € 1133,- vorig jaar is € 246,- aan kosten en € 129,- aan OVR premie's ingehouden.

Nu wil ik hier dus ook vanaf en ben benaderd door een tussenpersoon van belegpolis.nl (assurantiebeheergroep). Deze heeft mij verzekerd dat indien er overgestapt wordt naar een andere polis (van een andere verzekeraar) met als doel weer voor de hyptheekaflossing te gaan sparen de waarde van de huidige polis dan geheel moet worden uitbetaald om in de nieuwe polis te kunnen storten. Dus geen boete of iets dergelijks.
Hij heeft me nu een offerte gegeven van een levensversekering van AEGON - verzekeren&beleggen wonen (AEGON mix funds). Uit een berkening die hij liet zien zou dan blijken dat de kosten bij deze polis veel lager zijn (ongeveer 6%) en dus een hoger eindresultaat kan behalen dan als ik doorga met de huidige polis.

Klopt het dat de beleggingswaarde kan worden opgevraagd zonder boete etc.
Iemand ervaring met belegpolis.nl?
Is het verstandig om over te stappen op een andere polis op dit moment?

maria123
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 jun 2008 10:04

Re: Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door maria123 »

Hoi,
Vertrouwen in tussenpersonen ben ik helemaal kwijt. Kijk jij ook maar uit . nu krijg je gewoon weer een andere woekerpolis aangesmeer allen 6% goedkoper.

Ik ben van plan zelf maandelijks te sparen op een spaarrekening zonder al die poes pas. En gewoon een levensverzekering zelf af te sluiten zonder tussenpersoon. Want anders weet ik het wel weer die doen dit niet gratis en dan gaat er weer veel geld verloren aan kosten.

Als ik jou was zou ik er niet nogmaals in trappen.

En wat gratis zonder kosten overstappen betreft daar heb ik nog niets van gehoord IK WEET GRATIS IS DOOD bestaat niet dus lijkt mij zeer sterk dat dit zonder kosten kan. Als je je huis verkoopt en zo ook je verzekering opzegd houden ze altijd kosten in.

Succes

Boskabouter61
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2012 21:56

Re: Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door Boskabouter61 »

Gezien de data van andere reacties reageer ik laat op dit forum.

- De woekerpolis affaire houdt me zo nu en dan flink bezig.
- Ook ik heb een AXA verzekerd hypotheekfonds, afgesloten in aug 1999.
- Oorspronkelijk doel ongeveer 120000
- met premie vastgesteld op basis van een bruto rendement van 8 %.
- Bij aanvang van polis werd de ORV premie voorgesteld als 0,21 per 1000.
- De jaarlijkse premie was 2733. De ORV premie zou dus ongeveer 10 % van inleg bedragen. Het werd door bemiddelaar ook voorgesteld alsof dit zo zou blijven. Dit leek me niet raar.
- Pas bij het eerste "de Ruiter " overzicht schrok in van de werkelijk ingehouden kosten. De laatste tijd is mij echter pas goed duidelijk geworden dat de ORV je echt de das om doet. Opgebouwde waarde nu ongeveer 18000 vs ingelegde premie van ruim 30000!

Huidig voorspelde eindwaarde: rond de 50000

Er is echter meer:
met kosten genoemd in polisvoorwaarden en sterftetabellen heb ik kosten en opbrengsten nauwkeurig uitgerekend.
Wat blijkt:
-met genoemde inleg en 8% bruto wordt slechts 70 % van doelkapitaal gehaald. Op de inleg met bruto rendement wordt dan 60 % kosten en ORV ingehouden! Met nieuwere sterftetabellen wordt dit ongeveer 85 %

Nu lees ik in dit forum dat 8% bruto toen niet raar was.
-De berekening waarop de maandelijkse inleg gebaseerd was klopt niet
-Dit is dus extra ORV vangen voor AXA( reaal)
- Hier lijkt sprake van doelbewuste misleiding/ valse voorlichting oid.
-Met de kennis van nu had ik nooit voor deze constructie gekozen.

-Ben nu 1000 financiele scenarios aan het doorrekenen tav damage control. Kom hier niet uit. Woekerpolis compensatie lijkt een fooi.

-Iemand enig idee welke stappen nu de juiste zijn? vb: wetsartikelen waarop ik me kan beroepen en welke schade ik nu moet claimen

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door arvandongen »

Boskabouter61,

Zoek het forum "woekerpolis" maar eens goed door. Hier is heel veel over geschreven.

Voor veel mensen is het raadzaam om de polis te beëindigen of om deze (fiscaal geruisloos) omte zetten naar een product met lagere kosten, zoals banksparen.
Dat kan natuurlijk alleen indien deze niet gekoppeld zit aan een hypotheek of zo.

Daarna een schadeclaim indienen over de teveel ingehouden kosten. Route KiFid: zelfwerkzaamheid en bijna geen kosten voor je. Route Rechter: Duur, en zoek goede advokaat met kennis van zaken. Route consumentenclaim: no cure no pay --- bij succes 20% van de gewonnen claim (zie hun website voor details).



Voor KiFiD:
Omdat er al positieve uitspraken gedaan zijn (meest volledige GCHB2010-390), is het nu relatief eenvoudig een goede claim in te dienen.

1) Onvolledige kosteninformatie = schending RIAV1998/CRR1998 (claim: inleg terug + wettelijke rente)
2) dwaling/misleiding (claim: inleg terug + wettelijke rente)
3) Missende polisvoorwaarden of missende andere essentiele informatie (claim: inleg terug + wettelijke rente)
4) andere specifieke klachten (Claim: zelf bepalen)

Blijkbaar begrijp je je polis al redelijk.

ad 1) De kosten hadden duidelijk en voor jou begrijpelijk uitgelegd moeten zijn. Het wegstoppen van kosten in de polisvoorwaarden is NIET voldoende voor de verzekeraar.


Success!!

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door aardjee »

@boskabouter61

U bent precies een van de gevallen waarvoor ik op dit moment probeer een algemene oplossing te vinden voor compensatie c.q. omzetten hypotheek.

ik verwacht deze week een antwoord van een grote hypotheekverstrekker en ben benieuwd naar hun reactie. Zodra ik meer weet zal ik u via een pb nader informeren.

Boskabouter61
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2012 21:56

Re: Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door Boskabouter61 »

Averdongen:

dank, ik kan hier al iets mee. Ik ben geen jurist en ken dus niet de wetsartikelen waarop ik me kan beroepen. Zou een claim verwoord in duidelijke mensentaal met onderbouwing toereikend zijn?

kwa claimen van kosten+ wettelijke rente: De polis loopt nog geen 15 jaar, ik ga ervan uit dat de uitkering dan wordt belast in box 1 (?). Ik weet niet hoe ik fiscaal geruisloos kan overstappen. Indien ik overstap wil ik het product maar 12 a 13 jaar laten lopen (mijn huidige product heeft looptijd van 25 jaar)

Nb: mijn verzekering heb ik al los laten koppelen van mijn hypotheek

aardjee:
weet je meer van fiscaal geruisloosoverstappen

nb: heb nog geen compensatievoorstel van reaal ontvangen! dit was beloofd voor eind 2011

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door aardjee »

Wat ik bedacht heb wijkt nogal af van de huidige compensatieregels en wordt ook nergens toegepast. Als banken er brood in zien gaan ze dit misschien wel aanbieden, maar dan zal er ook nog wat moeten worden bedacht voor de fiscaliteit, hogere vrijstelling. In jouw geval is de premie inleg hoger dan de waarde dus zal er niet afgerekend worden, mits je de afkoop gebruikt voor aflossing hypotheek.

Boskabouter61
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2012 21:56

Re: Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door Boskabouter61 »

aardjee,

stel: in het optimistische geval dat een claim van gemaakte kosten + wettelijke rente wordt toegekend: dan schat ik de opbrengst op 7000 a 1000.
Wordt dan de opbrengst belast in box 1 of het gehele vergoedde bedrag? bijvoorbeeld tussen 38000 en 41000.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door aardjee »

Boskabouter er van uitgaande dat deze premie is voldaan en er geen aftrek bestond voor de premie (lijfrenteclausule) zou normaal gesproken het verschil tussen afkoopwaarde en premie inleg belast zijn. Als het echter om compensatievergoeding gaat met wettelijke rente dan zou deze vergoeding mijn inziens ook onbelast zijn dus zou er geen belastingclaim op liggen.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door juwita »

@Aardjee,
Voortijdige afkoop van een beleggingsverzekeringen leidt maar zelden tot fiscale heffing, omdat in tenminste 90% van de gevallen de afkoopsom lager zal zijn dan de tot aan de afkoopdatum betaalde premie. Fiscale heffing kan wel plaatsvinden bij beleggingsverzekeringen met lijfrenteclausule waarbij eerder premie of koopsom in aftrek is gebracht.

Zie verder ook de beschikking van de Staatssecretaris van Financien van 9 juni 2009 BWBR0026146

Boskabouter61
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2012 21:56

Re: Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door Boskabouter61 »

Juwita,
Bij "normale" afkoop is mijn opbrengst inderdaag laag ( 60 % van inleg)
ik bedoel in mijn geval: Als ik een claim "win" en de kostenvergoeding + rentevergoeding hoger is dan de betaalde premies.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door aardjee »

@juwita, dat schrijf ik toch ook er was al bekend dat de afkoopwaarde lager is dan de premie inleg dus geen belasting verschuldigd, en ik ga er vanuit dat er geen aftrek heeft plaatsgevonden i.v.m. lijfrenteclausule dus vermeld ik dat ook niet

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Rechten kwijt??

Ongelezen bericht door juwita »

Een eventueel door de rechter of door het KIFID toegekende schadevergoeding in een rechtszaak/geschillenprocedure over een (eerder afgekochte) beleggingsverzekering is ook geen uitkering uit een beleggingsverzekering. Die schadevergoeding-uitkering is m.i. onbelast. Wel zal deze, indien niet direct geconsumeerd, gaan meetellen in Box 3.

Gesloten